• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
4
با همت بانک قرض الحسنه مهر ایران؛

۱۴ اسفند تحت عنوان روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه ثبت شد

  • کد خبر : 31831
  • 14 اسفند 1400 - 18:35
۱۴ اسفند تحت عنوان روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه ثبت شد
نماینده روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس گفت: با همت بانک قرض الحسنه مهر ایران و حمایت های مدیران ارشد 14 اسفند در تقویم شمسی تحت عنوان روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه با شعار مهر ما در دل تاریخ ثبت و ماندگار شد.

به گزارش سحاب پرس، مهدی طاهری، نماینده روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس گفت: تبریک عرض می کنم روز ۱۴ اسفند که افتخار داریم اعلام کنیم با همت بانک قرض الحسنه مهر ایران و حمایت های مدیران ارشد این روز در تقویم شمسی تحت عنوان روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه با شعار مهر ما در دل تاریخ ثبت و ماندگارشد .
«مَّن ذَا الَّذِی یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَیُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا کَثِیرَهً وَاللّهُ یَقْبِضُ وَیَبْسُطُ وَإِلَیْهِ تُرْجَعُونَ» آیه ۲۴۵ سوره مبارک بقره
«کیست که به خداوند وام دهد، وامى نیکو تا خداوند آن را براى او چندین برابر بیافزاید و خداوند(روزى بندگان را) محدود و گسترده مى سازد، و به سوى او بازگردانده مى شوید.»
در تفاسیر مختلف آمده است که این آیه به دنبال آیه قبل که مردم را به جهاد تشویق مى کرد، مؤمنان را به انفاق و وام ترغیب مى نماید. زیرا همانگونه که براى امنیّت و صیانت جامعه، نیاز به جهاد و تلاش مخلصانه است، همچنین براى تأمین محرومان و تهیه وسایل جهاد، نیاز به کمک هاى مادّى مى باشد.
کلمه کثیر در کنار کلمه اضعاف، نشانه ى پاداش بسیار زیاد است. و جمله یضاعفه بجاى یضعفه رمز مبالغه و ازدیاد است.
تعبیرِ قرض به خداوند، نشان دهنده آن است که پاداش قرض الحسنه بر عهده خداوند است.
کلمه قرض الحسنه از دو قسمت ترکیب شده است:
۱- قرض: به معنای بریدن و قطع کردن است و مالی را که به دیگری داده می شود به شرط بازگرداندن (عین یا بدل آن) قرض می خوانند؛گویا قرض دهنده، آن مال را از بقیّه احوالش بریده است.
۲- الحسنه: در قرآن کریم، واژه «حسن» صفت قرض الحسنه قرار گرفته است؛ حسن یعنی زیبا و نیکو و قرض نیکو آن است که از مال حلال باشد و آن را با منّت گذاردن و اذیّت، ضایع نکند. از منظر قرآن کریم هر کار خیری که انسان برای خدا انجام دهد، قرض الحسنه برای اوست.
جایگاه قرض الحسنه در قرآن کریم
قرض الحسنه در مکتب اسلام جایگاهی مخصوص دارد و تاکید اسلام برای کمک به فقرا و مستمندان به معنی پذیرفتن فقر نیست بلکه تلاشی برای برکندن فقر از زندگی بشری است. در شأن و مقام قرض الحسنه که از تعالیم دینی برخاسته، آیات بسیاری آمده است که به بعضی از آنها اشاره می شود: «کیست که به خدا «قرض الحسنه ای» دهد (و از اموالی که خدا به او بخشیده، انفاق کند) تا آن را برای او، چندین برابر کند؟ و خداوند است که (روزی بندگان را) محدود یا گسترده می سازد؛ (و انفاق هرگز باعث کمبود روزی آنها نمی شود) و به سوی او بازگردانده می شوید (و پاداش خود را خواهید گرفت).
بخش مهمی از مشکلات موجود در ساختار بانکی کشور، به دلیل عدم بهره‌گیری از نعمت و ظرفیت بزرگ «قرض‌الحسنه» است. در این خصوص باید این ظرفیت بزرگ را به عنوان موهبتی الهی و ظرفیتی اقتصادی مورد شناسایی قرار داد و آن را در ساختار اقتصادی و بانکی کشور بیش از پیش پررنگ کرد.
قرض الحسنه؛ کلید واژه‌ای برای تحقق اقتصاد مقاومتی
نظام مالی یک کشور و ساختار گردش پول در آن اگر بر پایه قرض الحسنه و به دور از سودهای ربوی تنظیم شود، در آن صورت ورودی و خروجی سرمایه در آن مشخص بوده و قدرت مانور اقتصادی کشور افزایش خواهد یافت.
قرض الحسنه، علاوه بر اینکه سنتی خداپسندانه و منطبق بر تعالیم دینی محسوب شده و منجر به برکت مال و عدم ایجاد شبهه در آن می شود، در مبانی و اصول اقتصاد اسلامی نیز به عنوان یک کلید واژه مهم و مبنایی مورد تایید و تاکید قرار گرفته است.
موضوع دیگری که باید مدنظر قرار داد، به تاثیرگذاری و تاثرپذیری اقتصاد مقاومتی و قرض‌الحسنه از یکدیگر باز می‌گردد. زمانی که موضوع اقتصاد مقاومتی مطرح می‌شود، بحث قرض‌الحسنه نیز عینیت و اهمیت زیادی پیدا می‌کند.
قرض‌الحسنه زمینه ساز اقتصاد پایدار
قرض‌الحسنه در واقع ابزاری است که به وسیله آن می‌توان اقتصادی پایدار داشت. قرض‌الحسنه ابزاری است برای افرادی که می‌خواهند خدمتی ارائه دهند. باید مردم به استفاده از ابزار قرض‌الحسنه برای کارآفرینی ترغیب شوند و اگر به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستیم باید کار را از قرض‌الحسنه آغاز کنیم.
سنت قرض‌الحسنه به استناد آیات قرآن ، روایات و همچنین از سوی مراجع معظم تقلید مورد تایید و تاکید است، به طوری که قرض‌الحسنه نسبت به صدقه که بدون بازگشت است، برتری دارد و باعث می‌شود افراد با قرض الحسنه کار و فعالیت کنند و بتوانند قرض‌الحسنه را برگردانند.
توجه ویژه بانک قرض الحسنه مهر ایران به حوزه مسئولیت اجتماعی
توجه ویژه مدیریت محترم عامل و اعضای محترم هیات مدیره بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به حوزه مسئولیت اجتماعی و مصرف وجه التزام بانک در امور عام المنفعه باعث شده این بانک افتخارات بالایی در حوزه مذکور داشته باشیم از جمله:

  • طرح شهید سلیمانی ( تهیه و توزیع کالا وتجهیزات پزشکی کرونا به تعداد ۲۵ هزار قلم و اهدا به مراکز علوم پزشکی و بیمارستانهای سراسر کشور)
  • بیمه حوادث ۵۰۰ هزار خانه روستایی
  • احداث ۱۰۰ واحد مسکونی برای سیل زدگان استانهای محروم
  • مشارکت بانک در ساخت ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار باب خانه روستایی
  • ساخت مدرسه و خانه بهداشت در مناطق محروم و کمتر برخوردار
  • پرداخت تسهیلات ازدواج ، اشتغالزایی و همکاری نزدیک با نهادهای حمایتی
  • پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج جهت زوجهای جوان
    گفتنی است بانک های قرض الحسنه در بخش همکاری با نهادهای حمایتی و سازمانهای مختلف کارنامه قابل قبولی ارائه نموده اند. پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و همکاری با کمیته امداد امام خمینی (ره) در بخش پرداخت تسهیلات اشتغالزایی تبصره ۱۶ و پرداخت تسهیلات سازمانهای بهزیستی از مصداقهای این تسهیلات می باشند.
    حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده
    بانک قرض الحسنه مهر ایران در راستای منویات مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) و شعار سال مبتنی بر رفع موانع و پشتیبانی و حمایت از تولیدات داخلی و با استفاده از طرح کالاکارت توانسته بخش اعظمی از نیازهای مخاطبین را در این طرح پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مرتفع سازد که این موضوع با سیاست حمایت از تولیدات داخلی و تقویت توان شرکت های داخلی موجب افزایش میزان تولید شده است.
    این طرح از چند منظر قابل بررسی است:
    ۱- حمایت از مصرف کننده و تقویت توان مالی و پرداخت تسهیلات قرض الحسنه فوری
    ۲- حمایت از تولید کننده و تقویت فروش محصولات با کیفیت داخلی
    ۳- اشتغال نیروهای مستعد در شرکتهای تولیدی و کمک به اشتغال جامعه
    کسب افتخار در حوزه بین المللی
    ۱- اعطای جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام : سازمان همکاری اسلامی (OIC) جایزه نخبه اقتصادی جهان اسلام را بدلیل تلاشهای قابل توجه در ترویج بانکداری اسلامی ، حمایت از توسعه تولید صنعتی ، اقتصادی، اجتماعی و اشتغالزایی و کارآفرینی به بانک قرض الحسنه مهر ایران اهدا کرد.
    ۲- بر اساس رتبه بندی موسسات مالی اسلامی در جهان توسط نشریه بین المللی بنکر در سال ۲۰۱۸ بانک قرض الحسنه مهر ایران به عنوان سومین بانک اسلامی برتر دنیا معرفی شد. نشریه بین المللی بنکر رشد دارایی های موسسات کاملا اسلامی و موسسات با باجه های اسلامی را مورد بررسی قرار داد و بر این اساس بانک قرض الحسنه مهر ایران به عنوان بانک کاملا اسلامی منطبق بر شریعت در رتبه اول بانکهای ایران و رتبه برتر موسسات و بانکهای کاملا اسلامی قرار داد.
    پرداخت وام‌های حمایتی به سرپرستان خانوار مبتلا به کرونا
    با توجه به شیوع بیماری کرونا در جامعه و درگیر شدن تعداد زیادی از هموطنان عزیز ، بانک قرض الحسنه مهر ایران در حوزه مسئولیت اجتماعی خود و جهت کمک به سرپرستان خانوار آسیب دیده اقدام به پرداخت تسهیلات حمایتی به سرپرستان خانوار مبتلا به کرونا نموده است.
    شایان ذکر است متاسفانه در زمان اوج گیری این بیماری بانک قرض الحسنه مهر ایران ۴ نفر از همکاران خود را از دست داد و تعداد زیادی از همکاران نیز به این بیماری مبتلا شدند.
    پایین ترین نرخ معوقات در کل شبکه بانکی
    بانک قرض الحسنه مهر ایران کمترین میزان معوقات سیستم بانکی را دارد. (کمتر از یک درصد)
    علل و عوامل پایین بودن میزان معوقات بانک قرض الحسنه مهر ایران در سیستم بانکی :
    ۱- تعهد بالای مشتریان در بازپرداخت تسهیلات نشان از اعتماد مخاطبین و مشتریان به بانک قرض الحسنه مهر ایران دارد و پاسخی است به اعتماد این بانک.
    ۲- همچنین بر اساس دستور وزارت اقتصاد در بهمن ماه و پرداخت تسهیلات بدون ضامن ، بانک قرض الحسنه مهر ایران با طراحی سامانه ضمان و اعتبارسنجی و استعلام از وام گیرندگان توانسته است خدمات شایسته ای به مخاطبین ارائه نماید و جزو بانک های برتر در پرداخت تسهیلات بدون ضمانت در سراسر کشور باشد.
    پیشرو بودن بانک قرض الحسنه مهر ایران در بانکداری هوشمند
    استقبال بالای مردم از بانک قرض الحسنه مهر ایران باعث شده کیفی سازی و هوشمندسازی در دستور کار سال ۱۴۰۱ قرار گیرد. شایان ذکر است تا کنون نیز راه اندازی سامانه های افتتاح حساب آنلاین،تسهیلات آنلاین و احراز هویت آنلاین سامانه سجام و همچنین راه اندازی سامانه پیشخوان مجازی با هدف استفاده از خدمات بانک قرض الحسنه و بصورت غیر حضوری انجام شده است.
    حذف کاغذ در عملیات بانکی و انجام امور به صورت سیستمی نیز از جمله خدمات بانک قرض الحسنه مهر ایران است که با هدف تسریع در امور مشتریان و با سیاست حفظ محیط زیست و طبیعت صورت گرفته و موجب شده تا بانک قرض‌الحسنه مهر ایران خود را به عنوان بانک سبز معرفی نماید.
    طرح همیاران بانک قرض الحسنه
    در این طرح با مشارکت وام گیرندگان هم می توان به تعداد اقساط وام گیرندگان و تعدیل در مبلغ اقساطکمک کرد و همچنین از محل تجمیع مبالغ این طرح بصورت مستقل در موضوع آزادسازی زندانیان مالی ، کمک به زنان بی سرپرست و بد سرپرست و در بخش درمان توانستیم کارنامه قابل قبولی ارائه دهیم.
    راه اندازی تلفن گویای طرح های بانک در استان :
    در استان توانستیم با پیگیری و اخذ مجوزهای لازم سامانه تلفن گویا طرح های بانک راه اندازی نماییم که مخاطبین می توانند با تماس با این سامانه شرایط طرح های بانک را مطلع شوند. (۰۷۱۳۶۳۱۶۰۸۹،۰۷۱۳۶۳۰۹۱۴۴)
    مهدی طاهری ؛نماینده روابط عمومی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در استان فارس در پاین اظهار امیدواری کرد که انشاالله در سال آینده منتظر خبرهای خوش از بانک قرض الحسنه مهر ایران باشید.
لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=31831

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.