• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9
در آیین یادروز حافظ

وزیر ارشاد: ایران قوی با صدرنشینی فرهنگ محقق می‌شود

  • کد خبر : 25226
  • 21 مهر 1400 - 4:13
وزیر ارشاد: ایران قوی با صدرنشینی فرهنگ محقق می‌شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ساختن ایران قوی با همنشینی متوازن میان اقتصاد، سیاست و با صدرنشینی فرهنگ بدست خواهد آمد؛ ایران قوی وقتی شکل می گیرد که فرهنگ دوستان و اهالی فرهنگ و هنر این سرزمین در رتبه نخست توجه و اهتمام قرار گیرند.

محمد مهدی اسماعیلی شامگاه چهارشنبه در آیین یادروز گرامیداشت حافظ که با حضور انسیه خزعلی معاون رئیس جمهوری در امور زنان و خانواده و مسئولان استانی در شیراز برگزار شد، اظهار داشت: هیچ فرد ایرانی را نمی توان پیدا کرد که قرابت و خاطره ای یا روایت و شعری و یا نثری از سعدی و حافظ به ذهن نداشته باشد.

وی تصریح کرد: آنچه که در متن برنامه ریزی ها امروزه بیشتر مورد توجه قرار می گیرد حل مسایل معیشتی و اقتصادی است که این یک امر طبیعی است اما فضای فرهنگی باید به گونه ای طراحی و تدبیر شود که به حاشیه نرود و در متن باقی بماند.

وی با توضیح بیشتر در این زمینه گفت: همین که ما بتوانیم به این گونه نمادها اهمیت دهیم، ترویج دهیم و فضا را فراهم کنیم برای اهالی فرهنگ که حرفشان شنیده شود و در صدر بنشینند و فضای مدیریتی کشور به حوزه فرهنگ و هنر اهتمام ویژه ورزند یکی از راهبردها و راهکارهای تحقق ایران قوی و اهمیت به حوزه فرهنگ محسوب می شود.

اسماعیلی یادآور شد: هم اینک این ویژگی مهم و برجسته در وجود شخص رییس جمهوری به وضوح قابل مشهود است و من با توجه به آشنایی کامل که از وی سراغ دارم از آستان قدس رضوی و دستگاه قضایی و چه امروز به عنوان رییس جمهوری و خادم ملت بزرگ ایران آیت الله رییسی با همین فهم عمیق و علایق مردان و زنان ایران، شعار ساخت ایران قوی را نیز سرلوحه کار و برنامه های محوری خود قرار داده است.

او گفت: ما در این دولت رویکرد و راهبردمان این خواهد بود که در کنار حل مسایل معیشتی و اقتصادی اجازه ندهیم با غلبه و فشار این مسایل، فرهنگ به حاشیه و کنار رانده شود.

توجه به فرهنگ در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد
اسماعیلی ابراز داشت: دولت انقلابی و مردمی سیزدهم، فرهنگ و توجه به فرهنگ به هنر به عنوان شالوده و زیربنای هویت اصلی انقلاب اسلامی را جزو حوزه های اساسی کاری و خدمتی خود قرار داده است.
وی بیان کرد: همواره در مرور جریان های حاکم بر دولت های گذشته و حتی در همین دولت این نگرانی را پیدا می کنم که شدت و حدت و غلبه مسایل معیشتی و اقتصادی باعث نشود که دولت از  محتوا و ماهیت فرهنگی خود فاصله بگیرد.

وی  در ادامه با اشاره به ویژگی‌های شیراز شهر شعر و ادب تصریح کرد: همه باید کمک کنیم و خاک شیراز، خاک هنر است و وقتی به این سرزمین با فرهنگ و هویت غنی قدم می گذاریم غلبه فرهنگی و هنری را به خوبی حس می کنی؛ بسیاری از شخصیت های بزرگ در خاک این سرزمین آرمیده اند و شهر شیراز مفتخر به میزبانی حرم برادر امام رضا (ع) سومین حرم اهل بیت است و این هم نشینی متوازن بین شخصیت های مذهبی ،فرهنگی و هنری که در این خطه اتفاق افتاده و این توازن و اعتدال خود فضا را برای توسعه و فعالیت های فرهنگی  و هنری فراهم کرده است.

بنیاد ادبیات و شعر با ساختار مستقل؛ بزودی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: البته دولت و وزارت ارشاد در توجه به شاخص های توسعه ای خود، توجهی در خور و ویژه به شعر نیز در دارد و به زودی بنیاد ادبیات و شعر را نیز با یک ساختار مستقل در این وزارتخانه راه اندازی خواهیم کرد.
وی همچنین با اشاره به درخواست استاندار فارس  در زمینه تکمیل طرح توسعه آرامگاه حافظ گفت:‌ از طرف رئیس‌جمهوری قول می دهم در دوره چهار ساله دولت سیزدهم، این طرح به صورت کامل اجرا شود.

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان گفت: حافظ و سعدی دو شخصیت نامدار و نام آور و تاریخ ساز ایران هستند.
او بیان کرد: افتخار دارم که در روزهای آغازین کاری ام در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مرقد نورانی شاعر بزرگ و پرآوازه ایرانی و در جمع دانشمندان ، بزرگان و حافظ شناسان و حافظ پژوهان حضور پیدا کرده ام.

انقلاب اسلامی مولود همبستگی میان ایرانیت و اسلامیت است
وزیر ارشاد دولت سیزدهم گفت: امروزه وقتی از فرهنگ ایران سخن می گویم و آن هویت اسلامی که با افتخار از او یاد می کنیم بخش زبان فارسی آن است که به خوبی و تاکنون در فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی حفظ شده است.
اسماعیلی افزود: رهبران انقلاب اسلامی نیز توانستند با استفاده از شخصیت های تاریخ سازهمچون سعدی، حافظ، مولوی و بزرگان دیگر و با بهره گیری از زبان فارسی در مقابل یک تحریف تاریخی و یک عینیت بخشی و دوگانه سازی میان ایرانیت و اسلامیت که یکی از پروژه های برگ استعماری طی ۲۰۰ سال اخیر است، هویت واحد را در این کشور حفظ کنند.
او بیان کرد: در حقیقت انقلاب اسلامی ایران مولود همبستگی و پیوند واقعی میان ایرانیت و اسلامیت است.
وی با بیان اینکه این یک اتفاق بزرگ تاریخی است، گفت: در طول این حدود ۴۳ سال گذشته از پیروزی شکوهمندانه انقلاب اسلامی این هویت واحد توانسته نقش بارز خود در تثبیت و استعلای انقلاب شکوهمند را به خوبی نشان دهد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این مفهوم غیب که در متن و گفتمان اسلامی ما آنچنان روی آن تاکید شده است؛ با ورودش به حوزه انقلاب اسلامی بویژه در ادبیات دفاع مقدس درهای بزرگی از حماسه و عشق و جاودانگی را وارد کرده و این شخصیت های بزرگ انقلاب اسلامی بوده که با اتکای به هویت بزرگ ایرانی و اسلامی و با بهره گیری دقیق، لطیف و به جا از این مفاهیم برای خود چنین جاودانگی را رقم بزنند.

حافظ پیونددهنده ایرانیت با اسلامیت
وی گفت: حس ما ایرانیان نسبت به حافظ بزرگ و سعدی شیرین سخن یک حس نوستالوژیک و خاطره انگیز است؛ امروز دیوان حافظ در کنار قرآن و مفاتیح الجنان در خانه های تک تک ما ایرانی ها وجود دارد و با انس با قرآن از حافظ نیز فال می زنیم.
وی با طرح این سئوال که علت اصلی در ماندگاری برخی شخصیت های  بزرگ و تاریخی چیست،؟ گفت: آیا به تعداد کتاب هایی که نوشته اند، به قدرت آنها، به شرافت خانوادگی به چه عنوانی بوده است؟، پاسخ داد: آن چیزی که ماندگاری را در تاریخ و هویت این شخصیت ها رقم میزند آن پیوند و اتصالی است که از ناحیه آن افراد با غیب یا با قرآن و با خداوند متعال پیدا کرده اند.
او بیان کرد: حافظ چون لسان الغیب است؛ این افتخار را پیدا کرده است که به این چنین مانایی و ماندگاری در اذهان مردم و علاقمندان خود و هویت تاریخی ما ایرانیان دست پیدا کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بسیاری از بزرگان تاریخ معاصر ما از مرحوم شهید مطهری، امام راحل و رهبری عظیم الشان در کنار سلوک فقهی ، فلسفی و فکری خود همواره یک نگاه ویژه نیز به حافظ دارند.
اسماعیلی تصریح کرد: این در تاریخ و هویت و تمدن ما ایرانیان مکرر آمده و مرحوم شهید مطهری که سهم بسزایی در ایجاد پیوند میان دو بخش جدایی ناپذیر ما یعنی ایرانیت و اسلامیت دارد از بزرگانی همچون حافظ برای این معنا بهره برده است.
وی یادآور شد: وقتی در مورد هویت سخن می گوییم بی تردید زبان در راس این هرم قرار می گیرد و یکی از عناصر اساسی در شکل گیری هویت فرهنگی یک ملت است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد:  فردوسی، سعدی، حافظ و مولانا سهمشان تنها شعر گفتنشان نیست؛ اینها در حقیقت هویت ایرانی و اسلامی ما را ایجاد کرده اند و شناسانده اند.
وی گفت: خیلی اتفاق افتاده وقتی اعراب مسلمان به کشورهای مختلف هجوم بردند، آنها در کنار اینکه اسلام را در سرزمین های مختلف گسترده کردند و آیینشان به آیین اسلام تغییر پیدا کرد زبانشان نیز عربی شد و مصداق بارز آن نیز مصر ، لبنان، سوریه به معنای عرب تاریخی نیست بلکه زبانشان به عربی تغییر یافته و عرب زبان و جزو اتحادیه عرب شدند.
او افزود: ایرانی ها با تاریخ گرانسنگ خود اسلام را پذیرفتند و با فرهنگ تاریخی و متعالی خود خدمات بزرگی را به اسلام داشتند و  بزرگترین ادبای عرب ایرانی الاصل بودند و بسیاری از شخصیت های بزرگ و ادبیات عرب را تقویت کردند ولی زبان فارسی را نیز در عین حال حفظ کردند و یک تمایز فرهنگی  را با زبان فارسی برای خود ایجاد کردند و شاعران و شخصیت های نادری همچون رودکی ، فردوسی و بسیاری از شاعران دیگر در این راه نقش تعیین کننده داشتند.

اهدای گل به مزار حافظ شیرازی پایان بخش این مراسم بود. 

بیستم مهرماه در تقویم رسمی به عنوان یادروز حافظ شاعر بلندآوازه قرن هشتم هجری نامگذاری شده است. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه ۲۱مهرماه در آستانه سفر استانی رئیس‌جمهوری به استان فارس، وارد شیراز شد.

به گزارش ایرنا، صبح پنج‌شنبه شهرستان پاسارگاد میزبان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود و بازدید از مجتمع فرهنگی علی‌آباد و مجموعه جهانی پاسارگاد از جمله برنامه های محمدمهدی اسماعیلی در این شهرستان است.

حضور در شهرستان ارسنجان و بازدید از شهرک صنعتی ارسنجان و بیمارستان نیمه‌تمام این شهرستان و همچنین بازدید از محل احداث کتابخانه عمومی ارسنجان و از جاده ارسنجان به نی‌ریز بخش دوم سفر یک روزه وزیر فرهنگ و ارشاد است.

در نهایت، سفرهای شهرستانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در شهرستان مرودشت و بازدید از یک واحد صنعتی و بازدید از بیمارستان ۱۶۸ تختخوابی این شهر پایان می‌یابد.

آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رییسی رئیس جمهوری روز پنجشنبه ۲۲ مهرماه در هفتمین سفر استانی به فارس سفر می‌کند.

جمعی از معاونان رئیس‌جمهوری و وزرا به نمایندگی از رئیس‌جمهوری در شهرستان های مختلف استان حضور می‌یابند و ضمن بررسی مشکلات این مناطق، راهکارهای رفع آنها را برای طرح در دولت پیگیری خواهند کرد.

استان فارس با افزون بر پنج میلیون نفر جمعیت، ۳۶ شهرستان را شامل می‌شود. 

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=25226

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.