• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

بازار کشور قزاقستان برای حضور کالاهای استان فارس بررسی شد

  • کد خبر : 22476
  • 19 تیر 1400 - 7:36
بازار کشور قزاقستان برای حضور کالاهای استان فارس بررسی شد
وبینار آشنایی با فرصت های تجاری و سرمایه گذاری در کشور قزاقستان با حضور رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان و فعالان بخش خصوصی استان فارس برگزار و زمینه فرصت های گسترش مراودات تجاری استان فارس این کشور در ابعاد مختلف بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، امید ماهرانی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس در این وبینار گفت: بازار کشور قزاقستان به دلیل برخورداری از ویژگی ها موقعیت مناسب و ارتباط با کشورهای اوراسیا می تواند یکی از مقاصد کالاهای صادراتی استان فارس باشد.
وی افزود: برای تسهیل و رونق بخشی به صادرات استان، بازار این کشور را دقیق، هدفمند و صنعت به صنعت بررسی می کنیم تا بخش خصوصی استان بتوانند حضور پایدار و موفقی را در بازار بزرگ کشور قزاقستان داشته باشند.
ماهرانی با بیان اینکه بر اساس نیاز کشور قزاقستان شرایط حضور کالاهای استان فارس در این کشور بسیار زیاد است اظهارداشت: بر اساس ظرفیت ها و پتانسیل های استان ، در حوزه های کشاورزی – گلخانه و خشکبار، صنعت مواد غذایی، انرژی، صنایع ساختمانی و گردشگری از اولویت های استان برای گسترش صادرات به کشور قزاقستان است.
وی با تاکید بر اینکه کشور قزاقستان در برخی از صنایع مانند کشوارزی پتانسیل های خوبی برای مشارکت و انجام پروزه های اقتصادی دارد اضافه کرد: برای گسترش مراودات تجاری استان فارس و کشور قزاقستان آماده همکاری برای اعزام و پذیرش هیات تجاری و اقتصادی و تامین زیرساخت های مورد نیاز برای عملیاتی شدن صادرات کالاهای استان به بازار کشور قزاقستان هستیم.
ماهرانی ادامه داد: امروز مفهوم صادرات معنای متفاوتی دارد و برای نفوذ در بازار یک کشور باید ساختارهای فرهنگی و اجتماعی مردم آن کشور را شناسایی کرد بنابراین تلاش می کنیم تجار و بازرگانان ما شناخت دقیق از بازار کشور قزاقستان به دست بیاورند تا بازار پایداری را داشته باشند.

** بازار قزاقستان فرصتی برای گسترش مراودات تجاری استان فارس

در ادامه این جلسه امیر عابدی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان نیز گفت: کشور قزاقستان نهمین کشور بزرگ جهان است که به دلیل برخورداری از مرز مشترک با کشورهای روسیه و چین و قرارداشتن در موقعیت جغرافیایی و اقتصادی شاهراه جاده ابریشم می تواند یکی از شرکای مطمین تجاری کشور ما باشد.
وی افزود: بر اساس آمار سال ۲۰۱۹؛ تولید ناخالص داخلی ۷٫۱۸۱ میلیارد دلار، درآمد سرانه ۸۸۲۰ دلار، سهم GDP از جهان ۴/۰ درصد، نرخ بیکاری ۸/۴ درصد، تورم ۲/۵ درصد، درصد جذب FDI از GDP 3/4 درصد، نرخ ارز، صادرات نفت ۰/۳۳ میلیارد دلار، صادرات غیر نفتی ۲۴ میلیارد دلار، واردات ۳/۳۸ میلیارد دلار به عنوان ۱۰ شاخص کلیدی این کشور عنوان شده است.
عابدی اظهارداشت: در رتبه بندی بانک جهانی در گزارش ۲۰۲۰ در سهولت کسب و کار، محیط مناسب کسب و کار کشور قزاقستان از ۱۹۰ کشور جهان در رتبه ۲۵ قرار دارد که این نشان از وضعیت مثبت برای افزایش مراودات تجاری با این کشور است.
وی اضافه کرد: ثبات سیاسی- اجتماعی و اقتصادی، موقعیت جفرافیایی استراتژیک، محیط مناسب کسب و کار، نیروی کار ماهر چند زبانه، مشوق های جذاب برای سرمایه گذاری، زیر ساخت های مدرن و توسعه یافته، حمایت کامل قانون از سرمایه گذار، چشم انداز استراتژیک همه جانبه، دسنرسی به بازار منطقه و فرصت های سرمایه گذاری در تمام بخش ها از ویژگی های تجارت و سرمایه گذاری با کشور قزاقستان است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان ادامه داد: دولت قزاقستان فرآیند توسعه این کشور را در قالب سند چشم انداز ۲۰۵۰ دنبال می کند که بر اساس این سند هدف این کشور در چشم انداز کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی و رهایی از اقتصاد تک محصولی، تبدیل شدن به اقتصاد دانش بنیان، ساختار متنوع اقتصادی و متکی به بخش خصوصی است.
عابدی عنوان داشت: از جمله زمینه های همکاری اقتصادی با این کشور در زمینه های غذایی و کشاورزی، شیمیایی و پترو شیمی، معادن و متالورژی، امالک و گردشگری، حمل و نقل و زیر ساخت و مشارکت خصوصی در پروژه های دولتی در دیگر بخش ها است.
وی تصریح کرد: بر اساس آمار سال ۹۸ عمده کالاهای صادراتی از ایران به کشور قزاقستان شامل پسته و خشکبار، سیمان، خرما، پوشش رنگ ها بر اساس پلی استرها، میوه های خشک و تازه، ظروف شیشه ای، صفحه و ‌ورق و تیغه‌چند لایه ‌ا‌ز‌مواد ‌پلاستیکی ‌چاپ‌ نشده، ‌فرش ‌ها‌ و کف‌ پوش ها و پلی‌اتیلن بوده است.
عابدی افزود: صادرات ایران به قزاقستان بالغ بر ۶۷ درصد صادرات ایران در سال ۱۳۹۸ را به خود اختصاص داده است که کالای میوه‌های خوراکی بیش از ۴۸ درصد صادرات ایران را تشکیل می‌دهد.
وی گفت: همچنین عمده واردات ایران از قزاقستان در سال ۹۸ کالاهایی از جمله جو به استثنای بذر، روغن دانه آفتابگردان، سایر قطعات گوشت های از نوع گوسفند – منجمد به صورت با استخوان، کلرور پتاسیم، ذرت دامی، لوبیا، عدس خشک – غالف کنده – حتی پوست کنده یا شده، لاشه و شقه بره و محصولات از آهن و یا فولاد غیرممزوج است.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان بابیان ظرفیت های بخش کشاورزی بیان کرد: زمین های قابل کشت و تنوع آب و هوایی و جغرافیایی مزیت های خاصی را برای کشور قزاقستان ایجاد کرده است که بخش کشاورزی یکی از زمینه های بسیار مساعد برای افزایش همکاری و تعامل تجار و بازرگانان فارس با کشور قزاقستان است.
عابدی اظهارداشت: بخش کشاورزی قزاقستان در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۹/۱ میلیارد دلار واردات داشته است که گوشت و احشاء خوراکی، محصولات لبنی، میوه های خوراکی، پسته، انگور، سیب و هلو، چای، ادویه، چربی ها و روغن های خوارکی بیشترین سهم را داشتند و این در حالی است که به طور خاص در حوزه‌های پسته، خرما، خیار، گوجه فرنگی، سیب، کلم، سیب زمینی، پیاز، هندوانه، پرتقال و کیوی ایرانی تقاضای خوبی در بازار آن کشور وجود دارد.
وی اضافه کرد: فرصتهای سرمایه گذاری در بخش کشاورزی قزاقستان را می توان در زمینه های کشت فراسرزمینی، دامپروری و احداث کشتارگاه و گلخانه ها، تجهیزات برداشت و سورت کردن محصولات کشاورزی، تراکتور ۱۰۰-۱۵۰ اسب بخار و تراکتورهای بزرگتر از ۲۵۰ اسب بخار، چنگال – سمپاش- خشک کردن دانه و فن‌آوری‌های تمیز کردن- تجهیزات ذخیره سازی دانه و سیستم های کنترل کیفیت ذخیره سازی، فنآوری های صرفه جویی در مصرف آب، مهندسی – طراحی و خدمات دامپزشکی، افزایش تولید داخلی ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی و ایجاد تاسیسات ساخت و ساز و خدمات نگه داری و ذخیره سازی کالاهای کشاورزی برشمرد.
عابدی ادامه داد: دولت قزاقستان برای حمایت از سرمایه گذاران اقداماتی از جمله ترجیحات مالیاتی، مناطق اقتصادی و صنعتی ویژه و مشوق ها، حمایت از کسب و کارها، حمایت از فعالیتهای صنعتی نوآورانه، حمایت قانونی و حمایت قضایی عادلانه را ارائه می کند.
رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان عنوان داشت: نکته مهم برای تجار ما این است که انجام هرگونه فعالیت تولیدی و خدماتی در قزاقستان نیازمند ثبت شرکت می باشد.
وی بیان کرد: اتاق مشترک مانند یک شرکت مدیریت صادرات در کنار تجار و بازرگانان خواهد بود و خدمات مورد نیاز تجارت در کشور قزاقستان از جمله شناسایی فرصتهای کسب و کار، شناسایی موانع و مشکلات بازار، مشارکت در اعزام و پذیرش هیات ها و ارائه خدمات مشاوره‌ای – بازاریابی- تحقیقاتی- سرمایه گذاری- حقوقی- تجاری و بانکی را ارائه می کند.
در این جلسه دکتر حسن ولی بیگی مشاور اقتصادی اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان به بیان گزارش کاملی در خصوص بازار، اقتصاد و تجارت کشور قزاقستان پرداخت.
در ادامه این جلسه شرکت کنندگان به بیان سوالات خود پیرامون تقویت صادرات به کشور قزاقستان پرداختند.
انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=22476

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.