• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9
رئیس کل دادگستری فارس:

توسعه خدمات الکترونیکی را با جدیت دنبال می‌کنیم

  • کد خبر : 21226
  • 05 تیر 1400 - 12:25
توسعه خدمات الکترونیکی را با جدیت دنبال می‌کنیم
رئیس کل دادگستری استان فارس گفت: توسعه خدمات الکترونیکی در حوزه‌های مختلف این مجموعه را با جدیت دنبال می‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید کاظم موسوی جمعه در سخنانی در جمع نمازگزاران جمعه شیراز افزود: یکی از مواردی که در این زمینه در دست اقدام داریم انجام دادرسی به شکل الکترونیک است که سال گذشته ۷۰۰ مورد دادرسی الکترونیک در استان داشتیم.
وی ادامه داد: به دنبال این هستیم که افراد از طریق تلفن همراه و بدون نیاز به مراجعه به محاکم قضایی با قاضی ارتباط برقرار کنند و پی‌گیر پرونده خود باشند.
او اظهار داشت: امسال برنامه داریم که حادقل ۳۰ درصد دادرسی‌های استان الکترونیک باشد و مردم بدون نیاز به مراجعه از خانه یا محل کار پرونده خود را دنبال کنند.
 موسوی افزود: امروز ۹۸ درصد ابلاغ‌ها به شکل الکترونیکی به افراد اعلام می‌شود که می‌کوشیم این عدد به ۱۰۰ درصد برسد تا هیچ فردی به شکل سنتی ابلاغ خود را دریافت نکند.


میانگین رسیدگی به پرونده‌های قضایی در فارس ۸۹ روز است
رییس کل دادگستری استان فارس، یکی از برنامه‌های این مجموعه را جلوگیری از سرگردانی و معطلی مردم در راهرو دادگاه‌ها دانست و گفت: الان میانیگن رسیدگی به یک پرونده در استان ۸۹ روز است در حالی که این زمان در کشور ۱۰۲ روز است.
وی افزود: به طور میانگین برای اینکه یک پرونده در دادگستری یا محاکم حقوقی استان به مرحله تعیین وقت برسد به طور میانگین ۱۹ روز طول می‌کشد.
او ادامه داد: در سفر سال گذشته رئیس قوه قضائیه به استان، ۲ هزار و ۷۲۰ نامه تحویل وی شد که از این تعداد هیچ کس از اطاله دادرسی شاکی نبود.
 موسوی اظهار داشت: سال گذشته ۳۵۰ هزار پرونده وارد دادگستری استان شد و کمی بیش از همین تعداد نیز موجودی پرونده این مجموعه بود که الان موجودی پرونده‌ها در دادگستری فارس به جز اجرای احکام به ۲۲ هزار فقره پرونده رسیده و تعداد پرونده‌های تجدید نظر نیز ۷۰۰ پرونده است که این اعداد بیانگر این است که در استان اطاله دادرسی نداریم.
رئیس کل دادگستری فارس افزود: یکی از اقدامات دیگری که از سوی این مجموعه دنبال می‌شود دادرسی‌های الکترونیک با زندان است تا بدون نیاز به انتقال زندانی از طریق الکترونیک بین قاضی و زندانی ارتباط برقرار می‌شود.
 موسوی تصریح کرد: برخی مواقع شاهد بودیم که برخی زندانیان را با دست بند و پابند به محاکم انتقال می‌دادند که هم شان آنها حفظ نمی‌شد و هم بازتاب خوبی نداشت.
وی ادامه داد: تاکنون ۱۴ هزار مورد دادرسی الکترونیک با زندان‌ها انجام شده که به ویژه با توجه به شیوع ویروس کرونا که از انتقال زندانی و دادرسی رو درو جلوگیری کرده و در وقت و هزینه هم صرفه جویی شده اقدامی بسیار مثبت است.
او اظهار داشت: برنامه داریم که امسال نیز این کار را توسعه دهیم و تا جایی که امکان دارد زندانی اعزام نکنیم.
رئیس کل دادگستری فارس افزود: در جریان شیوع ویروس کرونا در کشور حدود ۲۰۰ هزار زندانی به مرخصی رفتند که ۲۳ هزار نفر از آنها مربوط به استان فارس است و این سبب شد که در زندان‌های استان هیچ زندانی از کرونا دچار آسیب نشود در حالی که برخی قضات ما مبتلا و متاسفانه عده‌ای نیز فوت کردند.
 موسوی، یکی از اقدامات و برنامه‌ای دیگر دادگستری فارس را برخورد با زمین خواران دانست و گفت: سال گذشت حدود ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی ملی را از دست زمین خواران آزاد کردیم و این موضوع را با جدیت دنبال خواهیم کرد.
وی افزود: همچنین با باغ شهرهای غیر مجاز یا باغ شهرهایی که در این شرایط کمبود آب اقدام به حفر چاه غیر مجاز می‌کنند برخورد قاطع خواهیم کرد.
او ادامه داد: کاهش پرونده‌های قدیمی، حمایت از تولید، افزایش ملاقات‌های مردمی، افزایش تعداد احکام جایگزین حبس و افزایش تعداد پرونده‌هایی منتهی به صلح و سازش از دیگر اقداماتی است که توسط این مجموعه با جدیت دنبال شده است.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=21226

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.