• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2

آرامگاه شیخ اجل سعدی شیراز گلباران شد

  • کد خبر : 34929
  • 11 اردیبهشت 1401 - 13:10
آرامگاه شیخ اجل سعدی شیراز گلباران شد
در آستانه فرا رسیدن آیین پایانی هفته بزرگداشت سعدی، آرامگاه شیخ اجل با حضور تعدادی اهالی فرهنگ، ادب و هنر، حمیدرضا قانعی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، سید تقی سهرابی مدیر کل صدا و سیمای مرکز فارس، روح‌الله منوچهری مدیر كل كتابخانه های عمومی فارس و کوروش کمالی سروستانی مدیر مرکز سعدی شناسی، گلباران شد.

به گزارش سحاب پرس، پس از گل باران آرامگاه شیخ اجل سعدی شیراز، آیین پایانی هفته بزرگداشت این شاعر پرآوازه نیز شامگاه یکشنبه یازدهم اردیبهشت با حضور و سخنرانی امام جمعه شیراز، استاندار فارس، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهردار شیراز به همراه اجرای گروه آهنگ اشتیاق به خوانندگی «علیرضا قربانی» ساعت ۲۰:۳۰ برپا می شود.
برپایه این گزارش، برنامه های ویژه هفته بزرگداشت سعدی با محوریت فرهنگ قرآنی در آموزه‌های سعدی برگزار شد و توأمانی ماه مبارک رمضان و شب‌های قدر با ایام یادروز سعدی به فال نیک و سیلان رحمت و مغفرت خداوندگاری گرفته شد و از این منظر به معرفی و شناخت دیدگاه های شیخ خداجوی و خدادوست پرداخته شد. در همین راستا همه برنامه ها در دو بخش اجرایی و علمی برگزار شدند و شامل؛ محفل سعدی و قرآن در شب یکم اردیبهشت ماه و هم آوایی کلام عالمان و ادیبان سرزمینمان تا شب عید فطر که برنامه های اصلی شب یادروز در شب عید فطر که تا یازدهم اردیبهشت ماه ادامه دارد.
از برنامه های تعیین شده در ستاد بزرگداشت سعدی می توان به اجرای موسیقی خیابانی، اجرای نمایش خیابانی، برگزاری جشنواره تایپوگرافی اشعار سعدی برای تبلیغات شهری شیراز، برگزاری پویش های سعدی خوانی با انجمن های ادبی و همچنین باشگاه های کتابخوانی کودکان و نوجوانان فارس و نمایشگاه آثار هنری در سطح استان اشاره داشت که همزمان با اول اردیبهشت ماه، در آرامگاه سعدی بر خوان «سعدی و قرآن» با حضور دکتر سید محمدمهدی جعفری و دکتر سعید رحیمیان، «تاثیر قرآن بر آثار سعدی» اجرا گردید.
همچنین، در روزهای اول تا یازدهم اردیبهشت‌ماه نیز، استادان دیگر، همچون دکتر نصرالله پورجوادی، دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی، عبدالعلی دستغیب، دکتر میرجلال الدین کزازی، دکتر اصغر دادبه، دکتر راجندر کمار از دانشگاه دهلی، دکتر ناهید نوروزی از دانشگاه بولونیا، دکتر محمدرضا امینی، دکتر عبدالرضا مدرس زاده، سید علی میر فتاح، دکتر سید حسین محمودی، کاوه بهبهانی، دکتر محمد رضا خالصی، نایب شیرازی و دکتر فرح نیازکار پیرامون موضوع‌های مختلف در زندگی و آثار سعدی سخنرانی داشتند.
در هشتم اردیبهشت ماه نیز، با حضور استادان خوشنویسی ایران، همچون یدالله کابلی و محمد حیدری سومین نمایشگاه «محفل انس» به سرپرستی استاد معین‌خواه گشایش یافت و گلباران آرامگاه سعدی، گلستان خوانی، غزل‌خوانی و انتشار بیست و هشتمین دفتر سعدی شناسی از دیگر برنامه‌های جنبی یادروز سعدی بوده است.
گفتنی است، مراسم یادروز سعدی که همزمان با شیراز در دیگر شهرهای ایران و جهان برگزار می گردد، در شیراز با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، شهرداری شیراز، سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، سازمان اسناد و کتابخانه ملی مرکز فارس، صدا و سیمای مرکز فارس و مرکز سعدی شناسی برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=34929

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.