• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5

اخبار پلیس فارس – ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

  • کد خبر : 35003
  • 19 اردیبهشت 1401 - 14:28
اخبار پلیس فارس – ۱۹ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱

ارتباط مستقیم فرمانده انتظامی استان فارس با شهروندان در سامانه ۱۹۷ جلسه ارتباط مستقیم فرمانده انتظامی استان با مردم در دفتر نظارت همگانی (۱۹۷) بازرسی، برگزار شد. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در راستای رسیدگی به مشکلات انتظامی شهروندان، ملاقات مردمی سردار ” رهام بخش حبیبی” فرمانده انتظامی استان در دفتر نظارت همگانی ۱۹۷ […]

ارتباط مستقیم فرمانده انتظامی استان فارس با شهروندان در سامانه ۱۹۷

جلسه ارتباط مستقیم فرمانده انتظامی استان با مردم در دفتر نظارت همگانی (۱۹۷) بازرسی، برگزار شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در راستای رسیدگی به مشکلات انتظامی شهروندان، ملاقات مردمی سردار ” رهام بخش حبیبی” فرمانده انتظامی استان در دفتر نظارت همگانی ۱۹۷ برگزار شد .

فرمانده انتظامی استان فارس در دیدار چهره به چهره و مستقیم با مردم به مشکلات انتظامی آنان رسیدگی و دستورات لازم را صادر کرد.

لازم به ذکر است، دفتر نظارت همگانی از طریق تلفن ۱۹۷ و یا مراجعه حضوری شهروندان، همواره آماده دریافت هرگونه انتقاد، پیشنهاد و تقدیر آنان از عملکرد پلیس استان فارس می باشد.

تقدیر فرمانده انتظامی استان فارس از کارکنان کیلینیک دندانپزشکی شهید “قربانی

به مناسبت گرامیداشت هفته سلامت، سردار “رهام بخش حبیبی” با حضور در کیلینیک دندانپزشکی شهید “قربانی”، از تلاش های کادر درمان این مجموعه تجلیل و قدردانی به عمل آورد.

کشف ۲۷ میلیارد  قطعات یدکی قاچاق در کازرون

فرمانده انتظامی “کازرون” از توقیف یک دستگاه کامیون حامل لوازم و قطعات خودرو قاچاق به ارزش ۲۷ میلیارد ریال در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ “اسماعیل زراعتیان” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: ماموران پلیس آگاهی در راستای مبارزه با قاچاق کالا و ارز، حین گشت زنی در محور مواصلاتی “کنارتخته-کازرون” به یک دستگاه کامیون حامل بار مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران پلیس آگاهی کازرون در بازرسی از این خودرو موفق به کشف یک هزار و ۷۷ کارتن انواع لوازم یدکی قاچاق از قبیل دیسک چرخ، میلنگ، پمپ هیدرولیک با سنگ فرز و… شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان کازرون با بیان اینکه ارزش محموله مکشوفه بنا به نظر کارشناسان ۲۷ میلیارد ریال برآورد شده است، تصریح کرد: راننده برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد.

سرهنگ “زراعتیان” بیان کرد: مبارزه با قاچاق کالا همواره یکی از اولویت‌های اصلی پلیس بوده و با برنامه‌ریزی و طرح‌ریزی عملیاتی، در طول شبانه‌ روز محورهای مواصلاتی به منظور پیشگیری از قاچاق کالا مورد پایش و کنترل قرار می‌گیرد.

کشف قطعات موتورسیکلت قاچاق در “خرامه”

فرمانده انتظامی “خرامه” از کشف قطعات یک دستگاه موتورسیکلت خارجی قاچاق به ارزش ۵ میلیارد ریال در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ “زمان‌اله کریمی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در تشریح جزئیات این خبر بیان کرد: در راستای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ماموران انتظامی پاسگاه “سلطان‌شهر” خرامه حین گشت‌زنی در حوزه استحفاظی به یک خودرو رونیز مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: در بازرسی از این خودرو قطعات اوراق شده یک دستگاه موتورسیکلت خارجی قاچاق و فاقد مجوز قانونی کشف شد.

فرمانده انتظامی “خرامه” با اشاره به اینکه برابر نظر کارشناسان ارزش اموال مکشوفه ۵ میلیارد ریال برآورد شده است، تصریح کرد: در این خصوص راننده و سرنشین برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.

کشف ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در”لارستان

فرمانده انتظامی “لارستان” از کشف ۳۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در بازرسی از یک دستگاه کامیون کشنده خبر داد.

سرهنگ “سیدمحمد یوسفی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: در اجرای طرح مبارزه با قاچاق، ماموران انتظامی لارستان حین گشت زنی و کنترل محورهای مواصلاتی به یک دستگاه کامیون حامل سوخت مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر توقیف کردند.

وی افزود: در بررسی‌های لازم مشخص شد این خودرو حامل ۳۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق و خارج از شبکه توزیع می‌باشد که راننده قصد انتقال آن را به استان‌های مرزی داشته است.

فرمانده انتظامی شهرستان لارستان با اشاره به معرفی راننده به مرجع قضائی، تصریح کرد: برابر نظر کارشناسان ارزش سوخت‌های قاچاق مکشوفه ۸ میلیارد و ۸۵۰ میلیون ریال برآورد شده است.

سرهنگ “یوسفی” با بیان اینکه قاچاق سوخت و فراورده‌های آن می‌تواند به اقتصاد کشور ضربه وارد کند، از شهروندان خواست در صورت برخورد با موارد مشابه مراتب را از طریق تلفن ۱۱۰ گزارش کنند.

کشف ۳۴۴ هزار نخ سیگار قاچاق در کوه‌‌چنار

فرمانده انتظامی “کوه‌چنار” از کشف ۳۴۴ هزار نخ سیگار خارجی قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال خبر داد.

سرهنگ “لطف‌الله محمدی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در بیان جزئیات این خبر اظهار داشت: ماموران انتظامی “کوه‌چنار” حین گشت‌زنی در محور “قائمیه-ممسنی” به یک سواری پژو پارس حامل بار مشکوک و دستور ایست را صادر که راننده بدون توجه اقدام به فرار کرد.

وی افزود: پس از طی مسافتی تعقیب و گریز ماموران انتظامی کوه‌چنار با همکاری کارکنان پاسگاه “سراب‌بهرام” شهرستان “ممسنی” موفق شدند خودرو را توقیف و در بازرسی از آن ۳۴۴ هزار نخ سیگار خارجی قاچاق را کشف کنند.

فرمانده انتظامی “کوه‌چنار” با بیان اینکه کارشناسان ارزش اموال مکشوفه را یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون ریال برآورد کرده‌اند، عنوان داشت: در این خصوص یک نفر دستگیر و برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شد.

سرقت پراید در مرودشت و کشف در بیضا

فرمانده انتظامی “بیضا” گفت: با هوشیاری ماموران این فرماندهی یک خودرو پراید مسروقه کشف و سارق نیز دستگیر شد.

سرهنگ “محمود نجفی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: مأموران پاسگاه انتظامی “بانش” این فرماندهی حین گشت زنی در حوزه استحفاظی به یک خودرو پراید مشکوک و با اقدامات فنی و تخصصی آن را توقیف کردند.

وی بیان داشت: ماموران انتظامی در بررسی اولیه و استعلام از سامانه پلیس آگاهی مطلع شدند که خودرو مسروقه و سابقه سرقت از شهرستان مرودشت دارد.

فرمانده انتظامی “بیضا” با اشاره به اینکه راننده سارق دستگیر و برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد، از شهروندان خواست: ضمن تجهیز وسایط نقلیه به لوازم هشدار دهنده و ایمن مانند دزدگیر، قفل فرمان، قفل پدال و … با رعایت هشدارهای انتظامی از وقوع چنین حوادثی پیشگیری و در صورت اطلاع از هرگونه موارد مشکوک، مراتب را به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهند.

سارق موتورسیکلت روانه دادسرا شد

جانشین انتظامی شهرستان “خرم‌بید” گفت: سارق موتورسیکلت با هوشیاری ماموران کلانتری  قادرآباد دستگیر و روانه دادسرا شد. 

سرهنگ “احمدرضا ایزدی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بیان کرد: در پی وقوع   چند فقره سرقت موتورسیکلت در بخش مشهد مرغاب، شناسایی و دستگیری سارق یا سارقان به صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی کلانتری قادرآباد قرار گرفت.

وی افزود: ماموران با به کارگیری شگردهای خاص پلیسی و اقدامات فنی مطلع شدند که سارق پس از سرقت به شهرستان پاسارگاد متواری شده است.

جانشین انتظامی شهرستان “خرم‌بید” تصریح کرد: ماموران کلانتری پس از اخذ نیابت قضائی به شهرستان پاسارگاد اعزام و در یک عملیات غافلگیرانه متهم را دستگیر و به مقر انتظامی دلالت دادند.

سرهنگ “ایزدی” با بیان اینکه در بازرسی از مخفیگاه متهم دو دستگاه موتورسیکلت مسروقه کشف شد، تصریح کرد: این سارق حرفه‌ای با اعتراف به سرقت ۳ دستگاه موتورسیکلت برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد.

این مقام انتظامی ضمن قدردانی از مشارکت همه جانبه شهروندان با پلیس، خاطر نشان کرد: پلیس با حفظ هوشیاری و تلاش شبانه روزی فضا را برای مجرمان نا امن می‌سازد که این تلاش‌ها در سایه خود مراقبتی و مشارکت شهروندان اثربخش تر خواهند بود.

لو رفتن احتکار روغن خوراکی در “سرچهان”

فرمانده انتظامی “سرچهان” از کشف انبار احتکار روغن خوراکی  به ارزش ۹۰۰ میلیون ریال در یکی از روستاهای این شهرستان خبر داد.

سرهنگ “محسن لشکری” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بیان کرد: ماموران انتظامی سرچهان با اقدامات فنی و تخصصی از انبار احتکار روغن در یکی از روستاهای این شهرستان مطلع و بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.

وی افزود: ماموران پس از هماهنگی با مقام قضائی به محل مورد نظر اعزام و در بازرسی از آن انبار ۳ تن روغن خوراکی احتکار را کشف کردند.

فرمانده انتظامی سرچهان با اشاره به اینکه برابر نظر کارشناسان ارزش روغن‌های خوراکی احتکار شده ۹۰۰ میلیون ریال برآورد شده است، تصریح کرد: مالک برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد.

کشف ۶ راس گاو قاچاق در “سرچهان

فرمانده انتظامی “سرچهان” از توقیف یک دستگاه کامیون حامل ۶ راس گاو قاچاق در این شهرستان خبر داد.

سرهنگ “محسن لشکری” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: ماموران پاسگاه انتظامی “توجردی” سرچهان در راستای طرح مبارزه با قاچاق به یک دستگاه کامیون حامل احشام مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: مأموران در بررسی‌های اولیه مطلع شدند که کامیون حامل ۶ راس گاو قاچاق و فاقد مجوز بهداشتی است.

فرمانده انتظامی شهرستان “سرچهان” با بیان اینکه کارشناسان ارزش احشام مکشوفه را ۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال برآورد کرده‌اند، گفت: راننده برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد.

اجرای طرح ارتقا امنیت اجتماعی توسط پلیس”آباده

فرمانده انتظامی “آباده” از اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و جمع‌آوری و دستگیری ۱۱ معتاد و خرده فروش طی دو هفته گذشته خبر داد.

سرهنگ “سیدابوالفضل مسعودی” در گفت‌‎وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: در راستای مطالبات عمومی و ارتقاء احساس امنیت در بین شهروندان، مأموران انتظامی “آباده” طرح پاکسازی نقاط آلوده و جرم خیز را طی دو هفته گذشته در این شهرستان با هماهنگی مقام قضائی با جدیت اجرا کردند.

وی افزود: ماموران موفق شدند در این طرح ضمن جمع‌آوری و دستگیری ۱۱ معتاد و خرده فروش، ۸۵ کیلو و ۲۶۱ گرم انواع مواد مخدر را نیز کشف کنند.

فرمانده انتظامی “آباده” تصریح کرد: دستگیری ۲۴ سارق و کشف ۵۶ فقره انواع سرقت‌ها، توقیف ۶۳ دستگاه وسایط نقلیه مزاحم و متخلف از دیگر نتایج اجرای این طرح‌ها بود.

سرهنگ “مسعودی” به دستگیری ۷ متهم و کشف ۱۱ فقره پرونده اعم از کلاهبرداری و جرایم رایانه‌ای اشاره کرد و افزود: طرح‌های پاکسازی در رابطه با خرده فروشان و دستگیری مجرمین و سارقان به صورت مستمر در دستور کار این فرماندهی قرار دارد و پلیس با هنجار شکنان برابر قانون به شدت برخورد می‌کند.

کشف البسه قاچاق در”جهرم”

فرمانده انتظامی “جهرم” از توقیف سواری پژو و کشف انواع البسه قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال خبر داد.

سرهنگ “خسرو رزمجویی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: ماموران انتظامی جهرم حین کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی به یک سواری پژو ۴۰۵   مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر توقیف کردند.

وی با اشاره به اینکه در بازرسی از این خودرو ۲ هزار و ۶۸۸ ثوب انواع البسه خارجی قاچاق کشف شد، افزود: برابر اعلام کارشناسان ارزش کالاهای مکشوفه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

فرمانده انتظامی جهرم با اشاره به اینکه در این راستا راننده برای سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضائی شد، تصریح کرد: تشدید مبارزه با قاچاق کالا محوری ترین برنامه پلیس به شمار می‌آید.

دستگیری ۳۸ نفر در “اقلید”

فرمانده انتظامی شهرستان “اقلید” از دستگیری ۳۸ نفر در طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در تفرجگاه “تنگ براق” خبر داد.

سرهنگ “مراد صارمی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بیان کرد:  طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و پاکسازی نقاط آلوده با به کارگیری حداکثری از نیروهای عملیاتی طی ۲ روز در مناطق تفریحی علی‌الخصوص تنگ براق این شهرستان به اجرا گذاشته شد.

وی هدف از اجرای طرح‌های ارتقاء امنیت اجتماعی را برخورد قاطع پلیس با افرادی که قصد ایجاد مزاحمت و سلب امنیت را دارند برشمرد و گفت: ماموران انتظامی از هر لحاظ آمادگی مقابله با هرگونه هنجارشکنی احتمالی را دارند.

فرمانده انتظامی اقلید افزود: نتایج اجرای این طرح توقیف ۱۸ دستگاه  خودرو متخلف و همچنین دستگیری ۳۸ نفر متهم بود که با ایجاد سر و صدا و حرکات خلاف شرع برای شهروندان در مناطق تفریحی ایجاد مزاحمت می‌کردند.

سرهنگ “صارمی” اظهار داشت: شهروندان هرگونه موارد مشکوک و مزاحمت را از طریق تلفن ۱۱۰ با پلیس در میان بگذارند و نیروی انتظامی آمادگی لازم دارد تا با انجام این طرح‌ها موجب افزایش احساس امنیت شهروندان شوند.

دستگیری اعضای باند سارقان خودرو پراید در شیراز

فرمانده انتظامی شهرستان “شیراز” از انهدام اعضای باند سارقان خودرو و کشف ۲ دستگاه پراید مسروقه خبر داد.

سرهنگ “فرج شجاعی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، اظهار داشت: در پی وقوع چند فقره سرقت خودرو پراید در شهرستان شیراز، شناسایی و دستگیری سارقان به صورت ویژه در دستور کار مأموران یگان امداد قرار گرفت.

وی گفت: مأموران با اقدامات فنی و تلاش چند روزه موفق به شناسایی اعضای یک باند ۳ نفره سارقان شدند و با هماهنگی مرجع قضائی طی یک عملیات غافلگیرانه آنها را در مخفیگاهشان در شیراز دستگیر کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان شیراز با بیان اینکه متهمان در تحقیقات صورت گرفته به ۴ فقره سرقت خودرو پراید اعتراف کردند، افزود: در بازرسی از مخفیگاه سارقان ۲ دستگاه پراید سرقتی کشف شد.

سرهنگ “شجاعی” با بیان اینکه متهمان برای انجام مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند، از شهروندان خواست: به توصیه‌های پلیس برای حفظ خودرو و موتورسیکلت خود در پیشگیری از سرقت توجه کرده و در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک آن را به مرکز فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ اطلاع دهند.

 دیدار فرمانده انتظامی فسا با خانواده شهید “قاسمی شیری”

فرمانده انتظامی شهرستان “فسا” در راستای تجلیل از مقام شامخ شهدا، با خانواده استوار دوم شهید “رحیم قاسمی شیری” دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، در این دیدار که جمعی از مسئولین انتظامی شهرستان نیز حضور داشتند، سرهنگ “محمدهاشم قسام” ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آن شهید عزیز، با بیان اینکه همواره قدردانن ایثار شهدا و خانواده صبور آنان هستیم، بیان کرد: از مهمترین مصادیق این تقدیر، ادامه راه آنها با خدمتگزاری صادقانه به انقلاب و مردم است که برای توفیق در این مسیر، به دعای خیر شما محتاجیم.

وی ادامه داد: تکریم و خدمت به خانواده‌های معظم شهدا که مخلصانه عزیزان خود را در راه اعتلای اسلام ایثار کردند، افتخار و ارزشمند است.

گفتنی است در پایان این دیدار با اهدا لوح از خانواده این شهید گرانقدر تجلیل به عمل آمد.

شایان ذکر است استوار دوم شهید “رحیم قاسمی شیری” در اردیبهشت سال ۱۳۸۷ حین درگیری با اشرار مسلح در شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

تقدیر از بازنشستگان ناجا در “ممسنی

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی “ممسنی”  با حضور در منزل دو نفراز همکاران بازنشسته ناجا با آنها دیدار کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، به منظور تجلیل از خدمات کارکنان بازنشسته نیروی انتظامی، سرهنگ “سید عبدالمناف رضایی” به همراه رئیس کانون بازنشستگان با همکاران بازنشسته  “مصطفی محمدحسینی” و محمود سهرابی زاده” دیدار و به پاس زحمات گذشته، از آنان تجلیل کرد.

وی در این دیدار از بازنشستگان پلیس به عنوان سند افتخار ناجا و میراث داران امنیت جامعه یاد کرد و گفت: بازنشستگان انتظامی ذخیره گران‌بهایی از تجربیات هستند که با به کارگیری این تجارب راه رسیدن به هدف هموارتر و سریع‌تر خواهد شد.

معاون فرهنگی اجتماعی پلیس ممسنی تصریح کرد: انتقال تجارب ارزشمند بازنشستگان موجب ارتقاء توان علمی سازمان شده و اقدامات شایسته آنها در طول سال‌های خدمت قابل تکریم است.

گفتنی است در پایان این دیدارها با اهداء لوح تقدیر و هدایایی از این همکاران بازنشسته تجلیل به عمل آمد.

کشف کالای قاچاق در استهبان 

فرمانده انتظامی “استهبان” از کشف قطعات ۱۳ دستگاه دوچرخه خارجی قاچاق به ارزش ۶۰۰ میلیون ریال خبر داد.

سرهنگ “حسین اکبرپور” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بیان کرد: در راستای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز، ماموران پلیس آگاهی حین کنترل خودروهای عبوری به یک سواری سمند مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی افزود: ماموران در بازرسی از این خودرو موفق شدند قطعات ۱۳ دستگاه دوچرخه خارجی قاچاق و فاقد مجوز قانونی را کشف کنند.

فرمانده انتظامی “استهبان” با اشاره به اینکه کارشناسان ارزش اموال مکشوفه را ۶۰۰ میلیون ریال برآورد کرده‌اند، تصریح کرد: راننده برای سیر مراحل قانونی روانه دادسرا شد.

کشف کالای میلیاردی قاچاق در کوار

فرمانده انتظامی “کوار” از توقیف یک دستگاه  سواری کاروان  و کشف ۶۲ طاقه پارچه خارجی قاچاق به ارزش یک میلیارد و ۸۶۰ میلیون  ریال خبر داد.

سرهنگ “سیدرحمان هاشمی” در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، بیان کرد: ماموران یگان امداد شهرستان کوار در اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و ارز هنگام کنترل خودروهای عبوری در محورهای مواصلاتی، به یک دستگاه سواری  کاروان  مشکوک و آن را برای بررسی بیشتر متوقف کردند.

وی ادامه داد: ماموران موفق شدند در بازرسی از این خودرو ۶۲ طاقه پارچه  خارجی قاچاق و فاقد مدارک قانونی کشف کنند.

فرمانده انتظامی کوار با بیان اینکه در این راستا یک نفر دستگیر و به مرجع قضائی معرفی شد، افزود: ارزش این محموله قاچاق برابر نظر کارشناسان، یک میلیارد و ۸۶۰  میلیون  ریال برآورد شده است.

بهداشت روان و خانواده

خانواده اولین و مهم‌ترین نهاد اجتماعی است که بسیاری از هنجارها و ناهنجاری ‌های اجتماعی در آن شکل می‌گیرد.

 امن و سالم بودن محیط خانواده در روحیه اعضای آن تاثیر مثبت گذاشته و این تاثیرات مطلوب به جامعه منتقل می‌شود. از سوی دیگر محیط نامساعد و ناهنجار خانواده، با تاثیر مخرب بر اعضای آن، جامعه را نیز متاثر می‌کند. روابط سالم و انسانی میان اعضای خانواده بسیار پر اهمیت است و پایه سلامت روانی اعضای خانواده به‌شمار می‌رود. نزاع، درگیری‌های خانواگی و طلاق عامل اصلی بسیاری از ناهنجاری‌های روانی همانند افسردگی، اضطراب و در نتیجه کاهش سطح بهداشت روانی فرد و اجتماع می‌باشد.

 بررسی مقوله بهداشت روانی افراد و عوامل موثر بر آن، از زمان پیش از تولد تا بزرگسالی، نقش مهمی در ارتقای سطح سلامت و پیشگیری از ابتلا به اختلالات روانی دارد.

نقش خانواده به ‌عنوان عنصر اصلی تأثیرگذار بر روابط، رفتارها و خصوصیات ذاتی و اکتسابی اعضا، واضح و غیرقابل تردید است و همواره خانواده به‌عنوان عنصر اصلی مطالعات و پژوهش‌های اجتماعی مورد توجه بوده است. خانواده سالم بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی و بالندگی اعضای خود فراهم میکند و در حفظ و ارتقای سلامت جسمی و روانی آن‌ها تأثیر فراوان و غیرقابل انکاری دارد. در مقابل، خانواده ناسالم زمینه را برای ایجاد اختلاف در ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی فراهم کرده و افراد را به سمت بزهکاری، وابستگی‌ به مواد مخدر و … سوق می‌دهد.

مسئله سلامت روانی خانواده به‌عنوان پایه و اساس بهداشت و سلامت روان فرد و جامعه باید مورد توجه زیادی قرار گیرد. در این راستا مواردی چون، قوانین و مقررات صریح و روشن در خانواده، تعیین حریم افراد در ساختار خانواده، روحیه سپاسگزاری در بین اعضا، ایجاد احساس عزت نفس در یکدیگر، مهارت‌های ارتباطی موثر، حمایت‌های اجتماعی خانواده، تعلیم و آموزش‌های صحیح اخلاقی و اجتماعی و… را می‌توان از جمله عوامل موثر در سلامت روانی خانواده به‌شمار آورد.

 علاوه‌بر این، برای مقابله با مسائل و مشکلات دیگری که سلامت روان را با خطر مواجه می‌کنند، روش‌های گوناگونی وجود دارد که تصمیم‌گیری در مورد کاربرد هر یک از این روش‌ها به شرایط فرهنگی و اجتماعی، نوع شخصیت، هویت فردی، شرایط خانوادگی و… بستگی دارد.

در مجموع، از جمله روش‌های ایجاد آرامش ذهن و روان، پرورش ویژگی‌های شخصیتی همچون: واقع‌بینی، توانایی لذت بردن از زندگی، احترام به شخصیت خود و دیگران، رعایت تعادل، انعطاف‌پذیری، مسئولیت‌پذیری، مدارا با استرس‌های روزانه، داشتن ارتباط سالم با دیگران و… است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=35003

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.