• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

استان فارس در رسته های فرهنگی و هنری توانسته الگوسازی کند

  • کد خبر : 30281
  • 03 بهمن 1400 - 19:50
استان فارس در رسته های فرهنگی و هنری توانسته الگوسازی کند
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استان فارس استانی پیشرو در عرصه های فرهنگ و هنر کشور به شمار می‌رود و در برخی از رسته های فرهنگی و هنری توانسته است الگوسازی کند.

به گزارش سحاب پرس، محمدعلی مرادیان یکشنبه در آیین پایانی دومین دوره جایزه کتاب سال استان فارس در شیراز افزود: جایزه کتاب سال از جمله رویدادهای مهم فرهنگی کشور است؛ جایزه ای که به همت مسئولان فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس به منظور برجسته نمایی پدید آورندگان و ناشران خدوم استان فارس راه اندازی شده که شاهد دومین دوره این رویداد بودیم.
وی ادامه داد: اگر ناشران بدانند سرمایه گذاری فرهنگی که انجام داده‌اند توسط جامعه مورد پذیرش قرار گرفته است و اگر نویسندگان متوجه شوند اثرشان دیده و توسط مردم مطالعه می شود انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت پیدا می کنند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: جوایز کتاب در اساس، حرکات مفیدی هستند اما به شرطی که منجر به حرکت و روندگی آثار تقدیری و جریان سازی برای تولید و کیفی سازی آثار بعدی شوند. این رویداد باید باعث بیشتر دیده شدن و بیشتر مصرف شدن آثار تقدیر شده باشند.

مرادیان گفت: جایزه کتاب فارس قرار است با تمرکز بر زیست بوم فرهنگی به تقدیر از همت کنش‌گران و جریان های فرهنگی انقلاب اسلامی در قالب های مختلف بپردازد تا انگیزه ای برای تداوم و استمرار تولیدات مکتوب باشد.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت سیزدهم در بُعد فرهنگی توجه ویژه ای به تقویت حلقه های میانی دارد و تمرکزش در توجه به مناطق کم برخوردار است.

وی اظهار داشت:مناطق کم برخوردار از نظر زیرساخت با مناطق کم برخوردار از نظر فرهنگی تفاوت دارند؛ در استان فارس منطقه کم برخوردار از فرهنگ وجود ندارد و اکثر شهرستان ها و روستاهای فارس در ترویج کتاب و کتابخوانی پیشرو بوده و هستند.

مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: استان فارس استانی پیشرو در عرصه های فرهنگ و هنر کشور به شمار می‌رود و در برخی از رسته های فرهنگی و هنری توانسته است الگوسازی کند.

وی ادامه داد:حتی مناطق کم‌برخوردار استان هم به لحاظ اقدامات فرهنگی پیشرو محسوب می‌شوند. در جشنواره اخیری که به نام طرح های برگزیده روستایی به منظور ترویج کتاب و کتابخوانی برگزار شد طرح هایی که از سوی روستاهای این استان حتی مناطق کم برخوردار ارایه شد رگه های پختگی و نخبگی کاملا مشهود است.

مرادیان اضافه کرد: این استان ظرفیت های ذاتی فرهنگی ویژه ای در خود دارد و از تاریخ و عقبه فرهنگی قابل افتخار، هویت ساز و تمدن سازی برخوردار است و به طور کلی بستر مناسبی برای تربیت عناصر فرهنگی و هنری و همچنین برگزاری رویدادهای ماندگار فرهنگی و هنری دارد.

وی بیان داشت: ساختارهای تشکیلات مردمی و دولتی در حوزه فرهنگی ساختارهای مستحکم، مؤثر و خوش پیوندی است. به عنوان مثال می‌توان به ظرفیت دانشگاه شیراز اشاره کرد که بسیاری از اساتید امروز حوزه ادبیات و نویسندگی و نویسندگان به نام عرصه های ادبی از تحصیلکرده های این دانشگاه هستند.

او عنوان کرد: جبهه فرهنگی استان فارس از ظرفیت های فرهنگی بسیار مهم و اثرگذار کشور است. آموزشگاه های نویسندگی و کتابفروشی های متعهد به ارزش های مورداحترام جامعه، نویسندگان و فرهنگوران و هنرمندان فعال در این استان تنها بخشی از ظرفیت های استان پهناور فارس است.

وی خطاب به مدیرکل ارشاد فارس گفت: ما را در ستاد مدیریت فرهنگی خادم خود بدانید و جریان سازی های محتوایی که مد نظر اهالی فرهنگ فارس است را از ما مطالبه کنید.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=30281

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.