• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8
یادداشت

روش های تحکیم خانواده

  • کد خبر : 1971
  • 25 فروردین 1399 - 3:20
روش های تحکیم خانواده

آیا تا کنون از خود پرسیده اید که چرا بعضی از زوج ها با هم همدلی و همفکری دارند و بعضی ها ندارند؟ چرا زنان و شوهرانی که با هم تفاهم دارند پس از مدتی به عدم تفاهم می رسند و بعضی از ازدواج ها و پیوند ها به جدایی می انجامد ؟ نکاتی که […]

آیا تا کنون از خود پرسیده اید که چرا بعضی از زوج ها با هم همدلی و همفکری دارند و بعضی ها ندارند؟ چرا زنان و شوهرانی که با هم تفاهم دارند پس از مدتی به عدم تفاهم می رسند و بعضی از ازدواج ها و پیوند ها به جدایی می انجامد ؟

نکاتی که در این مقاله مطرح می شود برای همه زوج ها همچنین کسانی که در مرحله تصمیم گیری برای ازدواج یا در آستانه ازدواج هستند و نیز کسانی که روابط زناشویی آشفته دارند، بسیار مفید است.

خانواده یکی از نهاد های بنیادی و سازنده اجتماعات بشری است و نقش بسزایی در رشد و تربیت افراد جامعه همچنین توسعه و تقویت ارزش های والای انسانی دارد. تحکیم خانواده جامعه را به سمت آرمان های مطلوب سوق می دهد . لذا جوانان را باید از ابتدا به ازدواج تشویق نمود و روش های استحکام زندگی را به آن ها آموخت.

روش های تحکیم خانواده:

پیوند بین اعضای خانواده: در هر زندگی زوجین باید بدانند که همسر نزدیک ترین و محرم ترین فرد به اوست. پس به همسرتان به عنوان یک نیمه تن، حامی و پشتیبان نگاه کنید و در خوشبختی یکدیگر بکوشید. خداوند در قرآن کریم می فرماید: زنان به منزله لباسی برای شما و شما لباسی برای آنها هستید.

کسب دانش و مهارت: انجام هر کاری به دانش و مهارت نیاز دارد.پس برای یک همسر توانا شدن باید دانش و مهارت های لازم را کسب کنید.با خواندن کتاب های مربوط به تعلیم و تربیت، روانشناسی خانواده و آیین همسر داری و همچنین شرکت در جلسه های آموزشی خانواده، به دانش و مهارت خود بیافزایید.

خانوده یک نهاد اصلی به وی‍ژه در جامعه است و برقراری روابط انسانی سالم و درست میان اعضای خانوده، مهمترین عامل سلامت خانواده است. سعی کنید با همدلی و همکاری روابط سالمی را میان اعضای خود برقرار کنید. امام صادق(ع) در این رابطه می فرماید: “هر کس با خانواده اش نیک رفتار کند خداوند بر عمرش بیافزاید.”                                                                                                                            

ایجاد امنیت روانی: یکی دیگر از لازمه های استمرار روابط زناشویی سالم، داشتن تعهد و وفاداری، اعتماد، انصاف، صمیمیت، پذیرش متقابل، سعه صدر و تفاهم است.پس با رعایت این اصول نسبت به همسرتان احساس مسئولیت کنید و در خانواده فضایی سرشار از امنیت عاطفی برقرار کنید.

تایید همدیگر: سعی کنید در روابط زناشویی تان به نوعی رفتار های مطلوب همسرتان را مورد توجه قرار دهید و تایید کنید؛ همسر شما باید بفهمد که برای او ارزش قائل هستید.

پرهیز از پیش داوری: بیشتر زوج هایی که مشکلات ارتباطی دارند، دچار مشکل شناختی طرز قضاوت کردن(پیش داوری)و دیدن اشکالات به جای نقاط قوت می شوند پس سعی کنید همیشه نیمه پر لیوان را ببینید.

عدم سرزنش یکدیگر: هنگامیکه سوء تفاهمی پیش می آید بجای سرزنش یکدیگر و تفسیر نادرست، به شناسایی مسئله، علت یابی و سرانجام به راهیابی آن بپردازید.

احترام به یکدیگر: سعی کنید با فعالانه به حرف های یکدیگر گوش دادن، مشورت کردن و به عقاید یکدیگر احترام گذاشتن جوی شاد و محترمانه را در خانه ایجاد کنید.

برخورد منطقی با مشکلات: همیشه مشکل یک طرف و شیوه برخورد با آن طرف دیگر قضیه می باشد؛پس به جای اتخاذ روش پرخاشگرنه و خشونت آمیز بهتر است از روش های مسالمت آمیز صمیمانه و خوشایند استفاده کنید.

توجه به نیاز های یکدیگر: در روابط کلامی و غیر کلامی و عاطفی به افکار و نیاز های همسرتان توجه کنید؛ حساسیت نشان داده و پاسخ مثبت بدهید و بی تفاوت نباشید.

گفتار صادقانه: همیشه دیدگاه خود را درباره مسائل و مشکلات مورد نظر ساده و صادقانه بیان کنید هرگز خشونت را با خشونت پاسخ ندهید، بلکه سکوت کنید و بعدا و در موقعی مناسب درباره مشکل به بحث و گفتگو بپردازید.

قدر دانی از رفتار مطلوب: تشویق و ابراز تشکر از رفتار های مطلوب همسر تاثیر بسزایی در تکرار و استمرار آن دارد؛ پس از رفتار و کار های پسندیده همسرتان تشکر و قدر دانی کنید.

تعامل صحیح: در روابط زناشویی نه باید مرد سالاری حاکم باشد و نه زن سالاری. به بیان دیگر اصولا روابطه سلطه پذیر چه از طرف مرد و چه از طرف زن آفت بزرگی برای خانواده به شمار می اید

هدیه دادن: می توانید به مناسبت برخی ایام مثل روز تولد،سالگرد ازدواج و … با دادن هدیه هایی هرچند کوچک(مانند شاخه گل)عشق و علاقه را به طرف مقابل ابراز کنید.

ظاهر آراسته: در برابر همسرتان آراسته و پاکیزه باشید و از پریشانی و وضع نامناسب بپرهیزید.

پوشش خطاها: خطاهای یکدیگر را در برابر فرزندان، پدر شوهر، مادر شوهر، پدر زن، مادر زن، دوستان و آشنایان بازگو نکنید و همواره احترام یکدیگر را نگه دارید.

عدم دخالت دیگران: سعی کنید خود و همسرتان سوء تفاهمات را شناسایی و آن را رفع کنید. به عنوان دو انسان آگاه و بالغ اجازه ندهید که دیگران در این امر مداخله کنند.

انتخاب دوستان: از آن جا که نفس انسان خو پذیر است، در انتخاب دوستان، برقراری روابط دوستانه و یا معاشرت های خانوادگی با زوج های دیگر دقت کنید. امام رضا(ع) در این مورد می فرماید: “نشست و برخواست با نیکان مایه روی آوردن آدمی به صلح و نیکی است.”

تهیه و تنظیم: ستوان سوم وظیفه “حسین مهدوی” – معاونت اجتماعی شهرستان فسا استان فارس

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=1971

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.