• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
10
​رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز:

عطر قرآن با بهار رمضانی شیراز آمیخت

  • کد خبر : 3338
  • 21 اردیبهشت 1399 - 16:37
عطر قرآن با بهار رمضانی شیراز آمیخت
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با اشاره به مبارکی پیوند ماه رمضان و هفته شیراز، از شهروندان دعوت کرد به ضیافت رمضانی و قرآنی بپیوندند و دقایقی را در فضای مجازی میهمان برنامه‌های مبتنی بر کلام وحی باشند.

مرتضی جعفری، شنبه بیان داشت: پیوند ماه پُر برکت و معنوی رمضان با اردیبهشت سبزفام شیراز و گرامیداشت هفته‌ای به نام کلان‌شهری که با عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) شناخته می‌شود، برکت و فضایی آکنده از معنویت همراه داشته است، چنانکه آمیختگی عطر بهارنارنج با صدای دلنشین اذان، روزه‌داران را از آرامشی بهارگون سرشار می‌کند.
 
وی ادامه داد: شیراز افزون بر بهره‌مندی از صبغه تاریخی و هنری، شهر امامزاده‌ها، گنبدها و مناره‌هایی بی‌نظیر است که یادگار دوران حیات این شهر، در ادوار مختلف تاریخ به‌شمار می‌رود و نشان‌ از آمیختگی و ذوق شیرازیان با عرفان و معنویت دارد، از همین رو بی‌راه نیست که شیراز با نام شهر اولیا نامبردار است.
معاون فرهنگی شهردار شیراز افزود: مردم روزه دار و نمازگزاران شیراز این روزها به سبب شیوع بیماری کرونا از حضور در مساجد بی‌بهره‌اند اما به همت شهرداری شیراز، محراب و ستون‌های باشکوه این بناهای معنوی و تاریخی همچون همیشه میزبانی شایسته برای کلام وحی به‌شمار می‌روند.
 مناره‌های ملکوت، پیوند زیبایی و نوای ملکوتی
جعفری با بیان اینکه در این ایام، شهرداری شیراز با برگزاری آیین‌هایی رمضانی، نوای ملکوتی قرآن را در گلدسته‌های مساجد سراسر شهر برافراشته است، گفت: در برنامه ای با عنوان “مناره‌های ملکوت”،که با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه ناحیه سه شیراز و هیات امنای مساجد تاریخی شیراز تهیه شده، در فضای مجازی، هر شب یکی از مساجد تاریخی شیراز را به شهروندان و دوستداران معرفی و همزمان، آنان را به کلامی از قرآن مجید با تلاوت یکی از قاریان ممتاز و برجسته دعوت می‌کنیم، بدین‌ترتیب در ۳۰ شب، در ۳۰ مسجد، ۳۰ جزء قرآن کریم را در فضای مجازی و در کنار شما ختم می‌کنیم.
وی اضافه کرد: تاکنون مسجد بزرگ مشیر، مسجد تاریخی سیاوشان، مسجد سردُزک یا قدس، مسجد علمدار، مسجد مقیمیه، مسجد آقاباباخان، مسجد حاج باقر شیراز، مسجد بزرگ و تاریخی وکیل، مسجدآقا لَر، مسجد بغدادی‌ها، مسجد زیبا و تاریخی نصیرالملک، مسجد حاج میرزا کریم صراف و مسجد حاج‌علی از دل کوچه پس کوچه‌های بافت تاریخی، شیراز را عطرآگین به بوی کلام وحی کرده‌اند.
۳۰ قرار عاشقانه با کنکاش مفاهیم قرآنی
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اظهار داشت: به جز آیین مناره‌های ملکوت، ۳۰ قرار عاشقانه با کنکاش در عمق مفاهیم قرآنی، از دیگر برنامه‌های بهار رمضان این سازمان است و بر اساس آن شهروندان آیاتی از سبک زندگی قرآنی را به ‌صورت روزانه دریافت می‌کنند که در آن خداوند متعال به یکی از آیین‌ها و ضرورت‌های شهروندی اشاره می‌کند.
جعفری گفت: این آیات در طرحی گرافیکی با بهره‌گیری از هنر مکتب شیراز، کاشی‌های هفت رنگ و الهام از مساجد تاریخی این شهر، ارائه می‌شود و تا کنون با استقبال بسیار کاربران در شبکه‌های اجتماعی مواجه شده است.
شهر رمضان، حکایاتی از قرآن برای کودکان
وی همچنین به برگزاری برنامه‌ای با عنوان شهر رمضان اشاره و بیان کرد: این آیین نیز یکی دیگر از برنامه‌های قرآنی شهرداری سومین حرم اهل بیت (ع) به‌شمار می‌رود که مخصوص کودکان است و آنان را به روایتگری داستان‌ها و حکایاتی دعوت می‌کند که با محوریت قصه‌های قرآنی است و فرزندانمان را به درک عمیق مفاهیم آن حکایت‌ها با استفاده از هنر نقاشی فرا می‌خواند.
 آیه‌های زندگی، پلی به درک مفاهیم قرآنی
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز همچنین عنوان کرد: آیه‌های زندگی نیز از دیگر آیین‌های ماه مبارک رمضان امسال است که در آن از شهروندان درخواست شده است پنج آیه با رویکرد آموزه‌های اجتماعی و فردی را برگزینند و برای دبیرخانه جشنواره‌های رمضانی شهرداری شیراز ارسال کنند تا به این بهانه قرائت قرآن را به خوانش قرآن بدل کنیم و از مفاهیم ناپیدای آن بیاموزیم.
وی با بیان اینکه در تمام این برنامه‌های ملکوتی و قرآنی، رویکرد شهرداری شیراز مشارکت همه مردم ایران بوده است، گفت: با این هدف، هموطنان افزون بر الفت‌گیری با کلام وحی، با داشته‌های عرفانی و معنوی شهر شیراز، خاصه در ایامی که به نام آن شهر در تقویم به ثبت رسیده است،‌ آشنا خواهند شد.
جعفری ادامه داد: تاکنون شهروندان از شهرهایی همچون اصفهان، مشهد، ساری، بابل، تهران، و… همپای مردمان نیک‌نهاد شیراز، میزبان این برنامه‌های رمضانی در خانه‌های خود بوده‌اند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=3338

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.