• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4
استاندار فارس :

وضعیت امروز فارس مرهون همدلی است

  • کد خبر : 4371
  • 22 خرداد 1399 - 16:47
وضعیت امروز فارس مرهون همدلی است
استاندار فارس پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان که با حضور رییس قوه قضاییه برگزار شد، وضعیت امروز فارس را متاثر از همدلی، هماهنگی و همفکری بین قوای مختلف در این استان اعم از مققنه، قضاییه و مجریه دانست.

عنایت‌الله رحیمی افزود: بعد از انقلاب با تلاش‌های نظام در همه ابعاد شاهد حرکات رو به رشدی در استان فارس بوده‌ایم و هر دولتی نیز به مقتضای حال خود تلاش کرده است. دولت دوازدهم نیز گام‌هایی را در راستای هدف‌گذاری در قالب سند چشم‌انداز، برنامه توسعه اجتماعی و نیز تحقق شعارهای سال برداشته است.

وی، وضعیت امروز فارس را متاثر از همدلی، هماهنگی و همفکری بین قوای مختلف در این استان اعم از مققنه، قضاییه و مجریه دانست و گفت: شاهد این مدعا، گذشتن از فراز و فرودهای سال ۱۳۹۸ است. سالی که گذشت بحرانی‌ترین سالی بود که استان تجربه می‌کرد و بحران‌های آن از سیل فروردین ماه شروع و به شیوع کرونا و آتش‌سوزی‌های امروزی ختم شد.

استاندار فارس با بیان اینکه سعی بر این بود که با هماهنگی، همفکری و همدلی، تهدیدها به فرصت بدل شود، افزود: برای مثال تهدید سیل فروردین‌ماه ۹۸ فرصتی شد برای اثبات نوع‌دوستی و مهمان‌نوازی مردم این استان و شهر شیراز در سطح جهانی و ملی و دیگر اینکه مدیریت آتش‌سوزی‌های اخیر با وجود خسارت‌های بسیار، نشان از ایجاد روحیه مشارکت و همدلی بین متولیان امر و مردم دارد.

رحیمی، با اشاره به مدیریت موضوع هفتم آبان‌ماه، گفت: موضوع هفتم آبان به‌منزله روزی که در تاریخ امنیتی استان مشکلاتی را ایجاد می‌کرد، با تدبیر و تفکر شورای تامین و همدلی مردم در سال‌های گذشته بدون تنش بوده است و به‌آرامی از کنار این موضوع گذشتیم. 

برخی افراد با اعتقاد به این که هفتم آبان همزمان با سالروز ورود پیروزمندانه کوروش به بابِل و نگارش منشور حقوق بشر در پی این رویداد تاریخی است، این روز را به نام روز کوروش گرامی‌ می‌دارند. در همین‌حال،‌ برخی نیز این روز را فاقد اصالت تاریخی و نشات گرفته از آن سوی مرزها می‌دانند. آرامگاه کوروش بنیانگذار حکومت هخامنشی از آثار مجموعه میراث جهانی پاسارگاد در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز واقع است. 

استاندار فارس همچنین به تقسیمات سیاسی استان فارس اشاره و بیان کرد: این موضوع در سالیان گذشته، التهاباتی را ایجاد می‌کرد و خساراتی را به بار می‌آورد اما با توجه به تدابیر امنیتی صورت‌گرفته باوجود آنکه هفت شهرستان جدید در این استان ایجاد شده است، حدود یک میلیون نفر از جمعیت فارس از این تصمیمات خرسند شدند و هیچ تنش امنیتی رخ نداد.

رحیمی از انتخابات سال ۱۳۹۸ نیز یاد کرد و گفت: یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان، باوجود برنامه‌ریزی‌های معاندان، استکبار و تلاش برای کاهش مشارکت مردم و تنش‌زا شدن این انتخابات، با تدبیرای که به درستی انجام شد، در زمره بی‌حاشیه‌ترین، سالم‌ترین و بهترین انتخابات از مرحله ثبت‌نام تا شمارش آرا به‌شمار می‌رود.

وی ادامه داد: در بحث شیوع کرونا نیز از ۲ هفته پیش از روز سوم اسفندماه ۹۸ که این موضوع اعلام شد، تصمیماتی پیشگیرانه را در این زمینه پیش‌بینی کردیم که در ادامه با همکاری مردم و نهادهای مختلف از جمله دستگاه قضا، سبب شد استان فارس در اقدامات مبارزه با کرونا مورد تشویق ملی قرار گیرد.

با وجود تحریم‌ها، اهداف توسعه استان محقق شد

استاندار فارس همچنین با بیان اینکه سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ شدت تحریم‌ها افزایش یافت، اظهار داشت: با وجود همه این تحریم‌ها، موفق شدیم در حوزه هدفگذاری برای توسعه استان گام‌های خوبی برداریم، البته بیان این موضوع بدان معنا نیست که در وضعیت مطلوب قرار داریم اما یقین داریم که در مسیر درستی برای رسیدن به وضعیت مطلوب گام برمی‌داریم که توجه و حمایت‌های دستگاه قضا می‌تواند این گام‌ها را استوارتر کند.

رحیمی، به اقداماتی که برای تحقق اهداف سال رونق تولید و جهش تولید صورت گرفته نیز اشاره و بیان کرد: استان فارس در حوزه اقتصادی تصمیمات بدیعی اتخاذ کرده است که به‌مثابه الگویی در کشور به‌شمار می‌رود، برای نمونه می‌توان از طرح “به‌علاوه یک” نام برد که در قالب این طرح، هر بنگاه فعال اقتصادی باید یک نفر به نیروی اشتغال خود بیفزاید.

وی ادامه داد: عملیاتی کردن این طرح سبب شد میزان بیکاری در سال ۱۳۹۸ به ۷. ۸ درصد برسد که ۲۰ پله وضعیت بهتر را نسبت به سال‌های قبل از آن را نشان می‌دهد.

استاندار فارس، همچنین به تشکیل ستاد گلخانه‌ها برای غلبه بر بی‌آبی حاصل از یک دهه خشکسالی و نیز اعطای مجوزهای بدون نام در شهرک‌های صنعتی و کشاورزی اشاره کرد که این امر به گسترش سرمایه‌گذاری در استان فارس انجامیده است.

رحیمی، با بیان اینکه تلاش شد بسترهای لازم زیرساختی برای توسعه استان در حد بودجه‌های مصوب و با استفاده ازمنابع مختلف اعم از منابع بانکی و مشارکت‌های مردمی صورت گیرد، گفت: در این زمینه اقداماتی هم برای هدف‌گذاری و تهیه سند پیشران توسعه استان صورت گرفت که به ابلاغ این سند توسط رییس جمهوری منتهی شد، همچنین باید از تحقق ۸۵ درصدی ۲۳ پروژه اقتصاد مقاومتی و برنامه‌ریزی برای عملیاتی‌کردن ۱۷۶ طرح جهش تولید اشاره کرد.

وی، با بیان اینکه گام‌هایی برای جلوگیری از تعطیلی کسب‌وکارها در استان فارس نیز برداشت شده، اظهار داشت: در این حوزه صنایع نیمه فعال، به توسعه فعالیت‌ها تشویق شدند، برخی کارخانه‌های تعطیل وارد چرخه تولید شدند و صنایع جدیدی نیز تاسیس شدند که از جمله آنها باید از صنایع آلومینیوم لامرد، احداث سه کارخانه فولاد و نیز راه‌اندازی کارخانه کربنات سدیم در فراشبند و فیروزآباد یاد کرد.

استاندار فارس اضافه کرد: افزون بر این نباید از سهم فعالیت‌های نوآورانه در قالب راه‌اندازی کارخانه نوآوری استان نیز غافل شد که مکانی مناسب برای حضور شرکت‌های نوپا (استارت آپ) وشرکت‌های دانش بنیان است.

معیشت، افزایش قیمت مسکن و اجاره‌بها مشکل روز مردم استان فارس

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همچنان مشکلات بسیاری فراروی این استان است، عنوان کرد: این روزها موضوع معیشت بر مردم فشار آورده است و به راهکارهایی اساسی برای جلوگیری از گرانی مسکن و اجاره‌ها نیازمندیم.

رحیمی اظهار داشت: افزایش تولید هنگامی که منجر به مازاد نیاز مصرف داخلی می‌شود، به بازار خارجی نیاز دارد و در بازار خارجی نیز باید بتوانیم بعد از فروش، سرمایه را به کشور بازگردانیم، در همه این موارد نیازمند ترسیم چارچوبی منطقی در زمینه اقتصاد کشور هستیم.

استاندار فارس، همچنین خواستار راه‌اندازی مجموعه‌های حوزه قضایی در هفت شهرستان نوبنیاد این استان شد.

وی از رییس دستگاه قضا نیز درخواست کرد برای تامین و تجهیز مراکز پزشکی قانونی در استان فارس و نیز ثبت اسناد مرکزی شیراز، شهر صدرا و شهرهای جدید این استان، اقدام لازم انجام شود.

رحیمی همچنین با تاکید بر اهمیت جابه‌جایی زندان مرکزی شیراز موسوم به عادل‌آباد، از رییس دستگاه قضا درخواست کرد تقویت نیروی حافظ امنیت در این زندان‌ها در قالب چارت‌هایی که در سطح ملی نیاز به تصویب دارد، صورت گیرد و ویژه قلمداد کردن این مجموعه برای افزایش ضریب حفاظتی از آن لحاظ شود.

استاندار فارس، همچنین خواستار تسریع رسیدگی به مسائل قضایی تولیدکنندگان فارس شد و افزود:حذف و پالایش قوانین مخل تولید نیز باید مورد عنایت مجلس شورای اسلامی و دستگاه قضایی قرار گیرد.

رحیمی، حمایت از سرمایه‌گذاری، اجرای برنامه‌های عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، توجه به حقوق اساسی شهروندان، افزایش مجازات‌های جایگزین حبس و شتاب بخشیدن به رسیدگی به پرونده‌های محاکم قضایی را خواستار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی رییس قوه قضاییه در نخستین سفر استانی خود در سال ۱۳۹۹ در راس هیاتی امروز( بیست و دوم خرداد ) برای سفری یک روزه وارد شیراز شد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=4371

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.