• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
7
به همت شهرداری میمند در حال پیگیری است؛

«روز میمند» در تقویم فارس ثبت می شود

  • کد خبر : 34694
  • 10 اردیبهشت 1401 - 22:26
«روز میمند» در تقویم فارس ثبت می شود
میمند فارس با ۳۰ هزار جمعیت، خاستگاه گل و گلاب در فارس است که هر سال در اردیبهشت ماه گردشگران زیادی را نیز از همین طریق جذب می کند، مطالعه تاریخ نشان می‌دهد که ایرانیان از نخستین تولیدکنندگان گلاب و عطر در جهان هستند که این کار در سرزمین پارس صورت می‌گرفته‌است.

میمند فارس با ۳۰ هزار جمعیت، خاستگاه گل و گلاب در فارس است که هر سال در اردیبهشت ماه گردشگران زیادی را نیز از همین طریق جذب می کند، مطالعه تاریخ نشان می‌دهد که ایرانیان از نخستین تولیدکنندگان گلاب و عطر در جهان هستند که این کار در سرزمین پارس صورت می‌گرفته‌است. قدیم‌ترین ذکر نام این صنعت نشان دهنده آن است که مهد و آغاز تولید گلاب از میمند فارس بوده‌است، قدیمی‌ترین سند تاریخی در کتاب کتاب صورالاقلیم نوشته ابوزید سهل بلخی (۳۲۲ هـ ق) است.
به همین دلیل مسئولان بخش میمند در حال تلاشند را هشتم اردیبهشت را به عنوان روز میمند در تقویم فارس نامگذاری کنند، البته سالها قبل نیز این پیشنهاد برای روز سیزدهم اردیبهشت پیشنهاد شده بود که علی رغم قول مسئولان استانی این قول به دست فراموشی سپرده شد.

زیرساخت های گردشگری در میمند در حال آماده سازی است

علی اکبر حسن زاده شهردار میمند با اشاره به استناد تاریخی و مستنداتی که خاستگاه گل سرخ و گل محمدی را میمند فارس عنوان کرده اند، می گوید: برای نخستین بار گل سرخ از میمند به سایر نقاط کشور صادر شده است، گل و گلاب در آیین ما تقدس دارد و برای شستشوی اماکن مقدس و قبور امامزادگان جلیل القدر از گلاب استفاده می کنیم.
او با اشاره به استقبال گردشگران از هوای عطر آگین میمند، عنوان می کند: اقدامات زیادی برای معرفی آیین گلاب گیری انجام شده و برای ثبت این آیین روز هشت اردیبهشت را به عنوان روز میمند درنظر گرفتیم و در حال پیگیری برای ثبت آن در تقویم استان فارس هستیم.
حسن زاده میمند را یکی از نقاط ویژه گردشگری فارس می خواند و می افزاید: آب و هوای اردیبهشت میمند و همچنین قرار گرفتن در شاهراه اصلی فارس یکی از ویژگی های این شهر است، میمند با توجه به اینکه منبع اصلی گلاب کشور است می تواند سبب ارزآوری برای کشور شود.
شهردار میمند با اشاره به اقدامات شهرداری برای توسعه این شهر، تصریح می کند: پارک ۱۱۰ هکتاری میمند با پیشرفت ۲۵ درصدی یکی از این اقدامات است که ۲۰میلیارد تومان بودجه برای این پروژه تسهیلات از صندوق توسعه درنظر گرفته شده است، برای تکمیل نیازمند ۵۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، مطالعات احداث کارخانه گلاب گیری نیز در ورودی شهر میمند با ۱۲ هزار هکتار زمین آماده جذب سرمایه گذاری است که سبب اشتغال زایی می شود.
این مقام مسئول بیان می کند: ۱۲ بوم‌گردی در این شهر راه اندازی شده است که این دغدغه مهمانان و مسافران جهت اشکان را مرتفع کرده است، ما آمادگی میزبانی از مسافران را داریم، پیش بینی می شود تا پایان امسال تعداد بوم‌گردی ها به ۲۰ مورد برسد، سرمایه گذارانی که تمایل به سرمایه گذاری در این شهر را دارند مورد استقبال شهرداری قرار می گیرند و امکانات ویژه ای برای آنها مهیا خواهد شد.
او با اشاره به برگزاری یک جلسه با فرمانده سپاه فجر، ادامه می دهد: خیلی از مسئولان فقط هزینه ای بر دوش ما می گذارند، اما در هفته آینده با حضور مسئولان جلسه ای برگزار می شود تا مشکلات میمند مورد بررسی قرار گیرد.

میمند تامین کننده‌ ۶۰ درصد مواد اولیه گیاهان دارویی کشور است

محمد رییسی نایب رییس اتحادیه باغداران که خود یکی از تولیدکنندگان گلاب و عرقیات است و ۱۲ سال است که در این حوزه فعالیت می کند، تاکنون در برگزاری۱۱ جشنواره گل و گلاب گیری همکاری داشته است، او نبود زیرساخت ها در سال های گذشته را یکی از عدم پیشرفت این شهر می داند و می گوید: میمند تامین کننده ۶۰ درصد مواد اولیه داروهای گیاهی کشور است، هر ساله ۵۰۰ تن بهار نارنج، کیالک، آویشن و غیره به سایر نقاط کشور صادر می شود، اما در دریافت اعتبارات و دستیابی به جایگاه واقعی مظلوم واقع شده است.
رییسی با اشاره به خام فروشی گل به دلیل نبود اسانس گیری و تقطیر، خبر می دهد: اکنون ۱۵ کارگاه صنعتی و ۱۱۰ کارگاه سنتی در میمند فعالیت می کنند، ۴۰ درصدگلاب مصرف داخلی و ۶۰ درصد به کشورهای همسایه صادر می شود، همچنین ۹۰ نوع عرقیات دارویی در میمند تولید می شود که ۹۰ درصد آن صادراتی است.
این فعال حوزه گردشگری ادامه می دهد: صنعت شیشه گری نیز دوباره در میمند احیا شده و در حال حاضر دو کارگاه شیشه گری فعالیت می کنند.
او با اشاره به صادرات اسانس گل به فرانسه متذکر می شود: ما در برندسازی کوتاهی کردیم ولی بخاطر ادعای موقوفه بودن میمند هیچ سرمایه گذاری ورود می‌کند، در حال حاضر ۵ هزار نفر در صنعت گل و گلاب گیری به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار کردند و در کنار باغهای گل، عسل نیز تولید می شود اما با وجود همه این ظرفیت ها ادعای موقوفه بودن این شهر برای سرمایه گذاران دلسردی بوجود آورده است.

خاستگاه گلاب گیری و تقطیر شهر میمند است

مهریار اعتمادفر پژوهشگر و تاریخ شناس با بیان اینکه نخستین خاستگاه صنعت تقطیر و گل سرخ یا گل محمدی میمند است، خاطرنشان می کند: این گل در ابتدا به حالت وحشی در طبیعت وجود داشته است اما پسوند با زندگی با انسان تبدیل آن را تبدیل به خدمات فرهنگی کرده و باغ گل به وجود آمده است و در حقیقت ما از لحاظ فرهنگی و تبدیل گل به باغ میمند را خاستگاه این گل می دانیم.
او با اشاره به قدمت چند هزار ساله شهر میمند با توجه به کشفیات تاریخی ادامه می دهد: در آن زمان لوله ای بنام استیل وجود نداشته است و از نی ها به عنوان لوله انتقال بخار در صنعت تقطیر استفاده می شده است، بر اساس گزارش های مورخین بزرگ گل سرخ از میمند به اصفهان، ترکیه، سوریه و بلغارستان صادر شده است.

موقوفه بودن شهر «میمند» ادعایی کذب است

محمدرضا مسعودی قاضی بازنشسته و یکی از باغداران نیز با اشاره به گلایه مردم میمند از ادعای موقوفه بودن میمند می گوید: سه پایه اساسی و محور در مورد این ادعا رعایت نشده است، اولین قانون است و دیگری منویات مقام معظم رهبری در جذب حداکثری مردم و دفع حداقلی و سومی تاکید بنیانگذار انقلاب اسلامی که مردم را ولی نعمت خود می دانند، آیا در این شرایط اقتصادی که کار مردم میمند کشاورزی است این ادعا عقلانی است؟!
او با اشاره به قوانین موقوفی برگرفته از شرع، ادامه می دهد: برای وقف، سه پایه اساسی وجود دارد، تصرف از اساسی ترین پایه های وقف است، واقف باید مالک باشد، همچنین جاری شدن صیغه عقد و تصرف باید در مرود یک‌ موقوفه بررسی است، متولیان حرم شاهچراغ (ع) خانمی بنام تاشی خاتون را همدوره با سعدی شیرازی است، مالک میمند عنوان کردند در حالیکه ۷۰ درصد این اراضی جزو انفال است، در این اواخر نیز مدعی کشف اسناد زیرساختی از موقوفه بودن این شهر بالغ بر ۷ هزار برگ را دارند، اما تاکنون این اسناد را علنی نکردند، باید توجه کرد که متولی وقف برای حدود ۸۰ سال قبل معرفی شده است، چطور واقف اسناد مالکیت خود را ارائه نداده است و حتی دلایل تصرف خود را ثابت نکرده است.
مسعودی تاکید می کند: در طول تاریخ هیچ تصرفی در مورد این شهر شکل نگرفته است، حتی براساس یک روزنامه در سال ۱۳۳۲ که اعتراض عایدات کدخدا بر مالیات توسط مردم ثبت شده است ثابت کننده مالک بودن مردم این شهر در آن سال است چرا که مالیات بر وقف جاری نمی شود، همچنین ما در این محدوده اماکن وقفی برای غیر از حرم شاهچراغ (ع) داریم و از آن گذشته مردم ۲۰ درصد مردم نیز سند رسمی دارند، بنابراین وقف بودن ۶ دانگ میمند کذب است و با توجه به اینکه این موضوع به داوری گذاشته شده است تاکنون این داوری به بهانه های زیادی از سوی متولیان حرم مطهر شاهچراغ (ع) انجام نشده است.

ادعای موقوفه بودن میمند مانع اصلی جذب سرمایه گذاران است

بهمن بهمن نژاد رییس شورای شهر میمند، این شهر را گلخانه استان فارس می داند و می گوید: در هر فصلی که به میمند سفر کنید شهر را پر از گل و شکوفه خواهید دید، ۱۷۰۰ هکتار گل محمدی در میمند کشت خواهد شد که ۲۵۰ هکتار آن دیمی است، همچنین ۵۰۰ هکتار نیز گل نسترن نیز در میمند کشت خواهد شد، انجیر با ۱۵۰۰ هکتار، انگور زرین بدون هسته، گردو و غیره نیز از دیگر محصولات این شهر است.
او معتقد است: میمند در حوزه کشاورزی و گردشگری سرشار از پتانسیل است، عدم جذب سرمایه گذار به دلیل ادعای موقوفه بودن این شهر است، متولیان شاهچراغ (ع) شهر میمند را موقوفه می دانند و به همین دلیل سرمایه گذاران تمایلی به همکاری ندارند، این ادعا بدون هیچ اسناد و مدارکی است، یکی از علل عقب ماندگی میمند همین دلیل است، چرا که سرمایه گذار نیاز به ملک دارد و با توجه به ادعای موققه بودن سرمایه گذار پشیمان می شود.
رییس شورای شهر میمند از رسانه می خواهد تا مطالبات را به گوش مسئولان برسانند و می گوید: روزانه هزاران نفر گردشگر در اردیبهشت وارد میمند می شوند، اما عدم وجود زیرساخت ها و ناامن بودن جاده سبب تصادفات زیادی در ورودی های این شهر می شود، ورودی میمند نیازمند بازسازی، بهسازی و عریض سازی است، فقط در یکی از ورودی ها در دو هفته گذشته ۴ نفر جان خود را ازدست دادند.
بهمن نژاد از عدم اختصاص اعتبار کافی برای میمند گلایه می کند و می افزاید: به طور مثال بودجه پارک ۱۱۰ هکتار به شهرستان داده شده ولی در اختیار میمند قرار نگرفته است، باید ادارات میمند مستقل شوند تا ما برای یک درخواست ماه ها در صف پاسخگویی شهرستان نمانیم.

خشکسالی سیب کاهش کشت گل محمدی شده است

محمد هادی عابدی رییس جهاد کشاورزی این شهر نیز از کاهش ۵۰ درصدی محصولات بخاطر سرما خاطرنشان می کند: از برداشت ۴ تن گل محمدی در هر هکتار به ۲ و نیم هکتار رسیده‌ایم، با توجه به خشکسالی ها محصولات کم آبی مانند گل محمد و گردوهای دیمی و غیره در میمند تولید می شود، توسعه کشت گل محمدی می تواند یکی از راه های مقابله با خشکسالی است.

مهدی مقدم یکی از اعضای شورای شهر میمند نیز با اشاره به اشتغال زایی تولید گل و گلاب در میمند بیان می کند: کارگران فصلی هر ساله وارد میمند می شوند، همچنین با برگزاری جشنواره شاهد حضور گردشگران هستیم اما نبود جاده مناسب مسیر را علاوه پر ترافیک بودن و عدم وجود شانه راه، به یکی از نقاط حادثه خیز تبدیل کرده است که جان هموطنان و گردشگران را به خطر می اندازد، و در صورت حادثه نیز هیچ پزشک متخصصی در بخش نداریم، ساخت بیمارستان ۳۲ تختی میمند نیز در حد حرف باقی مانده است.
او درخواست می کند: برای افزایش کشت گلاب انشعاب آبی از تنگاب فیروزآباد به میمند اختصاص داده شود، چرا که مجتمع گیاهان دارویی میمند تنها مجتمع فعال فارس است.

بهنام صیاد نژاد عضو دیگر شورای شهر میمند اظهار امیدواری می کند: امید است روز هشت اردیبهشت، روز میمند معرفی شود و مسئولان گردشگری و استانداری به آن اهتمام ویژه داشته باشند، این نامگذاری سبب جذب سرمایه گذاران خواهد شد، صنعت گل و گلاب کاشان با توجه به جغرافیای شهری و تبلیغات از گلاب میمند جلو افتاده است.

«میمند» آماده برگزاری جشنواره های حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی است

علی پور میرزا دبیر جشنواره گل و گلاب میمند می گوید: عدم حضور مسئولان استانی نشان از تنهایی میمند است، ما مکانی ویژه برای برگزاری جشنواره نداریم، میمند ظرفیت برگزاری جشنواره های زیادی به ویژه در حوزه کشاورزی و صنایع تبدیلی را دارد که سبب جذب سرمایه گذاران می شود، اما به دلیل کمبود امکانات این مهم مغفول مانده است، ما ۲۰۰ کیلومتری دریای آزاد هستیم، فقط ۲۰ کیلومتر با بزرگراه فاصله داریم، حتی ریل شیراز بوشهر از نزدیکی میمند می گذرد اما به دلیل بخش بودن صدای ما شنیده نمی شود، شهرستان قابلیت پیشرفت را ندارد و اجازه پیشرفت به سایر بخش ها نیز نمی دهد.

سید غلامعلی ظهرابی، بخشدار میمند با بیان اینکه این شهر باید جایگاه خبری خود را که مغفول مانده را به دست بیارد، می گوید: این دوره از شورا این موضوع را در اولویت خود قرار داده‌اند، المان نماد گل محمدی ساخته شده و آماده نصب است که با نورپردازی این نماد در شب نیز قابل دیدن است، همچنین یک نماد گلاب گیری در شهر نصب شده و سایر المان‌هایی با این موضوع نیز در شهر نصب شده است، البته باتوجه به خشک شدن چاه ها گل های محمدی در بلوارها خشک شده‌اند.
او خاطرنشان می کند: چاه جدید حفر شده و ۵ هزار نهال گل محمدی در بلوارها کشت می شود، همچنین گلخانه ای نیز با این محوریت راه اندازی شده است.

یکی از کشاورزها با اشاره به شرایط جوی می گوید: ما محصولات خود را از دست دادیم، یک جشنواره باید محلی برای جشن و شادی باشدتا سبب جذب گردشگر باشد اما تبدیل به مکانی برای سخنرانی شده است، هیچکس به خسارت کشاورزان اهمیت نمی دهد.

 

عکس از: رضا قادری

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=34694

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.