• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4

بازدید مدیرکل و مسئولین اداره کل حفاظت محیط زیست فارس از تصفیه خانه شهر صدرا

  • کد خبر : 34999
  • 19 اردیبهشت 1401 - 19:17
بازدید مدیرکل و مسئولین اداره کل حفاظت محیط زیست فارس از تصفیه خانه شهر صدرا
‌ صبح روز یکشنبه مورخ 18 اردیبهشت، عطا پورشیرزاد مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، بهروزی مدیرعامل آبفای فارس، نهاوندی معاون محیط زیست انسانی و جمعی از کارشناسان حفاظت محیط زیست فارس و آبفای شیراز از تصفیه خانه های غربی و شرقی و شهر صدرا بازدید کردند.

به گزارش سحاب پرس، به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس در جلسه ای که در حاشیه این بازدید برگزار شد، مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس اظهار داشت: محیط زیست یک دستگاه نظارتی و حاکمیتی است و بر اساس شرح وظایف سازمانی موظف است بر فرایند و اقدامات زیست‌محیطی دستگاهها نظارت نماید و در واقع هدف اصلی و مشترک همه ما توسعه و پیشرفت کشور و پیشبرد امور به‌ نحوه شایسته و در راستای توسعه پایدار با اصل حفظ محیط زیست پیرامونی است. عطا پورشیرزاد افزود: امروزه با توجه به مشکلات عدیده کمبود آب در سطح کشور و استان فارس، هم در مبحث آب های زیرزمینی و هم آب های سطحی استفاده از فاضلاب های تصفیه شده در کشاورزی به عنوان منبع پایدار همراه با رعایت استانداردهای محیط زیستی امری ضروری و لازم الاجراست که می تواند در پیشرفت اصولی کشور، نقش بسزایی داشته باشد.
پور شیرزاد افزود: در بسیاری از کشورهای پیشرفته از پساب های تصفیه شده به منظور آبیاری فضای سبز غیرمثمر و رونق کشاورزی استفاده می‌شود. ما نیز ‌باید این انعطاف را داشته باشیم تا با تغییر اقلیم با بررسی و به روز رسانی دانش روز راهکارهای نوین را جایگزین کنیم.

در ادامه بهروزی مدیرعامل آبفای شیراز نیز ضمن ارائه گزارشی از اقدامات آبفا شیراز برای احداث و راه اندازی تصفیه خانه های شهری و اعلام آمادگی به منظور اقدامات مشترک در راستای بهبود شرایط در خصوص وضعیت تصفیه خانه های شهر شیراز اذعان داشت:
تصفیه خانه فاضلاب شماره یک شهر شیراز: در منطقه وزیر آباد به مساحت کل ۷۰ هکتار واقع شده که ۲۵ هکتار از آن مدول اول با ظرفیت ۸۱۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز ( حدود ۹۴۰ لیتر در ثانیه ) بوده و از حدود ۱۵ سال پیش بهره برداری صورت گرفته است. این تصفیه خانه شامل آشغالگیر دانه درشت، ایستگاه پمپاژ ، آشغالگیر ریز ، دانه گیر و چربی گیر ، دو حوضچه ته نشینی اولیه ، ۴ حوضچه هوادهی ( تصفیه بیولوژیکی)، ۴ حوضچه ته نشینی ثانویه و کلر زنی می باشد. پساب خروجی تصفیه خانه پس از گندزدایی از طریق یک خط لوله به کانال سیمانی واقع در بیرون از تصفیه خانه تخلیه شده و به مصرف صنعتی و کشاورزی می رسد.
وی ادامه داد: تصفیه خانه فاضلاب شماره ۲ شهر شیراز: با پیگیری های مستمر این اداره کل در سال ۹۹ مدول ۱ و ۲ تصفیه خانه فاضلاب شماره ۲ شهر شیراز به ظرفیت ۱۰۰٫۰۰۰ مترمکعب در شبانه روز به مرحله بهره برداری رسید و فاضلاب جمع آوری شده بخشی از شهر شیراز که به کانال های زهکش اطراف شهر تخلیه و نهایتا” از طریق رودخانه چنار راهدار به تالاب مهارلو سرازیر می شد ، به تصفیه خانه شماره دو هدایت و پس از تصفیه ، پساب خروجی جهت آبیاری فضای سبز موجود در تصفیه خانه مورد استفاده قرار گرفته و مازاد آن نیز به رودخانه چنار راهدار هدایت می شود که این امر موجب شده بخش اعظمی از بوی نامطبوع مناطق جنوبی شهر شیراز مرتفع گردد . این واحد محصور و دارای فضای سبز مشجر به میزان ۱۱ هکتار می باشد. همچنین بخشی از فاضلاب ورودی به این تصفیه خانه به صورت خام وارد کانال مجاور آن می شود که در صدد ارتقاء تصفیه خانه می باشیم.
بهروزی همچنین با اشاره به تصفیه خانه موقت ( اضطراری) شرق صدرا اظهار داشت: تصفیه خانه قدیم و موقت شرق صدرا در مختصات در زمینی به مساحت ۳٫۵ هکتار با ظرفیت اسمی این تصفیه خانه ۸۰ لیتر در ثانیه احداث شده و واحدهای مستقر در این تصفیه خانه به ترتیب عبارتند از : آشغالگیر، واحد آهک زنی ، لاگون بی هوازی، یک لاگون هوادهی، حوضچه ته نشینی و واحد گندزدایی، زمان ماند فاضلاب از زمان ورود تا تصفیه نهایی و گندزدایی ۴٫۵ روز به طول می انجامد. حجم فاضلاب ورودی به این تصفیه خانه از زمان احداث تصفیه خانه اصلی شرق صدرا کاهش یافته است.
تصفیه خانه غربی شهر جدید صدرا ( پکیج ): با ظرفیت ۳۰۰۰متر مکعب در روز در اوایل سال ۹۹ به بهره برداری رسید و بخشی از مشکلات ناشی از ورود فاضلاب خام به محیط در این منطقه شهری مرتفع گردید . مکاتبات لازم جهت ارائه برنامه زمانبندی و اجرای فاز دوم این تصفیه خانه نیز انجام شده است. از زمان تحویل این تصفیه خانه از پیمانکار به شرکت آبفا و با افزایش مدیا در حوضچه موجود ظرفیت تصفیه آن بالاتر رفته و میزان تخلیه پساب به محیط به مقدار چشمگیری کاهش یافته است.
این مقام مسوول گفت تصفیه خانه اصلی فاضلاب شرق صدرا در سال ۱۳۹۵ در زمینی به مساحت ۱۳ هکتار در فاصله دو کیلومتری شرق تصفیه خانه موقت شهر صدرا واقع در ضلع شرقی شهر صدرا احداث که با سه مدول هر کدام به ظرفیت ۱۳۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز طراحی شده است. این تصفیه خانه دارای واحدهای ایستگاه پمپاژ، آشغالگیر، حوضچه مقسم، پارشال فلوم ( اندازه گیری جریان )، چربی گیر و دانه گیر ، ۲ دستگاه بلوئر دانه گیر ( جهت شناور سازی چربی و دانه ها)، ساختمان دیزل ژنراتور ( جهت تولید برق اضطراری) ، ۶ دستگاه بلوئر هوادهی ( جهت تأمین هوای مورد نیاز حوضچه های هوادهی )، دو حوضچه هوادهی، برگشت لجن، ته نشینی ثانویه ، کلر زنی ، هاضم لجن ( ساختمان تغلیظ لجن و آبگیری ) ، بستر لجن خشک کن می باشد. این تصفیه خانه نیز در بهمن ماه سال ۹۹ در مدار بهره برداری قرار گرفته است.احداث و راه اندازی مدول های جدید جهت تکمیل این تصفیه خانه ها در دستور کار قرار گرفته است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=34999

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.