• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
6
رئیس مرکز جهاد کشاورزی افزر:

کاشت کینوا برای اولین بار در قیروکارزین

  • کد خبر : 2548
  • 11 اردیبهشت 1399 - 20:35
کاشت کینوا برای اولین بار در قیروکارزین
رئیس مرکز جهاد کشاورزی افزر از کاشت گیاه زراعی کینوا برای اولین در این بخش خبر داد و گفت: مزرعه ای به مساحت یک و نیم هکتار به کاشت کینوا اختصاص یافته است که در حال حاضر شرایط این مزرعه ایده آل است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین، امین پورحمزه جعفر بیگلو با اشاره به کاشت این گیاه در اواخر بهمن ماه سال گذشته اظهار کرد: کینوا یک دوره رشد صد روزٍ دارد و انتظار می رود برداشت محصول در اوایل خرداد ماه انجام شود.
این مقام مسئول تصریح کرد: مزرعه کینوا بصورت مکانیزه با مصرف ده کیلو گرم بذر کاشته شده است که به منظور آبیاری آن از سیستم تحت فشار به صورت نوار تیپ استفاده می شود.
او با بیان اینکه کاشت مکانیزه با کامبینت در خاک های شور میزان بذر مورد نیاز را افزایش می دهد، افزود: برای کشت دستی در شرایط معمولی خاک (غیرشور) میزان چهار تا پنج کیلوگرم بذر در هکتار کافی است.
به گفته وی؛ برای برداشت کینوا از کمباین های برداشت گندم استفاده می شود و پیش بینی می شود بیش از دو تن محصول از این مزرعه حاصل آید.
رئیس مرکز جهاد کشاورزی افزر اعلام کرد: تمامی مراحل کاشت و داشت این مزرعه به عنوان یک مزرعه نمایشی و ترویجی زیر نظر کارشناسان پهنه و ستادی بوده است.
وی توضیح داد: دانه کینوا مشهور به “خاویار سبز” یک شبه غله با ارزش غذایی بالاست که بسیار کم حجم و خوش هضم است و منبعی غنی از پروتئین، آهن، منیزیم، فیبر، فسفر و ویتامین B2 را فراهم می آورد.
پورحمزه جعفر بیگلو ابراز کرد: تغییر الگوی کشت در راستای حفظ منابع آبی کشور از جمله سیاست های کلان وزارت جهاد کشاورزی است که به شکل فراگیر در دستور کار قرار دارد.
تغییر آب و هوای ایران به سمت گرم و خشک و شور شدن تدریجی خاک های زراعی کشور از یک سو و تحمل بالای گیاه کینوا در مقابل خشکی و شوری از سوی دیگر، بیانگر منطقی برای استفاده از کینوا به عنوان یک گیاه مناسب برای رسیدن به کشاورزی پایدار، تغذیه مناسب و تولید صنعتی است.
قیروکارزین در ۱۶۹ کیلومتری جنوب غربی شیراز واقع است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=2548

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.