• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
12
با هدف حمایت از کشاورز؛

گام بلند کشاورزی افزر برای کشت قراردادی گندم

  • کد خبر : 27177
  • 08 آذر 1400 - 14:22
گام بلند کشاورزی افزر برای کشت قراردادی گندم
رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش افزر با اشاره به اینکه کشت گندم در این بخش تا نیمه دی ماه ادامه دارد، گفت: پیش بینی می شود 30 درصد مزارع گندم این بخش به صورت قراردادی کشت شود.

به گزارش سحاب پرس، امین پورحمزه جعفر بیگلو با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری برای اولین بار است که طرح کاشت قراردادی گندم با هدف حمایت از کشاورز و تولید محصول راهبردی گندم با تدبیر دولت جدید به مرحله اجرا در آمده است، تصریح کرد: برآورد می شود ۵۸۰ هکتار گندم در بخش افزر از این طرح بهره گیرند. 
این مقام مسئول با بیان اینکه ۱۷۰۰ هکتار از اراضی بخش افزر به کاشت گندم آبی اختصاص خواهد یافت، اظهار کرد: تا کنون در ۳۴۴ هکتار زمین زراعی، ۲۴ نفر از گندم کاران در قالب کشت قراردادی عملیات کاشت را به پایان رسانده اند.
به گفته وی؛ کشاورزان پیشرو دارای قطعات بزرگ اراضی زراعی راغب به استفاده از این روش کاشت هستند به نحوی که بزرگترین مزرعه کشت قراردادی گندم در سطح صد هکتار در بخش افزر به اجرا در آمده است.  
او با اشاره به اینکه تخصیص و تحویل کامل کود های فسفاته، پتاسه و ازته به صورت امانی تا زمان برداشت به کشاورزان طرف قرارداد یکی از مزایای طرح مذکور است، ابراز کرد: نظارت مستمر بر فرآیند کشت تا برداشت محصول توسط کارشناسان پهنه و تحت پوشش بیمه محصولات کشاورزی قرار گرفتن از دیگر محاسن این اقدام موثر است.
پورحمزه جعفربیگلو به موضوع چگونگی کاشت مزارع گندم در این بخش نیز پرداخت و افزود: کار کشت گندم در بیش از ۱۳۰۰ هکتار از مزارع بخش افزر به صورت مکانیزه با استفاده از چهار دستگاه کمبینات و بذرکار کودکار انجام می شود که نقش بسزایی در بهبود مدیریت مزارع گندم دارد.
وی به اهمیت استفاده از بذور گواهی شده برای دستیابی به عملکرد مناسب مزارع گندم نیز گریزی زد و تاکید کرد: بیش از ۸۰ درصد مزارع بخش افزر با استفاده از بذور گواهی شده گندم ارقام چمران ۲ و سیروان در حال کشت هستند.
رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش افزر با اشاره به سهم ۲۰ درصدی بذور خود مصرفی در تامین بذر مورد نیاز گندم کاران این بخش، بیان کرد: انجام ضدعفونی بذور با قارچ کش های متداول و انجام بذر مالی قبل از کشت تاثیرات بسیار خوبی در مبارزه با بیماری های نباتی و یکنواختی سطح سبز مزارع دارد.
به گفته او؛ هم اکنون مرکز جهاد کشاورزی افزر آماده ارائه مشاوره و راهنمایی های لازم در خصوص کشت قراردادی گندم به کشاورزان چهار پهنه زراعی تحت پوشش خود است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=27177

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.