• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4
استاندار فارس تاکید کرد:

دیوار بی اعتمادی میان حوزه های علمی ، اجرایی و صنعتی باید فرو ریزد

  • کد خبر : 34766
  • 16 اردیبهشت 1401 - 23:26
دیوار بی اعتمادی میان حوزه های علمی ، اجرایی و صنعتی باید فرو ریزد
ایمانیه با ابراز امیدواری نسبت به راه‌اندازی مرکز ملی فناوری‌های پیشرفته صنعت نفت و گاز کشور با محوریت شرکت گاز استان فارس گفت: دیوار بی اعتمادی میان حوزه های علمی و اجرایی و صنعتی باید فرو ریزد و طرح ابتکاری شرکت گاز استان فارس در این حوزه می تواند راهگشا و آینده ساز باشد.

به گزارش سحاب پرس، محمدهادی ایمانیه استاندار فارس در نشست تخصصی بررسی فرصت‌های پژوهشی استان فارس در زمینه های نفت، گاز و فناوری خواستار راه‌ندازی پنجره واحد شرکت‌های دانش‌بنیان با حضور نمایندگان دستگاه ها در شرکت گاز استان فارس شد و گفت: تسهیل‌گری برای فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان زمینه‌ساز توسعه است و در پرتو آن می‌توان انتظار داشت توانمندی‌های علمی کشور به حوزه‌های صنعتی متصل شود.

استاندار فارس ادامه داد: تا اختصاص مکانی ویژه برای فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از ظرفیت و امکانات شرکت گاز استان در این زمینه بهره مند شویم.

ایمانیه خواستار هم افزایی دانشگاه ها برای رونق مبانی دانش بنیان شد و گفت: پارک های علم و فن آوری، صنایع الکترونیک و مراکز علمی می توانند در پیشبرد این طرح کلان موثر واقع شوند.

تبدیل مباحث میدان محور به مباحث فناوری محور

معاون امور مهندسی،پژوهش و فناوری وزارت نفت نیز با بیان اینکه این وزارت خانه برنامه‌های زیادی برای توسعه پارک های علم و فناوری دارد، گفت: تلاش داریم مباحث میدان محور را به مباحث فناوری محور تبدیل کنیم.

وحید رضا زیدی فرد افزود: نظام جامع پژوهشی صنعت نفت توسط وزیر نفت ابلاغ گردیده و فرصت های مطالعاتی و طرح های پژوهشی در نظامنامه گنجانده شده است.

معاون امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با انتقاد مبنی بر این که دانشگاه ها استقبال چندانی از این طرح کلان نداشته اند بیان کرد: انتظار می رود مراکز تخصصی و پژوهشی برای طرح های مطالعاتی استقبال بیشتری نشان دهند. متاسفانه برخی از قرارداد های پژوهشی میدان محور به صورت علمی منعقد نشده اند که این امر چالش هایی را برای وزارت نفت پدید آورده است.

او با بیان این که تلاش داریم مباحث میدان محور را به مباحث فناوری محور تبدیل کنیم گفت: این تغییرات زمینه ساز بروز توقف در برخی از طرح های پژوهشی شده است.

تولید دانش‌بنیان یک مفهوم جامع و فراگیر است
رئیس مجمع نمایندگان استان فارس هم با تاکید بر اینکه مصرف انرژی در ایران بسیار نگران‌کننده است، اظهار داشت: میزان مصرف گاز در کشور ما نسبت به جمعیتی که داریم بسیار بالا است که نتیجه آن تخریب محیط‌زیست‌ است.

علیرضا پاک فطرت با تقدیر از طرح پیشنهادی مدیرعامل شرکت گاز فارس مبنی بر راه‌اندازی مرکز ملی فناوری‌های پیشرفته صنعت نفت و گاز کشور با محوریت استان فارس، خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۱ را با عنوان « تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری کرده اند و امیدواریم مراکز علمی پژوهشی در بکارگیری علم و دانش و تبدیل آن به ثروت اقدامات شایسته ای انجام دهد.
وی تولید دانش‌بنیان را یک مفهوم بسیار جامع و فراگیر در تمام ابعاد توسعه‌ای دانست و گفت: کیفیت و مزیت نسبی در تولید محصولات و فرآورده‌های نفتی دو مولفه اصلی و تاثیرگذار است که نیازمند تفکر دانش‌بنیان در تمامی مراحل مختلف تولید بوده و بایستی از ده‌ها سال پیش به جهت توسعه همه‌جانبه در صنعت نفت و گاز و همچنین پتروشیمی لحاظ شده باشد.

تبدیل تهدیدهای نفتی به فرصت بهره برداری
دبیر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی هم گفت: نفت در حالی به بزرگ ترین تهدید کشور بدل شده است که می توانست بهترین فرصت برای رشد و شکوفایی باشد.

عبدالعلی رحیمی مظفری با انتقاد از فرصت سوزی هایی که در زمینه های پژوهشی اتفاق افتاده اظهار داشت: در زمینه فرآیندهای هوشمندسازی مدیریت تولید و مصرف نفت و گاز مشکلاتی وجود دارد که با بهره گیری از مبانی دانش بنیان قابل ترمیم است.

وی با اعلام این خبر که بزرگترین دیتا سنتر وزارت نفت را در استان فارس خواهیم داشت بیان کرد: کمیسیون انرژی مجلس پشتیبان طرح های پژوهشی تا مرحله اجرایی سازی و تولید است.

نماینده مردم سروستان، خرامه و کوار در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انتظارات زیادی که از استان در حوزه انرژی می رود اظهار داشت: سازمان های تابعه وزارت نفت در فارس از ظرفیت های ارزنده ای برخوردار هستند و امیدواریم طرح های ارایه شده به مرحله تولید برسند.

هم افزایی برای پیشبرد طرح های کلان

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس نیز خواستار مساعدت و هم افزایی مدیران ارشد استان برای پیشبرد طرح های کلان در حوزه انرژی شد و افزود: محور اقتصاد و اشتغال در استان فارس بر مبنای کشاورزی بنا شده و این در حالی است که برای پیشرفت و مدیریت منابع چاره ای جز صنعتی شدن بر پایه اصول دانش بنیان و ایجاد ارزش افزوده در حوزه صنعت نداریم.

علی‌اکبر میدان‌شاهی پیشنهاد راه‌اندازی مرکز ملی فناوری‌های پیشرفته صنعت نفت و گاز کشور با محوریت شرکت گاز استان فارس را مطرح کرد و افزود: برای راه اندازی این مرکز دانش بنیان نیازمند همکاری و هم افزایی استاندار فارس، نمایندگان مردم شریف استان در مجلس شورای اسلامی، جامعه دانشگاهی و همه مسئولان ذیربط هستیم.

مدیرعامل شرکت گاز استان فارس عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تحقق شعار سال را یک تکلیف ملی برشمرد و اظهار کرد: بسیاری از مشکلات کشور در پرتو اجرایی سازی مبانی« تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» به فرصتی برای توسعه و پیشرفت بدل خواهد شد و این به معنای رشد در عرصه های صنعت و تکنولوژِی و افزایش تولید ناخالص ملی است.

آمادگی دانشگاه برای همکاری با صنعت

نماینده دانشگاه صنعتی شیراز نیز با قدردانی از تلاش های شرکت گاز استان فارس در زمینه های رشد مبانی دانش بنیان گفت: دانشگاه به عنوان یک مرکز علمی به صورت تمام عیار آماده همکاری با صنعت است.

وی با ارایه خلاصه ای از فعالیت هایی که توسط دانشگاه در حوزه های پژوهشی صورت گرفته اظهار داشت: تعامل علمی و اجرایی با صنایع و به ویژه شرکت گاز استان فارس در دستور کار این مرکز علمی قرار دارد.

تداوم حمایت از تولیدات ایرانی
بابک طاووسی، عضو هیات مدیره پالایشگاه شیراز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که بر همکاری پالایشگاه شیراز با شرکت های دانش بنیان تاکید کرد.وی با تاکید بر اهمیت حمایت از تولید داخل گفت: تولید کاتالیست های مورد نیاز پالایشگاه شیراز با همکاری شرکت های داخلی صورت گرفته است.

در ادامه این نشست حاضرین جلسه به ارائه دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها و مراکز علمی و همچنین مراکز پژوهشی و دانش‌بنیان در رابطه حوزه نفت و گاز پرداختند و بر اختصاص بودجه‌های لازم در زمینه پژوهش و تربیت پژوهشگر و لزوم همکاری‌های بین‌المللی تاکید شد.

از دیگر موارد مطرح شده در این نشست تخصصی تهیه نقشه راه و تعاملات سازمانی، تبیین چشم‌انداز و اهداف، مشخص نمودن خط مشی و اقدامات استراتژی، برنامه‌ریزی در خصوص چگونگی ایجاد بسترهای ارتباطی با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های علمی پژوهشی به منظور تسهیل در فرآیند اجرایی کردن ایده و طرح‌ها تا مرحله تجاری‌سازی و همچنین ایجاد مرکز ملی فناوری صنعت گاز کشور در استان فارس و شهر شیراز بود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=34766

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.