سازمان ها و دستگاه ها در برهه های زمانی، بنا به نوع ماموریت و وظایف ذاتی خود دچار بحران هایی خواهند شد و باید گفت در چنین مواقعی روابط عمومی ها باید بتوانند با آمادگی های لازم و ذهنیت مناسب در مدیریت بحران همراه و همگام با مدیران و معاونین و کارشناسان سازمان ایفای نقش نمایند .
روابط عمومی بسته به نوع ماموریت و وظیفه سازمان متبوع خود نقش های متفاوتی را در بحران بر عهده دارد.
روابط عمومی می تواند در بحران ها به عنوان منحصر به فردترین مجموعه به عنوان تنها کانال ارتباطی بین افکار عمومی و رسانه ها با سازمان به عنوان سخنگو و منبع معتبر ایفای نقش نموده و از انتشار هرگونه مطالب غیر رسمی توسط عوامل شاغل در سازمان جلوگیری نماید.
یک روابط عمومی موفق به خوبی می داند که در زمان بحران چگونه بر موضوعات مرتبط با روابط عمومی تمرکز نماید و با بهره گیری از از توانمندیها و پتانسیلهای همکاران خود برای رفع بحران انجام وظیفه کند.
برای تشریح این موضوع به مثال زیر توجه فرمایید:
با وقوع بلایای طبیعی به عنوان مثال زلزله سازمان ها و دستگاه ها دچار بحران خواهند شد که این بحران ها بخشی به بیرون سازمان و واکنش سریع سازمان برای کمک رسانی به مردم و آسیب دیدگان مرتبط می شود و بخشی نیز به مجموعه درون سازمانی از جمله کمک به آسیب دیدگان درون ساختار سازمانی و ترمیم خسارات و مشکلات درونی است.
متصدی روابط عمومی باید با در نظر گرفتن وقوع احتمالی چنین بحرانهایی از قبل سناریوها و آمادگی های لازم را برای مواجهه با چنین موضوعاتی داشته باشد، تا در صورت بروز بحران منفعلانه عمل نکند .
بی تردید روابط عمومی موفق برای بحران ها هم بهترین راهکار و تدابیر می اندیشد.
سمیه یگانه – معاون روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس