• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت هفته ازدواج تاکید کرد:

اهمیت تقویت آموزش های پیش از ازدواج در حفظ بنیان های خانواده

  • کد خبر : 38125
  • 11 تیر 1401 - 9:42
اهمیت تقویت آموزش های پیش از ازدواج در حفظ بنیان های خانواده
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با ارسال پیامی به مناسبت فرا رسیدن هفته ازدواج با شعار «ازدواج آسان»، بر اهمیت تقویت آموزش های پیش از ازدواج با هدف حفظ بنیان های خانواده تاکید کرد.

به گزارش سحاب پرس و به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز، در متن پیام دکتر «عباس رضائیان زاده» آمده است:

اولین روز از ماه ذی‌الحجه، سالروز زیباترین پیوند آسمانی در جهان اسلام است که نمونه تکرار نشدنی در تاریخ می‌باشد. در این روز فرخنده، بزرگ ‌مرد تاریخ، حضرت علی (ع) و اسوه زنان عالم، حضرت فاطمه زهرا (س) پیمان عشق بستند و خداوند، والاترین فرستاده خویش را بر این پیمان گواه گرفت. برکت ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت زهرا(س)، عمری به گستردگی آفتاب دارد، همچنان که یاد و نام آن در تاریخ برای همیشه ماندگار گردیده است. به همین دلیل اول تا هفتم ذی الحجه به عنوان هفته ملی ازدواج نامگذاری شده است.

ازدواج واقعیتی زیستی، اجتماعی و فرهنگی است که به دلیل نقش اساسی آن در تشکیل خانواده از اهمیت قابل توجهی برخوردار است؛ به طوری که دوام گروه و زندگانی کمی و کیفی نسل های پی در پی به ازدواج بستگی دارد. ازدواج یکی از نهادهای اجتماعی است که برای انجام مسوولیت های اجتماعی خانواده به وجود آمده است.

ازدواج تنها راه مطمئن و مشروع برای بقا و تربیت نسل صالح و شکل‌گیری جامعه سالم است که با روابط از مسیری سالم و پاک، مانع گسترش فساد در اجتماع بوده و از این نظر نقشی مهم را در سلامت و امنیت جامعه نیز ایفا می‌کند. به همین دلیل است که پیامبر مکرم اسلام(ص) افراد را از سختگیری در ازدواج نهی کرده و ‌فرموده اند: وقتی کسی به خواستگاری می‌آید و اخلاق و دین او مایه رضایت است، به او همسر دهید که اگر چنین نکنید، فتنه و فساد زمین را پُر خواهد کرد.

ازدواج علاوه بر پاسخگویی به نیازهای جنسی و عاطفی فرد، نیازهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی زنان و مردان را نیز تنظیم نموده و به عنوان هنجاری پذیرفته شده در همه کشورهای دنیا به حساب می‌آید. زمان و میزان احساس نیاز به همدم و ازدواج در بین افراد، متفاوت و از شدت و ضعف های نامساوی برخوردار است.

از آنجا که ساختار جمعیت ایران ساختاری جوان می باشد، به این موضوع بایستی اهمیت و توجه زیادی شود. سن ازدواج در مهار جمعیت تاثیرگذار است و هرچه سال های فرزندآوری افراد کاهش یابد، از رشد جمعیت هم کاسته می شود. همچنین مجرد ماندن در سنین بالا باعث کاهش انگیزه و تلاش فردی و بلا تکلیفی می شود. افسردگی و ترس از تنهایی در افراد مجرد بیشتر دیده می شود. یکی از مشکلات دیگر افزایش سن ازدواج در زنان، اختلالات باروری به ویژه افزایش ناباروری و خطرات سقط جنین و تولد نوزادان نارس است.

ازدواج مساله بسیار مهم و حیاتی است که بسیاری از جنبه های زندگی فردی و اجتماعی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد. با عنایت به پیچیدگی های زندگی مدرن امروز، مسایل اجتماعی و اقتصادی جامعه، وجود شبکه های اجتماعی و ارتباطی و تبلیغات وسیع بیگانگان برای سست کردن بنیان خانواد، دیدگاه های جوانان در خصوص ازدواج و معیارهای همسرگزینی نسبت به گذشته تغییر یافته است. لذا توسعه آموزش‌های پیش از ازدواج از اهمیت والایی در ساختن پایه‌های زندگی مشترک برخوردار است و با کاهش خطرات احتمالی جدایی و افزایش رضایت زناشویی، ارتباط تنگاتنگی دارد.

برنامه ریزی برای پیشگیری از تعارضات زوجین و ایجاد سیستم های آموزشی قدرتمند سازی زندگی متأهلی و همگام سازی اهداف در زمینه ارایه خدمات به زوجین از الزامات جامعه جوانان امروزی است که در این راستا راه اندازی و فعالیت مرکز آموزش و مشاوره پیش از ازدواج «هاتف» با همکاری مشترک نمایندگی نهاد رهبری و معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، یکی از اقدامات ویژه با محوریت ترغیب جوانان به ازدواج و با فراگیری آموزش های موثر در زمینه معیارهای همسرگزینی مناسب است.

مرکز هاتف با همکاری گروه سلامت جوانان و گروه جوانی جمعیت معاونت بهداشت، تصویری روشن از ازدواج و خانواده موفق در اختیار جوانان قرار می ‌دهد که برای رسیدن به افزایش مسوولیت‌پذیری جوانان برای ازدواج، تنظیم صحیح رفتار و روابط در مراحل مختلف خواستگاری تا ازدواج با فرد و خانواده او، افزایش باورهای منطقی در مورد ازدواج، بازبینی ملاک های انتخاب همسر، مشاوره و آموزش های لازم ویژه جوانان، می کوشد تا جوان را در چهارچوب های صحیح، شناخت بهتر نسبت به خود قبل از ازدواج و شناخت ویزگی های همسر مطلوب، آشنایی ویژگی های یک خانواده ایرانی اسلامی برای انتخاب مناسب و درست و تشکیل خانواده سالم و موفق هدایت نماید.

روزشمار هفته ازدواج امسال نیز در همین راستا با عناوین زیر انتخاب شده است:

جمعه، دهم تیر با عنوان ازدواج بهنگام، آگاهانه، آسان و پایدار

شنبه، یازدهم تیر با عنوان مشاوره پیش از ازدواج، زندگی پایدار

یکشنبه، دوازدهم تیر با عنوان خیرین، ترویج و تسهیل ازدواج

دوشنبه، سیزدهم تیر با عنوان آموزش مهارت های زندگی، جامعه سالم

سه شنبه، چهاردهم تیر با عنوان ازدواج، ترویج فرزندآوری، جامعه پویا و بالنده

چهارشنبه، پانزدهم تیر با عنوان فضای مجازی، سواد رسانه ای، آگاهی بخشی به جوانان

پنجشنبه، شانزدهم تیر با عنوان سبک زندگی اسلامی_ایرانی، خانواده با نشاط

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=38125

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.