• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
10
گفت‌وگو؛

خطرات کمتر زایمان برای مادران با زایمان فیزیولوژیک

  • کد خبر : 26879
  • 29 آبان 1400 - 18:27
خطرات کمتر زایمان برای مادران با زایمان فیزیولوژیک
زایمان فیزیولوژیک همان زایمان طبیعی است اما بدون استفاده از داروها و هرگونه مداخلات پزشکی و دارویی، در واقع زایمان فیزیولوژیک یک نوع از انواع زایمان های طبیعی می باشد.

پایه و اساس خانواده زن می باشند. روند شرایط جسمی و روحی مادر و تربیت خانواده بسیار حیاتی می باشد . مادرانی که با مراجعه به ماما , با برنامه ریزی صحیح رژیم غذایی مناسب اقدام به بارداری می کنند.  از حمایت ماما برخورد‌ار و دچار عوارض جسمی و روحی نمی شوند . آموزش های  ماما و شرکت در کلاسهای ورزش های بارداری توانمند بسیار زیادی برای مادر شدن و پذیرفته کردن مسولیت مادری پیدا می کنند. حضور ماما در کنار پدر و مادر نه تنها آگاهی زوجین را افزایش می دهد بلکه شرایط زایمان فیزیولوژیک شاد و ایمن را با حضور همسر برای زوجین  فراهم می کنند. بنابراین به مادران عزیز توصیه شده است که در تمام لحظات زندگی یک ماما در کنار خود داشته باشند تا حتی بعد از زایمان نیز بتوانند از فواید زایمان فیزیولوژیک بهره برده باشند و حتی  از افسردگی بعد از زایمان نیز پیشگیری کنند.

در همین خصوص گفت و گویی تفصیلی با آزاده انجوی مدار، کارشناس مامایی با ۱۷ سال سابقه کار، مامای خصوصی زایمان فیزیولوژیک، زایمان درآب و ورزش های بارداری و کلاس های آمادگی زایمان و مربی بالینی دانشگاه درخصوص زایمان فیزیولوژیک داشتیم که در ادامه می خوانید.

  • زایمان فیزیولوژیک چیست؟ توضیح دهید.

زایمان فیزیولوژیک همان زایمان طبیعی است اما بدون استفاده از داروها و هرگونه مداخلات پزشکی و دارویی، در واقع زایمان فیزیولوژیک یک نوع از انواع زایمان های طبیعی می باشد.

  • از چه زمانی شاهد انجام زایمان فیزیولوژیک در کشور هستیم؟

زایمان فیزیولوژیک درسال ۱۳۸۷ بصورت آزمایشی در تمام  بیمارستان های کشور اجرا شد و بعد از آن بخشنامه به کل کشور ارسال شد و در حال حاضر تمامی بیمارستان ها زایمان فیزیولوژیک را اجرا می کنند.

  • هدف از زایمان فیزیولوژیک چیست؟

هدف از اجرای زایمان فیزیولوژیک در واقع سلامت جسمی و روحی مادر و جنین از ابتدای بارداری تا بعد از زایمان می باشد . تمامی این مراحل یک ماما در کنار مادر می باشد تا مادر بتواند بارداری بسیار شاد و ایمن بدون هرگونه عارضه برای خود و جنین تجربه کند. اطلاعات کامل ماما از تمامی مراحل بارداری و زایمان باعث شده که  آموزش ها و ورزش های لازم در اختیار مادر قرار گرفته و مادر با آگاهی کامل حاملگی خود را پشت سر بگذارد. تاثیر روانشناختی این موضوع تا بعد از زایمان هم برروی مادر و نوزاد باقی می ماند .

  • تفاوت زایمان فیزیولوژیک با انواع دیگر زایمان چیست؟

افزایش توانمندی مادر در مدیریت بهتر زایمان، افزایش آستانه درد مادر به وسیله آموزش های که در طول بارداری توسط ماما به مادر داده شده ، استفاده از روش های غیر دارویی در کاهش درد زایمان، بازگشت بهتر و سریعتر  شرایط جسمی مادر بعد از زایمان ، کوتاه شدن مسیر زایمان به دلیل ورزش های بارداری ، کاهش احتمال پارگی حین زایمان، حضور ماما در کنار مادر تا بعد از زایمان ، کاهش وزن سریع مادر بعداز زایمان ، کاهش ترس و نگرانی از مراحل زایمان به دلیل شرکت کردن در کلاس های آموزش بارداری و سطح آگاهی ، کاهش عوارض حاصل  از  مداخلات دارویی و بر روی مادر و جنین و کاهش احتمال عفونت به دلیل عدم نیاز به معاینات مکرر داخلی می باشد .

  • روند انجام زایمان فیزیولوژیک را توضیح دهید؟

دراین نوع از انواع زایمان های طبیعی، مادر با انقباضات طبیعی خود یا پارگی کیسه آب بصورت خود به خود (یا هر علامتی دال برشروع خود به خودی روند زایمان) به بیمارستان مراجعه می کنند. به عبارتی از هیچگونه دارویی  جهت ایجاد انقباضات رحمی استفاده نمی کنیم بلکه از نیروهای طبیعی عضلات شکمی و لگن استفاده می شود، چراکه هرگونه مداخله ای در شرایط غیر اورژانس بر روند زایمان ثاتیر می گذارد.

 تمام تلاش ماما احساس امنیت و آرامش مادر و جنین می باشد . مادر در زایمان جهت انتخاب پوزیشن ها اختیار دارد چرا که مشارکت خود مادر از حق انتخاب فیزیولوژیک می باشد. هیچگونه محدودیت در خوردن و آشامیدن مادر وجود ندارد، بنابراین سطح انرژی و توانمندی مادر در مسیر زایمان حفظ شده و مادر در هر وضعیت که خود احساس راحتی می کند، قرار می گیرد مانند نشسته ،خوابیده، گربه وغیره  و همین موضوع از خستگی مادر کم می نماید.

یکی از اصول مهم زایمان فیزیولوژیک حضور همراه مانند خواهر، همسر و مادر می باشد که در تقویت شرایط روحیه مادر و کوتاه کردن مسیر زایمان نقش بسزایی دارد .

استفاده از حرکات مناسب لگن و پوزیشن های مناسب با نظارت ماما در بهبود مسیر بهتر زایمان و همچنین الگوهای تنفسی مطلوب در بهبود از خون رسانی جنین بسیار موثر می باشد.

  • در کلینیک شما چه آموزش های به مادران باردار داده می شود؟

کلاس های بارداری، ورزش بارداری، شیردهی، یائسگی و بهداشت بلوغ از جمله آموزش های ما برای مادران باردار می باشد.

  • روش های کاهش درد غیر دارویی در زایمان فیزیولوژیک را توضیح دهید؟

روش های کاهش درد غیردارویی شامل بهبود شرایط روحیه مادر و حضور ماما همسر یا خانواده ماساژ ، آب درمانی ، رایحه درمانی ، موزیک  درمانی ، گرما درمانی ، الگوی تنفس خاص پوزیشن های  و ورزش های خاص می باشد.

  •  ابعاد دیگر زایمان فیزیولوژیک را توضیح دهید؟  

مادر از همان ابتدای دچار تغییرات شده و هورمون هایی ترشح می شود که نشان از آمادگی لازم جهت زایمان را دارد. از آنجا که هدف از زایمان فیزیولوژیک ایجاد یک زایمان ایمن و سالم برای مادر و نوزاد می باشد، بنابراین ماما می تواند با  تقویت ثاتیر هورمون ها روی عضلات شکم و لگن مادر، باعث بهبود گردش خون شود. شرایط یک زایمان فیزیولوژیک انتخاب بهترین روش زایمان از نیازهای مادران باردار می باشد و شرایط زایمان فیزیولوژیک ایمن را برای مادر و نوزاد را فراهم کند.

سلامت زنان جامعه دارای اهمیت بالایی می باشد که باید اقدامات لازم درجهت سلامت مادر و جنین صورت بپذیرد. تمام مادرانی که شرایط زایمان دارند می توانند از فرصت زایمان فیزیولوژیک بهره ببرند. ‌ماما قبل از بارداری تا زمان یائسگی در کنار مادر باشد. مام که آموزش دیده دانشگاهی می باشد، می تواند قبل از بارداری تا بعد از زایمان در کنار مادر بماند و در جهت بارداری و زایمان ایمن گام های موثری داشته باشد . حمایت از ماما توسط مسئولین وکمک برای افزایش آگاهی جامعه در شناخت ماما نقش بسزایی در سلامت مادر و جنین دارد  و در نهایت منجر به داشتن جامعه ای سالم می شود.

گزارش از احسان ایوبی

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=26879

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.