• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7
رییس قوه قضاییه:

بانک‌ها حق تعطیلی کارخانه‌های تملک شده را ندارند

  • کد خبر : 4374
  • 22 خرداد 1399 - 16:49
بانک‌ها حق تعطیلی کارخانه‌های تملک شده را ندارند
رییس قوه قضاییه گفت: هیچ کدام از بانک‌های کشور حق ندارند کارگاه یا کارخانه‌ای که تملک کرده‌اند را تعطیل یا نیمه تعطیل کنند و سازمان بازرسی وظیفه پیگیری این مساله را دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی، پنجشنبه در نشست شورای اداری استان فارس افزود: بانک در شرایط کنوبی باید به کارآفرین، سرمایه‌گذار،کارخانه‌دار و دارنده کارگاه تولیدی مهلت دهد تا بتواند با تولید و تلاش خود، طلب بانک را بپردازد.
وی افزود: پرسش من این است که اگر شبکه بانکی به کسی وام داد و سودی بیش از میزان اعلامی بانک مرکزی خواست آیا دستگاه قضایی کشور ضامن چنین قراردادی باید باشد که این خلاف قواعد اداری کشور است، در حال حاضر در قوه قضاییه در حال بررسی این موضوع هستیم.

مدیر توانای انقلابی می‌تواند کار نشدنی را شدنی کند
رییس قوه قضاییه گفت: در مورد مسائل اقتصادی و تولیدی، مدیران باشجاعت و با جرات که در میدان بیایند و با پیگیری تلاش کنند، بی‌شک سهم مهمی در راه انداختن چرخ های تولید خواهند داشت.
وی افزود: اعتبارات، برنامه و نیروی انسانی در این زمینه نقش دارند اما مدیریت، بالاترین سهم را در به کار انداختن اعتبارات، برنامه و نیروی انسانی کارآمد دارد.
این مقام ارشد دستگاه قضا اظهار داشت: مدیر توانا، با انگیزه و انقلابی می‌تواند بسیاری از کارهای نشدنی را شدنی کند، کاری که در دوران دفاع مقدس شاهد اجرایی شدن آن بودیم.
رییسی ادامه داد: “ما می توانیم” از مهمترین محورهای گام دوم انقلاب است، با همین اعتبارات، نیروی انسانی و ظرفیت موجود کشور می‌توان گره‌ها را باز کرد.
وی اضافه کرد: در حوزه هوافضا توانستیم، در منطقه بسیاری از کارها را که به ظاهر نمی‌شد، توسط شهید سپهبد سلیمانی و دیگران انجام دهیم و از بسیاری از ظرفیت‌های کشورمان استفاده کنیم. 
رییس قوه قضاییه افزود: در همین شرایط تحریم نیز بسیاری از کارهای نشدنی انجام شده است، در نظام اداری ما نیز مدیران قوی، توانا و انقلابی نیز می‌توانند نقش آفرین باشند.
رییسی بیان داشت: بسیاری از محدودیت‌ها را با تلاش انقلابی، با انگیزه، با اندیشه و با تدبیر می‌توان برطرف کرد و چنین فضایی می‌تواند بسیاری از مردم را امیدوار کند.

دستگاه قضایی از مدیر شجاع و با همت حمایت می‌کند
رییس دستگاه قضایی گفت: برای شکل دادن ایران قوی، بدون تردید نیازمند مدیران قوی، شجاع، آماده خطر کردن در شرایط و وضعیت‌های مختلف هستیم.
این مقام مسوول افزود: ما در دستگاه قضایی از مدیر شجاع و با همتی که در وضعیت و شرایط تحریمی برای دور زدن تحریم‌ها و اداره کشور، خودش را به آب و آتش می‌زند و سعی می‌کند یک سازمان اداره شود و در زندگی مردم مشکلی پیش نیاید، با همه وجود حمایت می‌کنیم.
وی بیان کرد: همچنین از سرمایه‌گذار و کارآفرینی که تلاش می‌کند کارخانه‌اش تعطیل نشود، کارگرانش را اخراج نکند و چراغ واحد تولیدی روشن باشد باید از نظر قانونی، تسهیلات و اعتبارات بانکی و قضایی حمایت شود.
ذائقه نظام اداری کشور فساد ناپذیر است
رییسی در ادامه با بیان اینکه نظام ما نظام عادلانه است، افزود: ذائقه نظام اداری کشور فساد ناپذیر است، فساد در یک اداره و یک گوشه وجود دارد اما نظام ما نظامی است که ذائقه آن با فساد نمی‌سازند.
وی ادامه داد: اگر برای یک مدت کسی اقدام فسادآمیزی کرد چون اساس نظام بر پاکی است، آثار و برکات خون شهدا نمی‌گذارد فساد در این کشور پا بگیرد.
رییس قوه قضاییه گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب می‌گویند آینده را روشن می‌بینم، این عبارت حکیمانه است و نیازمند ایرانی قوی، مدیرانی قوی، قانونگذاری قوی، قضای قوی و اجرای قوی است لذا تحول‌پذیری و تحول‌گرایی باید در تک تک ما وجود داشته باشد و باید بکوشیم این تحول به وجود بیاید.
رییسی افزود: در استان فارس هر ابتکار، خلاقیت، هم فکری و همراهی از دست مدیران برمی‌آید باید انجام دهند و از توان موجود در استان بهره بگیرند.
وی اضافه کرد: همدلی و همراهی، یکی از زمینه‌های توسعه یافتگی در استان است و بسیاری از گره‌ها را می‌گشاید.

هر کس تحول را از خودش شروع کند
رییس قوه قضاییه همچنین با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب در آیین چهاردهم خرداد ماه ۹۹ که با موضوع “امام تحول‌گرا و تحول‌خواه” برگزار شد، افزود: تحول را باید از سازمان و استان خودمان شروع کنیم و هر کس در هر حوزه فعالیت خود تحول را آغاز کند.
رییسی همچنین به مساله تحول در اجرای عدالت اشاره و بیان کرد: از نکته های مهم در سازمان‌ها و ادارات دولتی، مساله اجرای عدالت اداری است.
وی ادامه داد: امروز تفاوت مدیریت در نظام اسلامی با همه نظام ها در چند مورد شاخص است یکی اینکه این مدیریت باید پاسخگوی خداوند متعال، ارباع رجوع، عموم مردم، سلسله مراتب اداری و نظامات نظارتی باشد، لذا باید همواره خود را برای پاسخگویی آماده کنیم.

نظارت درونی در سازمان‌ها فعال شود
رییس دستگاه قضایی گفت: سازمان‌های اداری، یک نظام درون سازمانی را فعال کنند تا کارها کمتر به دست بازرسان بیرونی بیفتد.
وی، همچنین در مورد حفر چاه‌های غیرمجاز نیز بیان کرد: بر این باوریم که موضوع اینگونه چاه‌ها نباید قضایی شود، وزارت نیرو نباید اجازه حفر چاه‌های غیرمجاز را بدهد، چرا منابع طبیعی اجازه تصرف منابع طبیعی را می‌دهد؟ قبل از برخورد قضایی باید برخوردهای مقدماتی صورت بگیرد.
رییسی بیان داشت: چاه‌های غیرمجاز، قبل از راهکار قضایی، راهکاری اداری دارد که باید از سوی دستگاه‌های متولی دنبال شود.
این مقام قضایی افزود: مساله تصرف اراضی و تغییر کاربری غیرمجاز یکی از اتفاقات در استان فارس است، یکی از مسایل این استان زمین‌خواری است که به هیج عنوان قابل پذیرش نیست و این مساله را باید مسوولان ذی‌ربط پیگیری کنند.
رییس قوه قضاییه همچنین به مساله جهش تولید اشاره و بیان کرد: باید جهش تولید به طور جدی در استان فارس تحقق یابد و در این زمینه باید همه دستگاه‌ها همکاری کنند.

کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل فارس به خط تولید برگردند
رییس قوه قضاییه اضافه کرد: در استان فارس، کارخانه‌های نیمه تعطیل یا تعطیل شده وجود دارد که باید در خط تولید قرار گیرند و کارگرانی که از کار بیکار شدند به کار خود بازگردند.
آمادگی لازم برای جابه جایی زندان‌ها به خارج از شهرها داریم
وی، همچنین به مساله جابه جایی زندان‌ها از درون شهرها اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم همه زندان‌هایی که در کشور در حوزه شهری قرار گرفته‌اند به حاشیه شهرها منتقل کنیم اما باید استانداری‌ها و شهرداری‌ها همکاری کنند تا این اتفاق رخ دهد.
رییس قوه قضاییه در مورد ساماندهی اتباع بیگانه هم بیان داشت: در استان فارس تعداد قابل توجهی از اتباع بیگانه وجود دارند که ساماندهی آنان یک ضرورت است.

لزوم حفظ آمادگی برای دوران پسا کرونا

این مقام ارشد دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید همچنان که در دوران کرونا برای مواجهه با این ویروس از آمادگی برخوردار می‌بودیم، باید این آمادگی را برای دوران پسا کرونا نیز داشته باشیم تا مشکلات پساکرونا را درحوزه مسایل، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، خانواده و نظام اداری با تدبیر مدیریت کنیم.
وی ادامه داد: آنچه در دوران کرونا رمز موفقیت جمهوری اسلامی ایران تلقی شد، در ابتدا تدابیر حکیمانه رهبر معظم انقلاب در همه حوزه ها بود.
رییسی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب نه تنها در رهنمود بلکه در رفتار خود به همه ما آموختند که چگونه می‌توان کار و تلاش کرد و در عین حال به اقتضاعات این دوره پایبند بود.
رییس قوه قضاییه گفت: یکی دیگر از رمزهای موفقیت ما در شرایط کرونا این بود که مردم با تمام ظرفیت پای کار آمدند، تمام بخش‌ها به تولید اختصاص داده شد و نیروهای بهداشت و درمان را حمایت کردند.
رییسی با بیان اینکه هرجا مردم و مشارکت آنان باشد، موفقیت حاصل می‌شود، افزود: مساله دیگر اقناع افکار عمومی است، اگر در اجرای اقدامات با مردم حرف بزنیم و آنان اقناع شوند، مردم همراهی می‌کنند و در قضییه کرونا چنین همکاری را مشاهده کردیم.
وی ادامه داد: باید با همین رمزهای موفقیت برای دوران پساکرونا برنامه‌ریزی کرد و بکوشیم تا از این دوران با موفقیت عبور کنیم.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=4374

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.