• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

برگزاری وبینار «چهره تابناک پیامبر اسلام(ص) در ادبیات کشورهای فارسی زبان»

  • کد خبر : 19066
  • 22 اردیبهشت 1400 - 7:03
برگزاری وبینار «چهره تابناک پیامبر اسلام(ص) در ادبیات کشورهای فارسی زبان»

وبینار «چهره تابناک پیامبر اسلام(ص)، در ادبیات کشورهای فارسی زبان» از سری برنامه‌های کنگره جهانی «محمد(ص)، پیامبر رحمت» در آیینه ادب و هنر است که در بستر فضای مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش سحاب‌پرس؛ غلامرضا کافی، دبیر علمی تخصصی ادبی نخستین کنگره جهانی «محمد(ص)، پیامبر رحمت» در آیینه ادب و هنر، شامگاه سه‌شنبه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران گفت: همبستگی امت اسلام و شناسایی و شناخت پیامبر اسلام در ادبیات جهان از یک‌سو و بهره‌گیری از توانمندی ادبی در شناساندن پیامبر اسلام و دین اسلام را می‌توان از ویژگی‌های این کنگره دانست.

وی افزود: شناسایی و فراهم‌سازی زیرساخت‌هایی برای آشنایی، همبستگی، همدلی و همراهی با دیگر مسلمانان به ویژه در زمینه ادبی که جایگاه سخن و نوشتن است و قرآن، اسلام و پیامبر اعجازشان بر این شیوه، مانایی همیشگی دارد، جایگاه ادبیات را بیشتر برای ما نشان می‌دهد. ادبیاتی که با گذر از قرن‌ها و مرزها می‌توان در سه زبان کلان عربی، فارسی و ترکی و در کنار این سه گویش‌ها و زبان‌های دیگر دنبال کرد و شناخت.

دبیر علمی تخصصی ادبی کنگره «محمد(ص)، پیامبر رحمت» در آیینه ادب و هنر ادامه داد: در این راستا یکی از پیوندهای شناخته شده ادبی اسلام، ادبیات فارسی است که نخستین وبینار آن را با سخنانی از سرایندگان و ادیبانی از کشورهای ایران، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، بنگلادش و هندوستان، همزمان با روزهای فرخنده جشن فطر رمضان و روز پاسداشت زبان فارسی و یاد روز فردوسی بزرگ روز شنبه، ۲۵ اردیبهشت‌ماه جاری برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه این برنامه تحت عنوان «چهره تابناک پیامبر اسلام، در ادبیات کشورهای فارسی زبان» و با حضور استادان و شاعران کشورهای فارسی زبان اجرا خواهد شد، گفت: برنامه‌ مذکور از ساعت ۱۷ با حضور علیرضا قزوه، شاعر و نویسنده از ایران؛ اخلاق آهن، شاعر و استادیار زبان فارسی دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی نو از هند؛ محمد کاظم کاظمی، شاعر، پژو هشگر و منتقد ادبی از افغانستان؛ احمد شهریار، شاعر و پژوهشگر ادبی فارسی و اردو از پاکستان؛ محمد ابوالکلام سرکار، استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه داکا از بنگلادش؛ رستم عجمی، دکتری زبان و ادبیات فارسی از تاجیکستان؛ محمد مرادی، شاعر، هیئت علمی دانشگاه شیراز از ایران و غلامرضا کافی، شاعر، هیئت علمی دانشگاه شیراز از ایران برگزار خواهد شد.

حامد تقوایی، دبیرکل این کنگره نیز کنگره جهانی محمد(ص)، پیامبر رحمت را برای توانمندسازی و گسترش زبان فارسی یک توانایی نو دانست و گفت: در شرق از شبه قاره هند تا چین، هر جا که اسلام و فرهنگ اسلامی مورد توجه قرار گرفته، به همراه زبان فارسی بوده است. همراهی زبان فارسی با دین، معارف اسلامی و درون‌مایه‌های عرفانی آن، از زیرساخت‌های گسترش زبان فارسی در جهان به شمار می‌آید؛ از سوی دیگر این زبان، زبان همه دوست‌داران فرهنگ و ادبیات ایران در همه جهان است. پس از آمدن اسلام به کشور ما، فارسی، زبان دوم جهان اسلام شد و امروز زبان عارفان، زبان دین و زبان معرفت است.

تقوایی افزود: بر پایه دیدگاه برخی کارشناسان، زبان فارسی، با دارا بودن ویژگی‌هایی چون آهنگین بودن، نرمی و شیرینی، زبان توانمندی برای بیان و انتقال مفاهیم اسلام است و می‌تواند به خوبی درون‌مایه و پیام اسلام راستین را به همگان برساند.

دبیرکل کنگره محمد، پیامبر رحمت در آینه ادب و هنر با اشاره به «مرجعیت زبان فارسی» در چشم‌انداز آینده انقلاب اسلامی ادامه داد: می‌توان گفت جامعه هدف زبان فارسی در کنگره جهانی محمد (ص)، پیامبر رحمت تنها ایران نیست و همه جهان را در برمی‌گیرد. مرجعیت زبان فارسی در این کنگره، از چشم‌اندازهای بلند است. 

مان: شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۰
ساعت ۱۷

باحضور:
?استاد علیرضا قزوه، شاعر و نویسنده (ایران??)
?دکتر اخلاق آهن، شاعر و استادیار زبان فارسی دانشگاه جواهر لعل نهرو دهلی نو (هند??)
?استاد محمد کاظم کاظمی، شاعر، پژو هشگر و منتقد ادبی (افغانستان??)
?استاد احمد شهریار، شاعر و پژوهشگر ادبی فارسی و اردو (پاکستان??)
?دکتر محمد ابوالکلام سرکار، استاد گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه داکا (بنگلادش??)
?دکتر رستم عجمی، دکتری زبان و ادبیات فارسی (تاجیکستان??)
?دکتر محمد مرادی، شاعر، هیئت علمی دانشگاه شیراز (ایران??)
?دکتر غلامرضا کافی، شاعر، هیئت علمی دانشگاه شیراز (ایران??)

?پخش زنده از وبسایت کنگره به آدرس   www.wcam.ir
و صفحه اینستاگرام کنگره با آیدی
Http://Instagram.com/artsforMuhammad

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=19066

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.