• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
رئیس کل دادگستری فارس:

مطبوعات و رسانه ها در انتشار اخبار حفظ آبرو و حرمت افراد را مد نظر قرار دهند

  • کد خبر : 30284
  • 04 بهمن 1400 - 17:05
مطبوعات و رسانه ها در انتشار اخبار حفظ آبرو و حرمت افراد را مد نظر قرار دهند
رییس کل دادگستری فارس در آیین تحلیف و اتیان سوگند اعضای هیئت منصفه مطبوعات و جرائم سیاسی استان فارس با بیان اینکه حرکت مطبوعات و رسانه های استان بر مدار قانون است گفت: در استان فارس با وجود کثرت مطبوعات و رسانه ها شاهد کمترین جرم مطبوعاتی و سیاسی هستیم.

به گزارش سحاب پرس، حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی در ادامه سخنان خود به مطبوعات توصیه کرد: با تقویت روحیه مطالبه گری کم کاری برخی دستگاه ها را مورد بررسی قرار دهند و در این راستا توجه به تحقق شعار سال را اولویت قرار دهند.
وی متذکر شد: خدمات دادگستری در مبارزه با مفاسد اقتصادی به اطلاع عموم برسد تا مردم با لمس قاطعیت دسگاه قضایی در برخود با فساد به اصلاح امور امیدوار باشند.
رییس کل دادگستری با تاکید بر اینکه در انتشار اخبار منصف باشید، تصریح کرد: انتشار برخی اخبار بخصوص اخبار بی ارزش و زرد که باعث ناامیدی و یا انحراف در جامعه می شود در گام اول توسط خود مطبوعات جلوگیری شود. وی بیان داشت متاسفانه نمونه این دست از اخبار در برخی از رسانه های مجازی در برخی از شهرستان ها شاهد بودیم که این امر با ورود به موقع مسئولین از ایجاد تبعات منفی پیشگیری گردید.
نماینده عالی قوه قضائیه در استان فارس تاکید کرد: اخباری که به آبروی افراد خدشه وارد می کند نیز نباید منتشر شود چرا که حفظ آبروی انسان ها از حرمت کعبه بالاتر است بنابراین تا اتهامی قطعی نشود نباید نام فرد ذکر شود، چرا که ممکن است آبروی فردی بی دلیل برده شود.
پیش از این معاون قضایی رییس کل دادگستری فارس و رئیس دادگاه مطبوعات استان فارس نیز با اشاره به اهمیت قوانین مطبوعات، گفت: نگاه قانونگذار در مورد ترکیب دادگاه مطبوعات به شکل کنونی نشان از اهمیت و جایگاه مطبوعات دارد.
محسن رجایی نیا بیان کرد: علی رغم تکثر سلیقه های سیاسی در حوزه مطبوعات تعداد پرونده های کیفری تشکیل شده علیه مطبوعات در حداقل ممکن است که در همین پرونده های حداقلی تشکیل شده نیز فاقد انگیزه های سیاسی است و اغلب ناشی از عدم اطلاع دقیق از قوانین مطبوعات بوده است.
وی با اشاره به لزوم آموزش در حوزه قوانین مطبوعات خاطرنشان کرد: دقت نظر، حسن توجه و احساس مسئولیت اعضای هیئت منصفه در همکاری با دادگاه مطبوعات قابل تقدیر است که همین امر سبب شده اظهار نظر اعضای هیئت منصفه در حکم صادره موثر باشد.
رجایی نیا افزود: در استان فارس پیش از ابلاغ دستورالعمل و به استاند قانون، دادگاه های سیاسی برگزار شده است و این موضوع مورد توجه دستگاه قضایی استان فارس بوده است.
در ادامه دادستان انقلاب عمومی مرکز استان فارس سابقه دادگاه مطبوعات را به پیش از انقلاب خواند و گفت: جرایم مطبوعاتی با جرایم عادی تفاوت دارد، بنابراین انگیزه شرافتمندانه جرایم مطبوعاتی است باعث شده است قانونگذار به این انگیزه توجه ویژه ای داشته است.
سید مصطفی بحرینی رسانه را نماینده افکار عمومی خواند و افزود: حضور اعضا هیئت منصفه باعث خواهد شد تصمیم دادگاه منصفانه تر و مطلوب تر باشد.
وی در پایان با اظهار امیدواری نسبت به عدم تشکیل پرونده های سیاسی و مطبوعاتی در استان نباشیم گفت: در صورت تشکیل پرونده ای با این موضوعات تلاش خواهد شد با همفکری همه اعضای بهترین و منصفانه ترین تصمیم اتخاذ شود.
گفتنی است در پایان این مراسم حجت الاسلام و المسلمین استوار میمندی ، دکتر فضل اله فروغی ، حجت الاسلام و المسلمین حسن قانع ، دکتر حمیدرضا قانعی، امیر فتح پور، عزیزاله پورعوض ، حجت الاسلام و المسلمین سید محی الدین طاهری ، سید ابراهیم حسینی، دکتر محمدرضا خشنود، حسین واحدی پور ، حسن جوکار، دکتر مجید چیزفهم، ، مصطفی مشفقیان ، محمدحسن تنگاب جهرمی پس از انجام مراسم تحلیف و اتیان سوگند ، احکام خود را از رئیس کل دادگستری استان فارس دریافت کردند و طی دوسال آینده مطابق قانون نماینده افکار عمومی و اقشار مختلف مردم در دادگاه مطبوعات و جرائم سیاسی استان خواهند بود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=30284

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.