• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
2
مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز؛

مدیران مهدوی چه ویژگی‌هایی دارند

  • کد خبر : 43129
  • 21 مرداد 1401 - 11:32
مدیران مهدوی چه ویژگی‌هایی دارند
مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس در تبیین ویژگی مدیران مهدوی، به آیه ۴۱ سوره حج اشاره کرد و گفت: این آیه از جمله آیاتی است که با امام عصر(عج) پیوند خورده است.

به گزارش سحاب پرس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بامداد امروز، ۲۱ مردادماه در سلسله منبرهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» به تبیین ویژگی مدیران مهدوی پرداخت و گفت: آیه ۴۱ سوره حج «الَّذِینَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاهَ وَآتَوُا الزَّکَاهَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَلِلَّهِ عَاقِبَهُ الْأُمُورِ؛ همان کسانى که چون در زمین به آنان توانایى دهیم نماز برپا مى‌دارند و زکات مى‏‌دهند و به کارهاى پسندیده وامى‌دارند و از کارهاى ناپسند باز مى‌دارند و فرجام همه کارها از آن خداست» از آیاتی است که با امام عصر(عج) پیوند خورده است.

وی با بیان اینکه خداوند در این آیه تأکید می‌کند که مؤمنان وقتی در زمین مکنت پیدا کنند، در راه خدا چهار قدم بر می‌دارند، افزود: پیش از ورود به بحث لازم است که به نکته اشاره کنیم و آن اینکه، همه انسان‌ها به نسبت خود از تمکن برخوردار هستند؛ هرچند که شدت و ضعف دارد ولی شایسته است هر کس در هر مرتبه‌ای از توانایی که هست، شاکر باشد تا خداوند هم به نظر مرحمت به او بنگرد.

حدائق ادامه داد: دیگر آنکه هرچه این تمکن ـ به اشکال مختلف آن ـ بیشتر باشد، مسئولیت صاحب آن هم سنگین‌تر خواهد بود. مسئولان، مدیران، اساتید و ثروتمندان باید از این تمکن قبل از آنکه از دستشان برود، استفاده کنند تا هم بندگان خدا بهره‌ای از آن ببرند و هم شکر این مکنت را به جا آورده باشند.

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز اظهار کرد: هر انسانی موظف است که خود را ارزیابی کند که آیا این چهار گام ذکر شده در آیه مذکور را در حد توان برداشته است یا خیر.

وی با اشاره به گام نماز در آیه مذکور گفت: طبق بیان این آیه، اولیت رسالت مسئولان گسترش و برپایی نماز است؛ چراکه زیربنای همه اصلاحات جامعه بشری اصلاحات اعتقادی است. یکی از پیام‌هایی که در حاشیه این آیه می‌توان دریافت کرد آن است که فرصت‌ها و امکانات به سرعت می‌گذرند و اگر از آن‌ها استفاده نکرده باشیم، ندامت و حسرت ابدی به همراه دارد؛ لذا باید تلاش کنیم که ابتدا اعتقادات مردم را تقویت کنیم.

حدائق اضافه کرد: حتی اگر بخواهیم مسائل اقتصادی جامعه حل شود ابتدا باید در مسائل اعتقادی به ثبات رسیده باشیم. خانواده‌هایی که از نظر اعتقادی، سامان یافته باشند به ندرت درگیر منازعات خانوادگی و طلاق می‌شوند و کمتر پایشان به دادگاه کشیده می‌شود.

ریشه مشکلات خانوادگی در ضعف اعتقادات است

عضو جامعه روحانیت شیراز ریشه مشکلات خانوادگی و منازعات مالی را ضعف اعتقادات دانست و افزود: پیام این آیه شریفه هم آن است که ابتدا باید برای اصلاح اعتقادات جامعه قدم برداریم. اگرچه این مسئولیت متوجه آحاد جامعه است اما مسئولان در این زمینه تکلیف سنگین‌تری دارند. آن‌ها باید تلاش کنند فرهنگ دینی ـ که مهم‌ترین شاخص آن اقامه نماز است ـ را گسترش دهند زیرا اگر فرهنگ بندگی حاکم شود قطعاً بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

وی بیان کرد: وقتی سران سه قوه برای ارائه گزارش جنگ خدمت امام خمینی(ره) رسیدند، ایشان در اثنا جلسه بدون توجه به حضار، از اتاق خارج شدند. یکی از سران عرض کرد هنوز مطالب ما تمام نشده است، امام برگشتند و نگاه تندی به او کردند و فرمودند وقت نماز است و از اتاق خارج شدند.

حدائق افزود: در میدان جنگ حق علیه باطل، چنین رهبری می‌تواند جنگ را مدیریت کند. او توجه دارد که مأمور به اقامه نماز است و برای تحقق این معنا، خود باید اول از همه پیش‌قدم شود. او تربیت یافته فرهنگ حسینی است. وقتی در روز عاشورا ابوثمامه صائدی وقت نماز را به امام حسین(ع) یادآوری کرد، حضرت نگاهی به آسمان کردند و فرمودند ای ابوثمامه! یادی از نماز کردی، خدا تو را از نمازگزاران ذاکر قرار دهد. سپس امام از سپاه عمر خواستند که جنگ را متوقف کنند تا نماز بخوانند.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس ادامه داد: به رغم بی‌توجهی دشمن به این درخواست امام، حضرت از اسب پیاده شده و مهیای نماز شدند. عده‌ای از یاران با سپرهای خود جلوی ایشان ایستادند و عده‌ای به حضرت اقتدا کردند. به راستی اگر در روز قیامت خداوند نماز ظهر عاشورای امام حسین(ع) را به ما نشان دهد که زیر باران تیر اقامه شد، ما سرافکنده می‌شویم.

وی با بیان اینکه مشتری، ارباب رجوع، جلسه، مهمان و… توجیهی برای به تأخیر انداختن نماز نیست، زیرا شرایطی که سخت‌تر از حال سیدالشهدا(ع) باشد، نمی‌توان تصور کرد، به دیگر ویژگی‌های مدیران مهدوی طبق آیه ۴۱ سوره حج اشاره کرد و گفت: مدیران مهدوی زکات می‌پردازند؛ به خوبی‌ها امر می‌کنند و مردم را از بدی‌ها باز می‌دارند.

حدائق در پایان یادآور شد: خداوند در پایان آیه ۴۱ سوره حج که از آیات مهدوی قرآن کریم است، به‌عنوان نتیجه‌گیری می‌فرماید عاقبت امور به دست خداوند است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=43129

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.