• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
7

توجه شورای گفتگوی استان به وضعیت مخابرات شهرک های صنعتی فارس و چالش کارخانجات لبنیاتی استان در خصوص واردات مواد اولیه

  • کد خبر : 18858
  • 13 اسفند 1399 - 14:43
توجه شورای گفتگوی استان به وضعیت مخابرات شهرک های صنعتی فارس و چالش کارخانجات لبنیاتی استان در خصوص واردات مواد اولیه
چهل و چهارمین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با طرح 4 دستور کار پیرامون مشکلات واحدهای تولیدی استان با حضور استاندار فارس، مدیران کل استان و فعالان اقتصادی استان و واحدهای تولیدی فارس برگزار شد.

به گزارش سحاب پرس به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، نخستین دستور کار این جلسه طرح مشکلات مخابرات شهرک‌های صنعتی استان بود که بر این اساس واحدهای صنعتی مستقر از قطعی مکرر تلفن و مشکلات مخابراتی استان گلایه‌مند بودند.

در این جلسه چنین مطرح شد که از ۴۰ نامه‌ای که برای حل مشکلات مخابراتی شهرک‌های صنعتی به مخابرات ارسال شده تنها ۱۲ مورد حل شده و مابقی همچنان لاینحل باقی مانده است.

فعالان صنعتی استان در این جلسه اعلام کردند که قطعی تلفن و عدم برخورداری از ارتباطات بین‌المللی به دلیل مشکلات مخابراتی صنعت و تولید را تحت تاثیر قرار داده است.

جمال رازقی رئیس اتاق بازرگانی استان فارس در این جلسه در تائید مشکل صنعتگران گفت: جلسات متعددی برگزار شده اما به نتیجه نرسیده است.

به گفته وی، شرکت شهرک‌های صنعتی معتقد است که دستگاه‌های دولتی باید امکاناات را ورودی شهرک بیاورد و مابقی را شرکت شهرک‌های صنعتی انجام دهد اما واحدهای صنعتی ۱۰ – ۱۲ سال است که خط تلفن خریداری کردند اما باز هم مشکل حل نشده است.

رازقی بیان کرد: مشکلی که مطرح می‌شود درباره تعویض خطوط تلفن است که باید مخابرات و شرکت شهرک‌های صنعتی با هم به توافق برسند اما هزینه انجام کار را می‌خواهند از بخش خصوصی بگیرند در صورتی که واحدها سال‌ها پیش هزینه خط تلفن را پرداخت کردند.

دستور کار دوم جلسه امروز تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده خرید گندم در فاصله سال‌های ۸۷ – ۹۷ بود که سبب بسته شدن کلیه حساب‌های بانکی شرکت تعاونی روستایی استان فارس و تعطیلی کلیه فعالیت‌ها و خدمات ارائه شده به روستائیان شده است.

همچنین براساس این دستور کار این موضوع منجر به عدم امکان ارائه خدمات در توزیع آرد خانه‌پز روستایی، نهاده‌های کشاورزی و مواد نفتی به روستائیان شده است.

دستور کار سوم جلسه درباره دریافت کد IRC برای واردات کالاهای سلامت‌محور بود. بر این اساس واردات کالاهای سلامت محور نیاز به تایید وزارت بهداشت و دریافت کد IRC دارد اما هم هزینه دریافت این کد برای تولیدکننده بالا است و هم زمان استفاده از کد محدود و بین ۳ تا ۶ ماه است.

رئیس اتاق بازرگانی فارس در این زمینه پیشنهاد داد که زمان استفاده از کد تا یک سال تمدید و هزینه اخذ کد تعدیل شود و همچنین شرایط به گونه‌ای تسهیل شود تا کد تنها برای نهاده‌های اصلی وارداتی صادر شود.

همچنین دستور کار چهارم جلسه درباره مشکلات واحدهای لبنی استان بود که بر این اساس کارخانجات لبنی استان برای تامین مواد اولیه به ویژه شکر و کره گیاهی با مشکل روبه‌رو هستند. نمایندگان این واحدها اعلام کردند که گرانی مواد اولیه سبب گرانی محصولات لبنی شده به گونه‌ای که قیمت شیر از سال گذشته تاکنون بیش از ۲۰۰ درصد افزایش داشته است.

ادامه این روند قطعا کارخانجات لبنی استان را با مشکل و چالش جدی روبه‌رو می‌کند و منجر به اتفاقات ناگواری در تهیه محصولات لبنی می‌شود و هم به مصرف‌کننده آسیب می‌زند و هم تولید را با مشکل جدی روبه‌رو می‌کند.

رازقی در این باره نیز اضافه کرد: یارانه‌ای که دولت برای واردات بخشی از مواد اولیه صنایع غذایی پرداخت می‌کند به مصرف‌کننده نهایی نمی‌رسد از طرف دیگر بابت معطلی مواد اولیه وارداتی تولیدکننده باید هزینه زیادی پرداخت کند.

وی ادامه داد: عمده مشکلات ناشی از عملکرد بانک مرکزی است که باید تامین ارز صنایع به دقت انجام شود یا اینکه راه حل دیگری یافت.

به گفته رئیس اتاق بازرگانی فارس، دولت باید برای حل مشکل واحدهای لبنی ورود کند و سهمیه کارخانجات از مواد اولیه افزایش یابد.

رازقی همچنین با اشاره به پیشنهاد دیگری برای حل این مشکل افزود: بخشنامه واردات مواد اولیه توسط کارخانجاتی که می‌توانند خود این مواد را وارد کنند، لغو شود.

وی با اشاره به دیگر مشکلات این واحدهای لبنی در خصوص افزایش قیمت بسته‌بندی لبنیات تصریح کرد: صنایع پایین دستی بیش از ۱۰ درصد ظرفیت کار نمی‌کنند که سبب این مشکلات شده است.

وی افزود: واحدهای مادر ترجیح می‌دهند محصولات خود را صادر کنند که این به دلیل معافیت مالیاتی است در صورتی که می‌توانند محصولات و مواد اولیه را برای تهیه ظروف بسته‌بندی در اختیار صنایع پایین دستی قرار دهند.

لینک کوتاه : https://sahabpress.ir/?p=18858

سحاب پرس در شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.