• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
دبیر ستاد برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی فارس:

شعار دروغین هنر برای هنر، برای جدا کردن مردم از هنر انقلابی بود

  • کد خبر : 33076
  • 20 فروردین 1401 - 20:10
شعار دروغین هنر برای هنر، برای جدا کردن مردم از هنر انقلابی بود
دبیر ستاد برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی و رئیس حوزه هنری فارس هنر انقلابی را هنری مردمی قلمداد کرد و گفت: این هنر به تمام طبقات مردمی تعلق دارد اما متأسفانه هر گاه از هنر انقلابی صحبت شد برخی با شعارهای دروغین هنر برای هنر تلاش کردند هنر انقلابی را از مردم جدا کنند.

به گزارش سحاب پرس، وحید نمازی در جلسه شورای فرهنگ عمومی افزود : این افراد خواستند با استفاده از الفاظی، سمت و سوی دیگری به هنر انقلابی بدهند اما هنر انقلابی  زبان گویا، نافذ و برنده مردم است.

این مقام مسئول ادامه داد: هنر انقلابی در زمان مطالبه گری از بطن مردم شکل می‌گیرد و با مردم زندگی می‌کند و با مردم ماندگار می‌شود. در حقیقت هنر مردمی هنری انقلابی و الهی است.
وی گفت: هنر انقلابی به سنت‌های الهی و ارزش‌های اسلامی و سیره اهل بیت (علیهم‌السلام) پایبند و باورمند است و این هنر هویت‌بخش و امیدآفرین است.

وی با بیان اینکه شهید آوینی از پیشگامان جهاد تبیین است گفت: شهید آوینی در سرچشمه هنر انقلاب قرار دارد و این شهید را باید هنرمند تراز انقلاب نامید. شهید مرتضی آوینی نمونه‌ای از تمام انسان‌های انقلابی است که در مواجه با معنویت انقلاب اسلامی و مبانی معرفتی حضرت امام (ره) قرار گرفته است.

رئیس حوزه هنری فارس ادامه داد: شهید آوینی کسی است که هم اهل اندیشه و هم اهل تعقل و نظر است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب شهید آوینی سید شهیدان اهل قلم است. 

نمازی ، شهید آوینی را اهل عمل و اقدام دانست و گفت: هر جا که این شهید بزرگوار در باب تمدن و اندیشه‌های غرب با انجام تولیدات و اقدامات فرهنگی و هنری نقدی را مطرح کرده، توانسته نمونه‌های موفقی را ارائه دهد.

وی افزود: شهید آوینی هیچ‌گاه در مقابله با تمدن غرب تسلیم یا دچار انزوا نمی‌شود و حتی به دنبال مدرنیته کردن اسلام نمی‌رود بلکه‌ تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا بتواند با استفاده از ظرفیت و ارکان تمدنی غرب، برای تمدن سازی نوین بهره ببرد که نمونه‌های آن در آثار مکتوب و سینمایی روایت فتح ایشان کاملا مشهود است.

این مقام مسئول گفت: هنر انقلابی سبک خاصی از هنر است که در دامان مفاهیم والای انسانی و اسلامی شکل می‌گیرد و دارای ویژگی‌های بسیار مهمی است که مهمترین ویژگی آن تعهد است.

نمازی با اعتقاد به اینکه هنر انقلابی متعهد به حقیقت است،گفت: هنر انقلابی هنر مسئولیت است و نسبت به تکامل و تعالی انسان احساس تکلیف می‌کند.

نمازی با بیان اینکه هنر انقلابی جریان ساز است و در برابر تمامی اتفاقات واکنش نشان می‌دهد، گفت: فلسفه اصلی برگزاری هفته هنر انقلاب اسلامی پاسداشت و گرامیداشت داشته‌های هنر انقلاب و ترویج این هنر در میان عموم مردم است.

وی گفت: حوزه هنری انقلاب اسلامی به عنوان مرکز، امید و پیشران هنر انقلاب در دوران تحولی مدیریت جدید رسالت اصلی خود را پرچمداری هنر انقلاب اسلامی در زیست‌بوم فرهنگی استان ترسیم کرده است.

نمازی ادامه داد: بر همین اساس توجه به مزیت‌ها و نیازهای زیست بوم فرهنگی استان همانند توجه به ویژگی‌ها، وقایع و شخصیت‌های بومی و هویتی و القای احساس هویت و افتخارات بومی، بازخوانی وقایع بومی هویت آفرین و پاسداشت چهره‌ها و قهرمانان ملی جزو مأموریت‌های اصلی حوزه هنری خواهد بود.

وی اضافه کرد: همچنین حوزه هنری تلاش جدی و عملیاتی برای تحقق برش نقشه مهندسی فرهنگی در استان دارد و برای تحقق این امر مأموریتی سه ساله ترسیم کرده است.

نمازی بیان داشت: در سال جاری ستاد گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی با ریاست استاندار محترم در استان تشکیل شد و این ستاد امسال متفاوت تر بود و ورود جدی معاون سیاسی امنیتی استانداری به این عرصه باعث شد در این هفته نسیم بهار هنر انقلاب حال و هوای تازه‌ای به سراسر استان بخشد و در تمام شهرستان‌ها شاهد تشکیل ستاد و برگزاری برنامه‌های مختلف و متنوعی باشیم‌.

رئیس حوزه هنری فارس با بیان اینکه هفته هنر انقلاب اسلامی با شش رویکرد کلی دنبال می‌شود، گفت: لزوم تحلیل بومی گرایی در فعالیتها و برنامه‌ها، تبیین گفتمان و مکتب هنر انقلابی و معرفی اندیشه‌های شهید آوینی، معرفی مصادیق هنر انقلاب اسلامی مِن جمله تولیدات بومی، توسعه مخاطب عمومی در استان، شاخص سازی و معرفی چهره هنرمند انقلابی و تجلیل از فعالان مردمی در عرصه انقلاب، معرفی شهید اثنی عشری از دیگر رویکردهای ما در هفته هنر انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

شایان ذکر است، پس از شهادت مرتضی آوینی در بیستم فروردین سال ۱۳۷۲، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری به مقام معظم رهبری، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نامگذاری شد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=33076

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.