• امروز : چهارشنبه - ۲۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 9 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 17 April - 2024
4

برگزاری آیین گرامیداشت هفته محیط زیست در مجاورت دریاچه پریشان، در کازرون

  • کد خبر : 37258
  • 20 خرداد 1401 - 23:12
برگزاری آیین گرامیداشت هفته محیط زیست  در مجاورت دریاچه پریشان، در کازرون
مراسم گرامیداشت هفته محیط زیست در سومین روز از هفته محیط زیست مصادف با 18 خرداد ماه که با شعار دریا، تالاب و حق آبه ها مزین شده بود با مشارکت پایگاه پژوهش و اطلاع رسانی تالاب بین المللی پریشان، انجمن میراث پریشان و با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس و هیأت همراه برگزار شد.

به گزارش سحاب پرس، به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس: در این مراسم که با خوش آمدگویی تعدادی از جوانه های فعال و خوش ذوق انجمن میراث پریشان آغاز شد، جمعی از مسئولان شهرستان کازرون، فعالان محیط زیستی، محیط بانان، جوامع محلی، دهیاران و اعضای شورا‌های اسلامی روستا‌های اطراف دریاچه پریشان حضور داشتند، درخصوص عوامل خشکیدگی این تالاب بین المللی و راهکار‌های احیای آن بحث و بررسی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس ضمن تقدیر از تلاش‌های انجمن میراث پریشان کازرون به منظور احیای دریاچه پریشان، گفت: امیدواریم با همکاری انجمن‌های محیط زیستی و مردمی، جوامع محلی و مطالعات علمی و پژوهشی متخصصان امر بتوانیم شاهد احیای این تالاب عظیم و بین المللی باشیم.
عطا پورشیرزاد پس از بازدید از پایگاه پژوهش و اطلاع رسانی تالاب بین المللی پریشان گفت: دستگاه دولتی حفاظت محیط زیست تنها یک نهاد هماهنگ کننده و نظارتی است و به هیچ وجه خود را از مردم و بدنه سازمان های مردم نهاد جدا نمی داند.
پورشیرزاد با شنیدن گزارش محمدجواد سیّاح پور دبیر انجمن میراث پریشان از عملکرد یک ساله این انجمن در حوزه مسایل تالاب خاطرنشان کرد اداره کل، همراهی و حمایت کامل خود را از هر تشکل دیگری نیز که در همین سطح از حرفه ای گری، برنامه ریزی و اجرا داشته باشد اعلام می کند

جمال خداپرست، کارشناس حفاظت محیط زیست و از فعالان زیست محیطی شهرستان کازرون گفت: امیدواریم با پیگیری مدیرکل محیط زیست فارس و مسئولان شهرستان، انتقال آب از برای دریاچه پریشان از سد نرگسی صورت پذیرد و شاهد آبگیری دریاچه در آینده‌ای نزدیک باشیم.

او با اشاره به اینکه خشکی تالاب‌ها منجر به افزایش ریزگرد‌ها می‌شود، گفت: برای حفظ سلامت انسان‌ها باید بیش از پیش به محیط زیست، حفاظت از آن و شهدای محیط بان اهمیت داده شود.

محمدجواد سیاح پور، دبیر انجمن میراث پریشان به تشریح عملکرد این انجمن و پیگیری‌ها به منظور احیای تالاب پریشان و کسب موفقیت‌های مختلف این انجمن پرداخت و از همکاری جوامع محلی در این خصوص تقدیر کرد.

صدراله امیدوار، یکی از اهالی منطقه که همکاری فراوانی با انجمن میراث پریشان داشته در سخنانی با ابراز تأسف از خشک شدن دریاچه پریشان گفت: بهره برداری غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی، کشت محصولاتی که نیاز به آبیاری فراوان دارند، چرای بی رویه و خارج از ظرفیت دام، عبور ماشین‌ها در بستر دریاچه از مهمترین عوامل نبود احیای این دریاچه است.

کامران رضایی توابع مدیر مطالعات انتقال آب از سد نرگسی به دریاچه پریشان نیز گفت: برای احیای تالاب پریشان، انتقال ۱۵ تا ۲۰ میلیون مترمکعب آب از سد نرگسی را در نظر داریم که مطالعات فنی، زیست محیطی و امکان سنجی آن انجام شده و هیچ گونه تعارض زیست محیطی یا ورود گونه‌های مهاجم و شور شدن آب را در پی نخواهد داشت.

او گفت: آبگیری در ۳ ماه سیلابی آذر، دی و بهمن که آب کیفیت بهتری دارد و نیاز کشاورزی نیز کمتر است که از طریق انشعابی از خط لوله انتقال آب آشامیدنی از بالاده به کازرون در نزدیکی چشمه بنگ به دریاچه پریشان انجام می شود.

رضایی توابع گفت: هزینه پیش بینی شده ۱۸ میلیارد تومان می‌باشد که در مقابل هزینه‌ای که برای احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده شده بسیار ناچیز است که انتظار می رود سازمان برنامه و بودجه هرچه سریع تر برای اختصاص این مبلغ اقدام کند.

پایان بخش این مراسم رونمایی از رساله دکتری گل آفرین زارع فعال محیط زیستی و رئیس اداره پژوهش و فناوری اداره کل حفاظت محیط زیست فارس با موضوع “ارائه مدیریت یکپارچه تالاب ها با توجه به آسیب های سیستم های اکولوژیکی و اجتماعی” و در حوزه تالاب بین المللی پریشان انجام شده است، بود که با حضور عطا پورشیرزاد، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس، محمد جواد سیاح پور، دبیر انجمن میراث پریشان، غریب فاضل نیا، رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون و کامران رضایی مدیر مطالعات انتقال آب از سد نرگسی به تالاب پریشان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از وی تقدیر بعمل امد.

پیش از برگزاری این آیین، مدیر کل حفاظت محیط زیست فارس و همراهان در منزل شهدای محیط بان شهرستان کازرون حضور یافته و به خانواده آنان ادای احترام کردند.

بازدید از نمایشگاه عکس خاطرات پریشان و امضای تفاهم نامه فی مابین اداره کل حفاظت محیط زیست فارس و انجمن میراث پریشان نیز از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. این تفاهم نامه بر اساس اساسنامه پایگاه پژوهش و اطلاع رسانی تالاب بین المللی پریشان و با توجه به مفاد آن منعقد ش که بر این اساس انجمن مردم نهاد میراث پریشان کازرون به مدت سه سال مدیریت پایگاه پژوهش و اطلاع رسانی تالاب بین المللی پریشان را در اختیار دارد.

انجمن میراث پریشان کازرون با طیف وسیعی از نیروهای انسانی داوطلب و همراهی خالصانه جوامع محلی تالاب پریشان توانسته از طراحی راهبردهای بنیادین خود در طول یک سال اخیر دستاوردهای زیادی کسب کند که از میان آن ها عنوان “قهرمانی تالاب های کشور” و “جایزه بنیاد جهانی انرژی” را می توان نام برد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=37258

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.