• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6
رئیس شورای شهر شیراز:

اولویت مدیران شهری شیراز ، اجرای پروژه‌های انسان محور است

  • کد خبر : 2515
  • 09 اردیبهشت 1399 - 20:44
اولویت مدیران شهری شیراز ، اجرای پروژه‌های انسان محور است
در نشست خبری رئیس و سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز مشکلات موجود در مسیر فعالیت شوراهای اسلامی شهر و روستا بیان و عملکرد شورای پنجم شهر شیراز در موضوعات مختلف بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل شورای اسلامی شهر شیراز، دکتر «سید عبدالرزاق موسوی» در این نشست که  به صورت غیر حضوری و از طریق ویدئوکنفرانس تشکیل شد با تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و با اشاره به گرامیداشت سالروز تاسیس شوراهای اسلامی شهر و روستا این روز را نماد یکی از راه ها و راهکارهایی دانست که در رای و اراده مردم تجلی یافته است.
وی با تکید بر اینکه در سراسر کشور افراد زیادی در شوراها فعالیت دارند از ضرورت بازیابی و بازخوانی پرونده شوراها گفت و اضافه کرد: اینکه ما چه می‌خواستیم، قانون شوراها چگونه پیش رفته و شوراها امروز در کجای کارند موضوع مورد تاکید ماست.
او با اشاره به اینکه برداشت های ما از وظایف شورا متفاوت است بر ضرورت رجوع به اصل قانون اشاره کرد و افزود: قانون اساسی جمهوری اسلامی در بحث هفتم به شوراها پرداخته و به خوبی به وظایف آن اشاره کرده است.
نایب رئیس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اینکه در طول سال‌ها اما قانون به سمتی و سویی رفته که اختیارات شوراها را کاهش داده است، بیان داشت: در ماده ۸۰ قانون شوراها شرح وظایف شورای شهر را می‌بینیم اما آنچه در ماده ۸۰ می‌بینیم با آنچه درماده ۱ می‌بینیم فاصله زیاد دارد، اولین چالش‌ ما از اینجا آغاز می‌شود که سایه دستگاه های اجرایی بر شورا دیده می شود.
موسوی با اشاره به اینکه نمایندگان در نوع نگاه خود به شورا به دنبال محدودیت بوده‌اند، تصریح کرد: در همین قانون به طور مشخص مشکلاتی را می‌بینیم که در عملکرد شوراها خود را نشان می دهد و این برخلاف قانون است که محدود کننده صلاحیت شوراها شده است.
او با اشاره به اقداماتی که برای رفع این اشکالات انجام شده، عنوان داشت: در گام اول طرح اصلاح قانون شوراها در ۱۵۶ ماده تهیه و به مجلس رفت و تمامی اشکالات ۲۰ ساله موجود ارائه شد و در گام دوم طرح مدیریت یکپارچه شهری تهیه اما با اختلاف ۶ رای به تصویب نرسید.
وی تاکید کرد: امروز شورای پنجم را در شرایطی به سال آخر می بریم که با مجموعه بحث‌ها و گرفتاری‌ها روبرو بوده و از سویی خواسته‌های مردم نیز در این میان مطرح است.

رئیس شورای شهر شیراز: اولویت، اجرای پروژه‌های انسان محور

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد چالش‌های شورا در خصوص اجرای پروژه‌های انسان محور، اظهار داشت: پروژه‌های انسان محور سه چالش مهم دارد، نخستین چالش افکار عمومی است، دیگری نگاه شورا و شهرداری به پروژه و در نهایت تامین منابع مالی اجرا است.
موسوی با تاکید بر اینکه مساله مهم تنها تامین منابع مالی است، اضافه کرد: ارزیابی ما این است که افکار عمومی این مساله را مطالبه می کند از سویی شورا و شهرداری در این مورد اتفاق نظر دارد چرا که رویکردهای شورا و محور همه تلاش‌های آنها انسان است و تلاش دارند شرایطی فراهم کنند تا مردم تعلق خاطر بیشتری به شهر داشته باشند.
وی ادامه داد: در فروردین ماه امسال که درآمد شهرداری در سال گذشته بالای ۱۰۰ میلیارد تومان بود امسال و به واسطه تبعات بیماری کرونا به ۱۷ میلیارد تومان رسید این در حالی است که هزینه دستمزد  و حقوق کارگران شهرداری بالای ۱۰۰ میلیارد تومان است.
وی با اشاره به اینکه اجرای پروژه‌های انسان محور در اولویت است، افزود: محور کمیسیون تلفیق دسته بندی کردن پروژه هاست و این دسته‌بندی با رعایت موارد خاص در اجرای پروژه‌ها آغاز شده است.

مدیریت واحد شهری یک الزام است

موضوع تضاد مدیریت شهری و فقدان مدیریت واحد بویژه در موارد بحرانی همچون کرونا و چالش های شکل گرفته در این فضا سئوال دیگری بود که خبرنگاران مطرح و رئیس شورای اسلامی شهز شیراز در بیان راهکار موجود در این بخش، اظهار داشت: مشکلی که در سطح ملی با آن روبرو هستیم همان ترجیح منافع ملی و عمومی بر منافع فردی و گروهی است.
وی ادامه داد: شرایط کرونایی به ما اثبات کرد که مدیریت واحد شهری یا مدیریت هماهنگ شهری یک انتخاب نیست بلکه ما الزام داریم به آن سمت برویم.
موسوی مدیریت یکپارچه را یک مطالبه عمومی دانست و بیان داشت: ما هیچ راهی جز مدیریت یکپارچه برای کاهش هزینه‌ها و آسیب‌ها نداریم، مدیریت یکچارچه باید مطالبه عمومی شد چرا که هزینه‌های های مالی و تصمیم گیری را کاهش داده و به مردم خدمت می‌کند .
وی این موضوع را متوجه دخالت‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در امور شهری دانست و گفت: بخش عمده کسب رای نمایندگان مجلس در حوزه شهری و روستایی است بنابراین به جای اینکه به حوزه ملی گرایش پیدا کنند به سمت تصممیات شهری می‌روند.

وظایف شورا؛ وضع مقررات، نظارت بر مصوبات و تعامل با دستگاه‌هاست

رئیس شورای اسلامی شهر شیراز ارزیابی عملکرد شورا را که در سئوال یکی از خبرنگاران عنوان شده بود مورد اشاره قرار داد و گفت: برای ارزیابی باید ابتدا به درک مشترک برسیم که ما، شهروندان و نخبگان جامعه انتظارات خود از شورا را چگونه تعریف کنیم، باید بدانیم شورای موفق از نظر ما کدام شورا است ؟
او با تاکید بر اینکه برای قضاوت باید ببنیم وظایف ما براساس قانون چیست، اظهار داشت: در قانون ۳۴ وظیفه تعریف شده که باید ببینیم شورا در انجام این ۳۴ بند چه اقداماتی داشته است.
موسوی سه وظیفه کلی شورا را نام برد و گفت: اولین وظیفه وضع مقررات برای مدیریت شهری است ، وظیفه دوم نظارت بر اجرای مصوبات و درنهایت وظیفه سوم تعامل با دستگاه‌ها برای اجرای درست مصوبات است.
وی با اشاره به اینکه در بیان این ۳۴ وظیفه گزارش ما مستند و موثق است و به زودی نیز منتشر خواهد شد، بیان کرد: در موضوع مصوبات در شورای پنجم ۴۲۰ مصوبه داشتیم که ۲۴۰ مصوبه جنس آن فرق داشته و ناظر بر انجام ماموریت و فعالیت‌ها است.
نایب رئیس شورای عالی استان‌ها رویکرد کلی شورا را هزینه کمتر و اجرای سریعتر فعالیت‌ها و وظایف دانست و افزود: در همین مسیر مصوبات قابل توجهی همچون سامانه شفافیت، فعالیت‌های حوزه فرهنگی، معرفی شیراز، بافت تاریخی، حمایت از انجمن‌های علمی و دانش بنیان دیده شده است.
تقویت بار علمی مصوبات کمیسیون‌ها، راه اندازی مرکز پژوهش‌ها، تعریف شاخص‌های ارزیابی کمی برنامه پنج ساله، گام برداشتن براساس برنامه، تاسیس اداره نظارت بر عملکرد کمیسیون‌ها ، تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدیران شهرداری و نظارت بر فعالیت‌های شهرداری از اقدامات قابل توجه شورای پنجم بود که موسوی به آن اشاره داشت.
نایب رئیس شورای عالی استان‌ها به تعامل با دستگاه‌های دیگر نیز اشاره داشت و گفت: ما در سال سوم ۷ تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف امضا کردیم که این تفاهم‌نامه ها می تواند خلا مدیریت یکپارچه و هماهنگ را در این بخش جبران کند.
رئیس شورای شهر شیراز به موضوع تمهیدات بازگشایی مجدد سیستم حمل‌ونقل عمومی اشاره و تصریح کرد: آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد 5/26درصد روش انتقال ویروس کرونا از طریق سیستم حمل و نقل عمومی است در حالی که این امکان در مورد مدارس و سیستم آنها ۵/۱۷ درصد است به همین دلیل است که شورا این تکلیف را برای خود احساس کرد که سلامت عمومی را ارجحیت داده و تصمیم بر تعطیلی ناوگان بگیرد و بلافاصله این تصمیم در کلان‌شهرهای دیگر همچون مشهد و تبریز نیز گرفته شد.
وی در مورد ناوگان حمل‌ونقل اگر سیاست‌های کلی دولت و مسئولین بر بازگشایی مجدد باشد شورا و شهرداری در حد توان و مسئولیت شرایطی را برای تامین سلامت شهروندان فراهم می کند.

حفظ باغات قصردشت بدون نظارت و مشارکت عمومی ناممکن است

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها با تاکید بر اهمیت حفظ باغات قصردشت در سیاست‌های کلی شورای اسلامی شیراز، گفت: تقسیم بندی باغات به گروه‌های مختلف از نظر فنی دارای اهمیت است، از سویی شورا طرح حفظ باغات شهری را مصوب کرده هرچند طرح مربوط به آن نهایی نشده است.
وی با اشاره به اینکه شهرداری وشورا برای حفظ باغات باید دو کار اساسی انجام دهند، اظهار داشت: ابتدا باید شهرداری از تخریب باغات جلوگیری کرده و سپس موضوع باغات در چند نقطه همچون کارگروه امور زیربنایی، کمیسیون ماده ۵ وکمیسیون‌های ماده ۱۰۰ که در بحث تغییر کاربری‌ها دخیل هستند بررسی شود.
او موضوع احیای باغات را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: باغات قصردشت بدون نظارت عمومی و مشارکت مردم و دلسوزان حفظ نخواهد شد، مساله تخریب باغات قصردشت از جمله مواردی است که وسوسه سودجویان و درآمدهای میلیاردی تهدیدی همیشگی برای آن محسوب می شود.
رئیس شورای شهر شیراز با تاکید بر اینکه اگر بخواهیم باغات را حفظ کنیم باید جایگزینی برای آن داشته باشیم، عنوان داشت: موضوع باغات قصردشت و چرایی تغییر کاربری هایی که از سال ۹۰ به این سو انجام شده باید اصولی بررسی شود و در این میان نقش مردم، سازمان‌های مردم نهاد و رسانه ها در حفظ باغات کلیدی و اساسی است.

تاکید ما نظارت بیشتر بر عملکرد شهرداری است

رئیس شورای شهر شیراز با اشاره به اینکه در حوزه مسائل فرهنگی مصوبات خوبی داشته ائیم، گفت: این مصوبات بزودی منتشر می‌شود تا افکار عمومی بداند چه اقداماتی انجام شده است
وی به موضوع نظارت بیشتر نیز اشاره داشت و اضافه کرد: بنده تاکید دارم که باید نظارت بیشتر باشد به همین دلیل امسال تاکید ما بر حوزه و نظارت بیشتر خواهد بود.
موسوی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری درخصوص تحقق بودجه سال ۹۹ شهرداری، اظهار داشت: این موضوع قابل پیش بینی نیست و در شرایط عادی نیز متممی پیش بینی می‌شود اما شورا برای هر سه وضعیت سناریو تعریف کرده است.
نایب رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به لزوم سامان‌دهی وضعی نیروهای شهرداری، عنوان داشت: شرایط به سمتی نمی‌رود که تعدیل نیرو داشته باشیم بلکه تلاش ما این است که این نیروها سامان‌دهی شوند برهمین اساس تکالیفی برای شهرداری پیش‌بینی و شهرداری مطلف شده راهکارهای تامین درآمد و هزینه جدید را به شورا اراده دهد تا مصوب شود.
موسوی در مورد حواشی مطرح شده در خصوص حکم شهردار شیرا نیز گفت: نارضایتی بنده از این است که انتشار حکمی که قطعیت پیدا نکرده جرم است و چه بسا ممکن است حکم کاهش یافته و یا شهردار تبرئه شود پس باید برای حیثیت عمومی افراد ارزش قائل شویم.
او افزود: من به عنون وکیل دادگستری این حق را برای خود قائلم که نسبت به حکمی که نهایی نیست اعتراض داشته باشم چرا که ممکن است در ادامه پای افراد دیگری به این پرونده باز شود.
وی تصریح کرد: حتما مجموعه ای مقصر بوده و در این حادثه عوامل انسانی و طبیعی نقش داشتند افرادی که از بین رفتند و خسارات به آنها وارد شد باید به حق خود برسند اما باید در نظر بگیریم در فرصت و طالعه بیشتر ممکن است رای عادلانه صادر شود.
او در پایان صحبت‌های خود یادآور شد:جمع بندی من در سالها کار تجربی این است که اگر میخواهیم مسائل حل شود، شهر توسعه یابد، امنیت مردم زیاد و فساد ریشه کن شود تنها راه تلاش برای افزایش نظارت عمومی و همگانی است.

سخنگوی شورای شهر شیراز: سلامت شهروندان بر پروژه‌های شهرداری اولویت دارد

 «سعید نظری» سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص تعطیلی ناوگان حمل‌ونقل و مترو شیراز و زمان مجدد بازگشایی آن، گفت: موضوع کرونا دامن عده‌ای را گرفته و پرسنل تعدادی از مراکز اداری ما درگیر این بیماری شده اند پس اگر بحث مقابله مطرح است قطعا سلامت شهروندان اولویت دارد چرا که با صرف کمی هزینه می‌توان رفت‌و آمد را تسهیل داد.
وی با اشاره به اینکه مساله مشکلات تردد شهروندان در شورای اسلامی شهر شیراز نیز بازتاب داشته و این موضوع چندین مرتبه از سوی اعضای شورا مطرح شده است، افزود: در شرایطی که بخشی از مردم با این بیماری مواجه هستند و امکان انتقال آن به سایرین وجود دارد ما به این نتیجه رسیدیم که سبب گسترش بیشتر بیماری نشویم و امیدواریم با پیش‌بینی هایی که می شود این موارد به حداقل برسد.
این عضو شورای شهر شیراز با اشاره به موضوع راه‌اندازی خط سوم مترو که در سئوال یکی دیگر از خبرنگاران عنوان شده بود، تصریح کرد: زمان افتتاح پل کشن بنا بود خط سوم مترو شیراز نیز راه‌اندازی شود اما با توجه به محدویت های مالی و فنی شهرداری در شرایط تحریم و با وجود اینکه چشم انداز روشنی از آینده وجود نداشت شورا تصمیم به توقف خط سه گرفت و اولویت را به خط دوم داد.
او با اشاره به اینکه مطالعات ترافیک دست ما را باز گذاشته تا اولویت بر خط دو گذاشته شود، خاطرنشان کرد: در مطالعات اولویت به خط دوم دارد به دلیل اینکه یکی از شریان‌های اصلی شهر از میان‌رود تا آزادی و از آزادی تا کلبه را پوشش می‌دهد و اگر کرونا اجازه می‌داد پروژه با سرعت بیشتری پیش می‌رفت هرچند هم‌اکنون نیز فعال شده است.
نظری در خصوص فعالیت تاکسی‌های درون شهری و نحوه نظارت بر آنها  نیزگفت: ما ۱۳ هزار تاکسی فعال در شیراز داریم و نمی‌تونیم برای آنها محدودیت قائل شویم که چه تعداد مسافر سوار کنند اما آنجه بر عهده شوا و شهرداری است توزیع اقلام بهداشتی همچون ماسک، دستکش و … برای رانندگان تاکسی در طول هفته است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به اینکه قرارداد مترو پابرجاست، گفت: شهرداری در حال مطالعه اتوبوس های هوشمند(ERT) است که با سیستم های هوشمند قابل پیگیری بوده و کل سیستم آن هوشمند است و به نظر می‌رسد این اتوبوس ها به جای ناوگان تراموا جایزین شود.

تامین منابع مالی با حفظ سرمایه انسانی

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با اشاره به مشکلات و تبعات ناشی از بیماری کرونا و احتمال بروز مشکل در مدیریت شهری گفت: از ابتدای شیوع بیماری هم شورا و هم شهرداری پیگیر این موضوع بودند، راهکارهای متفاوت توسط متخصصین پیشنهاد و راهکارهای مدیریت هزینه بررسی شد و در نهایت تامین منابع مالی به جهت حفظ سرمایه انسانی در راس برنامه ها قرار گرفت.
توسعه خدمات مجازی مساله دیگری بود که شهرداری مورد اشاره قرار داد و نظری به آن اشاره داشت.
وی ادامه داد: توسعه خدمات مجازی به ویژه در مراکزی مانند معاونت عمران و شهرسازی که بیشترین تردد ارباب رجوع را دارد مورد تاکید قرار گرفت تا هم درآمدهای شهرداری از بین نرود و هم مطالبات و خواسته‌های مردمی پیگیری شود و خوشبختانه بخشی از فرایند مجازی سازی فعالیت های اداری شهری به نتیجه رسید.
پیگیری موضوع کمک به کلان‌شهرها از صندوق ارزی کشور که در نامه اعضای شورای شهر شیراز به رئیس جمهور مطرح شده بود نیز موضوع دیگری بود که این عضو شورای پنحم به آن پرداخت.

پروژه‌ها با نظارت شورای شهر اجرا می‎‌شود

سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگر گزارش خود با اشاره به پروژه‌های مورد تاکید شورا، اظهار داشت: ۲۷ پروژه براساس شعارهای شورا پیش‌بینی شده که ۲۳ پروژه آن از سوی شهرداری اولویت یافته است.
وی به پروژه های مناطق نیز اشاره داشت و گفت: در مجموع سه هزار و ۶۰۰ پروژه از سوی شهرداری معرفی شده است، در این میان پروژه های مطالعاتی نیز هستند که هزینه چندانی ندارند و ادامه خواهند داشت.
وی ادامه داد: پروژه های عمرانی از ابتدای اردیبهشت ماه با رعایت فاصله اجتماعی و با نظارت کمیسیون عمران دنبال می شود و هیچ‌کدام از پروژه ها متوقف نشده است.
نظری با تاکید بر اینکه تامین سلامت شهروندان برای شهرداری هزینه سنگنی دارد، اظهار داشت: در عین حال شهرداری نمی تواند امور خدمات شهر را معلق کند،۴ هزار پاکبان داریم که روزانه تجهیزات بهداشتی در میان آنها توزیع می شود .
وی ادامه داد: کلیه مطالبات شهرداری به جز حق‌الزحمه رانندگان ایاب و ذهاب پرداخت شده است بر همین اساس است که نیاز داریم منابع مالی با دقت زیادی بررسی شده و جلوی اتلاف هزینه ها گرفته شود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=2515

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.