• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
8
​شهردار شیراز اعلام کرد؛

دبیرخانه شهر جهانی صنایع‌دستی، موتور محرک رونق صنایع دستی در شهر شیراز

  • کد خبر : 21589
  • 06 تیر 1400 - 16:17
دبیرخانه شهر جهانی صنایع‌دستی، موتور محرک رونق صنایع دستی در شهر شیراز
شهردار شیراز گفت: دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی با پی گیری مجموعه ای از فعالیت ها، نقش موتور محرکی برای رشد و ارتقاء این عرصه را برعهده دارد.

حیدر اسکندرپور افزود: از جمله برنامه های شهرداری شیراز برای هویت بخشی و بازآفرینی هویت فرهنگی تاریخی شهر شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی این است که محله های قدیمی شیراز که قبلا عناوینی مرتبط با حوزه صنایع دستی داشتند همچون شیشه گری، کوزه گری، دباغی مجدد به همان اسامی قبل نامگذاری شوند.
دبیر دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی اضافه کرد: با توجه به اینکه شیراز پارسال نشان جهانی جغرافیایی خاتم را دریافت کرده، در حال بررسی هستیم تا یک فضای شهری برای نام‌گذاری به عنوان خاتم شیراز انتخاب کنیم و به مروز زمان نیز نمادهایی متناسب با هنرهای سنتی همچون نمادهای ساخته شده در میدان کوزه گری ساخته  شود.
اسکندرپور با اشاره به  ضرورت  حمایت از بازار صنایع دستی عنوان کرد: آیین نامه های پیشنهادی برای ارائه به شورای اسلامی شهر در دست تدوین است تا سازندگان و مالکان ساختمان هایی که در ساخت بنا از صنایع دستی و هنرهای سنتی از جمله کاشی هفت رنگ و آیینه کاری استفاده کنند از تخفیف مالیاتی بهره‌مند شوند.
شهردار شیراز درباره دیگر برنامه ها برای ارتقاء و آموزش صنایع دستی به افتتاح مرکز کارآفرینی با همکاری هنرمندان پیشکسوت هنرهای سنتی و صنایع‌‌دستی در محله دباغی با هدف حمایت از اقشار آسیب پذیر و کاهش آسیب های اجتماعی اشاره کرد و افزود: در این مرکز با کمک اساتید پیشکسوت زمینه برای آموزش و فرصت ارتقاء شهروندان ساکن در محلات آسیب‌پذیر و کمتر برخوردار فراهم می شود.
اسکندرپور گفت: در همین راستا، در ماه‌های اخیر نیز اداره پیشگیری و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی شهرداری شیراز با همکاری دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی با ایجاد بستری مناسب به آموزش و ترویج صنایع دستی در میان کودکان کار در شیراز اقدام کرده است و اقدامات مشابهی را در دیگر نهادها تشویق می کند.
وی گفت: سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز نیز چندین عنوان کتاب در زمینه صنایع دستی و هنرهای سنتی شهر شیراز به ویژه خاتم شیراز تدوین و منتشر کرده است.
شهرداری شیراز این هدف را دنبال می کند تا با تعاملاتی که با دیگر شهرها در سطح ملی و بین المللی دارد از هر فرصتی برای معرفی صنایع دستی اصیل و هویت‌بخش شیراز استفاده کند، هرچند شیوع کرونا مانعی بزرگ برای این ارتباطات در سطح تجاری محسوب می شود.
دبیرخانه شهر جهانی صنایع دستی به عنوان درگاه و رابط یک شبکه ارتباطی برای برقراری و گسترش ارتباطات بین شهر‌های جهانی صنایع دستی در داخل و خارج از کشور از ۱۵ فروردین امسال با همت شهرداری شیراز  آغاز به کار کرد تا زمینه بیشتر برای حمایت از تولید و عرضه صنایع دستی هنرمندان فراهم شود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=21589

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.