• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
9
استمرار خشکه کاری برنج در شیراز؛

توسعه خشکه کاری برنج در گرو تحقیق و ترویج است

  • کد خبر : 21477
  • 15 تیر 1400 - 10:34
توسعه خشکه کاری برنج در گرو تحقیق و ترویج است
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز از اجرای طرح الگویی خشکه کاری برنج برای دومین سال متوالی در این شهرستان خبر داد و گفت: توسعه خشکه کاری برنج در گرو تحقیق، ترویج و امری زمان بر است.

به گزارش سحاب پرس به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز، ذبیح الله سیروسی با اشاره به اینکه یک مزرعه الگویی خشکه کاری برنج در سطح نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ متر مربع در منطقه اسماعیل آباد این شهرستان ایجاد شده است، تصریح کرد: طرح الگویی مذکور در اوایل خرداد ماه کشت شد و پس از سبز شدن تنها یک روز در میان یک ساعت با سیستم نواری آبیاری می شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه ما قصد داریم ساختار شکنی کنیم و روش کاشت برنج را تغییر دهیم لذا مقاومت کشاورزان با آن طبیعی و معمول است، اظهار کرد: کشاورزان پیشرو و علاقمند می توانند با هماهنگی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز از این مزرعه بازدید و سرکشی داشته باشند.
به گفته وی؛ کشت مرسوم برنج به ‌صورت غرقابی بوده حال با روش جدید خشکه کاری، تولید ممکن است به اندازه روش غرقابی نباشد از این رو کشاورزان برای پذیرش آن مقاومت می‌کنند اما راه ‌حل این است که اول آگاهی کشاورز را بالا ببریم و در ثانی بر روی روش خشکه کاری کار تحقیقاتی انجام بدهیم.
سیروسی تاکید کرد: اطمینان داریم که خشکه کاری برنج نتیجه بخش است پس ضرورت دارد محققان با استفاده از این سر فصل الگوی آبیاری جدید ارائه بدهند تا بر اساس آن ما بتوانیم محاسبه کنیم چه میزان آب باید مصرف کرد تا برای هر کشاورز تولیدش اقتصادی باشد و هم صرفه‌ جویی در مصرف آب کرده باشیم.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز با اشاره به اینکه قوانین و مقررات ابلاغی نیز باید به ‌گونه‌ای باشد که هرچه بیشتر کاشت برنج غرقابی محدود و کشاورز به خشکه کاری تشویق شود، افزود: در این صورت است که کشاورزان برای تداوم کشت به روش جدید تمایل خواهند یافت.
سیروسی با تاکید بر نقش ترویجی و اطلاع رسانی کارشناسان کشاورزی برای جهت دهی به جامعه کشاورزان در امور مختلف خصوصا تغییر الگو های کشت، جایگاه رسانه های جمعی را در ایفای این وظیفه برای تداوم تولید و امنیت غذایی ضمن کاهش مصرف آب، مهم و اساسی دانست.
وی به میزان مصرف آب در مزارع برنج نیز گریزی زد و یادآور شد: گیاه برنج از طریق ریشه از اکسیژن محلول در آب استفاده می کند در نتیجه مصرف آب در مزارع غرقابی تا حدود ۲۰ هزار متر مکعب در هکتار است اما در خشکه کاری میزان مصرف آب تا هفت هزار متر مکعب در هکتار نیز کاهش می یابد که خود گواهی بر لزوم توسعه خشکه کاری برنج است.
او به محاسن دیگر خشکه کاری برنج نیز اشاره کرد و افزود: کارایی بهترکود و سموم آفت کش نسبت به روش غرقابی، تهیه زمین با حداقل عملیات خاک ورزی، کاهش زمان کشت به حدود۱۲۰ دقیقه در هکتار، کاهش هزینه های تولید ناشی از پادلینگ یا گلخرابی، خزانه گیری، نشاکاری، وجین دستی و مهمتر از همه بهبود و حفظ ساختمان خاک از دیگر مزایای خشکه کاری برنج هستند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=21477

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.