• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3

برگزاری مراسم هشتمین سال اجرای طرح ملی جنگلانه در پارک ملی بمو

  • کد خبر : 30203
  • 02 بهمن 1400 - 19:45
برگزاری مراسم هشتمین سال اجرای طرح ملی جنگلانه در پارک ملی بمو
صبح روز گذشته، مراسم هشتمین سال طرح ملی جنگلانه با حضور مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، مسوولان منابع طبیعی، تشکل های مردم نهاد و همچنین استقبال قابل توجه مردم برگزار و در مساحت ١٧ هکتار از پارک ملی بمو که به عنوان محدوده (زون) تفرجگاهی در نظر گرفته شده بذر بادام کوهی کاشته شد.

به گزارش سحاب پرس، به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس، حمید ظهرابی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان ضمن قدردانی از انجمن بوم گردان طبیعت پارس به عنوان ایده پرداز طرح جنگلانه، از حضور طبیعت دوستان و حافظان طبیعت ابراز خرسندی کرد.

ظهرابی با توجه به اجرای این طرح در پارک ملی بمو به اهمیت پارک های ملی پرداخت و گفت: این نوع پارک ها در بالاترین سطح حفاظتی مناطق تحت مدیریت محیط زیست است و به همین دلیل هم عبور و مرور، استقرار روستا، گردشگری بدون مجوز و خارج از محدوده های مشخص شده و همچنین فعالیت های تولیدی در داخل پارک ممنوع است.

وی خاطر نشان کرد: برای مدیریت پارک های ملی، محلی را به عنوان تفرجگاه انتخاب کرده و پس از معرفی، مردم می توانند با طبیعت آشنا شده و از انفال الهی بهرمند شوند.

به گفته ی ظهرابی منطقه در نظر گرفته شده برای طرح بذر کاری در طرح مدیریت پارک ملی بمو به عنوان محدوده تفرجگاه، برای مراجعه عموم پیش بینی شده و بذر گیاهان منتخب این طرح که عمدتا گونه بومی پارک بوده، با طرح مدیریت این پارک هم راستا بوده است.

محمد ثابت ایده پرداز طرح ملی جنگلانه گفت: طرح ملی جنگلانه یک رویکرد فرهنگی و مشارکتی است و اساسا یک فرایند تسهیل گری ملی است.

وی افزود: این طرح با ادعای سبز نمودن رویشگاه های کشور پا به عرصه نگذاشته و از هشت سال پیش با فرهنگ سازی و آموزش و ایجاد مسیر تسهیل گری ملی، در شناخت گونه های بومی و بذر کاری اثر بخش اهتمام ورزیده است.

ثابت با اشاره به کارآمد بودن این طرح ملی به خدمات این اقدام اشاره کرد و گفت: ما با ایجاد فرهنگ مشارکت ملی در این حوزه، توانستیم در بطن جامعه ورود کرده و ضمن معرفی گونه های بومی، روش کشت اصولی را توسعه دهیم.

مسوول خانه فرهنگ بوم گردان طبیعت پارس و ایده پرداز طرح ملی جنگلانه بیان داشت: اتفاق خوش یمن این است که پس از گذشت هست سال از فعالیت این طرح ملی، بسیاری از گروه های طبیعت دوست و تخصصی محیط زیستی، کار کشت و بررسی رویشگاه ها رو آغاز کرده و باعث شده مردم به عنوان صاحبان اصلی سرزمین که در گذشته اطلاعات چندانی در این حوزه نداشته اند، اکنون، نقاط ضعف و قدرت حفاظت از رویشگاه های کشور را به خوبی شناسایی کرده و مطالبه گر باشند.

“طرح ملی جنگلانه”، توسط “سازمان مردم نهاد فرهنگ بوم گردان تدبیر پارس”، در شیراز ایده پردازی و متولد شده و هر ساله نیز به همت و با محوریت این سازمان مردم نهاد و با همکاری ادارات کل حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان ها و همچنین تشکل های مردم نهاد در کل کشور برگزار شده و در قالب یک طرح کشوری و تحت نظر این تشکل به منظور افزایش و ترمیم مناطق جنگلی و مرتعی، در راستای حمایت از گونه های گیاهی در معرض خطر (بومی)، با مشارکت همه آحاد جامعه، اجرا می شود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=30203

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.