• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
8

پایان سی و دومین جشنواره استانی تئاتر فارس/ برترین ها معرفی شدند

  • کد خبر : 27174
  • 07 آذر 1400 - 19:25
پایان سی و دومین جشنواره استانی تئاتر فارس/ برترین ها معرفی شدند
آیین پایانی سی و دومین دوره جشنواره استانی تئاتر فارس با حضور گروه‌های راه‌یافته به گام پایانی، در سالن سبز تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس برگزار و نفرات برتر معرفی شدند.

صابر سهرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و دبیر این جشنواره در این آیین گفت: از زمانی که بشر اندیشه را مبنای آینده‌نگری خود کرده، روایت و داستان با او خو گرفت و عجین شد. حکایت‌ها و قصه‌هایی که بشر برای آیندگان به یادگار می‌گذارد، همه درس‌هایی ژرف برای ساختن آینده‌ای روشن خواهد بود.
سهرابی تغییر و تغیر در ساخت و پرداخت حکایت‌ها و داستان‌ها را گاه از تجربه‌ها و بر اساس زندگی روزمره مردم دانست که همیشه در زوایای دیگری از روایت، تغییرپذیر می‌شود و افزود: آنگاه که حکایت مکانی در مکانی دیگر تفسیر و بیان می‌شود، نشانه‌های بومی شدن را به تماشا خواهد گذاشت. خیال‌انگیری در بیان تجربه‌ها کار را آنگونه به زیبایی خواهد کشانید که در جریان روایت‌های گوناگون حال و هوای داستان‌ها گاه زیباتر و تاثیرگذارتر خواهند بود و هستند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس هنرمندان هنرهای نمایشی را سرشار از ذوق انسانی خواند که می‌توانند با بیرون کشیدن متن‌ها، با بازی فکر، اندیشه و بدن آن را برای نسل‌های آینده نمایان‌تر جلوه دهند و نمایش را برآمده از تجربه‌های زیستن در ابعاد مختلف مانده در جریان بزرگ سیال ذهن دانست که با حضور مردمانی از حنس تجربه و حس زیبای بازیگری تاثیرگذارتر می‌شود و ادامه داد: می‌توانیم نمایش را همزاد بشر عقل‌گرا بدانیم. حال نشان این عقلانیت اگر همسویی بیشتری با ادبیات و فرهنگ ایران‌زمین باشد، رنگ ایران می‌گیرد و تا اوج قله‌های افتخار ارتفاع خواهد گرفت.
دبیر سی و دومین دوره جشنواره تئاتر فارس از هنرمندان خواست تا بیش از پیش به بهره‌گیری از ادبیات سرشار فارسی بپردازند و یادآور شد: اگر درگیر و دار تجربه‌های اصیل نمایش، آن هم از جنس ایرانی بودن و ایرانی ماندن بخواهیم گام برداریم، نباید از آثار فاخر و ارزشمند ادبیات ایران‌مان غافل بمانیم. دست‌مایه‌هایی اصیل و ارزشمند که ایران در نمادهای فرهنگی و در کنار همه داشته‌هایش می‌بایست بدان فخر داشته باشد که تنها ادبیات در قله‌های فرهنگ معنوی استوار ایستاده و خوش درخشیده است. غفلت و ساده‌انگاری ادبیات و فرهنگی که در کنار ما برای ارائه به نسل آینده باقی است، مسیر دانش ما را تغییر داده و می‌تواند تاثیر علم و اندیشه ایرانی را کم‌رنگ‌تر کند و اگر با جدیت بدان پرداخته نشود دیری نخواهد گذشت که آن را به همراه خاطرات گذشته به دست فراموشی خواهیم سپرد.
وی به داستان‌های ملی، حماسی و همچنین حکایت‌ها، امثال و گویه‌هایی که نشان از تمدنی غنی و فرهنگی متعالی دارند پرداخت و آثار ادبی ایرانی را زیباترین و با ارزش‌ترین میراث بشر امروزی و فخر آن برای ایرانیان خواند که تازگی و نو شدن هزاران ساله را به همراه دارد و خاطرنشان کرد: امروز اگر نمایش و عرصه‌ی نمایش بارقه‌های اندیشه ادبیات ایرانی را با خود همراه و همسو نکند تا آن را به جهانیان و همچنین به مردمان پاک ایران‌زمین نشان ندهد، دست‌مایه‌ای ارزشمند برای نسل‌های بعد نخواهد داشت.
مهدی ابدالی، معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین گفت: کمک خواهیم کرد تا دست‌کم یکی از تماشاخانه‌های استان فارس و شیراز بازسازی شود.
ابدالی رویکرد اداره کل هنرهای نمایشی را دوری از جشنواره‌زدگی و رفتن به سوی تولید آثار ارزشمند و فاخر هنرهای نمایشی دانست و افزود: از آثاری که در زمینه فرهنگی، ادبی و سیره اهل‌بیت باشند، حمایت و پشتیبانی بیشتری خواهیم کرد.
مصطفی مشفقیان، معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز هم در این آیین گفت: سال ۱۴۰۲، بهره‌برداری از پروژه بزرگ تالار مرکزی شیراز در چهارراه حافظیه را خواهیم دید.
وی ادامه داد: هنرهای نمایشی بیش از هر چیز نیازمند تماشاچی است که با بحران کرونا، تئاتر و هنرهای نمایشی بسیار آسیب دید.
نوید جعفری هم به نمایندگی از مؤسسه انجمن هنرهای نمایشی فارس هم با اشاره به کمبودها و توانایی‌های هنرمندان هنرهای نمایشی، خواستار رسیدگی بیشتر به تماشاخانه‌های استان فارس شد.
نادعلی شجاعی از اعضای هیأت داوران، با پاسداشت تلاش‌های انجام شده برای برگزاری این جشنواره، به خوانش بیانیه هیأت داوران پرداخت.
بیانیه هیات داوران:
هیات داوران سی و دومین جشنواره تئاتر استانی فارس ضمن سپاس از کلیه شرکت‌کنندگان در جشنواره از موضعی دوستانه و بردارانه و برابر، ذکر چند نکته را لازم می‌داند:
نخست: هیات داوران ضمن ابراز خوشنودی از حضور نمایشنامه‌های نوشته شده توسط نمایشنامه‌نویسان استان فارس و تجلی آن‌ها در اجراهای به صحنه آمده و حاضر ر جشنواره و امید جهت حضور بیشتر نمایشنامه‌های نوشته شده توسط نمایشنامه‌نویسان استان فارس در جشنواره‌های آتی، بر این امید است که نمایشنامه‌نویسان استان به اصول، ساختار و تکنیک نمایشنامه‌نویسی توجه بیشتری نموده و نیز به غنای فرامتنی نمایشنامه‌ها با توجه به عمق یافتن دیدگاه و جهان‌بینی و بینش خود، توجه بیشتری داشته باشند.
دوم: تئوری اجرا، یکی از مؤلفه‌های بداعت و خلاقیت در تئاتر است که برای رسیدن به آن می‌بایست دارای نگره‌های بدیع و شخصی بود. بر این اساس یافتن جهان‌بینی شخصی، استوار بر مطالبه و تجربه زیسته و حساسیت نسبت به جهان پیرامون زمینه‌ساز مهم مؤلف بودن در تئاتر خواهد بود. کارگردانی تنها ساختن اتمسفر و حرکت بر صحنه نیست، بلکه برساختن جهانی جدید و ماندگار در محدوده صحنه است. جهانی که مخاطب را به پرسشی مهم از وجود هستی وادارد و این امر بر نمی‌آید مگر به تلاشی مستمر در یافتن افکاری نو.
سوم: بازیگری برداشتن فاصله میان خود و نقش است و دانستن چگونگی برداشتن فاصله میان نقش و تماشاچی، بازیگری خلق کاراکتور است برصحنه، چنانکه مخاطب ما را باور کند. برای دست یافتن به این مهم تکنیک بازیگری و دانستن و فهم این تکنیک، لازمه کار است. جهان‌بینی و تفکر، کامل‌کننده آن و تلاش مستمر و درست حیات‌بخش کار یک بازیگر در تداوم مسیر.
در پایان در تولید کار هنری استاد وجود ندارد؛ چراکه تولید هر اثر تازه برای هنرمند از هیچ، هست کردن است و دیگر هیچ.
هیأت داوران بر این باور است که استعدادهای بالقوه استان فارس با تلاش و استمرار و تداوم در هنر تئاتر و در تمامی زمینه‌ها آینده درخشانی را برای تئاتر استان فارس رقم خواهند زد.
با سپاس
هیأت داوران سی و دومین جشنواره تئاتر استان فارس
نادر شهسواری‌فرد
اتابک نادری
نادعلی شجاعی
اتابک نادری، عضو میهمان هیأت داوران این دوره جشنواره نیز پیش از خوانش برگزیدگان، در سخنانی گفت: ما آمده‌ایم که تئاتر را با خودمان تجربه کنیم. اگر اثری انتخاب می‌شود بنابه اقتضائاتی است که ما برای آن نمایش دیده‌ایم.
وی ادامه داد: اگر کسی انتخاب نشد دال بر بد بودن آن نیست؛ هرچند می‌توان درباره ضعف‌های آن گفتگو کرد. در کار ما هر چه بیشتر تمرین کنیم، مهم است.
برگزیدگان:
آرائ هیأت داوران سی و دومین جشنواره تئاتر فارس
شیراز – آذرماه ۱۴۰۰
هیأت داواران پس از مشاهده ۹ اثر حاضر در جشنواره این دوره و پس از مقایسه آن‌ها، آراء خود را به شرح ذیل اعلام می‌دارد:
بروشور و پوستر:
به دلیل هماهنگی میان مضمون نمایش و خلاقیت موجود، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۵ میلیون ریال به خانم نگین خورشیدی، طراح بروشور و پوستر نمایش بتاز-ف! از کازرون اهداء می‌گردد.
موسیقی:
به دلیل ترجمان دیگر از لحظات نمایشی، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۵ میلیون ریال به آقای مصطفی منافی به خاطر موسیقی نمایش عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی از جهرم اهدا می‌گردد.
گریم:
به دلیل اجرای مناسب با قصه‌های نمایش و وجود ماسک، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۵ میلیون ریال به آقای فرشاد تندنویس برای نمایش جن‌زده زیر لیل از شیراز اهداء می‌گردد.
به دلیل هماهنگی مناسب با محتوا و یگانگی با اجرا، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۱۵ میلیون ریال به خانم‌ها فرزانه رادفر و فرناز فتحی، طراحان گریم نمایش هملت بیژنی از فسا اهداء می‌گردد.
طراحی لباس:
به دلیل هماهنگی میان اجرا و اتمسفر، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۵ میلیون ریال به خانم فروغ شهریاری، طرح لباس نمایش ۱۲۳۵ از کازرون اهداء می‌گردد.
به دلیل بداعت در طراحی و هماهنگی مناسب با اجرا، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۱۵ میلیون ریال به خانم نجمه زارعی، طراح لباس نمایش هملت بیژنی اهداء می‌گردد.
طراحی صحنه:
به دلیل هماهنگی مناسب میان قصه و نمایش، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۵ میلیون ریال به آقای امیر نصیری، طراح صحنه نمایش ۱۲۳۵ از کازرون اهداء می‌گردد.
به دلیل هماهنگی مناسب با اجرا، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۱۵ میلیون ریال به آقای امید دانشوران، طراح صحنه نمایش اقدس از کازرون اهداء می‌گردد.
بازیگری:
لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۱ میلیون ریال به خانم آدرینا دهقانی، برای بازی در نمایش جن‌زده زیر لیل از شیراز، اهداء می‌گردد.
لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۱ میلیون ریال به خانم ستاره هاشم‌پور، برای بازی در نمایش چراغ راهنما از شیراز، اهداء می‌گردد.
لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۱ میلیون ریال به آقای محمد سیروس، برای بازی در نمایش ۱۲۳۵ از کازرون، اهداء می‌گردد.
بازیگری زن:
به دلیل هماهنگی مناسب میان عناصر و ابزار بازیگری، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۵ میلیون ریال به خانم ملیحه عطایی، برای بازی در نمایش روایت داستانی کهن اما واقعی از فسا، اهداء می‌گردد.
مقام سوم بازیگری زن:
به دلیل تلاش مناسب برای انتقال نقش، لوح تقدیر و جایزه نقدی به تفکیک و به ارزش ۱۵ میلیون ریال مشترکاً به خانم‌ها نیلوفر تقوی‌فرد و سمیرا میرزایی، برای بازی در نمایش چراغ راهنما از شیراز، اهداء می‌گردد.
مقام دوم بازیگری زن:
به دلیل خلق لحظات مناسب با نقش و تلاش قابل توجه در اجرا، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۱۵ میلیون ریال به خانم محدثه سعیدیان، برای بازی در نمایش ۱۲۳۵ از کازرون، اهداء می‌گردد.
مقام اول بازیگری زن:
به دلیل تداوم در بازی و تسلط بر تکنیک لازم جهت ایفای نقش، دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به ارزش ۲۵ میلیون ریال خانم شراره پرویزی، برای بازی در نمایش ۱۲۳۵ از کازرون، اهداء می‌گردد.

بازیگری مرد:
مقام سوم بازیگری مرد:
به دلیل تلاش صادقانه جهت باورپذیری نقش، لوح تقدیر و جایزه نقدی به تفکیک و به ارزش ۱۵ میلیون ریال مشترکاً به آقایان سید علی حسینی، برای بازی در نمایش عاشقانه‌های دو بازمانده از یک جنایت جنگی از جهرم و قاسم صادقی برای بازی در نمایش عشق و آفساید از فیروزآباد اهداء می‌گردد.
مقام دوم بازیگری مرد:
به دلیل اجرای مناسب با نقش و استفاده از امکانات بازیگری، لوح تقدیر و جایزه نقدی به تفکیک و به ارزش ۱۵ میلیون ریال مشترکاً به آقایان امید دانشوران، برای بازی در نمایش اقدس از یک جنایت جنگی از کازرون و امیر نصیری برای بازی در نمایش ۱۲۳۵ از کازرون اهداء می‌گردد.
مقام اول بازیگری مرد:
هیأت داوران در این بخش برگزیده‌ای نداشت.
جایزه ویژه هیأت داوران:
هیات داوران جایزه ویژه خود را به دلیل هماهنگی متناسب با اجرا و هم ردیف بودن کلیه بازیگران به تمامی بازیگران نمایش هملت بیژنی از فسا اهداء می‌نماید.
دیپلم افتخار، تندیس جشنواره و جایزه نقدی به ارزش ۵۰ میلیون یال به آقای منوچهر محسنی به عنوان نماینده بازیگران گروه هملت بیژنی اهدا می‌گردد.
نمایش‌نامه‌نویسی:
مقام سوم نمایش‌نامه‌نویسی:
لوح تقدیر و جایزه نقدی به تفکیک و به ارزش ۱۵ میلیون ریال مشترکاً به آقایان محمدجواد صفایی برای نمایشنامه عشق و آفساید و محمدحسین بردبار برای نمایشنامه روایت داستانی کهن اما واقعی از فسا، اهداء می‌گردد.
مقام دوم نمایش‌نامه‌نویسی:
لوح تقدیر و جایزه نقدی به تفکیک و به ارزش ۱۵ میلیون آقای امید نصیری برای نمایشنامه ۱۲۳۵ از کازرون اهداء می‌گردد.
مقام اول مایش‌نامه‌نویسی:
هیأت داوران در این بخش برگزیده‌ای نداشت.
کارگردانی:
تقدیر به دلیل داشتن لحظات مناسب و هماهنگی میان عناصر و طراحی و اجرا، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۵ میلیون ریال به آقای مجتبی راوش، کارگردان نمایش بتاز-ف! از کازرون اهداء می‌گردد.
مقام سوم کارگردانی:
به دلیل خلق لحظات بدیع، هماهنگی میان عناصر و اجرای هماهنگ میان اجزاء حاکم بر صحنه، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۱۰ میلیون ریال به آقای آژمان بیژنی‌نسب، کارگردان نمایش هملت بیژنی از فسا اهداء می‌گردد.
مقام دوم کارگردانی:
به دلیل فضاسازی مناسب و خلاقانه و هماهنگی لازم در اجرا میان عناصر و اجزای حاکم بر صحنه، لوح تقدیر و جایزه نقدی به ارزش ۲۰ میلیون ریال به آقای امیر نصیری برای کارگردانی نمایش ۱۲۳۵ از کازرون اهداء می‌گردد.
مقام اول کارگردانی:
هیأت داوران در این بخش برگزیده‌ای نداشت.
نمایش‌های برگزیده:
هیأت داوران با توجه به ۹ اثر موجود در جشنواره، بدون اولویت، دو نمایش را جهت شرکت در جشنواره تئاتر فجر معرفی می‌نماید:
دیپلم افتخار، تندیس جشنواره اهداء می‌گردد به نمایش ۱۲۳۵ از کازرون و نمایش هملت بیژنی از فسا
هیأت داوران سی و دومین جشنواره تئاتر استان فارس
آذرماه۱۴۰۰

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=27174

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.