• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7

دولت سیزدهم و تحول در استان فارس

  • کد خبر : 25569
  • 23 مهر 1400 - 9:21
دولت سیزدهم و تحول در استان فارس
استان فارس مقصد هفتمین سفر استانی دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و برخی از وزرا بود که این سفر دستاورهایی را در حوزه‌های مختلف برای این استان به همراه داشت.

 به گزارش سحاب پرس، اولویت دولت در این سفر تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اولویت دار استان بود که مجموع بررسی های کارشناسی منتهی به تصویب ۱۰۰ طرح به ارزش ۶ هزار میلیارد تومان شد.
در این سفر تعدادی از وزرا به نمایندگی از دولت در شهرستان‌های مختلف فارس حضور یافته و مسائل و مشکلات شهرستان‌ها را از نزدیک مورد بررسی قرار داده و در پایان سفر و در جلسه شورای اداری این استان گزارشی از بررسی های خود و مصوبات مربوط به شهرستان محل ماموریت به رئیس جمهوری ارائه دادند.

نوید تحول در حوزه حمل و نقل و مسکن فارس
وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به مصوباتی که در سفر استانی رئیس جمهوری به فارس داشته‌ایم و همچنین اعتباراتی که در این زمینه تخصیص یافت، شاهد اتفاقات و تحولات قابل قبولی در حوزه حمل و نقل این استان خواهیم بود.
به گزارش ایرنا، رستم قاسمی، شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای اداری فارس که با حضوری رئیس جمهوری برگزار شد افزود: یکی از پروژه‌های مهم استان آزادراه شیراز – اصفهان به عنوان بزرگترین پروژه آزادراهی کشور است که قبل از سفر در خصوص قطعه هفتم آن با سرمایه‌گذار توافق کرده‌ایم که تکمیل شود و قطعه هشت آن نیز اجرا شود.
او ادامه داد: اجرای ۲ قطعه مذکور با توجه به نقشی که در کاهش ترافیک در ورودی شهر شیراز دارد و به توزیع ترافیک کمک می‌کند بسیار مهم است.
وی، اجرای باند دوم محور کوار – عسلویه را از دیگر مصوبات این سفر دانست و بیان کرد: با توجه به حادثه خیز بودن این محور و حوادث ترافیکی زیادی که در آن روی می‌داد، اعتبار خوبی برای آن پیش‌بینی شد و ظرف یک ماه آینده فرایند اجرای آن آغاز خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی افزود: تکمیل آزادراه جهرم – لار نیز از دیگر مصوبات حوزه حمل و نقل استان فارس است که تا پایان امسال این پروژه تکمیل خواهد شد.
قاسمی اضافه کرد: همچنین برای رفع نقاط حادثه خیز شناسایی شده در استان فارس ۱۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که پیش بینی می شود تا پایان امسال تمام این نقاط رفع شود.
او افزود: در حوزه مسکن نیز از حدود ۲ میلیون واحد مسکونی که در فاز نخست در کشور اجرا خواهد شد، ۱۲۰ هزار واحد سهم استان فارس است و در همین ارتباط در اکثر شهرهای این استان نیز زمین شناسایی و پیش بینی شده است.
وی گفت: با توجه به فراهم شدن شرایط، به زودی نهضت ساخت مسکن در فارس را آغاز خواهیم کرد و امیدواریم این سفر نیز نقطه عطفی در حوزه مسکن باشد.

توسعه ۶ میدان گازی جدید در فارس در دولت سیزدهم
وزیر نفت نیز در جلسه شورای اداری فارس گفت: تاکنون ۶ میدان نفتی در استان فارس توسعه یافته که تولید روزانه آن ۱۱۴ میلیون متر مکعب است و علاوه بر این توسعه ۶ میدان نفتی جدید دیگر نیز در این استان با ۲ میلیارد دلار اعتبار در این دولت آغاز خواهد شد.
جواد اوجی افزود: با توسعه میدان‌های گازی، روزانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز استان فارس افزوده خواهد شد.
وی، در خصوص طرح‌های پتروشیمی مغفول مانده استان فارس نیز گفت: این پروژه‌ها ۱۵ سال است که بلاتکلیف باقی مانده و تضمین داده‌ایم که در صورت شروع فعالیت چهار پتروشیمی فیروزآباد، جهرم، داراب و فسا، خوراک آنها را تامین کنیم.
وزیر نفت ابراز امیدواری کرد که با تعیین سرمایه‌گذار، تکلیف این پتروشیمی ها مشخص شود.
وی افزود: وزارت نفت در بحث توسعه راه‌ها، سدسازی، پروژه‌های ورزشی، بهداشتی و آموزشی در قالب ۲۵۰ پروژه به ارزش یک هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان مشارکت خواهد کرد که بخشی تا پایان امسال و بخشی نیز سال آینده افتتاح می‌شود.
اوجی اضافه کرد: همچنین تا پایان امسال ۱۰۰ روستا، ۴۴۰ واحد صنعتی و ۶ شهر استان فارس به شبکه گاز متصل می‌شود.

تکمیل و تجهیز مراکز درمانی فارس رهاورد سفر هفتم هیات دولت به فارس
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در جلسه شورای اداری فارس، با اشاره به مصوبات سفر رئیس جمهوری به فارس گفت: مقرر گردید که احداث بیمارستان هزار و ۲۱۶ تختخوابی در شیراز و بیمارستان ۳۱۳ تختخوابی در صدرا در دستور کار قرار گیرد.
بهرام عین‌الهی افزود: تخصیص ۵۰۰ میلیارد تومان برای احداث بیمارستان خانم الانبیاء و اختصاص ۲۰۰ میلیارد برای تکمیل بیمارستان اعصاب و روان شهر جدید صدرا از دیگر مصوبات این سفر است.
وی ادامه داد: تکمیل و تجهیز بیمارستان امام علی (ع) دانشگاه آزاد اسلامی، تخصیص ۲۵۰ میلیارد تومان به بیمارستان داراب، ۶۰ میلیارد تومان به بیمارستان مرودشت، ۵۰ میلیارد تومان برای بیمارستان مصیری رستم، ۳۰ میلیارد تومان برای بیمارستان قادرآباد و تجهیز بیمارستان‌های فسا و جهرم و ارسنجان از دیگر مصوبات این سفر بود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جنوب فارس را دارای محرومیت‌های بسیار دانست و گفت: کمبود آب و خشکسالی و همچنین راه‌های مواصلاتی را می‌توان ۲ مشکل اساسی مناطق جنوبی فارس دانست.

فارس در زمینه گردشگری دچار عقب ماندگی است
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم گفت: فارس به نسبت مزیت‌های فوق‌العاده‌ای که در بحث میراث فرهنگی و گردشگری دارد اما در این حوزه دچار عقب ماندگی است.
سید عزت الله ضرغامی افزود: استان فارس در زمینه گردشگری تاریخی و طبیعی و همچنین سلامت دارای جایگاه ویژه است.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع و همچنین لزوم توجه به جایگاه فارس، ۸۰ میلیارد تومان در این سفر به این بخش اختصاص یافت که عمده آن صرف مرمت آثار خواهد شد.
او اظهار داشت: طرح توسعه آرامگاه حافظ نیز به رغم جایگاهی که این مجموعه دارد بدون پیشرفت باقی مانده که در صورت تخصیص تسهیلات بانکی این طرح تکمیل می‌شود.
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بوم گردی نیز از جمله بخش هایی است که توجه به آن می‌تواند به رونق بخش گردشگری و ایجاد اشتغال بیانجامد.
لزوم حل مشکل حریم آثار باستانی در استان
ضرغامی، یکی از مشکلات موجود در کشور و فارس را مساله حریم آثار تاریخی دانست و گفت: قوانین موجود در این زمینه مشکلاتی را برای شهروندان به ویژه مردم شهرستان پاسارگاد ایجاد کرده است.
وی ادامه داد: قوانین مربوط به حریم‌ها باید کمی بازتر شود و مساله آن در کشور حل شود.
او افزود: قوانین سختگیرانه در این زمینه سبب شده که فردی که در حریم آثار تاریخی سکونت دارد نتواند ملک خود را توسعه دهد و مثلا یک طبقه به ملک مسکونی خود بیافزاید.

بهربرداری کامل از خط دوم آبرسانی به شیراز تا پایان سال
وزیر نیرو هم گفت: می‌کوشیم که تا پایان امسال پروژه خط دوم آبرسانی به شیراز تکمیل و به بهره‌برداری کامل برسد.
علی‌اکبر محرابیان افزود: نامناسب بودن شرایط بارش در فارس طی ۱۵ سال گذشته سبب شده که این استان در زمینه منابع آبی دچار مشکل شود.
او ادامه داد: ۷۹ درصد منابع آبی استان فارس را آب‌های زیرزمینی تشکیل می‌دهد که استفاده از این منابع در استان فارس نسبت به میانگین کشوری بیشتر است.
وی، یکی از طرح‌های مهم و حیاتی فارس را طرح انتقال آب دریا به این استان دانست و گفت: سهم استان فارس در بهره‌برداری از آب دریا از ۳۰۰ میلیون متر مکع به ۴۰۰ میلیون مترمکعب افزایش یافت.
رئیس جمهوری پنجشنبه در آغاز سفر استانی به فارس،‌در بازدیدهای سرزده ای به شهرستان مرودشت در ۴۵ کیلومتری شمال شیراز رفت و ضمن بازدید از کارخانه تعطیل آزمایش، در جمع مردم روستای کناره مرودشت و دامداران و کشاورزان منطقه حضور یافت و با آنها رو در رو گفت و گو کرد. بازدید از کارخانه در حال احداث کاغذسازی فارس، مجموعه میراث جهانی تخت جمشید و زیارت حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و آرامگاه حافظ شاعر بلندآوازه ایران، برنامه دیگر رئیس جمهوری بود. تجلیل از ورزشکاران افتخارآفرین استان و دیدار با نخبگان، خانواده معظم شهدا و اقشار استان و شرکت در جلسه شورای اداری دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهوری بود.
رئیس دفتر رئیس جمهور، معاونان اجرایی، امور مجلس و امور زنان و خانواده و وزرای کشور، نیرو، نفت، صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و جهادکشاورزی رئیس جمهور را در سفر به استان فارس همراهی می‌کردند. آنها به نمایندگی از رئیس‌جمهوری در مناطق مختلف استان فارس، مسائل و مشکلات را بررسی کردند.
به گفته استاندار فارس، در آغاز سفرهای استانی دولت، اولویت با استان‌های کوچک‌تر است اما به واسطه همزمانی یادروز حافظ، سفر به استان فارس در ایام بزرگداشت این شاعر بلندآوازه ایران صورت گرفت.
استان فارس با افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت جایگاه چهارم را در کشور از این نظر داراست و از نظر وسعت نیز چهارمین استان بزرگ کشور است که ۳۶ شهرستان را شامل می‌شود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=25569

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.