• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
13
بررسی آماری نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را بهتر بشناسیم

  • کد خبر : 19113
  • 29 اردیبهشت 1400 - 10:04
نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را بهتر بشناسیم

با پایان یافتن نام‌نویسی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان، بررسی کمیته صلاحیت نامزدها را آغاز کرد. ما نیز در این نوشتار می‌خواهیم به برخی از ویژگی‌های این نام‌نویسی بپردازیم.

با پایان یافتن نام‌نویسی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان، بررسی کمیته صلاحیت نامزدها را آغاز کرد. ما نیز در این نوشتار می‌خواهیم به برخی از ویژگی‌های این نام‌نویسی بپردازیم.

در این انتخابات نزدیک به ۵۰ چهره شناخته شده کشوری، نام خود را در جایگاه نامزدی نوشته‌اند و آماده زورآزمایی با یکدیگر برای بدست آوردن دل مردم و رسیدن به ریاست جمهوری هستند. از این ۵۰ چهره، تا کنون نزدیک به ۵ تن، کناره‌گیری کرده‌اند.

کناره‌گیری بسیاری دیگر نیز، پیش‌بینی می‌شود. هرچند برپایه دیدگاهی که شورای نگهبان در یک ماه گذشته از واژه رجل سیاسی و مذهبی، از برداشت خود گفته است، شاید نزدیک به ۵۰ درصد از این نامزدها، از رسیدن به کارزار، بازمانند.

هرچند امروز، بسیاری از رسانه‌ها به بررسی آماری گوناگون از نام‌نویسی‌ها پرداختند، آنچه به چشم می‌آید، حضور بی‌همتا و پرشور چهره‌ها برای رسیدن به ریاست جمهوری است. این نخستین دوره‌ای است که بیش از ۵۰ چهره سرشناس سیاسی، اقتصادی، علمی، نظامی و فرهنگی از گوشه‌گوشه کشور خواهان رسیدن به ریاست جمهوری هستند.

در ادامه نگاهی به حضور چهره های فارس در نامزدی ریاست جمهوری خواهیم داشت:

مهندس رجبعلی طاهری، از انقلابیون سرشناس، پایه‌گذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فارس، نماینده مردم کازرون در نخستین دوره مجلس شورای اسلامی، عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، مشاور ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، عضو شورای مرکزی کمیته امداد امام خمینی، عضویت هیأت امنای بنیاد رسالت، مشاور وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در امور مجلس، مشاور سازمان صنایع دفاع در امور مهندسی، بازرس فنی وزارت راه و ترابری، مجری طرح قدس، دبیری جامعه‌ی اسلامی مهندسین و مدیرمسئول و صاحب امتیاز فصلنامه انتظار رو در روی هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۷۲، ایستاده و شکست خورده بود، با رد صلاحیتش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴، هیچ استان فارسی، در اندیشه رسیدن به ریاست جمهوری نیفتاد. در همان دوره نیز، مهندس طاهری، بدون هیچ پشتوانه‌ای و تنها با اندیشه اصلاح اقتصادی کشور پا به کارزار گذاشت.

در انتخابات ۱۳۹۲ و ۱۳۹۶ هرچند بار دیگر نام برخی از چهره‌های استان فارسی به میان می‌آمد، هیچ کدام برای این انتخابات نامزد نشده بودند.

اگر اصفهان را مرکز کشور بدانیم، احمد مدنی، زاده شهرستان سیرجان استان کرمان، نامزد دوره نخست، رجبعلی طاهری، زاده شهرستان کازرون استان فارس، نامزد دوره ششم، علی شمخانی، زاده شهرستان اهواز استان خوزستان، نامزد دوره هشتم، سبزوار (محسن) رضایی میرقائد از شهرستان مسجد سلیمان استان خوزستان، نامزد دوره‌های نهم (کناره‌گیری)، دهم، یازدهم، مهدی کروبی، از شهرستان الیگودرز استان لرستان، نامزد دوره‌های نهم و دهم، اسحاق جهانگیری، زاده شهرستان بافت استان کرمان، نامزد دوره‌های دوزادهم (کناره‌گیری)، کسانی هستند که از جنوب کشور تا پیش از این نامزد انتخابات ریاست جمهوری شده‌اند که همگی شکست خورده‌اند و تنها جهانگیری، پیش از کارزار پایانی، کناره‌گیری کرد.  از این ۶ تن، مدنی و جهانگیری از استان کرمان، رضایی و شمخانی از استان خوزستان، کروبی از استان لرستان و مهندس طاهری از استان فارس هستند. همچنین در بخش‌بندی قومیتی، مدنی، طاهری و جهانگیری از نژاد فارس، رضایی و کروبی از نژاد لر و شمخانی عرب بود. از پیشینه و جایگاه اجتماعی نیز، مدنی (ارتشی) با پیشه نظامی، رضایی و شمخانی (پاسدار) با پیشینه پویش‌گر سیاسی و مذهبی پیش و پس از انقلاب و از پاسداران کشور در دفاع مقدس هستند که با پایان جنگ، هر دو افزون بر حضور در سپاه، گاه در جایگاه سیاسی نشسته‌اند. کروبی (عالم دینی)، از چهره‌های انقلابی سیاسی مذهبی، جهانگیری، از چهره‌های سیاسی پس از انقلاب و مهندس طاهری، از انقلاببیون شناخته شده دانشگاهی، سیاسی و مذهبی که با نیروهای نظامی سپاه و ستاد کل نیروهای مسلح نیز همکاری داشته است، بودند.

از استان فارس، به جز مهندس طاهری تاکنون کسی برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری نام‌نویسی نکرده بود.

در این دوره انتخابات، هرچند پیشتر محمدجواد آذری جهرمی، وزیر جوان دولت کنونی و الهام امین‌زاده، معاون حقوقی رئیس جمهور دولت یازدهم در گمانه‌زنی‌ها، به چشم می‌خورد، آن دو تن نام‌نویسی نکردند؛ هرچند ۴ استان فارسی با پیشینه وزارت، معاون رئیس جمهور و نمایندگی، به کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمدند.

در این دوره، دکتر فریدون عباسی دوانی از روستای دوان شهرستان کازرون، دکتر شاهین محمدصادقی، از شهر خشت شهرستان کازرون، رستم قاسمی از شهرستان مهر و حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا از شیراز نام‌نویسی کرده‌اند.

***************

حجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا، زاده ۱۳۲۷ در شیراز، یکی از این نامزدهاست. از پیشینه انقلابی، آنچنان چیزی در دست نیست؛ هرچند پویایی سیاسی او را با پیوستن به حزب جمهوری اسلامی در پس از انقلاب می‌توان پی گرفت. منتجب‌نیا سال ۴۶ وارد دوره درس خارج فقه و اصول شد و نزدیک به ۹ سال از اساتیدی همچون آیات عظام نجفی مرعشی، مکارم شیرازی، آقا مرتضی حائری یزدی، محّقق داماد، اراکی، هاشم آملی، وحید خراسانی، شهید مطهری و شهید مفتح بهره گرفت تا به درجه اجتهاد رسید.

او که در سال‌های پیش از انقلاب به خواندن دروس حوزوی کوشش داشت، توانست در نخستین کنگره حزب جمهوری اسلامی به جایگاه عضو ذخیره شورای مرکزی این حزب برسد. پس از ۷ تیر ۱۳۶۰، او از سوی مردم اندیمشک و شوش راهی نخستین دوره مجلس شورای اسلامی شد. دوره‌های دوم و سوم نیز از سوی مردم شیراز به مجلس راه یافت. وی همزمان با نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی، ریاست کمسیون امور دفاعی، مسئولیت دفتر مشاورت امام خمینی در منطقه خلیج فارس، قائم مقام ستاد قرارگاه خاتم و ستاد کل پدافند و …را نیز به دوش گرفت. با بالا گرفتن اختلافات در حزب جمهوری اسلامی و جامعه روحانیت مبارز، او به همراه دیگران هم‌اندیشانش چون مهدی کروبی، مجمع روحانیون مبارز را راه‌اندازی کرد از اعضای شورای مرکزی آن شد. وی همچنین در سال ۱۳۶۷، در جایگاه نماینده امام خمینی به شهربانی رفت که تا یکپارچگی و راه‌اندازی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، در آن جایگاه ماند. او که از سال ۱۳۷۰، به خواندن دروس دانشگاهی پرداخته بود، توانست از سال ۱۳۷۴، در دانشگاه نیز به تدریس بپردازد. وی با رئیس جمهور شدن سید محمد خاتمی، مشاور وی شد. منتجب‌نیا که در سال ۱۳۸۴ دکترای خود را گرفته بود، همگام با حجت‌الاسلام مهدی کروبی، حزب اعتماد ملی را راه‌اندازی کرد. پس از انتخابات ۱۳۸۸، و درگیری‌های پس از آن، اختلاف وی با مهدی کروبی روز به روز بیشتر شد و سرانجام در بهمن ماه ۱۳۹۸، وی حزب جمهوریت ایران اسلامی را راه‌اندازی کرد و خود دبیرکل شد.

دکتر فریدون عباسی دوانی، سال ۱۳۳۷ از خانوده‌ای دوانی، در آبادان زاده شد. با پیروزی انقلاب اسلامی و راه‌اندازی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، با آن پیوست و با آغاز جنگ، راهی جبهه شد. با پایان یافتن جنگ، وی تحصیلات خود را ادامه داد و توانست دکتری فیزیک هسته‌ای خود را از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کند. وی از سال ۱۳۷۲ عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امام حسین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و سپس به ریاست گروه فیزیک این دانشگاه رسید.

این آغاز پویایی و کاوش‌های دانش‌گرایانه وی در زمینه فیزیک هسته‌ای است. او از این پس، در جایگاه یک دانشمند هسته‌ای کشور، پویایی بیشتری از خود نشان داد تا آن که در سال ۱۳۸۶، استاد نمونه کشوری شد. از همین هنگام وی در جهان شناخته شد و خیلی زود شورای امنیت در قطعنامه ۱۷۴۷ او را «دانشمند ارشد وزارت دفاع و مرتبط با انستیتو فیزیک کاربردی» خواند و تحریم کرد و سه پس از آن در آذرماه ۱۳۸۹، از سوی موساد ترور شد که با هوشمندی و چابکی خود، توانست جان خود و همسرش را نجات دهد. دو ماه پس از این رخداد، وی به جایگاه معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی رسید. در سال ۱۳۹۲، حسن روحانی، رئیس جمهور، وی را برکنار کرد و با پذیرفته شدن برجام، فناوری هسته‌ای ایران، نیز رو به خاموشی گذاشت؛ از این رو عباسی که تا آن روز چشمی به سیاست نداشت، برای زنده کردن دوباره فناوری هسته‌ای به همراه برخی دیگر از هم‌اندیشان خود، جبهه یکتا را راه‌اندازی و تلاش کرد تا با رفتن به مجلس، بار دیگر، فناوری انرژی‌های نو را در کشور از سر گیرد. وی در نخستین انتخابات که در سال ۱۳۹۴ برگزار می‌شد از شیراز نامزد نمایندگی شد که نتوانست آرای مردم این شهر را بدست آورد. از همین هنگام، وی با کازرون و به ویژه شهید حجت‌الاسلام محمد خرسند، رفت و آمد پیدا کرد و توانست در انتخابات مجلس دوازدهم از سوی مردم شهرستان‌های کازرون و کوهچنار راهی مجلس شود و به ریاست کمیسیون انرژی برسد.

دکتر شاهین محمدصادقی، زاده ۱۳۴۲ در شهر خشت شهرستان کازرون است. وی با پایان دوره دبستان، برای ادامه تحصیل راهی کازرون شد. محمدصادقی، در اردیبهشت ماه ۱۳۵۷ که مردم کازرون در آیین چهلم شهدای جهرم و یزد به خیابان آمده بودند، با گلوله مستقیم نیروهای شهربانی، زخمی شد. با پیروزی انقلاب اسلامی، به پیشنهاد شهید غلامرضا بستانپور، به انجمن اسلامی دانش‌آموزان این شهرستان پیوست. با آغاز جنگ تحمیلی، با نخستین کاروان نیروهای مردمی کازرون به فرماندهی شهید دکتر علی‌اکبر پیرویان راهی جبهه شد و در شکست حصر سوسنگرد، در نبرد با نیروهای بعثی، برای نخستین بار، زخمی شد. او در کنار جبهه، تحصیل را نیز رها کرد و در دانشگاه رشته پزشکی را خواند.

با پایان جنگ و تحصیلات دانشگاهی، در سال ۱۳۶۸ او به ریاست دانشگاه آزاد کازرون رسید؛ هرچند پس از یک سال آن را رها کرد تا بار دیگر تحصیلات خود را ادامه دهد. از این رو در رشته جراحی پلاستیک تحصیلات خود را ادامه داد و هم اکنون فوق تحصص جراحی فک را داراست. وی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر (۱۳۷۵–۱۳۷۴)، ریاست دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد (که در این جایگاه مدیر نمونه کشوری شد) (۱۳۷۷–۱۳۷۵)، معاونت سازمان پزشکی قانونی کشور (۱۳۸۲–۱۳۸۱)، نمایندگی مردم کازرون در هفتمین دوره مجلس شورای اسلامی و عضویت هیات رئیسه آن دوره (۱۳۸۷-۱۳۸۲)، ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (۱۳۸۹–۱۳۸۷)، معاونت پارلمانی سازمان تربیت بدنی (۱۳۹۰–۱۳۸۹)، نمایندگی مردم کازرون در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی و عضویت هیات رئیسه آن دوره (۱۳۹۴-۱۳۹۰)، یاست سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور و فرماندهی طرح شهید قاسم سلیمانی در مبارزه با بیماری کرونا (۱۳۹۹–۱۴۰۰) و همچنین رفتن به بوسنی، لبنان، سوریه و یمن در هنگام جنگ برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان این جنگ‌ها را در کارنامه خود دارد.

مهندس رستم قاسمی، زاده ۱۳۴۳ در روستای سرگاه شهرستان مهر است. وی هرچند نوجوانی بیش نبود، با آغاز جنگ، راهی جبهه شد و در سال ۱۳۶۰، به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پیوست. قاسمی بارها به جبهه رفت و زخم‌های بسیار برداشت. وی که توانسته بود مهندسی عمران خود را از دانشگاه صنعتی شریف دریافت کند، پس از پایان جنگ، به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا رفت و در سال ۱۳۸۶ به فرماندهی آن رسید که چندی پس از آن، در لیست تحریم‌های آمریکا جای گرفت.

معاون مهندسی نیروی دریایی سپاه پاسداران، فرمانده قرارگاه سازندگی نوح، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مهندسی نیروی نفت، رئیس هیئت مدیره شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) و رئیس هیئت مدیره شرکت کشتی‌سازی خلیج فارس (ایزوایکو) از دیگر کارکردهای اوست. قاسمی از مرداد ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ وزیر نفت بود. در سال ۲۰۱۳ نام «رستم قاسمی» به عنوان وزیر نفت ایران، در فهرست ۵۰۰ نفره قدرتمندترین افراد جهان که هر ساله از سوی نشریه «فارن پالیسی» منتشر می‌شود، قرار داشت. وزارت خزانه‌داری آمریکا در ۴ سپتامبر ۲۰۱۹ رستم قاسمی و پسرش را «شبکه نفت در خدمت تروریسم» خواند و بار دیگر او را تحریم کرد.

اکنون می‌خواهیم نگاهی آماری به ۵۰ چهره سرشناسی که برای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نام‌نویسی کرده‌اند بیندازیم.

خواستگاه:

۱-تهران (۱۱): وهاب عزیزی (ری)، سعید محمد، محمدحسن قدیری ابیانه، رامین مهمان‌پرست، سید مصطفی تاج‌زاده، علیرضا زاکانی، سید عزت‌الله ضرغامی، مسعود زریبافان، محمد خوش‌چهره، محمد شریعتمداری، زهرا شجاعی.

۲-مرکزی (۱): محمدحسن نامی (دلیجان)،

۳-قم (۲): محمود زمانی قمی، سید عباس نبوی

۴-اصفهان(۲): حسین دهقانی پوده (پوده)، سید شمس‌الدین حسینی

۵-گیلان(۱): محمد زارع فومنی (فومن)،

۶-خوزستان(۲): صادق خلیلیان (اهواز)، محسن رضایی (مسجد سلیمان)

۷-بوشهر(۱): محمدجواد حق‌شناس

۸-سمنان(۳): محمود احمدی‌نژاد (آرادان)، حسن سبحانی (دامغان)، مصطفی کواکبیان،

۹-فارس(۴): رستم قاسمی (مهر)، فریدون عباسی دوانی (کازرون)، شاهین محمدصادقی (کازرون)، رسول منتجب‌نیا (شیراز)

۱۰-گلستان(۱): محمد عباسی (گرگان)،

۱۱-خراسان رضوی(۵): سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی (فریمان)، علی مطهری (فریمان)، علیرضا افشار (مشهد)، سید ابراهیم رئیسی(مشهد)،  سعید جلیلی (مشهد)

۱۲-سیستان و بلوچستان(۱): محمدشریف ملک‌زاده (زابل)

۱۳-کرمانشاه(۱): قدرت‌علی حشمتیان (سنقر)،

۱۴-لرستان(۱): محمود صادقی (الیگودرز)،

۱۵-آذربایجان شرقی(۲): محسن مهرعلیزاده (مراغه)، عباس آخوندی (سراب)

۱۶-کرمان(۲): محسن هاشمی رفسنجانی (رفسنجان)، اسحاق جهانگیری (بافت)

۱۷-مازندران(۱): علی اردشیر لاریجانی (آمل- لاریجان)،

۱۸-آذربایجان غربی(۱): مسعود پزشکیان (مهاباد)

۱۹-ناشناخته(۲): ابوالحسن فیروزآبادی (نجف)، سید ابولقاسم رئوفیان

۲۰-زنجان(۱): محسن رهامی (قیدار)

۲۱-همدان(۱): عبدالناصر همتی (کبودرآهنگ)

استان‌های تهران با ۱۱، خراسان رضوی با ۵ و استان فارس با ۴ نامزد، بیشترین چهره‌های سرشناش را برای انتخابات این دوره ریاست جمهوری به کارزار آورده‌اند.

در بررسی دیگر آماری باید گفت که از ۳۱ استان کشور، ۲۱ استان، دست‌کم با یک نامزد را تا کنون دارا هستند.

همچنین در بخش شمال شرقی کشور، ۱۰ نامزد، شمال غربی ۸ نامزد، جنوب غربی، ۸ نامزد، جنوب شرقی، ۳ نامزد و استان‌های مرکزی، با ۱۶ نامزد پا به گود این انتخابات گذاشته‌اند. این آمار نشان از آن دارد که برای نخستین بار، می‌توان گفت که از هر جای کشور، دست‌کم یک چهره سرشناس کشوری نامزد انتخابات شده است.

پیشینه:

مشاور رهبری (۵): حسین دهقانی پوده (مشاور دفاعی)، محسن رضایی، رسول منتجب‌نیا (نماینده امام خمینی در شهربانی و نماینده رهبری در انجمن اسلامی معلمان)، سعید جلیلی (مدیر بررسی دفتر رهبری)

مجمع تشخیص (۳): احمدی‌نژاد، محمدشریف ملک‌زاده، محسن رضایی (دبیر)، سعید جلیلی

رئیس قوه(۳): محمود احمدی‌نژاد (رئیس جمهور)، علی اردشیر لاریجانی(سه دوره رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس سازمان صدا و سیما)، سید عزت‌الله ضرغامی (رئیس سازمان صدا و سیما)، سید ابراهیم رئیسی (رئیس قوه قضاییه)، محسن رضایی (فرمانده کل سپاه)

۲ رئیس صدا و سیما

۱ فرمانده کل از نیروهای مسلح با درجه سرلشکری

معاون قوه: حسین دهقانی پوده (معاون رئیس‌جمهور)، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی (نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی)، محمدشریف ملک‌زاده (مشاور قوه قضاییه در امور اجرایی و مشاور رئیس‌جمهور)، محسن مهرعلیزاده (معاون رئیس جمهور)، فریدون عباسی دوانی (رئیس سازمان انرژی هسته‌ای)، سید مصطفی تاج‌زاده (مشاور رئیس جمهور)، شاهین محمدصادقی (عضو هیئت رئیسه مجلس هفتم و نهم)، محسن هاشمی رفسنجانی (رئیس بازرسی دفتر رئیس جمهور)، مسعود پزشکیان (نایب رئیس مجلس)، عباس آخوندی (قائم مقام صدا و سیما)، مسعود زریبافان (معاون رئیس جمهور)، اسحاق جهانگیری (معاون اول رئیس جمهور)، محمد شریعتمداری (جانشین و معاون رئیس جمهور)، زهرا شجاعی(مشاور رئیس جمهور)، رسول منتجب‌نیا (مشاور رئیس جمهور)، سید ابراهیم رئیسی (نایب رئیس هیات مجلس خبرگان)،

۵ معاون رئیس جمهور و ۵ مشاور رئیس جمهور

۲ نایب رئیس مجلس شورای اسلامی

۱ عضو هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری

شوراها: محمدحسن نامی (شورای عالی امنیت ملی)، محسن هاشمی رفسنجانی (رئیس شورای اسلامی شهر تهران)، علی اردشیر لاریجانی (دبیر شورای عالی امنیت ملی)، عباس آخوندی (شورای عالی پول و اعتبار)، ابوالحسن فیروزآبادی (شورای عالی فضای مجازی)، سید عزت‌الله ضرغامی (شورای عالی فضای مجازی، شورای عالی انقلاب فرهنگی)، سید عباس نبوی (شورای فرهنگ عمومی کشور)، مسعود زریبافان (عضو شورای شهر تهران)، محمد شریعتمداری (شورای عالی ایرانیان، شورای عالی فضایی و شورای استاندارد و تحقیقات صنعتی، عضو شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران)، عبدالناصر همتی (کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی)، محسن رضایی (شورای عالی امنیت ملی)، سعید جلیلی (دبیر شورای عالی امنیت ملی)، محمدجواد حق‌شناس (عضو شورای شهر تهران)

۳ تن از اعضای شورای شهر تهران

۲ دبیر شورای عالی امنیت ملی و یک عضو کمیته اقتصادی شورای عالی امنیت ملی

۱ عضو شورای عالی پول و اعتبار

۲ عضو شورای عالی فضای مجازی

۲ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی

نظامی: محمدحسن نامی (سرتیپ ارتش- معاون ستاد مشترک ارتش)، سعید محمد (سرتیپ پاسدار)، حسین دهقانی (فرمانده نیروی هوایی سپاه، جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه) رستم قاسمی (معاون مهندسی نیروی دریایی سپاه پاسداران، دریادار پاسدار)، علیرضا افشار (سرتیپ پاسدار، رئیس ستاد کل سپاه، فرمانده بسیج، معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح)، فریدون عباسی دوانی (سرتیپ پاسدار)، علی اردشیر لاریجانی (جانشین رئیس ستاد مشترک سپاه)، علیرضا زاکانی (پاسدار، فرمانده بسیج دانشجویی)، سید عزت‌الله ضرغامی (سرتیپ پاسدار)، محسن رضایی(سرلشکر پاسدار)، رسول منتجب‌نیا(قائم مقام قرارگاه خاتم و ستاد کل پدافند)، سعید جلیلی (پاسدار)

۵ فرمانده ارشد سپاه پاسداران با درجه سرتیپی

۱ سرتیپ ارتش

۲ فرمانده عمرانی سپاه

۲ فرمانده فرهنگی سپاه

۲ پاسدار

وزیر: محمدحسن نامی (وزیر ارتباطات)، حسین دهقانی پوده (وزیر دفاع)، صادق خلیلیان (وزیر جهاد کشاورزی)، رستم قاسمی (وزیر نفت)، محمد عباسی (وزیر ورزش و جوانان و وزیر تعاون)، سید مصطفی تاج‌زاده (سرپرست وزارت کشور)، علی اردشیر لاریجانی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سید شمس‌الدین حسینی (وزیر اقتصاد)، مسعود پزشکیان (وزیر بهداشت)، عباس آخوندی (وزیر مسکن)، اسحاق جهانگیری (وزیر صنایع)، محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، وزیر صنعت، سرپرست وزارت وزرش)، عبدالناصر همتی (رئیس بانک مرکزی و معاون صدا و سیما)

وزیر ارتباطات، مخابرات، پست و تلگراف: ۱

وزیر کشور یا سرپرست:۱

وزیر دفاع:۱

وزیر جهاد کشاورزی: ۱

وزیر نفت: ۱

وزیر ورزش: ۲

وزیر کار: ۲

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۱

وزارت مسکن، اقتصاد، صنعت: ۳

وزیر بهداشت: ۱

معاون وزیر: محمدحسن نامی (معاون وزیر دفاع)، حسین دهقانی پوده (قائم‌مقام وزیر دفاع)، محمدشریف ملک‌زاده (معاونت اداری و مالی وزارت امور خارجه)، محمود صادقی (مشاور وزیر علوم)، رامین مهمان‌پرست (سخنگوی وزارت امورخارجه)، علیرضا افشار (قائم مقام وزیر کشور)، سید مصطفی تاج‌زاده (معاون وزیر کشور و ارشاد)، شاهین محمدصادقی (معاون سازمان تربیت بدنی)، عباس آخوندی (معاون وزیر کشور)، ابوالحسن فیروزآبادی (معاون وزیر تعاون)، سید عزت‌الله ضرغامی (معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون وزیر دفاع)، زهرا شجاعی (معاون وزیر کشور)، محمدجواد حق‌شناس (مشاور وزیر کشور، معاون وزیر ارشاد)

وزارت دفاع: ۳

وزارت امور خارجه: ۲

وزارت علوم: ۱

وزارت کشور: ۵

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی: ۳

وزارت ورزش: ۱

وزارت کار: ۱

سازمان انرژی هسته‌ای: ۱

استاندار (۳): محمود زمانی قمی (استاندار یزد و ایلام و چهارمحال و مرکزی)، محسن مهرعلیزاده (استاندار اصفهان و خراسان)، اسحاق جهانگیری (استاندار اصفهان)

نماینده (۱۶): محمد عباسی، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی، حسن سبحانی، قدرت‌علی حشمتیان، محمود صادقی، علی مطهری، فریدون عباسی دوانی، شاهین محمدصادقی، سید شمس‌الدین حسینی، مسعود پزشکیان، مصطفی کواکبیان، علیرضا زاکانی، اسحاق جهانگیری، محمد خوش‌چهره، محسن رهامی، رسول منتجب‌نیا،

سازمان‌های کشوری: رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، رئیس بنیاد شهید، رئیس سازمان میراث فرهنگی، محسن مهرعلیزاده (رئیس سازمان تربیت بدنی)، عباس آخوندی(رئیس بنیاد مسکن)، سید ابراهیم رئیسی (رئیس سازمان بازررسی کل کشور)، مسعود زریبافان (رئیس بنیاد شهید)، عبدالناصر همتی (رئیس بیمه)

چندوجهی: نامی (دانشگاهی، نظامی)، محمود احمدی‌نژاد (سیاسی، دانشگاهی)، رستم قاسمی (نظامی، سیاسی، عمرانی) محمد عباسی (سیاسی، ورزشی، دانشگاهی)، حسین سبحانی (اقتصادی، سیاسی، دانشگاهی)، محمدشریف ملک‌زاده (دانشگاهی، حقوقی، گردشگری، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی)، محمود صادقی (سیاسی، حقوقی)، علی مطهری (سیاسی، فرهنگی)، محسن مهرعلیزاده (سیاسی، ورزشی)، علیرضا افشار (سیاسی، نظامی، فرهنگی)، فریدون عباسی دوانی (دانشگاهی، نظامی، سیاسی)، شاهین محمدصادقی (دانشگاهی، سیاسی، فرهنگی)، محسن هاشمی رفسنجانی (سیاسی، اقتصادی)، علی اردشیر لاریجانی (سیاسی، مذهبی، فرهنگی)، سید شمس‌الدین حسینی (سیاسی، اقتصادی)، مسعود پزشکیان (دانشگاهی، سیاسی، فرهنگی)، عباس آخوندی (سیاسی، اقتصادی)، سید ابراهیم رئیسی (حقوقی، سیاسی، مذهبی)، محسن رضایی (سیاسی، مذهبی، اقتصادی، نظامی)، رسول منتجب‌نیا (فرهنگی، سیاسی)،

با ۶ وجه کارکردی: ۱

با چهار وجه کارکردی: ۱

با سه وجه کارکردی: ۹

یا دو وجه کارکردی: ۹

با یک وجه کارکردی: ۱

هیچ: محمد زارع فومنی، وهاب عزیزی، محمدحسن قدیری ابیانه (سفیر)، سید عباس نبوی، سید ابولقاسم رئوفیان

سیاسی:

راست (۷): علی مطهری، محسن هاشمی رفسنجانی، علی اردشیر لاریجانی، عباس آخوندی، اسحاق جهانگیری، محمد شریعتمداری، عبدالناصر همتی،

چپ (۳): محمود صادقی، سید مصطفی تاج‌زاده، محمدجواد حق‌شناس

اصولگرا (۱۴): وهاب عزیزی، سعید محمد، صادق خلیلیان، رستم قاسمی، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محمدحسن قدیری ابیانه، علیرضا زاکانی، سید عزت‌الله ضرغامی، سید عباس نبوی، سید ابراهیم رئیسی، محمد خوش‌چهره، محسن رضایی، سعید جلیلی، سید ابولقاسم رئوفیان

اصلاحطلب (۱۰): محمود زمانی قمی، محمد زارع فومنی، قدرتعلی حشمتیان، محسن مهرعلیزاده، مسعود پزشکیان، مصطفی کواکبیان، محسن رهامی، زهرا شجاعی، رسول منتجب‌نیا

بهار (۵): محمود احمدی‌نژاد، محمد عباسی، رامین مهمان‌پرست، سید شمس‌الدین حسینی، مسعود زریبافان،

مستقل (۸): محمدحسن نامی، حسین دهقانی پوده، حسن سبحانی، محمدشریف ملک‌زاده، علیرضا افشار، فریدون عباسی دوانی، ابوالحسن فیروزآبادی، شاهین محمدصادقی،

دانش:

دانشمندان: محمود احمدی‌نژاد (دانشیار دانشگاه علم و صنعت رشته ترافیک)، سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی (ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان)، محمود صادقی (دانشیار رشته حقوق در دانشکده حقوق دانشگاه تربیت مدرس)، علیرضا افشار (رئیس دانشگاه امام حسین)، مسعود پزشکیان (ریاست دانشگاه علوم پزشکی تبریز)، عباس آخوندی (استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران)، ابوالحسن فیروزآبادی (مدرس مخابرات در دانشگاه)، مصطفی کواکبیان (استاد دانشگاه علامه طباطبایی)، سید عباس نبوی (استاد دانشگاه تهران، علامه، امام صادق و آزاد)، عبدالناصر همتی (استادیار دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران)، زهرا شجاعی (مدرس دانشگاه)، رسول منتجب‌نیا (استاد فقیه دانشگاه شاهد)

رئیس دانشگاه:۶

دانشیار: ۲

استادیار: ۲

استاد: ۱

مدرس: ۵

اندیشمندان: محمدحسن نامی (مخابرات- استاد مشاور مطالعات گروهی دانشکده فرماندهی ستاد)، صادق خلیلیان (رئیس دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تربیت مدرس)، محمد عباسی (رئیس  دانشگاه آزاد اسلامی در مازندران) حسن سبحانی (استاد تمام اقتصاد دانشگاه تهران)، محمدشریف ملک‌زاده (بنیان‌گذار و پدر علم نوین مدیریت گردشگری جهان)، فریدون عباسی دوانی (ریاست گروه فیزیک دانشگاه امام حسین)، شاهین محمدصادقی (استاد دانشگاه شهید بهشتی و جراح فوق تخصص)، محمد خوش‌چهره (استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران)، محسن رضایی (استاد اقتصاد دانشگاه، استاد دانشگاه امام حسین، از تدوین کنندگان سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام)، سعید جلیلی (استاد دانشگاه امام صادق)

مخابرات: ۱

اقتصاد: ۳

مدیریت: ۲

هسته ای: ۱

پدر یک دانش: ۱

احزاب (۱۶): جهادگران ایران اسلامی (دبیرکل)، بنیاد باران (نایب رئیس)، دبیرکل حزب مردمی اصلاحات (دبیرکل)، جمعیت مستقل ایران اسلامی (دبیرکل)، حزب مشارکت ایران اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی (عضو شورای مرکزی)، حزب مردم سالاری (دبیرکل)، جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی (دبیرکل پیشین)، جامعه روحانیت مبارز (عضو شورای مرکزی)،  کارگزاران سازندگی (عضو شورای مرکزی)، انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها (نایب دبیر)، کارگزاران سازندگی (عضو شورای مرکزی)، حزب جمهوریت ایران اسلامی (دبیرکل)، حزب اعتماد ملی (عضو شورای مرکزی)، حزب اسلامی ایران زمین (دبیرکل)

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=19113

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.