• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8
یادداشت؛

مراقب پیامد های روانی ممنوعیت های کرونایی باشیم

  • کد خبر : 1968
  • 25 فروردین 1399 - 3:19
مراقب پیامد های روانی ممنوعیت های کرونایی باشیم

ویروس نو ظهور کرونا امروزه چنان جسم، روح و روان مردم را نشانه گرفته است که اضطراب را جایگزین افکار جاری و راحت قبلی ما در ارتباط با دیگران کرده است. ممنوعیت روبوسی و دست دادن یکی از جدی ترین  هشدارهای  پزشکان و کارشناسان بهداشتی برای جلوگیری  از شیوع ویروس کرونا است که به نظر […]

ویروس نو ظهور کرونا امروزه چنان جسم، روح و روان مردم را نشانه گرفته است که اضطراب را جایگزین افکار جاری و راحت قبلی ما در ارتباط با دیگران کرده است.

ممنوعیت روبوسی و دست دادن یکی از جدی ترین  هشدارهای  پزشکان و کارشناسان بهداشتی برای جلوگیری  از شیوع ویروس کرونا است که به نظر می رسد در کنار نگرانی های جسمی،  بیماری های روحی _ روانی  ناخواسته ای را نیز ایجاد کند. در حالی که شرایط جامعه پر از استرس و نگرانی است، رسانه های مجازی گاها با اخبار ضد و نقیض نگرانی های جامعه را دوچندان کرده اند.

 احتیاط های بهداشتی و محدودیت های عاطفی  خود موجب افسردگی و ضعف روحی شده است  و این درحالی است که پزشکان بر تقویت سیستم ایمنی بدن که یکی از اصلی ترین مولفه های شادی و شرایط روحی نرمال است، تاکید می کنند .

کرونا و مثبت نگری

اینکه این ویروس خطر ناک سلامت جامعه را به خطر می اندازد شکی نیست اما برخی از افراد که دارای برخی عادات بد هستند، می توانند مفید باشد . عادان ناپسندی همچون عطسه در ملا عام و بدون رعایت نکات بهداشتی، روبوسی با افراد بیمار،  اصرار بیماران بر دست دادن  به افراد عادی، انداختن آب دهان در معابر و دیگر عادات بد مواردی است که متاسفانه به نوعی به یک رفتار غلط در برخی از افراد تبدیل شده است که با توجه به شرایط موجود به عادات صحیح تبدیل خواهند شد . حضور بیشتر در کنار اعضای خانواده از دیگر نکات مثبت این موضوع می باشد که می تواند به گرم شدن بیشتر کانون خانواده بینجامد .کاهش ترافیک شهری و جلوگیری از رفت و آمدهای غیر ضروری و کاهش آلودگی هوا و پذیرش شرایط و سازگاری با آن که یکی از ابعاد اساسی سلامت روان می باشد، از دیگر نکات مثبتی است که در این مدت اخیر با آن مواجه بوده ایم .

آرام سازی

۱- باید از بیان مکرر نکات منفی و تنش زا در مورد بیماری کرونا پرهیز کنیم چرا که اگر به نگرانی ها و اضطراب ها دامن بزنیم اثرات آن تشدید شده و سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند .

۲-در مورد تاثیرات روانی ایجاد شده در نتیجه هراس از کرونا ویروس باید گفت افرادی که سلامتی و سیستم ایمنی قوی دارند، می توانند با بیماری کرونا به صورت موثرتری مقابله کنند اما باید توجه کرد که اضطراب از بیماری نیز از جمله عواملی است که سیستم دفاعی بدن را تضعیف و افراد را در مقابل بیماری آسیب پذیر می کند .

۳-افرادی که اختلالات اضطرابی داشته و همچنین سابقه بیمار های روانی دارند، اگر احساس کنند که به خاطر شیوع کرونا ویروس میزان اضطرابشان تشدید شده باید حتما از متخصصان بهداشت روان کمک بگیرند .

۴-اطلاعات مورد نیاز بهداشتی بدون فاجعه سازی و استرس به کودکان منتقل شود .

۵-والدین کودکانی که زمینه اضطرابی دارند باید حتما از متخصصان امر کمک بگیرند و والدین سایر کودکان نیز باید در ابتدا اضطراب خود را کنترل کنند  تا این اضطراب به فرزندشان منتقل نشود سپس نکات مورد نیاز را با آرامش و به صورت معقولانه به کودکان منتقل کنند .

۶-والدین نباید اخباری را که در فضای مجازی و…مطالعه  می کنند با صدای بلند و تنش زا در محیط خانه تکرار کنند این موارد موجب ایجاد استرس در کودکان می شود چرا که ذهن کودکان  قابلیت تجزیه و تحلیل یک فرد بزرگسال را نداشته و ممکن است در ذهن خود فاجعه سازی کنند .

۷-نباید در این مورد اطلاعات و نکات بهداشتی را از کودکان پنهان کنیم این اطلاعات باید بسیار آرام و معقولانه به کودکان منتقل شود چنانچه کودکان در رعایت موارد بهداشتی  کوتاهی کردند نباید با پرخاش و تند خویی برخورد کنیم  بلکه باید با آرامش ودر قالب داستانی آموزشی اطلاعات لازم به کودکان انتقال داده شود.

۸-با توجه به تعطیلی مدارس و به خاطر شرایط جوی و محیطی باید کودکان را در محیط خانه سرگرم کنیم، چرا که اگر کودک بیکار بنشیند ممکن است دچار اضطراب شده و از طرق دیگر (فضای مجازی و…) به اطلاعاتی دسترسی پیدا کرده و دچار استرس شود .

۹-افرادی که استرس بالایی دارند از مصرف مواد کافئین دار مانند قهوه و نسکافه خودداری کنند و به جای آن دمنوش های گیاهی جهت کاهش استرس و اضطراب را مورد استفاده قرار دهند .

۱۰-سعی کنیم با رعایت معقولانه اصول بهداشتی  ضریب احتمال به بیماری را به حداقل ممکن کاهش دهیم .

۱۱-اخبار مرتبط با این حوزه را صرفا از منابع معتبر دریافت کنیم .

۱۲-از پذیرش و تایید هرنوع اخبار این حوزه خودداری و با اتخاذ تفکر انتقادی نسبت به اطلاعات و داده های غیر واقعی آنها را تحلیل و بررسی کنیم .

۱۳-از آنجایی که بیماری های روان _تنی  نوعی از بیماری های جسمی هستند که منشا روانی دارند، لذا ترس اضطراب و نگرانی بیش از حد در رابطه با این بیماری (کرونا ) ضریب ایمنی بدن را تقلیل  و افراد را در مقابل شرایط فشارزا آسیب پذیرتر می سازد،پس با حفظ خونسردی و رفتار هوشمندانه  ضریب ایمنی بدنمان را افزایش دهیم .

۱۴-توجه کنیم که رعایت بیش از حد اصول بهداشتی منجر به بروز رفتارهای وسواسی نشود .

۱۵-با آنهایی که  دوستشان دارید و به شما آرامش می دهند به صورت تلفنی مکالمه کنید .

۱۶_خواب کافی و غذای سبک را تجربه کنید.

۱۷_به منظور کاهش استرس  ورزش های خانگی را با رعایتن اصول بهداشتی  وبه همراه اعضای خانواده انجام دهید .

۱۸_برای رسیدن به آرامش بیشتر  نفس های عمیق را در منزل تمرین کنید.

۱۹_در هنگام بروز افکار وسواسی و نگران کننده از تکنیک  توقف فکر استفاده کنید .(یعنی تمرکز برآن موضوع را به موضوعی بهتر و جذابتر تغییر دهید .)

۲۰_هر از چند گاهی از تمرین آرام سازی (ریلکسیشن ) استفاده کنید.

تهیه کننده  : سرگرد “علیرضا ملایی”- کارشناس مرکز مشاوره پلیس فارس

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=1968

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.