• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
6

۲۲ هزار هکتار مزارع شتوی شیراز در حال برداشت است

  • کد خبر : 20015
  • 12 خرداد 1400 - 12:54
۲۲ هزار هکتار مزارع شتوی شیراز در حال برداشت است
22 هزار هکتار مزارع شتوی شیراز در حال برداشت است مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز گفت: بالغ بر 22 هزار هکتار از اراضی این شهرستان به مزارع غلات قابل برداشت اختصاص دارد که کار برداشت در افزون بر 4500 هکتار از مزارع جو آغاز شده است و با 17 هزار هکتار محصول گندم ادامه می یابد.

به گزارش سحاب پرس به نقل از  روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان شیراز، ذبیح الله سیروسی در ستاد هماهنگی برداشت این شهرستان تصریح کرد: بیش از ۳۰ هزار هکتار از مزارع دیم گندم شهرستان شیراز به دلیل حوادث اقلیمی  غیر قابل برداشت یا با کاهش شدید عملکرد مواجه شده است.
به گفته وی؛ با توجه به مسائل مذکور کاهش میزان تولید گندم در شهرستان شیراز تا۳۰ هزار تن پیش بینی می شود؛ بر اساس برآورد ها تولید گندم این شهرستان ۴۲ هزار تن پیش بینی می شود که ممکن است بخشی از آن وارد چرخه خرید دولتی نشود.
این مقام مسئول اظهار کرد: قیمت مناسب گندم در کشور نسبت به کشور های همسایه زمینه ساز قاچاق این محصول راهبردی می شود از طرفی خشکسالی و افزایش قیمت علوفه ها به منظور تغذیه دام باعث رغبت دامداران به مصرف گندم شده است؛ این دو موضوع به عنوان تهدیدی جدی برای خروج گندم تولیدی  از چرخه خرید محصول شناسایی شده است.
سیروسی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی و پلیس راهور در کنترل محموله های گندم در سال گذشته بسیار خوب عمل کردند، افزود: انتظار می رود که امسال نیز حمل و نقل و جابجایی گندم در مراکز چهارگانه از مزارع تا مراکز خرید و سیلو بر اساس دستورالعمل های ابلاغی و با توجه به مستندات کنترل شود.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان شیراز با تاکید بر اهمیت تامین بذور گندم مورد نیاز در کشت سال زراعی آینده ابراز کرد: مزارعی که گندم تولیدی در آنها به منظور استفاده بذری قابل قبول هستند شناسایی می شوند تا برای کشت گندم آتی بامشکل تامین بذر مواجه نشویم.
او با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی ها در سال آینده نزدیک به هفت هزار تن گندم بذری در شهرستان شیراز مورد نیاز خواهد بود، افزود: این موضوع نباید بهانه ای بشود تا عده ای اقدام به احتکار گندم کنند و از طرفی کشاورزان تولید کننده بذور گندم متضرر بشوند از این رو قرار است محتکرین گندم به دستگاه های نظارتی و تعزیرات حکومتی معرفی شوند.
دبیر ستاد هماهنگی برداشت محصولات شتوی شهرستان شیراز به موضوع تامین و تنظیم دستگاه های برداشت و تخصیص سهمیه سوخت آنها، نرخ برداشت توسط انواع کمباین ها و قیمت حمل محصول از مزرعه تا مراکز خرید نیز اشاره کرد و گفت: تمامی این موارد بر اساس دستورالعمل های ابلاغی باید صورت گیرد.
وی ابراز کرد: در هر مرکز خرید گندم دو نفر کارشناس مامور از طرف جهاد کشاورزی به عنوان عامل ذیحساب و عامل تشخیص حضور دارند و بر کار خرید گندم کشاورزان توسط مراکز خرید نظارت کامل دارند.
ستاد هماهنگی برداشت محصولات شتوی شهرستان شیراز به ریاست عبدالرسول حقیقی معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری شهرستان شیراز و با حضور مدیران دستگاه ها و روئسای ادارات این شهرستان ذی مدخل در امر برداشت غلات تشکیل جلسه داد و نسبت به تصویب و ابلاغ برخی مسائل ویژه عملیات برداشت گندم و جو اقدام کرد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=20015

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.