• امروز : جمعه - ۳۰ شهریور - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - ربيع أول - 1446
  • برابر با : Friday - 20 September - 2024
9
در فارس؛

مراسم شب‌های قدر در بقاع متبرکه دارای فضای باز برگزار می‌شود

  • کد خبر : 3525
  • 23 اردیبهشت 1399 - 19:05
مراسم شب‌های قدر در بقاع متبرکه دارای فضای باز برگزار می‌شود
معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌كل اوقاف و امور خیریه فارس از برگزاری مراسم‌ شب‌های قدر با رعایت پروتكل‌های بهداشتی ابلاغی از سوی ستاد ملی مبارزه با كرونا تنها در بقاع متبركه‌ای كه دارای فضای باز هستند، خبر داد.

حجت‌الاسلام رحیم صفری گرائی، معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس در گفت‌وگو با ایکنا از فارس،‌با اشاره به فرا رسیدن ایام شب‌های قدر گفت: ستاد ملی مبارزه با کرونا مجوز بازگشایی شب‌های قدر را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای مساجد صادر کردند.

وی افزود: در برخی از بقاع متبرکه استان فارس نظیر حرم علی‌بن حمزه(ع) که دارای مسجد و فضای باز است، مراسم شب‌های قدر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی که طی ۱۸ بند به آن‌ها ابلاغ شده است، ابلاغ خواهد شد.

صفری گرائی بیان کرد: همچنین در بقاع متبرکه‌ای که دارای فضای باز هستند، مراسم شب‌های قدر با رعایت دقیق موارد بهداشتی برگزار خواهد شد که مدت زمان تمام این مراسم‌ها ۲ ساعت و از ساعت ۱۲ تا ۲ صبح خواهد بود.

معاون فرهنگی ـ اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه فارس تأکید کرد: تمام محوطه‌های زیارتگاهی، شبستان‌ها و اطراف ضریح و فضاهای بسته بقاع متبرکه بسته است و هیچکس حق ورود به آن‌ها را ندارد.

وی همچنین  این نکته را یادآور شد که پخش نذری، سحری و افطاری در مراسم شب‌های قدر در تمام بقاع متبرکه و سایر اماکن مذهبی تحت نظر اوقاف فارس مطلقا ممنوع است و به دلیل رعایت مسائل بهداشتی هیچکس حق انجام این کارها را ندارد.

صفری گرائی در ادامه به تشریح ۱۸ بند ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای برنامه‌های شب‌های قدر در مساجد پرداخت و گفت: اولویت برگزاری مراسم در فضای باز مساجد و با رعایت فاصله حداقل یک متر است و در صورت عدم وجود فضای باز، برگزاری مراسم در داخل شبستان با ۲۵ درصد ظرفیت به حالت صف نماز و با رعایت فاصله یک متر می‌تواند انجام شود.

 معاون فرهنگی اوقاف فارس ادامه داد: رعایت تهویه مناسب در محل‌های بسته‌بندی مانند شبستان الزامی است و اطلاع‌رسانی از سوی هیئت امنای مساجد و بسیج محل مبنی بر عدم حضور بیماران خاص و بیماری‌های زمینه‌ای با ریسک بالا و همچنین کودکان و سالمندان در مراسم انجام شود.

وی با بیان اینکه از هر گونه پذیرایی و توزیع نذورات خودداری شود، گفت: مدت زمان برگزاری مراسم ۲ ساعت بوده و جلسات مداحان مشهور می‌تواند در فضای باز مانند ورزشگاه‌ها با محدودیت ۲۵ درصد ظرفیت و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی برگزار شود.

صفری گرائی بیان کرد: برگزاری مراسم در مساجدی که قابلیت اجرای پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را ندارند، مطلقاً ممنوع است.

وی با تصریح اینکه هیئت امنا و روحانی مساجد و بسیج مسئول نظارت بر حسن اجرای برنامه در مساجد هستند، گفت: مرکز رسیدگی به امور مساجد هماهنگی‌های لازم را به مساجد در جهت اجرای راهنمایی‌های بهداشتی را داشته باشد.

معاون فرهنگی اوقاف فارس با بیان اینکه حضور تمام افراد در مراسم‌ها باید همراه با ماسک و دستکش باشد، گفت: افراد شرکت‌کننده لازم است، سجاده، مهر، قرآن، مفاتیح و چادر نماز شخصی را همراه داشته باشند ضمن اینکه تمام موارد فوق باید در تمام زیارتگاه‌ها و بقاع متبرکه نیز اجرایی شوند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=3525

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.