• امروز : سه شنبه - ۱۷ مهر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 5 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Tuesday - 8 October - 2024
12
امام‌جمعه شیراز:

برخی قوانین نیازمند اصلاح هستند

  • کد خبر : 26656
  • 21 آبان 1400 - 13:50
برخی قوانین نیازمند اصلاح هستند
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز گفت:مجلس انقلابی وظیفه اصلاح قوانین را دارد و قوانینی که در مسیر خدمت و برقراری عدالت، برای مدیران دست و پاگیر هستند باید اصلاح شوند.

به گزارش سحاب پرس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نمازجمعه امروز شیراز، اظهار کرد: عدالت جزو ارزش ها و اهداف انقلاب اسلامی است که باید تمام تلاش خود را به کار بگیریم تا به آن دست پیدا کنیم. اما پرسشی در اینجا مطرح است که چرا عدالت آن طور که شایسته است در درون جامعه ما رخنه نکرده است؟

نماینده ولی فقیه در استان فارس، ادامه داد: متأسفانه ما از روزهای اول انقلاب با بی‌عدالتی آمریکا با مردم ایران رو به رو بودیم و بی عدالتی و ظلمی که آمریکا از روزهای اول انقلاب نسبت به ملت ایران کرده است هنوز هم ادامه دارد و تمدید کردن تحریم ها علیه ایران نشان از ادامه یافتن این بی عدالتی دارد.

آیت‌الله دژکام بیان داشت: توقع ما این است که در کشور کسی که مسئول و مدیر می شود باید از خدا بترسد و به مردم ظلم نکند. اما متأسفانه در حال حاضر ظلم ها و بی عدالتی‌های برخی از مدیران به بحث عدالت در کشور لطمه زده است.

وی عنوان داشت: هفته گذشته رئیس جمهوری و رئیس دستگاه قضایی در این مورد به صورت جامع صحبت کردند. اما جای سوال است که چرا تذکرات و سخنان مقامات ارشد کشور از سوی سایر مدیران عملیاتی نمی شود؟

آیت الله دژکام یادآور شد:درحال حاضر مدیران عالی رتبه کشور اراده قدرتمندی برای اجرایی کردن امورات و اقدامات اساسی در کشور دارند و اراده اجرایی کردن در رده مدیران عالی رتبه کشور قوی است و به نظر می رسد مشکل در بخش مدیران رده میانی است. 

وی اضافه کرد: بسیاری از مدیران رده میانی کشور، عدم اختیار را از عمده ترین مشکلات برای اجرایی نشدن اقدامات اساسی و عدالت در کشور می دانند. 

امام جمعه شیراز بیان داشت: برای دستیابی به اهداف مان در کشور باید این نکته را مدنظر قرار بدهیم که اگر مقررات و قوانین مشکل داشته باشد با تذکر دادن هم نمی توانیم کاری از پیش ببریم. مقررات باید اجازه انجام کارهایی را به مدیران رده میانی بدهد و دست آنها را برای انجام امور مهم کشوری باز بگذارد.

وی عنوان داشت:رییس جمهوری هفته گذشته در جلسه ای که اعضای دولت هم حضور داشتند اعلام کردند که باید اختیارات مدیران استانی را متناسب با توقعی که از آنها داریم افزایش بدهیم وگرنه مدیران نمی توانند کاری از پیش ببرند.

او  ادامه داد: البته کسانی که مسئول گزینش مدیران هستند باید شایسته گزینی را مورد توجه قرار دهد و معیارها و ملاک های انتخاب مدیر بایستی با رویکرد شایسته گزینی باشد. اگر کسی شایستگی، علم و آگاهی لازم را ندارد نباید به عنوان مدیر انتخاب شود.

آیت الله دژکام افزود: البته ممکن است کسی که به عنوان مدیر گزینش می شود هم از اختیارات کافی برخوردار باشد و هم از آگاهی و علم بهره ببرد اما اگر شیطان در عمق روحش نفوذ کرده باشد، مانع اقدام درستی از سوی او می شود. بنابراین باید به او یادآور شویم که از خدا بترسد.

وی بیان داشت: دلسوزی و خداترسی مدیران موجب می شود از بسیاری مشکلات، بی عدالتی ها و تخلفات احتمالی جلوگیری شود. البته به این موارد در نماز جمعه و از سوی ائمه جمعه همواره اشاره می‌شود و ائمه جمعه همیشه تذکرات خود را از پشت تریبون می دهند اما مدیران باید بنشینند، فکر کنند و آنچه مقتضای عدالت است را برای مردم انجام دهند. 

آیت الله دژکام یادآوری کرد:مردم اگر مطمئن شوند مدیران در حال خدمت به آنها هستند پای سختی ها و دشواری ها می ایستند. همچنان که تا کنون ایستاده اند و پس از این هم خواهند ایستاد.

وی اضافه کرد: روز یکشنبه ۲۳ آبان ماه میلاد امام حسن عسکری (ع) را در پیش داریم و در میانه هفته هم رحلت حضرت معصومه (س) است که مردم قم به صورت ویژه برنامه های مربوط به این روز را برگزار می‌کنند. اما مقام حضرت معصومه محدود به قم، شیراز و شهرهای مذهبی نیست و همه ملت ایران می بایست به پیشگاه حضرت معصومه (س) ادای احترام کنیم.

وی بیان داشت: امام حسن عسگری (ع) روایت هایی دارند که این روایت ها در دنیای امروز برای ما کاربرد زیادی دارد. مؤمن بودن و خیر رساندن به برادران دینی از خصوصیات و ویژگیهای مهمی است که امام حسن عسکری (ع) در یکی از روایت های خود به آن اشاره کرده است.

آیت‌الله دژکام اضافه کرد: تصرف در اموال دیگران جز با اجازه مجتهد فهیم جایز نیست. باید مردم را به کارهای نیکی که برای دستگیری از مستمندان و کمک به نیازمندان انجام می شود، ترغیب و تشویق کنیم.

وی بیان داشت:نباید اجازه بدهیم اهدافی که از سوی رسانه های بیگانه و تبلیغاتی که از سمت دشمنان برای گمراه کردن ملت ایران دنبال می شود، محقق شود. البته ملت مومن پای کار، بسیجی و انقلابی ما در طول این سالها اثبات کرده است که پای کار نیک تا آخر ایستاده است.

امام جمعه شیراز در خطبه‌های اول نمازجمعه نیز اظهار داشت: معنویت اسلامی برخاسته از تفکر است و در اسلام سفارش شده که اگر می خواهید معنویت داشته باشید باید اهل تفکر باشید.

وی ادامه داد: معنویت مسیحیت را اگر سبک و سنگین و بررسی کنیم به این نتیجه می رسیم که مسیحیت مجال برای تفکر را می بندد و می‌گوید عقل را تعطیل کنید چراکه اگر عقل و تفکر را رسمیت دهد نمی تواند پسر بودن عیسی را اثبات کند. این در حالی است که اسلام به تفکر کردن 

آیت‌الله دژکام افزود: معاد و قیامت که اصل زندگی ما در آنجاست یکی از مباحثی است که انسان باید در مورد آن تفکر کند و بیندیشد.

وی بیان داشت: خداوند متعال در سوره های بسیاری در قرآن از معاد سخن گفته است. لذا باید در رابطه با معاد و تفاوت آخرت و دنیا بیندیشیم.

امام جمعه شیراز افزود: بهشت و جهنم مرگ را از بین می برد. پس زندگی آخرت زندگی جاویدان است و زندگی دنیا هر چه باشد تمام خواهد شد. بنابراین باید بیندیشیم تا ببینیم برای زنده شدن پس از مرگ چه چیزی برای عرضه داریم.

او عنوان داشت: متأسفانه با وجود اینکه می دانیم خداوند قادر و توانا است و حکمت خدا اقتضا می کند که قیامت و حساب و کتاب در کار است اما در جامعه نسبت به قیامت بی توجه شدیم.

آیت‌الله دژکام یادآور شد: انسان برای اینکه نسبت به ارزش‌ها بی قید و بند و رها باشد قید قیامت را می زند. انسان اگر قیامت را بپذیرد به اعمال فساد روی نخواهد آورد.

وی با اشاره به سوره قیامت، گفت: افرادی در قیامت مسرور و شاد هستند و چهره نورانی و بشاش دارند و این افراد بدون شک مزدشان این است که به وجه خداوند نگاه کنند.

امام جمعه شیراز افزود: وجه الله همان انبیا، رسل و حجج هستند که دارای مرتبه خاص وجودی و اعلا در عالم وجود هستند. بنابراین برای اینکه بتوانیم وجه خدا را درک کنیم و بنگریم نباید در این دنیا از انبیا ‌و اهل بیت غافل شویم.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=26656

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.