• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3
همزمان با روز ملی هوای پاک؛

برگزاری اختتامیه مهرواره(فراخوان) ادبی «با طبیعت مهربان»

  • کد خبر : 30081
  • 30 دی 1400 - 12:04
برگزاری اختتامیه مهرواره(فراخوان) ادبی «با طبیعت مهربان»
در روز 29 دیماه روز ملی هوای پاک، اختتامیه مهرواره(جشنواره) ادبی «با طبیعت مهربان» با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس، همراه با معرفی آثار برتر و برگزیدگان، با حضور معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست فارس و برگزیدگان در سالن جلسات اداره کل برگزار شد.

به گزارش سحاب پرس، این مهرواره (جشنواره)ادبی، برای دو رده سنی، ۷ تا ۱۱ سال (نوخوان و نونهال) ۱۲ تا ۱۸ سال (نونگاه و نوجوان) برگزار شد که به ترتیب در قالب های متن ادبی و خاطره، شعر و داستان کوتاه، برای تمام اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و دانش آموزان در سراسر کشور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست فارس: قاسم نهاوندی معاون نظارت و پایش؛ در مراسم اختتامیه این مهرواره ضمن ایراد سخنانی در مورد اهمیت هوا و گرامیداشت روز هوای پاک ، اظهار داشت: هوا یکی از حیاتی ترین عناصر حیات است، انسان ها می‌توانند تا یک هفته غذا نخورند و تا سه روز آب ننوشند اما بدون هوا بیش از سه دقیقه زنده نمی مانند، این اهمیت توجه به حفظ هوای پاک و جلوگیری از آلودگی هوا را می رساند و نیاز هست که همه ما دست به دست هم بدهیم و برای حفظ محیط زیست تلاش کنیم.
وی افزود: اگر به هر دلیلی در ترکیب اصلی هوا تغییراتی ایجاد شود و گازهایی، جای اکسیژن را بگیرند به اصطلاح می گوییم هوا آلوده و از حالت طبیعی خود خارج شده و صدمات جبران ناپذیری بر سلامت انسان، حیات حیوانات ،گیاهان شده و حتی بر اشیاء نیز تاثیر گذار است.
نهاوندی خاطر نشان کرد : از شروع انقلاب صنعتی ، انسان به دنبال تولید و ایجاد صنعت بود، اما همین موضوع مستلزم استفاده از سوخت جهت ایجاد انرژی شد و بدلیل عدم استفاده صحیح از سوخت‌های فسیلی، گازهای آلاینده ایجاد شد، حتی در سراسر جهان انسان های زیادی در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست دادند.
زمانی که تاثیرات نامطلوب این آلودگی ها بر حیات بشر نمود یافت، تلاش شد تا این آلودگی ها به حداقل برسد. و کنوانسیون ها و تعهد نامه های مختلفی در سراسر جهان منعقد گردید.
وی در ادامه بیان کرد: منابع آلاینده هوا به دو بخش تقسیم می شوند: منابع آلاینده طبیعی چون آتشفشان، زلزله، آتش سوزی جنگل ها و منابع آلاینده انسان ساز که توسط بشر ایجاد شد. در این مورد، خود انسانها باید تلاش کنند تا آلودگی که توسط خودشان ایجاد می شود را با رعایت اصول مربوطه به حداقل برسانند.
نهاوندی گفت: در اداره کل حفاظت محیط زیست فارس شاخص AQI که هر روز توسط ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا سنجش می شوند، میزان کیفیت هوا مورد بررسی قرار داده و در صورت وجود ذرات آلاینده بیش از حد استاندارد اطلاع رسانی وسیع انجام می شود. طبق بررسی های به عمل آمده در گزارشی که به عنوان سیاهه انتشار نامگذاری شده، مشخص شد که ۸۹ درصد از آلودگی های کلانشهر شیراز ناشی از تردد خودروها است و بخشی از آن هم از صنایع و منابع تجاری و … است.
وی با اشاره به این مطلب که شهر شیراز جزو ۸ شهر کلانشهر آلوده کشور است، ضمن ابراز خرسندی بیان کرد: به علت وزش باد غالب و انتقال آلودگی به سمت شرق شهر، وجود فضای سبز در شمال و غرب شیراز وضعیت هوا نسبت به سایر کلانشهرها مطلوبتر است اما این موضوع به این مفهوم نیست که ادامه شرایط موجود و عدم توجه به مسایل اساسی زیست محیطی، شرایط به همین گونه بماند. وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده توسط محیط زیست و برخی دستگاه های مرتبط، جابجایی صنایع آلاینده بزرگ در شهر شیراز را به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات برشمرد و تاکید کرد: اقدامات موثر فراوانی از سوی این اداره کل به منظور بهبود این وضعیت انجام شده و در حال انجام است.
وی خاطرنشان کرد: توسعه پایدار و فرهنگ محیط زیست باید از کودکی نهادینه شود همانگونه که در کشورهای توسعه یافته توانستند با تمرکز بر آموزش و فرهنگ سازی از سنین کودکی فرهنگ حفظ محیط زیست را به نتیجه مطلوب برساند و نیاز است که ما نیز با همدلی و همراهی دست به دست هم دهیم تا مسائل محیط زیستی را به شرایط مطلوب برسانیم.
در ادامه برگزاری مراسم اختتامیه، رییس اداره آموزش و مشارکت مردمی حفاظت محیط زیست فارس، توضیحات کوتاهی را در خصوص اهداف برنامه ارائه داده و گفت: فراخوان این مهرواره ادبی برای کودکان و نوجوانان در روز ملی کودک در مهرماه ۱۴۰۰ منتشر شد.
شفیعی افزود : همواره کارکردن با کودکان و برای کودکان بسیار لذت بخش بوده و همیشه امیدواریم که برای ما اثربخش ترین خواهد بود. کودکان و نوجوانان به عنوان مدیران فردا، قرار است سکان زمامداری این مملکت را بدست بگیرند. اینکه از الان به عنوان یک فرد محیط زیستی به فرآیندهایی که اتفاق می‌افتد دقت کنند بسیار اهمیت دارد و جای بسی خرسندی است.
وی در ادامه گفت: قطعا با کمک اندیشه و قلم خلاق همه هنرمندان دوستدار محیط زیست به ویژه دانش‌آموزان آگاه می‌توانیم بهتر از محیط زیست حفاظت کرده و بهره‌مند شویم.
در ادامه برای آشنایی بیشتر شرکت کننده‌گان با محیط زیست و حیات وحش، تعدادی از کتاب‌های انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به شیوه جذاب، توسط کارشناس کانون دنیا عرفانی‌نیا معرفی شدند.
سپس شیرین بصیرنیا نماینده هیات داوران، بیانیه هیات داوران را قرائت کرد: در این مهرواره ۳۰ اثر از بین ۳۰۰ اثر راهیافته به مرحله نهایی، بر اساس ملاک‌های خلاقیت، رعایت ارتباط موضوعی با جشنواره و سطح ادبی برگزیده شد.
در پایان یک نفر از برگزیدگان از هر ۴ بخش خاطره، شعر، داستان کوتاه و متن ادبی آثار خود را خواندند و لوح سپاس مهرواره ادبی « با طبیعت مهربان» را به همراه جایزه از دبیرخانه جشنواره دریافت کردند.
اسامی برگزیدگان در سایت اداره کل حفاظت محیط زیست فارس و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فارس قابل مشاهده می باشد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=30081

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.