به گزارش روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، معاون این مرکز گفت: با اینکه از زمان شیوع کرونا ویروس تماس های ۱۱۵ افزایش چشمگیری یافته است، اما در فروردین ۹۹ از ۵۷ هزار و ۳۰۴ تماس، تنها چهار درصد تماس ها به عنوان مزاحم در سامانه اورژانس به ثبت رسیده و تحت پیگیری قانونی قرار گرفته است.
دکتر «بهناز رستگارفر» با اشاره به برخوردهای قانونی انجام شده با افرادی که به هر عنوان برای اورژانس ایجاد مزاحمت می کنند، افزود: اورژانس، سازمانی حساس با عملکردی حیاتی است که ثانیه ها نقش مهمی دارند و هر گونه اختلال در این عملکرد می تواند جان انسانی را به خطر بیاندازد، به همین دلیل با افرادی که هرگونه اختلال در این روند ایجاد کنند، برخورد قانونی می شود.
او با مهم شمردن نقش خانواده ها در جلوگیری از ایجاد اینگونه ناهنجاری های اجتماعی، گفت: بیشترین میزان مزاحمت ها از سوی جوانان و نوجوانان است و یکی از علت های کاهش میزان مزاحمت ها علاوه بر پیگیری قانونی انجام شده، ممکن است حضور اعضای خانواده در کنار هم و کنترل رفتارهای جوانان و نوجوانان از سوی خانواده ها باشد.
دکتر رستگارفر ابراز امیدواری کرد با حمایت مراجع قانونی و همکاری خانواده ها در ارتقای فرهنگ استفاده از شماره تماس های امدادی، شاهد حذف مزاحمت های اورژانس ۱۱۵ در آینده نزدیک باشیم./