• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
2
در چهارمین روز از هفته شیراز

کتابخانه تخصصی شهروندی بوستان شهروند در حوزه کودک و نوجوان افتتاح شد

  • کد خبر : 19219
  • 19 اردیبهشت 1400 - 15:27
کتابخانه تخصصی شهروندی بوستان شهروند در حوزه کودک و نوجوان افتتاح شد
شهردار شیراز در آیین رونمایی از تولیدات شهروندی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز گفت: تمام مناطق شهری که ساخت روستایی و بدون زیرساخت‌های شهری دارند به شهر الحاق شده است. تطبیق این مناطق با فضای عمومی و بافت شهر، هزینه زیادی بر دوش شهرداری تحمیل می‌کند

حیدر اسکندرپور افزود: این الحاق مجموعه ای از نیازهای شهری را ایجاد می‌کند که ارایه خدمات در راستای تامین این نیازها بر دوش شهرداری ها قرار می‌گیرد.
وی اضافه کرد: به عنوان مثال گویم یکی از روستاهای پیرامونی بوده است که به شهر الحاق شده و مسیر عبوری بین شهری و محور گردشگری محسوب می‌شود.
تعریض این مسیر بر عهده نهادهای متوالی بوده که انجام نشده است اما با الحاق این روستا به شهر، هزینه تعریض معبر، خرید املاک معارض و هزینه‌های هنگفت دیگر به شهرداری و مردم شیراز تحمیل شد.
اسکندرپور خاطرنشان کرد: بافت میانی شهر شیراز در حال نابودی است چون تمام درآمد شهرداری در مناطق میانی، در مناطق حاشیه ای و پیرامونی هزینه می‌شود. همان اتفاقی که برای بافت تاریخی شهر افتاد.
شهردار شیراز اضافه کرد: در شیراز ۱۸۰۰ هکتار بافت فرسوده و ۳۷۰ هکتار بافت تاریخی داریم که به دلیل غفلت مدیران بافت تاریخی نیز به بافت فرسوده و محل انباشت انواع و اقسام آسیب و ناهنجاری‌های اجتماعی تبدیل شد.
اسکندرپور گفت: ظرف ۲ سال گذشته ۱۴ میلیارد تومان در بافت تاریخی هزینه کردیم تا جریان زندگی به این محدوده باز گردد و موفق شدیم.
وی اضافه کرد: سیاست‌گذاری مدیریت شهری برای مناطق مختلف شهری و تخصیص بودجه به پروژه های مختلف بسیار متفاوت و اثرگذار است. مقایسه اجرای پروژه پردیس سینمایی در محله کوزه‌گری با ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه و اجرای پروژه بهسازی خیابان ارم با ۲۰ میلیارد تومان، بیانگر این اثرگذاری است.
لیلا دودمان عضو شورای شهر شیراز:
تأثیر اجتماعی و فرهنگی فضاهای کالبدی و فیزیکی شهرها باید با رویکرد پایدار اجتماعی و فرهنگی، فضای تعاملاتی شهر را ارتقا داده  تا زندگی شهری زمینه‌ای شود برای پرورش کیفی انسان‌ها با سطح بالایی از مسئولیت‌پذیری، مشارکت‌جویی و حس تعلق خاطر نسبت به شهر.
در شورای پنجم، بوستان شهروند را به عنوان مرکز ادبیات کودک و قصه‌نویسی انتخاب کردیم و کارگاه‌های آموزشی ویژه کودک و نوجوان در آن برگزار شد تا شاهد ارتقای سطح فرهنگ بخش مهمی از شهروندانمان یعنی کودکان و نوجوانان به ویژه در محدوده‌های کمتر برخوردار شهر باشیم.
گام برداشتن در مسیر توسعه فرهنگ، دانش و آگاهی عمومی شهروندان، از افتخارات مجموعه اخیر مدیریت شهری در راستای تحقق شعار فرهنگ‌محوری بود که به ایفای نقش در این جریان، بر خود می‌بالم.
امروز افتتاح کتابخانه تخصصی آموزش شهروندی در بوستان شهروند که در منطقه کمتر برخوردار شهر قرار دارد، به عنوان یک مرکز فرهنگی و اجتماعی گامی موثر در توسعه محله‌ای این محدوده از شیراز است.
کتابخانه‌های محله‌ای قرار نیست در جایگاه کتابخانه‌ای تخصصی و دانشگاهی عمل کند بلکه باید مجموعه‌ای از کتاب‌های مورد توجه و نیاز مردم عادی را در دسترس شهروندان قرار دهد و نهادی فرهنگی-اجتماعی باشد برای نهادینه‌سازی فرهنگ.
البته نقش کتابخانه‌ها علاوه بر مدیریت اطلاعات در تبادل دانش و انتقال اطلاعات نیز موثر است که در مسیر حفظ فرهنگ و آداب و رسوم، ارتقای فرهنگ عمومی جامعه، تربیت شهروندانی بافرهنگ و حتی مدیریت بحران‌های اجتماعی حرکت می‌کنند؛ چراکه کتابخانه به عنوان یک زیر‌ساخت فرهنگی و اجتماعی می‌تواند در مدیریت رویدادها و‌ حوادث شهری نیز ایفای نقش کند و پایگاه فرماندهی بحران‌ها باشد.
سعیدرضا کامرانی، مدیرکل کانون پرورش فکری استان فارس در آیین رونمایی از تولیدات شهروندی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز گفت: اگر بخواهیم به فرهیختگی یک شهر بیندیشیم قطعا باید به شهروندان و فرهنگ آنها توجه کنیم که روح شهرند نه به کالبد سیمانی و بتنی آن‌.
کامرانی افزود: فرهنگ در هر جامعه بستر همه‌چیز است؛ از جمله بستر حرکت و توسعه اجتماعی. شاید یکی از ریشه‌های مشکلات اجتماعی امروز ما در این است که کمتر به فرهنگ و هنر پرداخته‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: امروز بیش از ۶۰ درصد از کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان ما ترجمه آثار خارجی است در حالیکه ما به عنوان کشوری که سعدی و رودکی و مولانا و فردوسی دارد، باید و می‌توانیم که خودکفا در تمام حوزه های ادبیات و هنر کارهای فاخر و شایسته انجام دهیم.
مدیرکل کانون پرورش فکری استان فارس اضافه کرد: تولیدات فرهنگی که امروز رونمایی شد، از آن جهت که بیشتر به حوزه کودک و نوجوان مربوط است، نشان می‌دهد در مسیر درست قرار گرفته‌ایم؛ یعنی به‌کار‌گیری هنر و ادبیات برای آموزش فرهنگ به کودکان.
فرزاد صدری؛ معاون فرهنگی، هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در آیین افتتاح کتابخانه و رونمایی از تولیدات شهروندی گفت: وقتی شهردار یک شهر در راس مجموعه مدیریت شهری از شهر سبز پایدار و شهروند فرهنگ‌مدار سخن می‌گوید، یعنی در نگاه او آدم‌ها اهمیت بیشتری دارند و پل و تقاطع و خودرو اگرچه نیاز شهر است، اما روح شهر، چیز دیگری است؛  شهروندان و فرهنگ آنها.
صدری افزود: شیراز همانقدر که مهد تمدن است مهد فرهنگ هم هست. اما یادمان باشد که حاکمان و قدرتمندان تمدن را می‌سازند و پیامبران فرهنگ را. حرف پیامبران به این دلیل بر دل می‌نشیند که باورهای انسانی را تولید می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: تمدن چشم نواز است و فرهنگ روح نواز. تمدن شاید آسایش را به ارمغان بیاورد اما آرامش را به دنبال ندارد. آنچه آرامش شهر را فراهم می‌کند، فرهنگ است.
معاون فرهنگی، هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: امروز در رونمایی از محصولات شهروندی، دنباله رو شعار شهردار شیراز هستیم تا شهروند فرهنگ‌مدار پرورش دهیم تا آرامش را در شهر ایجاد کنیم.
احمد اکبرپور، نویسنده و طنزپرداز شیرازی در آیین رونمایی از تولیدات شهروندی سازمان فرهنگی شهرداری شیراز گفت: پیشرفت و توسعه «داستان» در ادبیات با گسترش شهرها و با هدف مفاهمه و انتقال معنا صورت گرفته است. تاثیر ادبیات بر زندگی شهری و شکل‌گیری رفتار شهروندان به ویژه کودکان غیرقابل انکار است.
اکبرپور افزود: اگرچه پیش‌تر آثاری در حوزه شهروندی تولید شده بود اما اینکه یک مجموعه منسجم و کامل با در نظر گرفتن همه‌ی سلایق و علایق کودکان شهر از داستان، شعر، قصه، نمایش عروسکی و … تولید و تدوین شود، حرکتی نو و قابل تقدیر است.
وی اضافه کرد: رونمایی از محصولات فرهنگی متعدد بیانگر این است که هفته شیراز ۱۴۰۰ نقطه عطفی در حوزه فرهنگی شهر شیراز است.
در چهارمین روز هفته شیراز، کتابخانه تخصصی شهروندی بوستان شهروند، با ۴۰۵ جلد و ۲۲۵ عنوان کتاب در حوزه کودک و نوجوان افتتاح
و از ۱۰ عنوان کتاب، ۲ عروسک و ۴ محصول در حوزه شهروندی رونمایی شد. 
مجموعه ۵جلدی شعر کودک با موضوع فرهنگ آپارتمان‌نشینی، حمل و نقل و ترافیک، فضای سبز، ایمنی و آتش نشانی و و بازیافت و پسماند با شمارگان ۱۰۰۰ نسخه برای هر عنوان، آماده نشر شد.
 مجموعه ۳جلدی داستان کودک با عنوان «غولی غولا و سروناز» که جلد اول و دوم آن با موضوع پرداخت عوارض و هوای پاک به تیراژ ۱۰۰۰ جلد به چاپ رسیده است، جلد سوم آن با موضوع فرهنگ آپارتمان نشینی در مرحله اخذ مجوز است.
 کتاب داستان کودک با عنوان «جادوگران شهر آشوب» با موضوع مشارکت در حفظ و نگهداری اموال عمومی و «جادوی سیاه آشغال خور» با موضوع بازیافت و پسماند در ۱۰۰۰ جلد از دیگر آثاری است که رونمایی شد. جلد سوم این مجموعه با موضوع ایمنی در مرحله اخذ مجوز است.
 کتاب آموزش شهروندی «کودکانه‌های شهرم» با همکاری تیم تخصصی مجله رشد کودک و به سرپرستی مهری ماهوتی تولید شده که در مرحله نهایی ویراستاری است و به عنوان محتوای آموزشی در مراکز آموزش فرهنگ شهروندی، مهدکودک‌ها و مراکز پیش‌دبستانی قابل استفاده است.
 لوح فشرده ۱۰ قسمتی «آموزه‌های سعدی» شامل نقد و بررسی فیلم‌های مطرح دنیا که برگرفته از اشعار و حکایات سعدی است رونمایی شد.
دو عروسک شهروندی کپشول و هپشول و لوح فشرده نمایش عروسکی ۱۲ قسمتی همچنین لوح فشرده ۵ قسمتی قصه‌های «آپارتمان ما» با محوریت آموزش‌های شهروندی رونمایی شد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=19219

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.