• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8
مدیر جهاد کشاورزی شیراز خبر داد:

شیراز پیشتاز در طرح برقی کردن چاه های کشاورزی فارس

  • کد خبر : 21420
  • 13 تیر 1400 - 7:29
شیراز پیشتاز در طرح برقی کردن چاه های کشاورزی فارس
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز از پیشتازی و رتبه یک این شهرستان در طرح برقی کردن چاه های دیزلی کشاورزی خبر داد و گفت: از ابتدای سال 1398 تا کنون 40 درصد چاه های برقی شده استان فارس در شهرستان شیراز قرار دارد.

به گزارش سحاب پرس به نقل از روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز، ذبیح الله سیروسی با اشاره به مصوبه شورای اقتصاد کشور در سال ۱۳۹۳ برای کاهش مصرف گازوییل در چاه‌های کشاورزی و آغاز این طرح در استان فارس از سال ۱۳۹۷ تصریح کرد: با بهره گیری از این فرصت تا کنون کار برقی کردن ۹۶ حلقه چاه کشاورزی به طور کامل در شهرستان شیراز انجام شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه هدف اصلی این طرح جایگزینی برق شبکه سراسری یا برق حاصل از انرژی‌های تجدید پذیر نظیر انرژی بادی، خورشیدی یا مولد های گازسوز به ‌جای گازوییل مصرفی در پمپاژ آب چاه‌های کشاورزی است، اضافه کرد: کار برقی کردن ۵۰۰ حلقه چاه دیگر نیز در استان فارس در دست اجرا است که بالغ بر ۸۰ درصد از این تعداد به کشاورزان شهرستان شیراز تعلق دارد.
وی با اشاره به اینکه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت متولی اصلی اجرای طرح است و کار گروهی مشترک با حضور سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و شرکت سهامی آب منطقه ای این استان تشکیل که پس از برگزاری چندین جلسه و بررسی موانع پیش رو اقدام به تعریف روند و آغاز مراحل اجرای طرح کرده اند، افزود: برای تشویق کشاورزان به اجرای این طرح‌ یارانه‌هایی در نظر گرفته شده است.
به گفته او؛ یارانه‌ی اختصاص یافته برای هر کشاورز متغیر بوده که این مقدار براساس شرایط چاه طبق پروانه بهره‌برداری و میزان مصرف گازوییل در چاه منطبق با سهمیه رسمی کشاورز تعیین می‌شود.
سیروسی با بیان اینکه چاه های دیزلی کشاورزی مشکلات عدیده ای دارند  و با برقی شدن چاه، هزینه حمل و نقل سوخت، تعمیرات، خرید و نگهداری گازوئیل، خرید روغن و غیره کاهش می‌یابد، ابراز کرد: برق‌دار کردن چاه ها مصرف سوخت فسیلی را کاهش داده و سبب می‌شود محیط زیست از آلودگی حفظ شود؛ مصرف گازوئیل و روغن برای کاربرد و نگهداری سیستم‌های دیزلی، هوا، خاک و آب را آلوده می‌کند اما با برقی شدن چاه‌ها این نقیصه رفع می‌شود.

عدم تخصیص اعتبار به موقع مانع تسریع در روند طرح
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز اظهار کرد: عدم تخصیص به موقع اعتبار از سوی وزارت نفت برای اجرای طرح برقی کردن چاه ها و وجود نواقصی در اطلاعات سامانه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور به نحوی که اسامی و مشخصات بسیاری از چاه های کشاورزی دیزلی از قلم افتاده است به عنوان مهم ترین موانع در روند اجرای این طرح هستند.
سیروسی با تاکید بر اینکه تلاش به جهت تکمیل تمامی مشخصات چاه های از قلم افتاده در سامانه شرکت بهینه سازی مصرف سوخت کشور  ادامه دارد، یادآور شد: با پیگیری سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و همکاری شرکت سهامی آب منطقه ای، استان فارس به عنوان اولین استان، موفق به افزودن اطلاعات بیش از ۱۳ هزار حلقه چاه کشاورزی در سامانه مذکور شده است.
دولت محترم برای برق دار کردن صد هزار چاه کشاورزی هدف گذاری کرده است که با تحقق این برنامه سالانه در مصرف۷۵۰ میلیون لیتر گازوئیل صرفه جویی خواهد شد؛ به ازای هر لیتر گازوئیل صرفه جویی شده ۳۰ سنت صرفه جویی ملی نصیب اقتصاد کشور می شود که در عین حال این کار باعث خواهد شد از تردد سالانه ۴۰تا۵۰ هزار تانکر سوخت جلوگیری شود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=21420

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.