• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
7
یادداشت؛

عوامل و علائم تاثیر گذار در روابط بین زوجین

  • کد خبر : 3306
  • 20 اردیبهشت 1399 - 16:44
عوامل و علائم تاثیر گذار در روابط بین زوجین

برای داشتن یک رابطه شاد و زیبا، زوجین باید انواع زبان عشق و محبت را یاد بگیرند و در روابطشان به تعداد دفعات زیاد استفاده کنند.  برخی از افراد، از ابراز عشق و محبت به دیگران خجالت می‌کشند و یا اینکه برایشان بسیار سخت است، اگر این افراد با یک فرد کاملا عاطفی و احساسی […]

برای داشتن یک رابطه شاد و زیبا، زوجین باید انواع زبان عشق و محبت را یاد بگیرند و در روابطشان به تعداد دفعات زیاد استفاده کنند.

 برخی از افراد، از ابراز عشق و محبت به دیگران خجالت می‌کشند و یا اینکه برایشان بسیار سخت است، اگر این افراد با یک فرد کاملا عاطفی و احساسی که کاملا برعکس آن‌ها است، وارد رابطه شوند، به طور حتم به مشکل برخورد خواهند کرد، زیرا قدرت انتقال محبت را ندارند و نمی‌توانند نیاز‌های همسرشان را در این زمینه ارضا کنند. این افراد بهتر است در ابتدا افکاری که مانع از ابراز محبت به همسر می‌شود را تغییر دهند و همین طور پیامد‌های این نوع از رفتار را می‌توانند در نظر بگیرند، زیرا یکی از پیامد‌های این گونه رفتار، دور شدن تدریجی از همسر خواهد بود و حتی ممکن است منجر به جدایی همسران نیز بشود.

یکی از راه‌های ابراز عشق و محبت به همسر بیان جملات و کلمات تأیید کننده و محبت‌آمیز است، مانند گفتن جمله دوستت دارم، نوشتن یادداشت‌های عاشقانه برای همسر، تعریف و تمجید کردن از همسر در رابطه با ظاهرش، موفقیت‌هایش و یا توانمندی‌هایش، بیان تشکر و تقدیر از همسر به دلیل زحماتش و بیان جملاتی که حاکی از اعتماد به همسر است.

یکی دیگر از شیوه‌های محبت به همسر گذراندن زمان کیفی با همسر است، مسافرت‌های دونفره، گذراندن وقت با همسر و انجام یک کار لذت‌بخش با یکدیگر یک نوع از روش‌های ابراز محبت به همسر است و همچنین دادن هدیه به یکدیگر صرف نظر از ارزش مادی آن یکی دیگر از روش‌های بیان علاقه است. دادن یکسری از خدمات به همسر مانند تعمیر ماشین همسر، شستن لباس‌هایش، کمک کردن به همسر در تکالیف دانشگاهی، انجام کار‌های خانه و آشپزی کردن نیز یک نوع دیگری از زبان عشق است که اگر مورد تقدیر و تشکر طرف مقابل قرار نگیرد و تصور بر این باشد که وظیفه‌اش است، احساس خوبی در طرفین ایجاد نخواهد کرد، برهمین اساس گاتمن معتقد است زوجین باید حتما حداقل هفته‌ای دوبار از یکدیگر تشکر کنند. یکی دیگر از زبان‌های عشق و محبت به همسر تماس فیزیکی مانند در آغوش گرفتن همسر و بوسیدن اوست که موجب ترشح هورمون دوپامین می‌شود و باعث می‌شود که زوجین احساس خیلی بهتری نسبت به یکدیگر داشته باشند و در نهایت ممکن است افراد فقط به یکی از این شیوه‌ها به همسر خود ابراز عشق کنند، به همین جهت بهتر است همسران بتوانند زبان عشق خود و همسرشان را شناسایی کنند تا بهتر بتوانند عشق و محبت او را درک کنند.

زندگی مشترک با درک متقابل همسران از یکدیگر و گذشت آن‌ها پایدار می‌شود و دانستن این موضوع که باید به چه صورت گذشت کنیم، نکته مهمی است که زوجین باید به آن توجه کنند. زوجین باید در زندگی مشترک خطاهای یکدیگر را ببخشند، چراکه همه ما ناخواسته مرتکب خطا می‌شویم، البته که همسرتان باید متوجه اشتباهش شده باشد و از ارتکاب دوباره آن خودداری کند. هیچگاه خود را نادیده نگیرید، گاهی اوقات در زندگی مشترک شاهد بخشش بیش از اندازه یکی از همسران هستیم، به این معنا که چنین فردی مدام خواسته‌ها و نیاز‌های خود را نادیده می‌گیرد. گاهی اوقات فرد نسبت به همسرش گذشت می‌کند و همواره بر سر او منت می‌گذارد، همواره عیوب همسرتان را بپوشانید و همچنین سعی کنید خواسته‌ها و احساسات یکدیگر را بدانید و روی حساسیت‌ها و خط قرمز‌های یکدیگر نروید. به همسرتان برای جبران خطایش فرصت دهید، به یاد داشته باشید شما و همسرتان “ما” هستید. پس در زندگی مشترک برنده و بازنده بودن را راه نیندازید و منتظر عذرخواهی همسرتان نباشید. زوجین به یاد داشته باشند که بخشیدن اشتباهات یکدیگر در زندگی مشترک باعث تداوم و صمیمیت زوجین می‌شود و عاملی برای نزدیک شدن بیشتر آن‌ها به یکدیگر است.

علائم یک رابطه مسموم:

همه عاشق شدن را دوست دارند و همه درگیر روابط عاشقانه می‌شوند. عشق ما را به اوج شادی و شعف می‌برد و آنقدر بالا می‌برد که شاید دلمان نخواهد از آن ارتفاع پایین بیایم، اما همان قلب عاشق می‌تواند برای ما سرخوشی‌های الکی ایجاد کند و ما را به ورطه یه رابطه مسموم و اشتباه بکشاند. در اینجا می‌خواهیم به شما علائمی را نشان دهیم که متوجه شوید دیگر همه چیز مثل قبل نیست و یک جای کار می‌لنگد. در ادامه، فهرستی از علائمی خواهید دید که به شما وجود یک رابطه مسموم را نشان می‌دهد.

عدم احساس امنیت

وقتی شریک احساسی‌تان شما را مدام در موقعیتی قرار می‌دهد که به وفاداری‌اش شک می‌کنید یا در آینده چنین رابطه عاشقانه‌ای دچار ابهام می‌شوید، بهتر است بار دیگر نگرش خود را نسبت به آن فرد یا کل رابطه ارزیابی کنید تا ببینید آیا ارزشش را دارد دچار این وضعیت شوید.

عدم ارتباط

فارغ از میزان عشق و جاذبه‌ای که در روابط عاشقانه شما است، وقتی رابطه تحلیل می‌رود و کم می‌شود تمام آن احساسات تند و آتشین روز‌ها و ماه‌های اول فروکش می‌کند و تب تند روابط شما به ناگاه قطع می‌شود. اینجاست که سوء تفاهم‌ها به یک امر عادی مبدل می‌شود و هر دو طرف رابطه از لحاظ احساسی از هم فاصله می‌گیرند. این یک مشکل جدی است که در نهایت می‌تواند منجر به خاتمه یک رابطه عاشقانه شود.

قدردانی نشدن و محترم نبودن

همه ما از این که ببینیم مورد توجه قرار گرفته‌ایم و محبت‌های ما جبران می‌شودلذت می‌بریم. در چنین حالتی، هم اعتماد به نفس ما بیشتر می‌شود و هم دلمان می‌خواهد توجه و عشق بیشتری از خودمان بروز دهیم. اما وقتی یک طرف رابطه عاشقانه به سختی تلاش می‌کند تا رابطه را بهتر کند، اما با تمام این‌ها تمام زحماتش نادیده گرفته می‌شود و مورد قدردانی قرار نمی‌گیرد، وقتی برای دوست داشتن شما تلاشی از خود نشان نمی‌دهد، برای با شما بودن وقت نمی‌گذارد و مسائل مهم زندگی‌اش را با شما به اشتراک نمی‌گذارد، دیگر در این رابطه خبری از داد و ستد عاشقانه نخواهد بود و دچار افراط و تفریط می‌شوید. این یک علامت واضح است و به شما می‌گوید به مرور زمان رابطه شما به ورطه نابودی می‌کشد و هر دو طرف احساس خسته شدن و بی‌ارزش بودن را خواهید داشت.

عدم اعتماد

روابط شاد و موفق بر پایه اعتماد ایجاد می‌شوند. وقتی هر کدام از طرفین پارانوئید می‌شود و به اصطلاح دیوانه‌بازی در می‌آورد، روابط به تدریج به انتهای خود می‌رسد. بهتر است خود و شریک عاطفی‌تان را به خوبی ارزیابی کنید، زیرا اگر این معضلات به مدت طولانی حل‌نشده باقی بمانند ممکن است منجر به اتمام یک رابطه عاشقانه شوند.

انرژی منفی

روابط احساسی همیشه گل و بلبل نیست که مدام لبخند روی صورت شما نقش ببندد. گاهی اوقات می‌شود که کمتر شادی می‌کنید، اما اگر این حالت به وفور پیش می‌آید، دیگر رابطه شما یک رابطه مسموم است. باید جریان هوای انرژی مثبت و احساس خوشحالی و خوشبختی در سرتاسر رابطه شما حاکم باشد. در غیر این صورت، احتمالا شما در انتخاب شریک احساسی خود اشتباه کرده‌اید و هر دوی شما با هم ناسازگار خواهید بود. به شما توصیه می‌کنیم عمیقا در مورد تصمیماتی که می‌گیرید فکر کنید.

سوء استفاده فیزیکی

قطعا در هر رابطه‌ای اوج مسمومیت وجود دارد و نباید تحت هیچ شرایطی آن را قبول کرد. وقتی نوبت به سوء استفاده فیزیکی یا جنسی می‌رسد اصلا نباید تحمل کرد و ادامه این رابطه قطعا جز ضرر چیزی ندارد و بهبود نمی‌یابد. پس بهتر است هر چه سریع‌تر به رابطه خاتمه داد، زیرا زندگی فردی که مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته ممکن است به خطر بیفتد. این‌ها معامله را به هم می‌زنند. بهتر است زود تمامش کنید.

درام‌های غیرضروری

بحث و جدل‌های مکرر و یا دیوانه‌بازی‌های بی‌اساس می‌تواند منجر به افزایش استرس در رابطه شود و مثل دیگر بحث‌های معمولی زندگی که نگرانش می‌شوید، باید از چنین لحظات احساسی و درامی تا حدی که امکان دارد پرهیز کرد.

عدم رشد

اگر هیچ رشدی را در روابط خود نمی‌بینید، بهتر است بی‌خیالش شوید، زیرا احتمال دارد به تدریج بر رشد نهایی شما به عنوان یک فرد عاقل و بالغ تاثیر بگذارد. اگر کسی نمی‌خواهد برای بهتر کردن روابط قدمی بردارد، نیاز نیست شما هم وقت ارزشمند خود را با او تلف کنید.

یک‌طرفه بودن

روابط عاطفی متقابل رشد می‌کنند. بنابراین، وقتی هیچ داد و ستدی نیست، تلاش‌های شما بدون بازگشت است و شما تنها طرفی هستید که می‌خواهید رابطه را بهتر کنید، زحمات شما بی‌فایده خواهد بود. هیچ کس به تنهایی نمی‌تواند یک رابطه را حفظ کند. تمام این تلاش‌ها یک طرفه و خسته‌کننده خواهند بود و احتمال دارد هیچ آینده‌ای نداشته باشند.

بر پایه اولتیماتوم بودن

وقتی دیگر عشق در رابطه عاطفی ملاک اصلی نباشد و تهدید‌ها و اولتیماتوم‌ها تنها دلیل ادامه رابطه باشند، دیگر رابطه شما بی‌ثمر است و هر چه زودتر تمام شود به نفع هر دوی شما خواهد بود.

کنترل گری

گاهی اوقات در زندگی مشترک دیده می‌شود که یکی از زوجین شروع کنترل کردن طرف مقابل می‌کند و باعث ایجاد مشکلاتی در زندگی مشترک می‌شود شخص کنترل‌گر معمولاً با کنترل کردن، توجه شخص مقابل را برای خودش می‌خواهد، این افراد معمولاً دچار کمبود اعتمادبه نفس هستند. کنترل کردن باعث خدشه دار شدن روابط گرم و صمیمانه زوجین می‌شود، بهتر است که همسرتان را همان گونه که هست بپذیرید و در پی تغییر یکدیگر نباشید، چراکه آدم‌ها تفاوت‌های فردی دارند و در کنترل به نظرات شخص مقابل اهمیت داده نمی‌شود.

تهیه کننده : کارمند رتبه ۱۲ “عباس برزگر” – مشاور و کارشناس اجتماعی کلانتری فخرآباد شیراز

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=3306

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.