• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
رییس شورای اسلامی شهر شیراز:

راهبردهای شورای پنجم در سیاست گذاری ها و تصمیم‌گیری ها درست بوده است

  • کد خبر : 19175
  • 09 اردیبهشت 1400 - 14:55
راهبردهای شورای پنجم در سیاست گذاری ها و تصمیم‌گیری ها درست بوده است
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد: امروز بعد از گذشت چهار سال از عمر شورای پنجم، اذعان می‌داریم که راهبرد‌های این دوره از شورا در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها درست بوده و تمامی‌ آن‌ها را تایید می‌کنیم.

 سیدعبدالرزاق موسوی عصرگاه چهارشنبه در آیین روز ملی شوراها، نقش شوراها را در بهبود شرایط کشور انکارناپذیر خواند و گفت: آنچه علیرغم مشکلات پیش روی شوراها بود، برگ زرینی در تاریخ حیات جمهوری اسلامی به‌شمار خواهد رفت؛ گرچه می‌شد شوراها را بیش از این حمایت و تقویت کرد و فرصت را برای حضور افراد شایسته‌تر فراهم ساخت. 
او فرصت حضور در شورا را به عبور ابرهای بهاری تشبیه کرد که اگر خوب از آن استفاده نکنیم به سرعت خواهند گذشت. 
طراحی نقشه راه نخستین دستاورد شورای اسلامی شهر شیراز در دوره پنجم بود
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز یکی از افتخارات این نهاد را در دوره پنجم، طراحی نقشه راه برای اداره چهار‌ساله این کلان‌شهر عنوان کرد و بیان داشت: تصویب رویکرد‌ها و راهبردها مهم‌ترین اقدامی بود که در ۴۰روزه نخست این شورا، مبتنی بر “روش” و “هدف” تعریف شد. 
موسوی با اشاره به اینکه شورای پنجم در روش، رویکرد حکمروایی شهری را برگزید، تصریح کرد: این رویکرد در ۸۶ بند، سیاست‌ها و راهبر‌دها را به‌خوبی مشخص کرده است. 
او ادامه داد: از آنجا که شورا منتخب مردم است و قرار است رابطه‌ای دوسویه بین مردم و این‌ نهاد شکل گیرد، رویکرد حکمروایی شهری، بهترین روش به‌شمار می‌رود؛ همچنین در تمامی سیاست‌گذاری‌ها بر مشارکت مردم تاکید شده است. 
شعار “انسان‌محوری” در تقابل با “خودرومحوری” هدف شورای پنجم بود
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز رویکرد این شورا را در هدف‌، “انسان‌محوری” خواند و گفت: شاخصه انسان‌محوری در بند ۷۶ سیاست‌های راهبردی شورا دیده می‌شود.
موسوی عبارت “انسان‌محوری” را در تقابل با “خودرومحوری” برشمرد و بیان داشت: این مولفه در بندهای یک و ده سیاست‌های شورا تعریف شد و به‌خوبی توضیح داد که نوع نگاه به انسان مبتنی بر سبک زندگی ایرانی‌ـ‌اسلامی است و شورا قرار است برنامه‌های خود را در چارچوب برنامه‌های ایرانی و اسلامی تبیین کند.
موسوی رویکرد انسان‌محور شورا را دارای پنج محور اصلی دانست؛ از جمله سیاست‌گذاری مشارکتی، حقوق شهروندی و کرامت انسانی، محیط‌زیست و زیست‌پذیری شهر، هویت شهری و ارزش‌های فرهنگی و سیاست‌گذاری‌های دانش‌محور. 
وی ادامه داد: در حوزه سیاست‌گذاری مشارکتی سه زیرمولفه تعریف شده است که عبارت‌اند از حاکمیت قانون، پاسخگویی و نظارت همگانی، دسترسی‌پذیری همگانی و عدالت‌محوری. 
راه‌اندازی سامانه شفافیت شهرداری شیراز مهم‌ترین اقدام شورای شهر در حوزه حقوق شهروندی است
رئیس شورای پنجم شهر شیراز بیان کرد: در حوزه حقوق شهروندی و کرامت انسانی باید از راه‌اندازی سامانه شفافیت شهرداری شیراز باعنوان مهم‌ترین اقدام شورای شهر یاد کرد؛ افزون بر این سامانه مدیریت اطلاعات پروژه گام مهمی درراستای دسترسی شهروندان به داده‌ها به‌شمار می‌رود.  
موسوی تصویب مصوبه مدیریت تعارض منافع، ایجاد سامانه رای‌گیری الکترونیکی، ایجاد سامانه مصوبات شورا، الزام شهرداری به بارگذاری اطلاعات نیروی انسانی در سامانه و تعریف بیانیه چشم‌انداز ۲۰ ساله شیراز را از جمله اصلاحات ساختاری شورای پنجم دانست. 
وی تاکید کرد: اصلاحات ساختاری دیربازده است و آثار آن تا دو سال آینده دیده خواهد شد، درست در زمانی که نهادینه شود و تفاوت آن با فعالیت‌های عمرانی در این است که به محض آغاز کار، نتایج آن دیده نمی‌شود. 
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز طرح جامع مدیریت سرمایه‌گذاری نیروی انسانی، انتشار آزاد داده‌های شهری، دستورالعمل اجرایی ماده ۸۰ قانون شوراها و تصویب ۱۵ مصوبه در این راستا را به منظور تبیین ساختار فعالیت شورا از دستاوردهای شایان توجه این نهاد در دوره پنجم برشمرد. 
موسوی ابراز داشت: دستورالعمل اجرایی هوشمندسازی و ایجاد کمیسیون آن، دستورالعمل نحوه تاسیس و راه‌اندازی شرکت‌های تاکسی اینترنتی، دسترس‌پذیری خدمات، ایجاد سامانه خدمات الکترونیک شهرداری شیراز، تکمیل رینگ‌های پیرامونی و خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس در مولفه حقوق شهروندی و کرامت انسانی می‌گنجد. 
او با بیان اینکه در مولفه حقوق شهروندی، برقراری عدالت اجتماعی یکی از دغدغه های شورای پنجم بوده است، اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد، در نتیجه عدم اطلاع از فعالیت شورا، به ویژه در حوزه محرومیت‌زدایی به‌خوبی اقدامات را قضاوت نکردند. 
شورای پنجم مظلوم واقع شد
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز گفت: شورای پنجم مظلوم واقع شد؛ به‌ویژه در مساله عدالت اجتماعی که با وجود مصوبات بسیار و اجرای مناسب آن از سوی شهرداری کارنامه موفقی از خود بر جای گذاشت. 
موسوی مناسب‌سازی ایستگاه‌های مترو با رویکرد تسهیل در استفاده افراد توان‌خواه را از دیگر اقدامات این دوره از شورا دانست و بیان داشت: در قانون اساسی تبعیض ناروا مذموم و تبعیض روا شایسته است و ارائه خدمات به افراد توان‌خواه با همین رویکرد صورت پذیرفته است. 
وی خرید چند دستگاه خودرو برای توان‌خواهان، اختصاص اتوبوس ویژه جانبازان و ساماندهی ۳هزار نفر از افراد دچار اعتیاد را با اختصاص ۱۰میلیارد تومان بودجه از دیگر اقدامات زیرساختی شورای پنجم برشمرد. 
به گفته موسوی در حوزه عدالت اجتماعی، شاهد افزایش تعداد فرهنگسراها در مناطق محروم بوده‌ایم؛ افزون بر آن باید از نیازسنجی و رعایت توازن جغرافیایی، ارائه خدمات حمایتی برای رانندگان و تاکسی‌داران و اختصاص ۱۰۰میلیون تومان برای خرید کتاب در مدارس مناطق محروم یاد کرد. 
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز کمک به مددجویان و آسیب‌دیدگان را در راستای تحقق  سیاست‌های مشارکتی دانست و گفت: در همین زمینه، حمایت از یاوران شوراهای محلات، پیش‌بینی دفاتر برای آن‌ها در مناطق مختلف شهرداری شیراز و تدوین آیین‌نامه نحوه حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد از دستاورد‌های شورای پنجم به‌شمار می‌رود. 
وی همچنین از راه‌اندازی اولین دفتر حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد، واگذاری سرای محلات شهر شیراز به مردم، برگزاری جشنواره شهروند برگزیده با محور شهروند مشارکت‌جو و مشارکت‌پذیر و ایجاد و گسترش و احیای بستر‌های شکل‌گیری فضاهای عمومی در زمینه یادشده سخن گفت.  
ایجاد پیاده‌راه‌های از اقدامات ماندگار شورای شهر است
موسوی یادآور شد: برای افزایش بیشتر ارتباطات شهروندان با یکدیگر نیازمند فضاهای عمومی هستیم، فضاهایی که مردم بتوانند در آن با یکدیگر تعامل کنند و اجرای پروژه پیاده‌راه‌های مختلف در نقاط مختلف شهری، همچون خیابان ارم، علیرغم رفتارهای ناشایستی که پیرامون آن صورت پذیرفت، از اقدامات ماندگار شورای شهر است. 
راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز دستاوردی بزرگ است 
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز مولفه دیگر مدنظر این شورا را سیاست‌گذاری دانش‌محور خواند و توضیح داد: در این زمینه بر آن شدیم که تصمیمات شورا مبتنی بر پژوهش باشد؛ از همین رو مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر شیراز را راه‌اندازی کردیم و کتابخانه تخصصی آن که با کمک شهردار ایجاد شد که از افتخارات بزرگ دوره پنجم است.
وی برگزاری وبینارهای تخصصی با حضور چهره‌های ملی، استفاده از ظرفیت مشاوران تخصصی در کمیسیون‌ها، بهره‌گیری از نیرو‌های نخبه و جوان، طرح جامع مدیریت سرمایه انسانی، حمایت از پارک علم و فناوری، حمایت از کسب‌وکار‌های نوپا،  واگذاری ۱۰۰۰ متر مربع زمین برای ایجاد کتابخانه عمومی را از دیگر اقدامات شورای پنجم در حوزه یادشده دانست.  
موسوی در مولفه محیط‌زیست و زیست‌پذیری شهر به راه‌اندازی طرح دوچرخه‌های اشتراکی اشاره کرد و گفت: این طرح با وجود فشار‌های زیادی که برای عدم اجرای آن وارد شد، نتایج مطلوبی از جمله افزایش طول مسیر دوچرخه‌سواری از ۱۰ کیلومتر به ۳۵۰ کیلومتر، افزایش تعداد ایستگاه‌های اجاره دوچرخه از ۳ به ۸۷ و افزایش تعداد دوچرخه اشتراکی از ۳۰۰ به ۲۰۰۰ عدد را به همراه داشت. 
وی همچنین از توسعه خطوط اتوبوسرانی و مترو یاد کرد و بیان داشت: در دوره پنجم شورای شهر و شهرداری شیراز تعداد ایستگاه‌های مترو از ۱۳ ایستگاه به ۲۰ ایستگاه رسید؛ همچنین توسعه خط ۲ مترو در دستور کار قرار گرفت و قرارداد ایجاد تراموا بسته شد.
او از الزام به درختکاری متناسب با محیط شهری، توسعه پیاده‌راه‌های سلامت، طرح حفظ باغات قصردشت، طرح تفصیلی مدیریت پسماند و ایجاد آیین‌نامه ساماندهی دکل‌ها و ایستگاه‌های مخابراتی باعنوان مصوبات مهم شورای پنجم با هدف حفظ سلامت شهروندان نام برد.  
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در شاخصه هویت شهری و ارزش‌های فرهنگی از طراحی و احداث المان شهید حججی یاد کرد و بیان داشت: احترام و بزرگ‌داشت مقام شامخ شهدا با  ایجاد نقاط خاکسپاری در سطح شهر صورت‌ پذیرفت؛ افزون بر این، واگذاری دو زمین برای ساخت مسجد، مساعدت در برگزاری مناسبت‌های فرهنگی، کمک به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و انعقاد تفاهم‌نامه با این نهاد و تقبل هزینه‌های برگزاری مراسم دستاورد‌های ۴۰ ساله انقلاب اسلامی متناسب با شأن سومین حرم اهل بیت (ع) صورت پذیرفته است. 
وی همچنین مرمت بافت تاریخی شهر شیراز را از دیگر دستاورد‌های شورای شهر در دوره پنجم خواند و گفت: مستندنگاری و نظارت علمی در حوزه فرهنگی، زیباسازی ایستگاه‌های مترو، ایجاد دبیرخانه دائمی شهر خلاق، کسب عنوان پایتختی کتاب ایران و شهر دوستدار کودک، کسب عنوان شهر جهانی صنایع دستی و شهر ملی دوچرخه  و نیز حمایت از ورزش کلانشهر شیراز در همین راستا صورت پذیرفته است.   
موسوی در همین راستا، طراحی و ساخت ایستگاه وکیل الرعایا را از مهم‌ترین و ماندگارترین آثار در حوزه معماری شهری دانست و آن را در فارس بی‌نظیر دانست. 
رئیس شورای اسلامی شهر شیراز اظهار کرد: با وجود همه فشار‌ها، اقدامات ماندگاری صورت پذیرفته است که محصول هریک نیازمند توضیحی مستقل است و درباقیمانده عمر شورا برای تثبیت و نهادینه‌کردن آن‌ها تلاش خواهد شد. 

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=19175

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.