• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
7

اولویت کشور سوریه برقراری ارتباط با تجار و بازرگانان ایرانی است / کالاهای فارس مورد توجه بازار سوریه

  • کد خبر : 20084
  • 09 خرداد 1400 - 5:37
اولویت کشور سوریه برقراری ارتباط با تجار و بازرگانان ایرانی است / کالاهای فارس مورد توجه بازار سوریه
دبیر کل اتاق مشترک ایران و سوریه گفت: اولویت کشور سوریه برای بازسازی بهره گیری از سرمایه های ایران و واردات کالا از ایران و برقراری ارتباط با تجار و بازرگانان ایرانی است که فعالان اقتصادی ما باید از این فرصت به خوبی استفاده کنند.

به گزارش سحاب پرس به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، اصغر میرزایی در وبینار بررسی فرصت های تجاری و آشنایی با سوریه و ایران به میزبانی این اتاق بیان کرد: بازرگانان ایرانی و استان فارس می توانند در کشور سوریه سرمایه گذاری های مشترک و حضور فعالی داشته باشند و این درحالی است که زمینه برای حضور فعالان اقتصادی ایرانی در این کشور به خوبی فراهم است.
وی با برشماری اولویت های سرمایه گذاری صنعتی ایران در سوریه افزود: این سرمایه گذاری های مشترک می تواند در زمینه های صنایع شیمیائی، فلزات اساسی و مواد غذایی؛ امکان خرید سهام واحد های صادراتی و تولیدی در منطقه ی آزاد سوریه؛ ایجاد خط تولید خودرو و ساخت ماشین آلات صنعتی و معدنی؛ تولید مشترک انواع محصولات کانی غیر فلزی مانند سیمان و آهک؛ محصولات شیمیائی و پاک کننده ها؛ کاغذ و محصولات کاغذی؛ شکر؛ الکل طبی؛ کود شیمیایی؛ ریسندگی، بافندگی و فرآیند تکمیل منسوجات، تولید پوشاک، پارچه و کشباف؛ جهانگردی و ساخت هتل و ایجاد کشتارگاه های صنعتی باشد.
میرزایی اظهارداشت: ما در اتاق مشترک ایران و سوریه ۵۰ قلم کلا از جمله محصولات لنبی، شیر خشک، محصولات بخش کشاورزی را به عنوان کالاهای دارای مزیت و ارز صادراتی به بازار کشور سوریه شناسایی و مشخص کرده ایم که اطلاعات کامل و به روز تجاری و اقتصادی با این کشور را در اختیار تجار و بازرگانان قرار می دهیم.
وی با بیان اینکه در سال ۹۹ میزان صادرات و واردات کشور ایران از سوریه کاهش داشته است اضافه کرد: سهم استان فارس از بازار کشور سوریه بسیار اندک است و با توجه به پتانسیل های این استان انتظار داریم در سال ۱۴۰۰ شاهد فعالیت بیشتر فعالان اقتصادی فارس در بازار این کشور باشیم.
دبیر کل اتاق مشترک ایران و سوریه ادامه داد: کشور ایران در حال حاضر جایگاه خوبی در بازار کشور سوریه ندارد و با توجه به روند شروع بازسازی در این کشور فعالان اقتصادی ما می توانند بازار بزرگ و موثری را در اختیار داشته باشند و وجود ارتباط خوب سیاسی دو کشور، می توانیم سهم خودمان را در بازار کشور سوریه به خوبی ارتقا دهیم.
میرزایی با اشاره به فرصت استثنایی بازار سوریه برای شرکت های خدمات فنی مهندسی عنوان داشت: به زودی مناقصات بازسازی کشور سوریه آغاز می شود که شرکت ها برای حضور در این بازار هر چه زودتر شرکت ها و یا دفاتر خود را ایجاد کنند تا در زمان مناقصات فرصت ها را از دست ندهند.
وی تصریح کرد: همچنین در حوزه کشاورزی، سلامت و بهداشت و خدمات بخش پزشکی نیز بازار کشور سوریه بسیار مستعد و مناسب است و ایرانیان می توانند حضور خوبی داشته باشند و پیش از این نیز توافق هایی مابین وزارت بهداشت دو کشور صورت گرفته است.
میرزایی با اشاره به مراودات مالی تجار ایرانی با کشور سوریه افزود: تمام مراودات مالی این کشور مانند سایر کشورها به وسیله صرافی ها انجام می شود و انجام مسایل مالی در این کشور همانند سایر کشورهاست و ما در اتاق مشترک در این حوزه هر گونه کمک و حمایت را از فعالان اقتصادی و تجار خواهیم داشت.
وی ادامه داد: در حال حاضر تعرفه گمرکی برای کالاهای ایرانی در کشور سوریه ۴ درصد و برای سایر کشورها بین ۱۵ تا ۵۰ درصد است و به دنبال تغییر برخی از قراردادها و قوانین در خصوص تجارت دو کشور هستیم تا بتوانیم سطح مراودات تجاری با ایران و سوریه را افزایش دهیم.
میرزایی بیان کرد: این درحالی است که جای نگرانی در خصوص صمانت نامه و بیمه های صادراتی در کشور سوریه وجود ندارد و در این زمینه یاری دهنده تجار و بازرگانان هستیم.
وی با تاکید بر اینکه اعزام هیات اقتصادی تجاری از فارس به کشور سوریه اقدامی مهم و کاربردی برای گسترش مراودات مابین دو طرف است گفت: تجار و بازرگانان کشور سوریه آمادگی و علاقه دارند نمایشگاه و فروشگاه محصولات این کشور را در استان فارس و شهر شیراز برپا کنند.

دبیر کل اتاق مشترک ایران و سوریه با اشاره به فعالیت های اتاق مشترک ایران و سوریه اظهارداشت: اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه با هدف تنظیم روابط اقتصادی دو کشور و سهیم شدن ایران در بازسازی و انجام پروژه های مختلفی که در حال حاضر در سوریه آماده واگذاری است، فعالیت خود را انجام می دهد و در حوزه های زیر ساختی آماده حمایت از فعالان اقتصادی و تجار و بازرگانان است.
میرزایی اضافه کرد: ما در اتاق مشترک ایران و سوریه آماده ارائه خدمات زیرساختی در حوزه تجارت به تجار و بازرگانان برای افزایش تجارت با کشور سوریه هستیم تا به جایگاه مناسبی در تجارت کالاهای ایرانی به کشور سوریه برسیم.
وی ادامه داد: اتاق مشترک ایران و سوریه در زمینه های ایجاد ارتباط مستقیم بین تولید کنندگان صادر کنندگان با تجار سوریه، معرفی فرصته های بازار سوریه و نیازهای کالایی این کشور، آموزش راهکارهای عملی صادرات به سوریه از طریق برگزاری سمینارها و وبینارهای آموزش و ترویجی، برگزاری نشستهای تجاری تخصصی از ایران به سوریه، گردآوری اطلاعات تجار سوریه و برگزاری اقدامات حمایتی به منظور رفع موانع تجارت دو کشور در حوزه بانکی- نقل و انتقالات پولی- گمرک- حمل و نقل- استاندارد- بهداشت و مناقصات دولتی خدماتی را به فعالان اقتصادی ارائه می دهد.
میرزایی عنوان داشت: اتاق ایران به منظور گسترش روابط تجاری دو کشور و ایجاد یک پایگاه امن برای تجار ایرانی اقدام به تاسیس مرکز تجارت ایرانیان در دمشق کرده است که هم اینک دفاتر مرکز تجارت ایرانیان آماده واگذاری به سرمایه گذاران ، بازرگانان ، شرکتهای فنی و مهندسی و سایر خدمات می باشد.
وی با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی می توانند از حمایت ها و تسهیلات مرکز تجارت ایرانیان در سوریه خدمات مناسبی را دریافت کنند تصریح کرد: در مرکز تجارت ایرانیان بخش ویژه ای برای معرفی و نشان دادن کالاهای ایرانی و صادرکنندگان ایجاد شده است که فعالان بخش دولتی و خصوصی کشور سوریه نیز از این مرکز بازدید خواهند کرد.
میرزایی افزود: مرکز تجارت ایرانیان در کشور سوریه در حمایت از فعالان اقتصادی ایرانی راه اندازی شده است که امیدواریم این مرکز نقش مهمی در تسهیل شرایط صادرات ، حمایت از فعالان اقتصادی و ایجاد انسجام در صادرات محصولات ایرانی به این کشور داشته باشد.
در این وبینار به سوال شرکت کنندگان در حوزه بازار کشور سوریه پاسخ داده شد.
انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=20084

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.