حجت الاسلام والمسلمین عبدالرضا محمودی چهارشنبه در مراسم زیارت عاشورا و عزاداری پنجمین روز محرم که در جهاددانشگاهی فارس برگزار شد، بیان کرد که؛ برخی گفته اند علت قیام عاشورا بیعت نکردن امام حسین(ع) با یزید بود، برخی هم علت را دعوت کوفیان از ایشان میدانند، اما علت اصلی انجام فریضتین بود.
محمودی با اشاره به کلام معصوم، گفت: امام حسین(ع) تصریح و تاکید کردند که فلسفه قیام طلب اصلاح در امت جدم است. امام حسین(ع) راه را از بیراه نشان داد.
او با یادآوری اینکه آنچه در اذهان بسیاری از دین نقش بسته مطلب ناقصی است، تصریح کرد: وقتی امام میفرمایند علت قیام امر به معروف و نهی از منکر است، تمام واجبات الهی تحت شمول فریضتین قرار میگیرد. امام حسین(ع) حج که واجب الهی است را تبدیل به عمره کرد و با هدف امر به معروف از مکه خارج شد. واجب خدا بعضی مهم، بعضی اهم است، وقتی اهم باشد، جایی برای مهم نیست.
این استاد دانشگاه با اشاره به روایتی که امام حسین(ع) از پیامبر(ص) نقل فرمودند، در خصوص مواجهه با سلطان جائر، گفت: همه احکام الهی مطابق با فطرت بشر است، حتی یک حکم الهی را نمیتوان سراغ گرفت که فطرت انسان را پس بزند، خالق خصوصیاتی در انسان قرار داده که بخشی نظیر صداقتف امانت داری، عدالت و … معروف و حَسَنه یعنی معروف و بخشی زشت و ناپسند مانند دروغ و خیانت در امانت و ظلم و … است. اینکه انسان دعوت پیامبران را میپذیرد به دلیل دعوت پیامبر به معروف و حسنه است.
محمودی با تاکید براینکه ویژگی زندگی اجتماعی در هم تنیده بودن افکار، رفتار و اقوال است، گفت: نمیتوان زندگی اجتماعی داشت اما رفتار فردی را پیش گرفت؛ در مقابل نمیتوان بی تفاوت هم بود، خصوصا وقتی امام میفرماید که من اراده کردهام بر انجام امر به معروف و نهی از منکر؛ در زندگی اجتماعی نمیتوان نسبت به یکدیگر و نسبت به سلطان جائر بیتفاوت بود؛ ارتباط وثیقی (محکم) بین حاکم و مردم وجود دارد، امیرالمومنین(ع) هم در خطبه ۱۲۶ نهجالبلاغه به آن اشاره فرموده است.
او با اشاره به اینکه تاثیر حاکم بر مردم بیش از تاثیر پدران بر فرزندان است، حاکم را نیز متاثر از مردم دانست و گفت: وقتی مردم صالح باشند، حاکم صالح خواهد بود و اگر حاکم صالح باشد، مردم نیز صالح خواهند بود.
محمودی با یادآوری مسئولیت انسان در جامعه و زندگی اجتماعی، طرح اینکه “عیسی به دین خود، موسی به دین خود” را رد و خاطرنشان کرد که چنین مفهومی خلاف فطرت بشری و زندگی اجتماعی و مدنی است. در زندگی اجتماعی همه نسبت به یکدیگر مسئول هستند.
او ادامه داد: بعضی مواقع امواج تبلیغات باعث تاثیر بر اجتماع شده و رفتار اشتباهی به عادت تبدیل میشود، به عنوان مثال همه صاحبنظران علم تغذیه و پزشکی، خوردن نوشابه را برای سلامتی مضر میدانند اما اکثر ما در وعدههای مختلف غذایی نوشابه مصرف میکنیم.
محمودی با نقد لیبرال دموکراسی مد نظر غرب، گفت: این دموکراسی یعنی حق با من است، حتی اگر دیگران حقشان پایمال شود، اما آیا حق با امپریالیزم و عاملان کشتارهای جمعی نظیر هیروشیما و ناکازاکی است؟ آنها مواردی را قصد دارند دیکته کنند که با مذاق خودشان سازگار است و معتقد هستند آزادی یعنی آنچه آنها میگویند و تعریف میکنند و در همین مسیر نظریه دهکده جهانی را مطرح کرده و معتقدند این دهکده یک کدخدا باید داشته باشد.
امام جمعه موقت شیراز با بیان اینکه آزادی به معنای بی بند و باری نیست و براساس فطرت انسانی همه افراد در یک زندگی اجتماعی در قبال هم مسئول هستند، گفت: باید مراقب ذائقه سازی باشیم.
محمودی همچنین با قدردانی از جهاددانشگاهی به واسطه برگزاری چنین برنامههایی، این رخدادها را زمینهساز ایجاد و گسترش فضای معنوی و معنویتی دانست که منجر به تحکیم همدلی، همراهی و وحدت خواهد شد.
به گزارش ایسنا، به همت جهاددانشگاهی فارس، از ابتدای ماه محرم، هر روز مراسم قرائت زیارت عاشورا و سخنرانی و اقامه عزاداری در رسای بزرگداشت سید و سرور شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و دیگر شهدای حماسه عاشورا، برگزار شده است.