• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
13
مدیر کلینیک ارتوپدی فنی دنا شیراز؛

پروتز دست و انگشتان، راه حلی برای زیبایی و انجام برخی امورات

  • کد خبر : 19040
  • 17 اردیبهشت 1400 - 18:35
پروتز دست و انگشتان، راه حلی برای زیبایی و انجام برخی امورات
مهرداد لک زاده مدیر کلینیک ارتوپدی فنی دنا شیراز با بیان اینکه قطع انگشت و یا قسمتی از آن جزء شایع‌ترین اشکال از دست دادن قسمتی از دست هستند، گفت: شایع‌ترین دلیل قطع انگشتان دست شامل تروما، نبودن انگشت و ناهنجاری ظاهری آن بصورت مادرزادی می‌باشد.

لک‌زاده گفت: هر گونه ناهنجاری ظاهری مخصوصا دستانی که دائما در دید خود فرد و یا سایرین قرار دارد می‌تواند بر روی موقعیت اقتصادی-اجتماعی وی تاثیر بگذارد.

او افزود: پیشرفت در علم جراحی در شکل‌های پیوند مجدد عروقی در سطح میکرو به بسیاری از افرادی که دچار آسیب‌دیدگی شدید و قطع انگشت بر اثر تروما شده‌اند، کمک‌کرده است.

لک زاده با اظهار اینکه بازسازی میکرو عروقی در بسیاری از بیماران نتایج عکس به همراه دارد و یا امکان انجام آن وجود ندارد و یا جراحی بصورت ناموفق صورت‌می‌گیرد، افزود: می‌توان برای وضعیت این دسته از افراد از پروتز انگشت استفاده‌کرد و به آنان کمک شایانی کرد.

او در ادامه افزود: علاوه بر مسائل روانی، بیماران همچنین با درد، انقباض، کاهش قدرت چنگ‌زدن و حساسیت شدید نیز روبه رو می‌شوند.

مهرداد لک‌زاده در خصوص نوع پروتز استفاده شده گفت: نوع پروتز به محل و بزرگی بخش باقیمانده انگشت و یا دست و نیازهای عملکرد و سبک زندگی فرد بستگی‌دارد و پروتز انگشت می‌تواند جایگزینی برای انجام برخی از عملکرد‌ها و ظاهر اندام از دست رفته باشد.

وی در خصوص ساخت بهترین و مناسب‌ترین پروتز برای افراد بیان کرد: در ارتباط بودن با پزشک جراح و نوع نیاز به انجام حرکات پروتزی از اهمیت دو چندانی برخوردار است.

مهندس لک‌زاده گفت: انگشت مصنوعی می‌توان بزرگی و اندازه را به انگشت قطع‌شده بازگرداند، تقابل بین انگشت شست و سایر انگشتان دست را برقرار سازد و یا در مواردی که فرد از پروتز دست (دست مصنوعی) استفاده‌می‌کند باعث ثبات و گرفتن اشیاء به همراه انگشتان قابل انعطاف شود.

مدیر کلینیک ارتوپدی فنی دنا شیراز با بیان اینکه چنانچه دست فرد از بالا و یا روی مچ قطع شده باشد احتمالا باید از یک بازوی کاملا مصنوعی به همراه یک دست الکتریکی و یا مکانیکی استفاده‌کند، افزود: ممکن‌است که بعضی از بیماران هم تمایلی به استفاده از پروتز نداشته باشند.

لک زاده گفت: هدف از ساخت این پروتزها بازگردانی عملکرد به جای جنبه زیبایی آن است و این کیت ها شامل انگشتان سریع‌العمل، انگشت شست با اصطکاک چند موقعیتی و صفحات نصب برای استفاده در یک دست مکانیکی است.

وی بیان کرد: انگشتان دست و انگشت شست دارای قالب‌های یورتانی هستند تا فرد از قدرت چنگ‌زنی بهتری برخوردار باشد و ناخن‌هایی نیز برای برداشتن اشیاء کوچک طراحی شده‌اند.

وی در خصوص نحوه عملکرد افزود: انگشتان توسط یک کابل طیف که از مچ دست عبور‌کرده کارمی‌کنند و به سادگی از طریق انحنا و یا خمیدگی مچ دست کنترل‌می‌شوند و هر انگشت به طور مستقل با شکل جسمی که برمی‌دارد، مطابقت دارد در نتیجه امکان وجود الگوهای گرفتن شئ بصورت چندگانه وجود دارد.

وی افزود: انگشتان M در سایزها و رنگ‌های مختلفی موجود هستند و می‌توان بر مبنای نیازهای خاص بیمار آنها را طراحی‌کرد و این دسته از پروتزها معمولا بر روی یک سوکت دست جزئی و از جنس سیلیکون به همراه یک سوکت لامینت خارجی برای نصب تعداد مناسبی از انگشتان و مطابقت اندازه انگشت با انگشتان دست سالم ساخته‌می‌شوند.

لک زاده گفت. پروتزهای انگشت و پروتزهای جزئی دست عملکردهای مهمی در انجام امور روزمره بر عهده دارند و این پروتزها توانایی چنگ‌زنی را در دست آسیب‌دیده افزایش‌می‌دهند و به کمک این پروتزها می‌توان از کیبورد کامپیوتر، تلفن و سایر عناصر کنترلی استفاده کرد و همچنین پروتزهای دست و انگشت می‌توانند تکیه‌گاهی برای گرفتن و برداشتن اشیاء باشند.

مهرداد لک زاده گفت: پروتز انگشت دارای ظاهری غیرقابل توجه و تشخیص از اندام طبیعی است پروتزهای سیلیکونی جایگزینی برای انگشتان و بخش‌های قطع‌شده از دست هستند.

مهندس مهرداد لک‌زاده در آخر افزود: متخصصان ما در کلینیک ارتوپدی فنی دنا در شیراز از پیشرفته ترین تجهیزات و بهترین مواد اولیه برای ساخت انواع بریس و اسپلینت بهره می برند و این خدمت با بالاترین کیفیت به عموم مردم ارائه میگردد .

کلینیک ارتوپدی فنی دنا شیراز واقع در سی متری سینما سعدی، خیابان ذوالانوار غربی، پلاک ۱۲۳ و با شماره های تماس ۰۹۱۷۶۹۵۵۱۳۱ و ۰۷۱۳۲۳۵۵۷۷۲ آماده ارائه خدمات می‌باشد.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=19040

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.