• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9
مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین:

مزارع قیروکارزین در آستانه برداشت

  • کد خبر : 2276
  • 04 اردیبهشت 1399 - 19:01
مزارع قیروکارزین در آستانه برداشت
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین با اشاره به پیش رو بودن برداشت از مزارع شتوی این شهرستان در روز های آتی، گفت: آمادگی کامل در این شهرستان ایجاد و برای بکار گیری بیش از 80 کمباین برنامه ریزی لازم انجام شده است.

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین، مهدی همتی تصریح کرد: شبکه نظارت بر عملیات برداشت در ستاد شهرستان با سه اکیپ سیار در بخش مرکزی و بخش افزر تشکیل و کارشناسان آموزش های لازم برای کنترل کمباین ها را دیده اند.
به گفته وی؛ مرحله برداشت از مهم ترین مراحل زراعی بوده که عدم مدیریت صحیح در انجام آن می تواند موجب بروز خسارت سنگین به کشاورزان شود به همین منظور حضور مستمر کشاورزان در مزرعه و نظارت بر کار دستگاه ها ضروری است.
او از کشاورزان خواست مسائل و مشکلات احتمالی پیرامون برداشت را از طریق پیامک به شماره تماس ۰۹۰۱۸۳۹۶۵۰۹ روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی اطلاع تا اکیپ های نظارتی نسبت به بررسی موضوع اقدام کنند.
این مقام مسئول تصریح کرد: عملیات برداشت از مزارع جو دیم دهم اردیبهشت ماه شروع می شود و از نیمه این ماه نیز با آغاز برداشت کلزا ادامه می یابد از این رو به منظور برداشت اصولی محصول راهبردی کلزا هماهنگی لازم برای ورود چهار کمباین با هد و غربالگر مخصوص انجام شده است.
به گفته وی؛ کمباین های تجهیز شده به هد مخصوص ساقه های کلزا را از یکدیگر جدا و مانع ریزش دانه ها می شوند همچنین غربال های این کمباین ها محصول پاک تری را فراهم می آورند.
همتی اظهار امیدواری کرد: با توجه به سطح قابل توجه کلزا و وجود بزرگترین مزرعه کلزای استان فارس به مساحت ۱۰۶ هکتار در قیروکارزین، کمباین های مجهز به تجهیزات برداشت کلزای بیشتری به این شهرستان وارد شوند.
وی با بیان اینکه سطح مزارع شتوی در شهرستان های همجوار و جنوبی افزایش چشمگیری داشته است، احتمال طولانی شدن و همزمانی مدت برداشت در این مناطق با قیروکارزین را دور از ذهن نخواند و افزود: کشاورزان به منظور تسهیل در برداشت مزارع خود هماهنگی های لازم را با نمایندگان کمباین داران انجام دهند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین ضمن پیش بینی اینکه عملیات برداشت تا پایان خرداد ماه در مزارع گندم ادامه داشته باشد، گفت: نرخ برداشت جو، گندم و کلزا بر اساس مصوبه ستاد برداشت غلات کشور و نرخ نامه منتشر شده برای این محصولات و با توجه به نوع کمباین های متوسط، نیمه سنگین و سنگین خواهد بود.
همتی افزود: ستاد برداشت محصولات شتوی شهرستان قیروکارزین علی رغم روال هر ساله به دلیل محدودیت های ناشی از بیماری کرونا تشکیل جلسه نداده است اما پیگیری و اقدامات لازم در این راستا به شکل کامل انجام شده است.
او از راه اندازی مرکز خرید خصوصی دانه روغنی کلزا در شهر قیر خبر داد و ابراز کرد: دو مرکز خرید تضمینی گندم نیز در شهر های قیر و افزر دائر که چهار نفر از پرسنل این مدیریت به عنوان عامل تشخیص و عامل ذیحساب تا پایان خرید محصول در این مراکز حضور خواهند داشت.
بیش از چهار هزار هکتار از اراضی قیروکارزین به کشت گندم، دو هزار و ۵۰۰ هکتار به جو و ۶۰۰ هکتار به زراعت کلزا اختصاص دارد که پیش بینی می شود بیش از ۲۰ هزار تن غلات و ۱۲۰۰ تن دانه روغنی کلزا حاصل شود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=2276

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.