• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
در همایش روسا و دادستان های حوزه های قضایی فارس انجام شد:

بررسی و سنجش آمار عملکردی ۴۷ حوزه قضایی استان فارس در ۵ ماهه امسال

  • کد خبر : 43373
  • 22 مرداد 1401 - 14:27
بررسی و سنجش آمار عملکردی  ۴۷ حوزه قضایی استان فارس در ۵ ماهه امسال
پویایی، فعالیت ، تلاش مضاعف و نظم و انضباط سازمانی از جمله پایه های تحقق سند تحول قوه قضائیه است که باید سر لوحه همه کارکنان در مجموعه قضایی استان باشد.

به گزارش سحاب پرس، رئیس کل دادگستری فارس در همایش فصلی رؤسا و دادستان های حوزه های قضایی استان با اشاره به بررسی و سنجش آمار عملکردی  ۴۷ حوزه قضایی استان فارس گفت: عملکرد استان فارس در پیشرفت اهداف تعیین شده در سند تحول قوه قضائیه در ۵ ماه ابتدایی سال جاری در وضعیت مطلوبی است که این امر حکایت از فعالیت و تلاش مضاعف و انسجام همه مجموعه است.

حجت الاسلام والمسلمسن سید کاظم موسوی در جمع روسا ، دادستان ها و مسئولان قضایی استان تصریح کرد: عملکرد دادگستری استان فارس در همه زمینه ها از جمله رسیدگی به پرونده های قضایی، کاهش جمعیت کیفری، پیشگیری از وقوع جرم، حمایت از تولید و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، حفظ و صیانت از حقوق عامه،کاهش اطاله دادرسی و مختومه نمودن پرونده های مسن، اتقان آرای قضایی،اجرای احکام قضایی و استفاده از ظرفیت توسعه حل اختلاف و داوری بسیارمناسب است.

نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس به حساسیت اجرای سند تحول قضایی و تأکیدات ریئس قوه قضائیه در این راستا اشاره کرد و بیان داشت: در جهت تحقق و اجرای سند تحول قوه قضائیه باید گزارشات لازم  از سوی حوزه های قضایی تهیه و میزان پیشرفت اقدامات انجام شده مشخص گردد. وی اظهار امیدواری کرد تا تیرماه ۱۴۰۲ به همه اهداف مد نظر سند تحول قضایی در استان فارس دست پیدا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی در ادامه این گردهمایی که با حضور مدیرکل آموزش معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضائیه، مسئولان دادگستری استان فارس، اعضای شورای قضایی و رؤسای دادگستری و دادستان های سراسر استان فارس برگزار شد به موضوع کاهش جمعیت کیفری زندان ها اشاره کرد و گفت: قضات ضمن رسیدگی به امور مددجویان زندان ها و نظارت و بازدید های هدفمند از زندان در راستای اجرای دستورالعمل رئیس قوه قضائیه مبنی بر ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری زندان ها با استفاده از تأسیسات ارفاقی،  شرایط لازم  در جهت بهره مندی از آزادی و عفو مشروط زندانیان مشمول را فراهم نمایند.

وی در خصوص کاهش اطاله دادرسی گفت: در دادگستری استان فارس پرونده ها ی ثبت نشده به هیچ عنوان وجود ندارد و تمامی پرونده ها  به روز می باشد و در زمینه کاهش اطاله دادرسی نیز با حساسیت های لازم، شاهد کوتاهترین زمان فرآیند رسیدگی قضایی در سالهای اخیر می باشیم.

رئیس شورای قضایی استان فارس در ادامه به مختومه کردن پرونده های مسن نیز اشاره و نسبت به حساسیت حوزه های قضایی در جهت جلوگیری از ماندن پرونده ها در کلانتری ها و مراجع انتظامی متذکر شد.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی به اهمیت امر پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی نیز اشاره کرد و با بیان اینکه  پیشگیری از وقوع جرم امری فراقوه ای و نیازمند تعاملات گسترده دستگاه های اجرایی ، قضایی و نظارتی و سیاستگذار است اظهار امیدواری کرد: با در پیش گرفتن رویه تعامل نزدیک مجموعه قصایی و اجرایی در استان می توانیم بخش عمده ای از اهداف پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی محقق کنیم که این امر کمک شایانی به جلوگیری از تشکیل پرونده های قضایی و کاهش آسیب های ناشی از برخورد با مجرمان خواهد کرد.

 

وی بر ارائه طرح های پیشگیرانه توسط قضات صاحبنظر در امر پیشگیری از وقوع جرم تأکید کرد و بیان داشت استفاده از تجارب ارزنده علمی و عملی قضات در این زمینه بسیار ارزشمند و راهگشاست.

 

این مقام ارشد قضایی استان فارس تلاش های ارزشمند کارگروه حفظ و صیانت از حقوق عامه دادستانی  مرکز استان فارس و تعامل و همراهی با سایر نهادها و دستگاه های اجرایی را قابل تقدیر دانست و با بیان اینکه فعالیت های دادستانی مرکز استان در حوزه حقوق عامه در کشور کم نظیر است.

حجت الاسلام و المسلمین موسوی همچنین تصریح کرد: تعامل با سایر دستگاه ها و نهادها منافاتی با استقلال قاضی ندارد؛ قاضی مستقل است و اجازه دخالت به هیچ دستگاهی را در روند اجرای عدالت نمی دهد اما  این موضوع به معنای عدم تعامل با سایر دستگاه ها نیست و در سایه تعامل  با سایر نهادها و دستگاه ها، اجرای عدالت و احقاق حقوق عامه محقق خواهد شد.

رئیس کل دادگستری فارس در بخش دیگری از سخنان خود، نشست های علمی و مشورتی قضایی در راستای اتقان آرای قضایی را بسیار مهم و حائز اهمیت دانست و گفت: معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری فارس در زمینه اتقان آرای قضایی و برگزاری نشست های قضایی بسیار  موفق عمل نموده است و در این خصوص و در سال های اخیر نشست های قضایی سودمند و جلسات نقد و تحلیل رأی بسیاری برگزار کرده است و قضات دادگستری استان فارس به لحاظ علمی از سطح بالایی برخوردارند؛ هر چند که لازم است قضات  همواره مشورت و مباحثه ، کار علمی، آموزش و جلسات نقدرأی مد نظر و در ردیف برنامه های هفتگی خود قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین موسوی  با بیان اینکه ثمره کار همه در اجرای احکام حقوقی و کیفری نمود پیدا می کند تصریح کرد: اجرای احکام باید جدی گرفته شود و  پرونده های بایگانی موقت در نوبت اجرا قرار گرفته و تعیین تکلف گردد، پرونده های زندانی دار تعیین تکلیف شوند و سایر احکام به موقع اجرا شود.

وی  ضمن اشاره به نقش مؤثر توسعه حل اختلاف و داوری  استان در  مصالحه،آزادی زندانیان وجلب رضایت از اولیای دم در پرونده‌های قصاص ، اظهارداشت: آمار صلح و سازش استان فارس نزدیک به ۵۰ درصد است  و در تلاشیم در آینده نزدیک این آمار را به۶۰ درصد برسانیم.

 

رئیس کل دادگستری استان فارس با اشاره به این که نظم و انضباط در دوران تحول و تعالی دستگاه قضایی بیش از گذشته مورد تأکید است خاطرنشان کرد:  آخرین توصیه مولای متقیان حضرت علی(ع) سفارش به نظم می باشد و این امر نشانگر اهمیت و نقش بی بدیل نظم در رشد و تعالی است که در همین راستا برنامه های عملیاتی دادگستری استان با هدف نظارت بر عملکرد قضات و کارکنان و بررسی نظم و انضباط اداری و سازمانیدر دستور کار است.

 

گفتنی است در پایان این گردهمایی جمعی از قضات استان که در کارنامه قضایی سال گذشته حائز رتبه های برتر شده اند از سوی دادسرای انتظامی قضات و دادستان کل کشور مورد تقدیر قرار گرفتند.

 

همچنین پس از بررسی عملکرد قضایی استان در زمینه های مختلف قضایی ، اداری، ستادی و مدیریتی ۸۱ تن از مدیران قضایی استان، قضات مجموعه و کارمندان اداری و ستادی از سوی رئیس کل دادگستری استان فارس مورد تقدیر قرار گرفتند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=43373

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.