• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

تجدید حیات تمدن اسلامی با عزم پژوهشگران علمی دنبال می‌شود

  • کد خبر : 35510
  • 25 اردیبهشت 1401 - 22:32
تجدید حیات تمدن اسلامی با عزم پژوهشگران علمی دنبال می‌شود
معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی،گفت:سیاست راهبردی جمهوری اسلامی تجدید حیات تمدن اسلامی است که این سیاست با عزم راسخ مسئولان و پژوهشگران علمی دنبال می شود.

به گزارش سحاب پرس، دکتر علاءالدین بروجردی شامگاه چهارشنبه در نشست هم‌اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در شیراز، اظهار کرد: این که جمهوری اسلامی در طی چهار دهه گذشته با اقتدار در مقابل آمریکا ایستاده و سر خم نکرده است مدیون همین سیاست راهبردی جمهوری اسلامی (تجدید حیات تمدن اسلامی ) هستیم.

وی بیان داشت: ما در مصاف بسیار سخت و پرهزینه تسلط بر دانش‌های نوین جهان با آمریکای انحصارگرا و غربی که مزاحم پیشرفت کشورهای اسلامی است، قرار گرفتیم اما توانسته‌ایم در این مسیر پیروز شویم.

دکتر بروجردی عنوان داشت: ما حتی در دانش پیچیده هسته‌ای موفق شدیم و خوشبختانه توانستیم از صفر تا صد این دانش را فرا بگیریم و بر این دانش مسلط شویم‌. این مسئله مهمی است که باعث شده است آمریکا شکست بخورد و حتی شکست خود را اعلام کند.عامل اساسی این تفکر، بینش و نگاه همان جمله ما می‌توانیم است و که ما را  یک نوع وادادگی در مقابل غرب، به یک خودباوری قدرتمندانه ملی رساند.

معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی ابراز کرد: ما باید با تلاش بیشتر و عزم راسخ عقب‌ماندگی ها را جبران کنیم تا بتوانیم در آینده‌ای نزدیک افتخارآفرینی های بیشتری را در سطح جهان رقم بزنیم.

او گفت: جمهوری اسلامی ایران باید بتواند در عرصه تولید علم در سطح جهان تأثیرگذار باشد، هرچند فاصله زیادی با دانشگاه نسل سوم دنیا داریم اما با توجه به استعداد و ظرفیت عظیم برون مرزی شتاب بسیار خوبی در رشد علمی داشته ایم.

دکتر بروجردی بیان داشت: به دلیل اینکه برخورداری از دانشجوهای غیرایرانی در آینده سازی کشورها نقش بسیار مهمی دارد، یکی از مهمترین سیاست‌های ما در دانشگاه آزاد اسلامی افزایش جمعیت دانشجوی غیرایرانی است.

معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: سال گذشته در زمینه جذب دانشجوی غیرایرانی ۵۰۰درصد رشد داشته ایم و توانستیم تعداد دانشجوهای خارجی را پنج برابر افزایش دهیم و این رکورد در نیمسال اول شکسته شد و امسال بیش از ۱۸هزار دانشجوی خارجی را جذب کردیم.

دکتر بروجردی اظهار داشت: واحد علوم تحقیقات فارس، ظرفیت بسیار عظیمی است که مغفول مانده است. لذا ما تصمیم گرفتیم این واحد را به عنوان یک واحد بین المللی فعال کنیم و قرار شد بین ۱۰۰۰تا ۲۰۰۰ دانشجوی غیرایرانی را جذب کنیم.

معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: کشور ما با وجود مؤسسه استنادی علوم (ISc) و پایش علم و فناوری، متولی سنجش علم کشورهای جهان است.

دکتر بروجردی اعلام کرد: دانشگاه آزاد اسلامی اطلاعات محققان، پژوهش ها، واحدها، نشریات خود را در اختیار ISC قرار خواهد داد تا مورد ارزیابی و  رتبه بندی قرار گیرند اما انتظار دارد این اطلاعات در اختیار رتبه بندی های غربی و انگلیس و آمریکا از جمله رتبه بندی تایمز و لایدن و QS قرار نگیرد.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون بیشترین همکاری را با رتبه بندی شانگهای داشته است، گفت:اینکه وزرای علوم کشورهای اسلامی ISC را به عنوان «مقر دائمی سنجش علم کشورهای اسلامی» انتخاب کرده اند بسیار باعث مباهات برای کشور ما و شهر پرآوازه شیراز است.

بروجردی افزود: کشور ما با کمک ISC باید از ظرفیت های برون مرزی از جمله استادان ایرانی خارج از کشور بهره مند شود.

وی یادآوری کرد: درصدد هستیم که ارتباط دانشگاه آزاد اسلامی با مؤسسه استنادی علومisc را که ظرف چند سال گذشته ضعیف تر شده تقویت کنیم.

او اظهار داشت: در حال حاضر موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری با رشد شتابنده ای در حال حرکت به جلو است و دانشگاه آزاد اسلامی در نظر دارد ارتباطاتش را با این مؤسسه گسترده تر کند.

معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: با توجه به اهمیت فعالیت های برون مرزی این دانشگاه، شاخه های دانشگاه آزاد اسلامی در بیروت، دوبی و افغانستان و …  فعال هستند که همه آنها به عنوان پایگاه های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور محسوب می شوند.

دکتر بروجردی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی از ۲۴ هزار هیأت علمی ثابت و تمام وقت برخوردار است همچنین واحد علوم تحقیقات بیش از سی نشریه معتبر علمی را در اختیار دارد.

معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: با توجه به تأکید رهبرمعظم انقلاب اسلامی لازم است جایگاه زبان فارسی در سطح جهان پیشرفت کند. بر همین اساس دانشگاه آزاد اسلامی فراگیری زبان فارسی را یکی از شروط تحصیل برای دانشجویان غیر ایرانی قرار داده است که این نیز همراستا با یکی از اهداف مهم موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری است.

وی گفت:  از اینکه در حدود چهار هزار نشریه جهان در ISC نمایه می شوند به کشور خود می بالیم. این یک افتخار فراملی و جهانی است.

مقر مؤسسه استنادی علومISC( مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) در شیراز است.

رییس مؤسسه استنادی علوم(ISC) و پایش علم و فناوری هم گفت: مؤسسه استنادی علوم(ISC) و پایش علم و فناوری مجموعه‌ای ملی است که متعلق به تمام کشور است و این مرکز در مراودات بین المللی می‌تواند به عنوان نقطه قوت نظام مطرح شود.

محمدجواد دهقانی اظهار کرد: به منظور تقویت سطح کمی و کیفی نشریات علمی، نشریات مطابق با دستورالعمل‌های مصوب ارزیابی شده و در یکی از سه دسته نشریات هسته، نشریات لیست انتظار و نشریات اصلی قرار می‌گیرند.

رییس مؤسسه استنادی علوم(Isc) و پایش علم و فناوری ادامه داد: نشریات موجود در هر دسته پس از ارزیابیهای دوره‌ای امکان صعود یا نزول به سطوح دیگر را دارند.

دهقانی عنوان کرد:به منظور کیفی‌تر کردن فرآیند ارزیابی، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام اقدام به استخراج شیوه‌ها و فرآیندهای ارزیابی سایر پایگاه‌های معتبر استنادی کرده است و همچنین با تعدیل و افزودن مؤلفه‌های بومی و اسلامی سعی در استانداردسازی شیوه های ارزیابی دارد.

وی با اشاره به اینکه شناسه دیجیتال اشیا (Digital Object Recognizer)یا DOR عبارت از یک کد منحصر به فرد برای هر شی است که همانند اثر انگشت برای آن به شمار می‌رود، گفت: کد بین‌المللی DOR به گونه‌ای طراحی شده است که به آثار مختلف علمی از جمله مقالات نشریه ها، همایش ها، کتاب ها، پایان‌نامه ها، آثار هنری و نرم افزارها تعلق می‌گیرد.

دهقانی با بیان اینکه این شناسه همانند یک بارکد برای شناسایی اشیا عمل می‌کند، گفت: دسترس‌پذیری سریع و آسانتر به اطلاعات کامل کتاب‌شناختی مقاله‌ها و کارهای پژوهشی فقط با یک کلیک بر روی کد شناسه، ارجاع دهی ساده و سریع با کمترین احتمال بروز اشتباه به تمامی فعالیتهای علمی از جمله مقالات و افزایش رویت پذیری بیشتر مقاله و در نتیجه افزایش تعداد ارجاعات علمی و به دنبال لم افزایش ضریب تأثیر و اعتبار نشریه از جمله مزایای این شناسه به شمار می‌رود.

وی اظهار داشت:شناسایی مالکیت معنوی و کاهش سرقت علمی،سیاست‌گذاری در جهت اقتصاد مقاومتی و صرفه جویی ارزی، امکان صدور شناسه به تمام فعالیت‌های پژوهشی شامل مقالات منتشر شده در نشریات و همایش‌ها حتی برای سال‌های گذشته از دیگر مزایای این شناسه محسوب می‌شود.

دهقانی بیان کرد: هرچند در حال حاضر صدور این کد تنها برای نشریات و مقالات انجام می گیرد ولی در طراحی و پیاده سازی این سامانه همه استانداردها و شیوه نامه های بین المللی رعایت شده است.

وی عنوان کرد: همچنین برنامه ریزی لازم برای امکان صدور کد شناساگر دیجیتال برای تمامی فعالیتهای پژوهشی شامل مقالات همایش های ملی و بین المللی، گزارش طرح های تحقیقاتی، پایان نامه و رساله های دانشجویان، ثبت اختراع  و نیز آثار هنری و تولید نرم افزار فراهم شده است.

دهقانی افزود: این فعالیت علمی حرکت بسیار ارزشمندی در جهت شناسنامه دار کردن فعالیت های پژوهشی کشور بوده و امید است منشأ تحول اساسی در مستند سازی فعالیت های علمی کشور باشد.

وی گفت: این حرکت علمی دقیقا منطبق با سیاست های کلان علم و فناوری و نیز بیانیه گام دوم انقلاب در جهت مرجعیت علمی ایران خواهد بود.

دهقانی ادامه داد: اطلاعات مستخرج از این سامانه نشان می دهد که تا پایان شهریور ۱۴۰۰ تنها با گذشت کمتر از یک سال از رونمایی سامانه DOR، تعداد ۵۵۵ نشریه برای دریافت این کد به عضویت این سامانه درآمده و ۱۰۳۴۱۹ مقاله کد منحصر بفرد DOR را دریافت کرده اند.

وی اضافه کرد: این در حالی است که تعداد نشریات در فروردین برابر با ۱۳۳ مورد و تعداد مقالات ۹۸۲۴ بوده که رشد ۴ برابری در افزایش تعداد نشریات و ۱۰ برابری در تعداد مقالات را در طول ۶ ماه گذشته نشان می دهد.

رییس مؤسسه استنادی علوم(Isc) و پایش علم و فناوری، اعلام کرد: در بهمن ماه سال گذشته با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری و حوزه سیاست‌گذاری  و برنامه ریزی امور پژوهشی این وزارت، سامانه جامع صدور کد شناساگر دیجیتال (DOR) را رونمایی کرد که این اقدام مهم امکان ثبت و صدور یک کد منحصر به فرد برای هر مقاله پذیرش شده در نشریات کشور، جهان اسلام و دنیا را به طور استاندارد فراهم می‌کند.
وی به بیان شاخه های خارج از کشور این مرکز پرداخت و گفت:دانشگاه بین المللی جامعه المصطفی، واحد کابل، افغانستان، کتابخانه جوانان آذربایجان، دانشگاه مدیترانه ای آلبانی، دانشگاه فنی الفرات الاوسط، دانشگاه خزر آذربایجان، دانشگاه بوخوم آلمان، اتحادیه دانشگاه های خصوصی افغانستان و آکادمی علوم پاکستان‏ از شاخه های خارج از کشور این مرکز محسوب می‌شوند.

دهقانی ادامه داد: راه‌اندازی سامانه نماگر کووید-۱۹ ISC در دنیا و ایران از دیگر اقدامات خوبی بود که نتایج و آمار به همراه تحلیل های مقایسه ای وضعیت بیماری در کشور و دنیا از طریق این سامانه قابل پیگیری است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=35510

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.