• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9
فرماندار شیراز تشریح کرد:

رفع یا کاهش آسیب های اجتماعی صرفا با اعتبار دولتی مقدور نیست

  • کد خبر : 19123
  • 31 اردیبهشت 1400 - 18:20
رفع یا کاهش آسیب های اجتماعی صرفا با اعتبار دولتی مقدور نیست
فرماندار شهرستان شیراز با اشاره به اینکه کاهش آسیب های اجتماعی همواره يكي از چالش‌هاي مهم دولت و سازمان‌ های متولی حوزه فرهنگی و اجتماعی بوده است، گفت: رفع یا کاهش آسیب های اجتماعی صرفا با اعتبار دولتی مقدور نیست از این رو برای جلب مشارکت و همیاری شهروندان نیاز به فرهنگ سازی داریم.

به گزارش سحاب پرس به نقل از روابط عمومی فرمانداری شهرستان شیراز، محمد رضا امیری در آئین اختتامیه مرحله نخست از اجرای طرح “خورشید خانه” که با هدف آزاد سازی زندانیان جرایم غیر عمد در زندان مرکزی این شهرستان برگزار شد، خاطرنشان کرد: ایجاد زیست بهتر، ارتقای کیفیت زندگی و سلامت روحی و روانی افراد جامعه یکـی از اهـداف بـزرگ نظام مقدس جمهوری اسلامی است، از این رو اجرای طرح “خورشید خانه” یکی از اقداماتی است که درسال جاری، در دستور کار دفتر امور زنان و خانواده و کارگروه اختصاصی آن قرار گرفته است.
این مقام مسئول با تاکید بر اینکه زندانیان، علاوه بر هزینه هایی مالی، عاطفی، اجتماعی و فرهنگی که بر پیکره اجتماع وارد می‌کنند، با مشکلات  و معضلاتی نیز در دوران حبس خود در درون زندان‌ها مواجه هستند، افزود: این موضوع باعث شده است تا با تلاش برای افزایش آگاهی اجتماعی شهروندان در خصوص جرایم عمد و غیر عمد، زمینه مشارکت عمومی در آزادسازی محکومین قضایی جرایم غیر عمد را فراهم سازیم.
به گفته رئیس شورای تامین شهرستان شیراز؛ زندانیان جرایم غیر عمد که متاسفانه تعداد زیادی از زندانیان را شامل می‌شوند، افرادی هستند که مرز بین شهروند عادی تا شهروند مجرم بودن را در چشم برهم زدنی تجربه کرده و اغلب به دلیل مشکلات مالی و معیشتی روانه زندان شده‌اند.

امیری با اشاره به اینکه کارکرد و موقعیت شایسته خانواده به عنوان بنیادی‌ترین نهاد اجتماعی و مبنایی برای همبستگی اعضاء خانواده و خالق فرصت‌های کارآمد برای جامعه از یک سو و افزایش افسارگسیخته تعداد زندانیان جرایم غیر عمد از سوی دیگر، بر ضرورت پیگیری رفع این معضل تاکید و اضافه کرد: آسیب نهاد خانواده منجر به فروپاشی سایر ساختارهای اجتماعی و کاهش کارایی آنان شده و افزایش جرایم اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

طرح “خورشید خانه” در شیراز با آزاد سازی زندانیان غیر عمد به بار نشست
مسئول امور زنان و خانواده فرمانداری شهرستان شیراز گفت: اقدام خیرخواهانه و مشارکت کارکنان دستگاه‌های اجرایی این شهرستان در طرح “خورشید خانه” پس از هشت ماه به بار نشسته و تا کنون  ۱۹ نفر از زندانیان  جرایم غیرعمد از زندان های استان فارس آزاد و به کانون گرم خانواده بازگشته اند.
سارا همت با اشاره به اینکه در مرحله اول طرح مذکور و همزمان با عید بزرگ مبعث حضرت رسول اکرم(ص) تعداد ۶ نفر از زندانیان جرایم غیر عمد آزاد شده اند، افزود: در این مرحله نیز با جمع آوری و پرداخت ۲ میلیارد و ۶۲۰ میلیون ریال کمک های دریافتی، ۱۳ نفر دیگر از این دسته محکومین، طعم شیرین آزادی را تجربه کردند.
به گفته وی؛ با جمع آوری مبالغ اهدایی، با هماهنگی ستاد دیه و اداره کل زندان های استان فارس و پس از بررسی مدت زمان حبس، تعداد افراد تحت تکفل، نوع جرم، شرایط زندگی، و وضعیت معیشتی خانواده زندانیان جرایم غیر عمد، اولویت ها شناسایی شده و در ردیف آزاد سازی قرار گرفته اند.
مشاور فرماندار شهرستان شیراز با بیان اینکه برای اجرای این طرح، کارکنان شرکت شهرک های صنعتی فارس، سازمان تامین اجتماعی استان و شهرداری شیراز بیشترین همراهی را در انجام این مسئولیت اجتماعی داشته اند، افزود: کارکنان دستگاه های اجرایی با اهدای مبلغی از حقوق ماهیانه خود به عنوان نذر سلامتی و شکرگزاری به درگاه خداوند برای عبور از بحران بیماری کرونا در این اقدام خداپسندانه مشارکت کردند.
مسئول امور زنان و خانواده فرمانداری شهرستان شیراز با تاکید بر اینکه به دلیل محدودیت های کرونایی و لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی در اجرای طرح موصوف بیش از ۴۰ نشست مشترک با دستگاه های اجرایی به طور جداگانه انجام شده است، ابراز کرد: این اقدام به ‌همت امور زنان و خانواده فرمانداری و با مشارکت مشاورین امور زنان و خانواده دستگاه‌ های اجرایی پیاده سازی شده است.

۸۵۰ زندانی جرائم مالی غیر عمد چشم انتظار کمک
مدیرکل زندان های استان فارس گفت: هم اکنون قریب به ۸۵۰ نفر در زندان های استان فارس به دلیل جرائم غیر عمد مالی با مبلغ حدود دو هزار میلیارد ریال در حبس هستند که جلب مشارکت عمومی برای آزاد سازی این افراد می تواند در افزایش امنیت جامعه و جلوگیری از چرخه ایجاد جرم، تاثیر بسزایی داشته باشد.
اسحاق ابراهیمی افزود: علاوه بر اینکه در سال گذشته حدود ۳۱۳  نفر از زندانیان جرائم غیر عمد مالی با مجموع دین ۲۴۰ میلیارد ریال از زندان های فارس آزاد شدند، با مشارکت خیرین و اقدامات گروه های جهادی، به ویژه سپاه ناحیه فجر استان فارس، مانع از به زندان رفتن ۱۵۰ نفر محکوم جرائم غیر عمد مالی شدیم که بسیار حائز اهمیت است.
مدیرکل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان فارس افزود: توزیع ۸۵۰۰ بسته معیشتی توسط گروه های جهادی سپاه فجر و خیرین استان فارس در راستای حمایت از خانواده های زندانیان، از دیگر اقدامات موثر سال گذشته بود.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=19123

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.