• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
9
معاون سازمان ثبت اسناد:

در حوزه کاداستر به اصلاح قانون نیاز داریم

  • کد خبر : 28300
  • 29 آذر 1400 - 20:50
در حوزه کاداستر به اصلاح قانون نیاز داریم
معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در حوزه کاداستر به اصلاح قانون نیاز داریم تا مشکلات قانونی فراروی مردم به منظور سنددار کردن املاک برطرف شود.

به گزارش سحاب پرس، علی بهبهانی در بازدید از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان فارس افزود:  درصدد هستیم با کمک نمایندگان مجلس و سازمان امور اراضی، آیین نامه اصلاحی مشترک تدوین و تصویب کنیم.
وی با بیان اینکه در حوزه اراضی شهری با چالش جدی قانون تعیین و تکلیف مواجه هستیم، افزود: برای بیشتر پرونده‌های تشکیل شده آرای منفی صادر و کمتر از ۳۰ تا ۴۰ درصد پرونده‌های مردم منتج به آرای مثبت می‌شود و ناراضایتی مردم به دنبال دارد و این به معنای عدم تحقق کاداستر است.
معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: در حوزه کاداستر به اصلاح قانون نیاز داریم و در تلاش هستیم تا چالش قانونی پیش رو برای حل مشکل مردم به منظور سنددار کردن مرتفع شود.
معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر ضرورت تهیه کاداستر اراضی کشاورزی و هویت‌دار کردن آن‌ها با سند تاکید کرد و گفت: از مهمترین چالش دیگر کاداستر کشاورزی با عدم تمایل کشاورزان و مردم برای اقدام به سنددار کردن اراضی مواجه هستیم.
او بیان کرد: ملکی که هویت داشته باشد اعتبار پیدا میکند و به راحتی میتوان آن را معامله کرد و به چند نفر فروخته نمی‌شود. یکی از دلایلی که در مراجع قضایی پرونده‌های زیادی تشکیل می‌شود به این دلیل است که این ملک سند ندارد و قولنامه‌ای به چند نفر فروخته می‌شود و ما نباید بگذاریم در دستگاه‌های اجرایی، تولید پرونده برای مراجع قضایی شود.
بهبهانی بر همکاری مردم و کشاورزان با شرکت‌های مشاور تاکید کرد و افزود: قراردادهای ما در برخی استان‌ها در شرف انعقاد است و کشاورزان می‌توانند با اصلاح آئین نامه با شرکت‌های مشاور ما در تشکیل پرونده همکاری کنند تا در یک اقدام هماهنگ بین مردم و دستگاه‌های دولتی به‌ویژه اداره ثبت اسناد و اداره امور اراضی بتوانیم موضوع کاداستر کشاورزی را در سال آینده به سرانجام خوبی برسانیم. اگر این اتفاق نیفتد هم مردم ضرر میکنند و قطعا خدماتی که در آینده جهاد کشاورزی به اراضی کشاورزی خواهد داد متوقف خواهد شد.
معاون امور املاک و کاداستر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بیان کرد: اگر کشاورزان همکاری کنند با معافیت ۵۰ درصدی رو به رو خواهند شد در غیر اینصورت پیش بینی شده کشاورزان ظرف دو سال اگر همکاری نکنند از سال سوم به بعد بایستی هزینه‌های قانونی را دو برابر پرداخت کنند.
وی همچنین در تشریح آخرین وضعیت اراضی ملی با اشاره به اجرای قانون حدنگار، اظهار داشت: مجموعا ۱۰ میلیون و ۲۳۶ هزار هکتار اراضی ملی در استان فارس وجود دارد که با تلاش دوچندان همکاران اداره ثبت بالغ بر هشت میلیون هکتار تثبیت، ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار هکتار سند مالکیت کاداستر صادر شده و ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار باقی مانده، که در قراردادهای امسال با شرکت‌های مشاور منعقد شده است.
او افزود: امسال به دلیل شرایط خاص کمبود نقدینگی، تخصیص اعتبار در حوزه کاداستر اراضی مرحله‌ای و قطره چکانی بوده است که اولین بخش اعتبار این حوزه طی چندروز اخیر داده شد.
بهبهانی ادامه داد: برنامه ریزی شده تا پایان امسال کاداستر اراضی ملی در استان فارس به اتمام برسد. همچنین تثبیت مستثنیات در حال انجام است و با انجام این اقدام اسناد مالکیت کاداستری در سامانه شمیم (شبکه مدیریت یکپارچه ملک) ثبت و در حوزه اراضی ملی که عمده بحث‌های زمین خواری است دغدغه و مشکلی نداشته باشیم.
این مسئول تصریح کرد: سامانه شمیم علاوه بر تعیین دقیق حدود و ثغور املاک کشور، می‌تواند در بسیاری از حوزه‌های عملیات مهندسی و مطالعاتی مورد استفاده قرار گیرد.

 سید مهدی هاشمی مدیرکل ثبت اسناد و املاک فارس نیز اظهار کرد: از کل مساحت ۱۰ میلیون و ۲۰۸ هزار و ۶۳۱ هکتار اراضی ملی موجود در سطح استان بالغ بر ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار در بانک جامع کاداستر این اداره کل جانمایی شده است.
وی ادامه داد: از این میزان شاهد تثبیت بالغ بر ۸ میلیون ۲۶۰ هزار هکتار و مستند سازی و صدور اسناد مالکیت ۶ میلیون و ۸۵۰ هزار هکتار هستیم.
وی این امر را ماحصل تلاش بی وقفه کارشناسان ادارات ثبتی فارس دانست و ابراز امیدواری کرد که در صورت رفع برخی موانع اسناد مالکیت اراضی ملی که نقشه های آنها با استانداردهای کاداستر تثبیت شده، در هفته های آتی صادر شود.
مدیرکل ثبت استان فارس اقدامات ارزشمند صورت پذیرفته در مقوله کاداستر طی سال های اخیر را حاکی از جهت گیری و نگاه تحول محور در سطح سازمان ثبت و اجرای دقیق آن توسط ادارات ثبت اسناد و املاک دانست.
وی اجرایی کردن مطلوب طرح کاداستر را ضامن دفاع از حقوق اشخاص اعم از حقیقی و حقوقی در مالکیت بر املاک و اراضی برشمرد که به تبع آن زمین خواری و دست اندازی به اراضی ملی و دولتی به حداقل می رسد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=28300

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.